راهنمای اعلام چک مفقودی و کارهایی که باید بعد از گم شدن چک انجام دهید

راهنمای اعلام چک مفقودی و کارهایی که باید بعد از گم شدن چک انجام دهید


منبع: آرگا

166

1398/8/24

02:43


مهمترین قدم برای چک مفقودی و یا به سرقت رفتن چک، دادن درخواست کتبی و اعلام کردن این موضوع به بانک صادر کننده چک برای عدم پرداخت آن است تا مانع از سوء استفاده های احتمالی شود.

هنگامی که برگه چکی گم می شود و یا به سرقت می رود و یا این که جعل می گردد، این برگه چک در صورتی که نوشته شده و یا به امضای صادر کننده چک رسیده باشد، حکم پول را دارد و برای جلوگیری از پرداخت وجه چک باید کارهای صورت پذیرد که در ادامه این بخش می توانید اطلاعات کافی در رابطه با چک مفقودی و اقدامات ضروری برای پیشگیری از سوء استفاده احتمالی را کسب نمایید.

چگونگی دریافت گواهی از بانک برای چک گم شده

چک مفقودی و اقدامات لازم به هنگام گم شدن چک

به هنگام مفقود شدن چک نیاز است که اقداماتی را انجام دهید، این اقدامات ضروری به شرح زیر می باشد.

اعلام مفقود شدن چک

نخستین قدم این است که در اسرع وقت به اطلاع بانک صادر کننده چک برسانید که چک مفقود شده است و طبق ماده ۱۴ قانون گرفتن دسته چک(صدور چک)، صاحب چک باید درخواست کتبی خود را مبنی بر مفقود شدن چک، سرقت چک، چک جعل شده، کلاهبرداری و دیگر جرائم مرتبط با چک را به اطلاع بانک برساند. بانک مربوطه بعد از احراز هویت یا شناسایی درخواست دهنده، از پرداخت وجه چک جلوگیری به عمل می آورد و دستور به عدم پرداخت آن را اعلام و صادر می نمایید.

نحوه دادن درخواست کتبی بدین صورت است که صاحب چک مفقودی به بانک مراجع می کند و بعد از اخذ فرم مخصوص مفقود شدن چک و پر کردن آن، فرم را باید به بانک تحویل دهد، بانک بلافاصله پس از بررسی هویت صادرکننده چک یا شخص ذینفع، برای یک هفته دستور به عدم پرداخت چک خواهد داد و در واقع چک را مسدود می کند.

اولین اقدام برای گم شدن برگه چک

درخواست گواهی چک مفقود شده از مراجع غذایی

درخواست دهنده باید نهایتا تا یک هفته، برای تکمیل درخواست خود به شورای حل اختلاف و یا دادسرا مراجعه کند و بعد از تشکیل پرونده و دیگر مراحل اداری، گواهی چک مفقودی را از مرجع قضایی دریافت کند.

نکات مهم برای چک های مفقود شده

ارائه گواهی به بانک

نامبرده یا همان درخواست کننده بعد از دادن درخواست به بانک و ارائه شکایت خود به مرجع قضایی و اخذ گواهی، تنها به مدت یک هفته فرصت دارد که این گواهی را تحویل بانک دهد. لذا پس از این مدت و در صورت عدم تسلیم این گواهی، بانک چک مفقود شده را از حالت مسدود خارج می نمایید و وجه چک را برای دارنده آن، از محل موجودی چک، پرداخت خواهد کرد.

واضح است که بعد از تایید صلاحیت رسیدگی مرجع قضایی به درخواست کتبی چک مفقودی، به کار بردن واژه شکایت صحیح نمی باشد و درخواست کننده نهایتا ظرف مدت مشخص گردیده، گواهی مفقود شدن چک و نه «گواهی تقدیم شکایت» را به بانک مربوطه تحویل دهد.

اقدامات ضروری برای چک مفقودی

نکات حائز اهمیت

۱- ذینفع به کسی گفته می شود که برگه چک به اسم وی صادر، پشت نویسی و یا در وجه حامل واگذار شده است. دقت داشته باشید که چنانچه دستور عدم پرداخت به واسطه صادر کننده و به خواست ذینفع باشد، صادر کننده باید درخواست ذینفع را به شکل مکتوب به امضای وی برساند، تا در صورت هرگونه مشکل و به هنگام طرح شکایت، مانع از دستور خلاف عدم پرداخت وجه گردد.

۲- براساس ماده ۱۴ قانون صدور چک، بانک موظف است به هنگام دستور عدم پرداخت، وجه چک را تا زمان تعیین تکلیف چک مفقودی توسط نهاد رسیدگی(مرجع قضایی) یا انصراف درخواست کننده در یک حساب مسدود نگه دارد.

بنابر تبصره یک قانون صدور چک این چنین استنباط می شود که اول باید مراحل کارسازی وجه چک مفقودی در حساب انجام پذیرد و بعد مراحل انسداد(بسته شدن) وجه چک صورت گیرد. البته هنگامی که درخواست کننده و صادر کننده چک یک نفر نیستند، همچنین به خاطر مشخص نبودن و وجود ابهام در نحوه استفاده از واژه تعیین تکلیف، قطعا مشکلاتی به وجود خواهد آمد، بنابراین طبیعی است که به هنگام پر کردن حساب و یا کارسازی وجه چک در اکثر بانک ها، اختلاف نظر یا اخلاف سلیقه به وجود آید.

۳- شورای حل اختلاف مرجع رسیدگی به چک مفقودی می باشد و برای درخواست گواهی برای تحقق جرائمی دیگر همچون کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت و یا جعل چک و غیره نهاد رسیدگی، دادسرا می باشد و درخواست کننده برای طرح شکایت کیفری و اخذ گواهی تقدیم شکایت باید به مرجع قضایی مراجعه کند و پس از دریافت گواهی، ظرف مهلت مقرر شده آن را تسلیم بانک نماید.

۴- یادآوری این نکته ضروری می باشد که ماده ۱۴ قانون صدور چک، حق شکایت را برای دارنده چک محفوظ دانسته است و او می تواند نسبت به شخصی که درخواست عدم پرداخت وجه چک را کرده است، اقدام به شکایت نماید و در صورت عدم اثبات ادعایی درخواست کننده، دارنده چک طبق ماده ۷ قانون صدور چک می تواند کلیه خسارت خود را وصول نمایید.

نحوه مسدود کردن چک گم شده

پیشنهاد می کنیم با مراجعه به اطلاعات عمومی ضمن بالا بردن سطح آگاهی خود در زمینه مسائل مرتبط با چک و چگونگی صدور و استعلام آن می توان از بروز بسیاری از مشکلات در این رابطه پیشگیری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو