جلوگیری از بارداری در زنان، هشت روش غیرهورمونی

منبع: نی نی بان

175

1398/8/24

00:30


بارداری ناخواسته یکی از موضوعات ناخوشایند در بین زوجین می باشد. روش های زیادی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که برای انتخاب آنها بهتر است ابتدا نسبت به این روش ها شناخت پیدا کنید
برای برخی از خانم ها، امکان استفاده از روش های پیش گیری از بارداری هورمونی وجود ندارد. آنها به سادگی می خواهند از روش های هورمونی اجتناب کنند، و نمی خواهند با عوارض جانبی آن سر و کار داشته باشند، یا بیماری خاصی داشته یا در حال شیردهی هستند. در ادامه، هشت روش پیشگیری از بارداری غیر هورمونی ارائه شده است که هم برای جلوگیری از بارداری بوده و هم مقرون به صرفه هستند.

آنچه باید در مورد روش های پیشگیری از بارداری غیرهورمونی بدانید
روش های ایجاد مانع
روش های ایجاد مانع برای پیشگیری از بارداری، از ورود اسپرم ها به رحم جلوگیری می کند. این روش ها فقط در حین مقاربت جنسی استفاده می شوند و هر بار که اشخاص رابطه جنسی برقرار می کنند، باید به درستی از آنها استفاده کنند. روش های ایجاد مانع در مقایسه با روش های هورمونی پیشگیری از بارداری، عوارض جانبی کمتری دارند.
1. دیافراگم
دیافراگم مانند یک وسیله (Cup) کوچک است که هورمون آزاد نمی کند، اما باید بعد از اسپرم کش مورد استفاده قرار بگیرد. دیافراگم، یک وسیله کوچک انعطاف پذیر ساخته شده از سیلیکون است. زن دیافراگم را در داخل واژن خود قرار می دهد، در نتیجه می تواند دهانه رحم را بپوشاند. قرار دادن اسپرم کش بر روی دیافراگم و در امتداد لبه های آن قبل از قرار دادن دیافراگم در واژن ضروری است.
بر اساس گفته های سازمان Planned Parenthood، که یک سازمان غیر انتفاعی است که در زمینه مراقبت های جنسی در ایالات متحده تخصص دارد، در صورتی که در هر بار رابطه جنسی، از دیافراگم به طور صحیح استفاده کنند، با احتمال 94 درصد از بارداری جلوگیری می کند. با این وجود، میزان دقت آن در زندگی واقعی در حدود 88 درصد است، به این معنا که 12 زن از هر 100 زنی که از دیافراگم استفاده کرده اند، باردار می شوند. دلیل کاهش نرخ اثر گذاری دیافراگم این است که افراد دقیقا هر بار که رابطه جنسی برقرار می کنند، از دستورالعمل ها تبعیت نمی کنند. دیافراگم ها هنگامی که همراه با اسپرم کش استفاده می شوند، به بهترین حالت عمل می کنند.
دیافراگم ها باید توسط پزشک تجویز و در واژن قرار بگیرند، اما فورا موثر هستند. هر دستگاه قابل استفاده مجدد آن تا دو سال قابل استفاده است. اگر به درستی در واژن قرار بگیرد، هیچ کدام از طرفین در هنگام رابطه جنسی آن را احساس نمی کنند. دیافراگم از شما در برابر بیماری های مقاربتی (STD) محافظت نمی کند و در دوره های قاعدگی قابل استفاده نیست.
2. کلاهک دهانه رحم
کلاهک دهانه رحم شبیه به یک لیوان کوچک سیلیکونی است که زن در درون واژن خود قرار می دهد. شبیه به دیافراگم است، اما از آن کوچک تر است. تنها نوع کلاهک دهانه رحم موجود در ایالات متحده تحت عنوان نام تجاری FemCap است. طبق اعلام انجمن متخصصان بهداشت باروری، میزان عدم موفقیت FemCap در زنانی که تا به حال زایمان نکرده اند، 14 درصد و برای کسانی که زایمان واژنی داشته اند، 29 درصد بوده است. کلاهک دهانه رحم فاقد هورمون است و می توان قبل از رابطه جنسی آن را در واژن قرار داد. این کلاهک ها می توانند تا دو سال مورد استفاده قرار بگیرند. زنان همیشه باید همراه با کلاهک دهانه رحم از ژل اسپرم کش استفاده کنند تا از کیفیت محافظت در برابر بارداری اطمینان حاصل شود. دقیقا مانند دیافراگم، این کلاهک ها نیاز به تجویز پزشک دارند و باید توسط پزشک در واژن قرار گرفته و در دوره های قاعدگی زنان قابل استفاده نیستند.
3. اسپرم کش ها
اسپرم ها قبل از رابطه جنسی در داخل واژن قرار می گیرند تا مانع از ورود اسپرم ها به داخل رحم شوند. آنها به صورت کرم ها، ژل ها و شیاف ها موجود هستند. طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، احتمال عدم موقفیت روش اسپرم کش ها در پیشگیری از بارداری 28 درصد است. با این وجود، هنگامی که همراه با روش های دیگر استفاده شوند، مانند روش دیافراگم یا کلاهک دهانه رحم، اثربخشی آنها افزایش پیدا می کند. این روش برای استفاده آسان است، نیازی به نسخه ندارد و مقرون به صرفه است. برخی از خانم ها ممکن است در اثر استفاده از آنها، عوارض جانبی مانند تحریک و واکنش آلرژی زا را تجربه کنند.
4. کاندوم های مردانه و زنانه
کاندوم ها بر خلاف سایر انواع روش های پیشگیری از بارداری غیر هورمونی، می توانند مانع از ابتلا به بیماری های مقاربتی شوند. با این وجود، آنها موثرترین روش پیشگیری از بارداری نیستند. کاندوم لاتکس مردانه بهترین روش پیشگیری از بیماری های مقاربتی است. همچنین با جلوگیری از ورود مایع منی به واژن، در جلوگیری از بارداری نیز مؤثر است. طبق گفته های سازمان Planned Parenthood، هنگامی که کاندوم به درستی استفاده شود، 98 درصد در جلوگیری از بارداری موثر است. اما در واقعیت، کاندوم ها فقط در حدود 85 درصد موثر هستند، یعنی با استفاده از کاندوم، حدود 15 زن از هر 100 زن ممکن است باردار شوند. کاندوم مردانه برای استفاده ساده و بی خطر است. همچنین مناسب، ارزان قیمت، نگهداری ان آسان بوده و نیازی به نسخه ندارد. کاندوم ها به اندازه سایر روش های پیشگیری از بارداری موثر نیستند، و هر بار که دو شخص رابطه جنسی برقرار می کنند، باید مورد استفاده قرار بگیرد.برخی از افراد به لاتکس حساسیت دارند، و برای برخی از زوجین، با کم کردن اشتیاق و نیاز بیشتر به روان کننده، لذت رابطه جنسی را کم می کند. هنگامی که از روان کننده همراه با کاندوم استفاده می کنید، نوع محلول آبی یا سیلیکونی را انتخاب کنید، زیرا روان کننده های مبتنی بر روغن، می توانند باعث از بین رفتن تاثیر کاندوم لاتکس شوند.
کاندوم زنانه یک پوشش محافظ قوی و نازک با حلقه ای از هر طرف برای نگه داشتن آن در محل است. این نوع کاندوم می تواند در برابر بارداری و بیماری های مقاربتی از شما محافظت کند. طبق گفته های سازمان Planned Parenthood, هنگامی که کاندوم های زنانه به درستی استفاده شود، حدود 95 درصد در پیشگیری از بارداری موثر است. با این وجود برای اکثر افراد، این عدد به 79 درصد می رسد، به این معنا که 21 زن از هر 100 زنی که از کاندوم زنانه استفاده کرده اند، باردار می شوند. کاندوم های زنانه هیچ هورمونی ندارند و بدون نسخه در دسترس بوده و مقرون به صرفه هستند. یک زن می تواند کاندوم زنانه را حداکثر 6 ساعت قبل از رابطه جنسی در بدن خود قرار دهد. این نوع از کاندوم برای کسانی که به لاتکس حساسیت دارند، قابل استفاده است و می توان از آن همراه با روان کننده استفاده کرد. حلقه های بیرونی کاندوم های زنانه می تواند تحریک کننده باشد و بسیاری از افراد احساس می کنند که آنها، حس را کاهش می دهند. کاندوم های زنانه معمولاً دو برابر کاندوم های مردانه هزینه دارند.
5. اسفنج ضد بارداری
اسفنج ها از فوم های پلاستیکی ساخته شده و حاوی اسپرم کش ها هستند. زن قبل از مقاربت، آن را وارد واژن خود قرار می دهد که دارای یک حلقه نایلونی برای برداشتن آسان آن بعد از رابطه جنسی است. این اسفنج ها در اکثر داروخانه ها موجود است و نیازی به نسخه ندارد. اسفنج با پوشاندن دهانه رحم از بارداری جلوگیری می کند تا هیچ اسپرمی نتواند وارد آن شود. همچنین اسپرم کش را برای جلوگیری از حرکت اسپرم آزاد می کند.طبق اعلام انجمن متخصصان بهداشت باروری، اسفنج ضدبارداری در زنانی که قبلاً باردار بوده اند، کمترین اثر را دارد. در زنانی که هرگز باردار نشده اند، در هر بار استفاده صحیح، میزان عدم موفقیت 9 درصد است و 12 درصد در صورت استفاده مرتب است. برای خانم هایی که قبلاً باردار بودند، میزان عدم موفقیت 20 درصد و با استفاده مرتب به میزان 24 درصد است.
اسفنج خطر ابتلا به عفونت مخمر و سندرم شوک سمی را افزایش می دهد و نباید در کل بیش از 30 ساعت در واژن بماند. خشکی واژن و واکنش های آلرژی زا عوارض جانبی شایع این روش است. هر اسفنج فقط یک بار قابل استفاده است. پس از خارج کردن آن از واژن، آن را درون سطل زباله بریزید و آن را داخل چاه دست شویی نریزید.
برخی گزینه های طولانی مدت و دائمی غیر هورمونی وجود دارد که برای اکثر زنان سالم ایمن و موثر است.
6. پاراگارد
پاراگارد یک روش آی یو دی غیر هورمونی است و می تواند تا 10 سال موثر باشد. در ایالات متحده آمریکا، این دستگاه داخل رحمی غیر هورمونی (IUD) با نام تجاری پاراگارد در دسترس است. طبق آمار انجمن متخصصان بهداشت باروری، این میزان عدم موفقیت این روش 0.8 درصد است. پاراگارد فاقد هورمون است و از بارداری تا 10 سال جلوگیری می کند. فقط چند دقیقه طول می کشد تا پزشک دستگاه را درون رحم وارد کند. پس از نصب، سیم مایع نازک مقدار کمی مس آزاد می کند تا از عبور اسپرم از دهانه رحم جلوگیری کند. پاراگارد برای زنانی که نمی خواهند نگران یادآوری های روزانه و هفتگی روش های پیشگیری از بارداری باشند یا نمی خواهند از روش های ضد بارداری هورمونی استفاده کنند، روش مناسبی است. این روش کاملاً برگشت پذیر است و در صورتی که زن تصمیم به بارداری بگیرد، در هر زمان توسط پزشک قابل برداشتن است. پاراگارد از شما در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند. عوارض جانبی این روش به شرح زیر است:
گرفتگی عضلات
دوره های قاعدگی شدید
لکه بینی بین دوره های قاعدگی
7. عقیم سازی
برای کسانی که می خواهند یک روش پیشگیری از بارداری دائمی داشته باشند، عقیم سازی ممکن است با استفاده از جراحی انجام می شود که برگشت پذیری آن دشوار است. عقیم سازی از شما در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند. برای خانم ها، روش جراحی شامل بستن لوله های رحمی است و برای آقایان، جراحی وازکتومی عقیم سازی دائمی را ایجاد می کند. هنگامی که به درستی انجام شود، این روش ها در جلوگیری از بارداری بسیار مؤثر هستند.
در ایالات متحده روش جدیدی از عقیم سازی وجود دارد، تحت نام تجاری اشور. این دستگاه رحمی است که نیازی به جراحی ندارد، فاقد هورمون بوده و بدون بی هوشی عمومی در مطب پزشک انجام می شود. دستگاه اشور، یک دستگاه فنر مانند کوچک است که پزشک از طریق واژن، آنها را به هر لوله فالوپ اعمال می کند. این بافت توری مانند اشور، لوله های فالوپ را ملتهب کرده و باعث زخم دائمی و انسداد دائمی لوله ها می شود. طبق یک گزارش «ژورنال اروپایی زنان و زایمان و بیولوژی و تولید مثل»، با این روش، بارداری در هر 1000 نفر کمتر از 2 نفر بود. بعد از قرار دادن دستگاه، برخی از خانمها ممکن است تغییر در دوره های قاعدگی خود، گرفتگی عضلات و واکنش آلرژی زا به فلز موجود را تجربه کنند.
روش های دیگر
اگرچه روش های ایجاد مانع و روش های پیشگیری از بارداری طولانی مدت در ایالات متحده گزینه های محبوبی هستند، اما کسانی هستند که روش های جایگزین پیشگیری از بارداری بدون هورمون، مانند روش های صرفنظر کردن (withdrawal) را ترجیح می دهند:
8. روش های صرف نظر کردن( پس کشی یا انصراف)
روش های صرف نظر کردن، قدیمی ترین روش های پیشگیری از بارداری هستند، اما موثرترین آنها محسوب نمی شوند. روش صرف نظر کردن در واقع به این صورت است که مرد قبل از انزال، آلت تناسلی خود را از واژن زن بیرون می آورد. به گفته انجمن بارداری آمریکا، با استفاده از این روش به طور منظم، احتمال عدم موفقیت در پیشگیری از بارداری حدود 18 تا 19 درصد است.

سخن آخر
تصمیم گیری در مورد روش پیشگیری از بارداری یک انتخاب شخصی است. هر زن باید در نظر بگیرد که کدام نوع روش پیشگیری از بارداری برای سبک زندگی او مناسب است و روشی را انتخاب می کند که موثر، ایمن و مناسب باشد. همچنین در نظر گرفتن برخی از روش هایی که خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد بسیار مهم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو