روز جهانی دیابت | روز تلاش برای ساخت جامعه سالم

روز جهانی دیابت | روز تلاش برای ساخت جامعه سالم


منبع: همگردی

104

1398/8/23

12:52


با هدف افزایش دانش و آگاهی عموم مردم در رابطه با بیماری دیابت، افراد در معرض خطر، علائم، روش های پیشگیری و کنترل این بیماری، در سال 1991 سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان بین المللی دیابت (IDF) با همکاری هم روز 14 نوامبر یا 23 آبان را به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری کردند. روز جهانی دیابت به افتخار "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین در سالروز تولدش نامگذاری شده است تا اندک قدردانی از این پزشک بزرگ به عمل آید.
هرساله در بیشتر از 160 کشور دنیا، به مناسبت روز جهانی دیابت، سمینارهای بزرگ و جهانی برگزار می شود که در آن درباره دیابت هر سال که یک شعار توسط سازمان بین المللی دیابت (IDF) انتخاب می شود، بیان می شود و با توجه به محتوای شعار، هدف اصلی هرساله این سازمان ها درباره دیابت توضیح داده می شود.
از آنجا که این بیماری هزینه های بسیاری را تا آخر عمر به فرد، خانواده، کشور و جهان متحمل می کند، این کمپین های سالانه دیابت، زنگ خطری برای همه اقشار از جمله مسئولان هر کشور است تا توجه بیشتری به این بیماری شود.
در سال 2007 به دلیل تاکید بیشتر درباره دیابت، توسط سازمان ملل یک حلقه آبی رنگ به عنوان نماد دیابت به جهانیان معرفی شد تا نماد اتحاد همه مردم جهان برای مبارزه با دیابت باشد و تلاش برای پیشگیری و کنترل این بیماری ادامه پیدا کند. از دلایل انتخاب این نماد می توان به این موارد اشاره کرد: رنگ آبی به این دلیل انتخاب شده است که به رنگ آسمان است و نشانه اتحاد بین مردم است، دایره نماد سلامتی و زندگی است و در این نماد به معنی نتیجه دادن تحمل سختی ها و مشکلات است.
هرساله شعار مخصوصی در این سمینارهای جهانی مطرح می شود تا در آن سال هدف مشخص تری برای کنترل دیابت در جامعه مطرح شود که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:
شعارها در سال 2015، تغذیه سالم و دیابت، در سال 2016، چشم ها به دیابت، در سال 2017، زنان و دیابت و در سال 2018، دیابت نگرانی هر خانواده بود.

روز جهانی دیابت

درباره دیابت

دیابت بیماری است که در آن به علت کمبود اثرگذاری انسولین و انباشت گلوکز، بدن با مشکلات زیادی رو به رو می شود. گلوکز سوخت اصلی سلول است و انسولین هورمونی است که وظیفه کاهش قند خون و جذب انرژی موادغذایی را برعهده دارد و در لوزالمعده تولید می شود.
براساس آخرین آمار در سال 2014، حدودا 400 میلیون نفر به دیابت مبتلا بودند و پیش بینی می شود این آمار در سال 2045، به 600 میلیون نفر خواهد رسید که همین دلیل از دلایلی است که لازم است هرکسی درباره دیابت بداند.

درباره دیابت

انواع دیابت

بیماری دیابت به دلایل مختلفی مثل تفاوت در مقدار و عملکرد انسولین، سن ابتلا و روش درمان به 3 دسته تقسیم می شود:
دیابت نوع یک یا دیابت وابسته به انسولین: در این نوع دیابت که فرد قبل از 40 سالگی به آن مبتلا می شود و بیماری ارثی است، مشکل از مقدار ناکافی تولید انسولین است و با کمبود یا نبود انسولین، کنترل قندخون با مشکل روبه رو می شود. در اکثر مواقع، فرد مبتلا بهدیابت نوع یک برای درمان باید انسولین مصرف کند.
دیابت نوع دو یا دیابت غیروابسته به انسولین: در این نوع از دیابت که بعد از 40 سالگی بروز می کند و درصد قابل توجهی از مبتلایان در این دسته قرار دارند، مقدار انسولین تولیدی از لوزالمعده کافی است اما گیرنده های انسولین دچار مشکل شده اند و سلول ها به انسولین مقاومت نشان می دهند در نتیجه قندخون به خوبی کنترل نمی شود. دیابت نوع دو برخلاف نوع یک، قابل پیشگیری است و با تغذیه سالم، افزایش تحرک و فعالیت و در کل سبک زندگی سالم، می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
دیابت بارداری: به دلایلی بین هفته 24 تا 28 بارداری، فرد باردار دچار افزایش قندخون و دیابت می شود و معمولا با تمام شدن بارداری، قندخون فرد به حالت طبیعی برمی گردد.

انواع دیابت

افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت

عواملی که با وجود آنها شما به دیابت مبتلا خواهید شد، شامل موارد زیر است:
سن بالای 40
اضافه وزن بالا، چاقی، تجمع چربی در اطراف کمر و شکم و بی تحرکی
سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع دو یا سابقه ابتلا به دیابت بارداری
چربی و فشار خون بالا

افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت

علائم و نشانه های ابتلا به بیماری دیابت

دیابت از بیماری هایی است که تا زمانی که فرد به صورت اتفاقی حین آزمایش یا غربالگری از آن مطلع نشود، بدون علامت است و با پیشرفت بیماری و بالاتر رفتن قندخون، علائم شروع به بروز کردن می کنند. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
کاهش وزن
افزایش اشتها
تشنگی و کم آبی بدن
پرخوری، پرنوشی و پر ادراری
خستگی مفرط
تاری دید
درصورتی که هرکدام از این علائم را داشتید و چندین روز به طول انجامید، به پزشک مراجعه کنید

علائم و نشانه های ابتلا به دیابت

پیشگیری از دیابت

درباره بیماری دیابت وابسته به انسولین باید بدانید که یک بیماری ارثی است اما در دیابت نوع دو که اکتسابی و وابسته به نحوه زندگی ما است، با ایجاد تغییرات مثبت و اصلاح سبک زندگی، می توان تا حد زیادی از ابتلا به آن پیشگیری کرد.
با تغییرات سالم در تغذیه مثل افزایش مصرف فیبر و غلات و کاهش وزن، افزایش تحرک و فعالیت و عدم مصرف یا ترک سیگار می توان تا حد زیادی از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد.

پیشگیری از دیابت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو