چطور می توانیم اعتیاد به غذا را ترک کنیم؟

چطور می توانیم اعتیاد به غذا را ترک کنیم؟


منبع: آرگا

86

1398/8/24

11:13


با مجله آرگا همراه باشید تا بتوانید اعتیاد به غذا خوردن را در خود کنترل نمایید.

اعتیاد به غذا خوردن هم مانند اعتیاد به مواد مخدر همان نقطه از مغز درگیر می شود که آن افراد گرفتارش هستند. به طور مثال در اعتیاد غذایی خوردن فرد به سادگی معتاد به مواد غذایی و تنقلات می شود که فرد معتاد به مواد مخدر روی می آورد این منطقه از مغز که همان انتقال دهنده عصبی می باشد به مغز دستور می دهد. در برخی مواقع نمی توان جلوی خوردن را کنترل کرد که آن زمان را اعتیاد غذایی می نامند.

علایم اعتیاد به غذا

مبارزه با اعتیاد به غذا خوردن

اعتیاد غذایی به گونه و شکل های مختلفی می باشد که یکی از دلیل های اصلی چاقی افراد و منجر به دیابت و بیماری های خطرناک می شود. اول باید دلیل اعتیاد غذایی را کشف کنید که کار ساده ای نمی باشد اما چگونه می شود این اعتیاد به وجود می آید. وجود غذاهای آشغال مانند: شکر و آرد گندم که یک اثر قدرتمند و قوی روی مغز می باشد و انتقال دهنده های عصبی و دوپامین ها رو درگیر خودش می کند. می توان به طور واضح گفت که دوپامین سیگنال مغزی در رابطه با اعتیاد به غذا یک مشکل جدی است.

غذا خوردن بیش از حد

برخی از غذاهای اعتیادآور از قبیل؛

  • کافئین: چای و قهوه و مواد خوراکی که حاوی کافئین می باشند از محرکان اعتیادآور به شمار می روند که روی سیستم عصبی فرد تاثیر می گذارند. نوشیدنش بیشتر از ۲ فنجان در روز باعث اعتیاد می شود.
  • شکر: خوردن شکر زیاد در مکانیسم تولید گلوکز در بدن شخص را مختل می کند که منبع مهم گلوکز در بدن کربوهیدرات ها هستند و این دلیل انرژی بدن به آن بستگی زیادی دارد.
  • شکلات: ماده موجود در شکلات که تئوبرومین نام دارد شبیه کافئین می باشد و روی وضعیت روانی تاثیر گذاشته و میل جنسی را بالا می برد.
  • غذای افیونی: مواد خوراکی مانند حبوبات و لبنیات  و پاستا و چیپس و نان تاثیر زیادی روی اعتیاد به غذا خوردن می گذارد. این غذا ها حاوی پپتیدها می باشند که اعتیاد آور است و به نام افیون شناخته شده اند که باعث تولید اکسورفین شده و بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

علایم اعتیاد به غذا خوردن

نشانه های اعتیاد غذایی

برای تشخیص اعتیاد به غذا خوردن هیچ نوع آزمایشی وجود ندارد و فقط از روی رفتار آن فرد می توان تشخیص داد که آن علایم را دارد یا ندارد. این علائم عبارت است از؛

  1. با وجود این که احساس سیری می کند ولی باز هم نیاز به غذا و هوس خوردن دارد.
  2. اغلب مواقع غذا را با ولع می خورد و با وجود زیاد بودن وعده غذا باز هم به خوردن ادامه می دهد.
  3. احساس می کند که بیش از حد غذا خورده ولی با ولع تمام غذا می خورد.
  4. بعد از صرف غذا احساس گناه می کند ولی با وجود این که غذا هنوز تمام نشده باز هم دوباره شروع به غذا خوردن می کند.
  5. اغلب اوقات برای خودشان بهانه هوس غذایی در سر می کنند که بعد غذا بخورند.
  6. اینطور افراد چندین بار سعی می کنند که غذا خوردن زیاد را ترک و یا بر اساس مقررات غذا بخورند که باز هم ناموفق هستند.
  7. احساس ناتوانی در مقابل کنترل غذا خوردن ناسالم دارند با این وجود که می دانند این مواد به بدن آن ها آسیب می زند.
  8. در بیشتر مواقع هنگام خوردن مواد غذایی ناسالم او را از دیگران مخفی می کنید.

اگر شما فردی هستید که ۴ مورد از این موارد شامل حالتان می شود مشکلی جدی با مواد غذایی دارید ولی اگر ۶ مورد از این علائم را دارید شما به احتمال زیاد اعتیاد به غذا پیدا کرده اید. شما باید تعادل خوردن را در خود حفظ کنید و به هر مواد غذایی واکنش نشان ندید.

غذا های اعتیاد آور

چگونه بر اعتیاد به مواد غذایی تسلط داشته باشیم؟

برای رهایی از اعتیاد غذایی نیازمند قدرت و رهایی از افکار غذاهای ناسالم می تواند به شما در ترک اعتیاد به غذا کمک کند. اگر شما با غذا رابطه ای درست و سالم برقرار کنید می توانید این اعتیاد را کمتر کنید به طوری که غذا های ناسالم را کمتر مصرف نمایید. در مصرف غذا های ناسالم حد و حدود تعیین نمایید یعنی آن ها را بشناسید و از رژیم غذایی خود حذف نمایید تا شیوه غذای سالم را دوباره فرابگیرید مثلا اگر شما در موقع استرس و ناراحتی از یک ماده غذایی ناسالم زیاد استفاده می کنید باید او را دور از خود و یا در خانه نگهداری نکنید. شما برای این که بر اعتیاد به غذا غلبه کنید می توانید در مورد صرف غذا برنامه ریزی کنید و در مسیر درست قرار بگیرید مثلا اگر در موقع صرف غذای ناسالم احساس ناراحتی و عذاب وجدان پیدا می کنید او را با خوردن وعده غذایی سالم تعویض نمایید تا بهتر کنترل نمایید. برای این که در این راه پیروز شوید نمی توانید یک شبه این راه را بپیمایید پس باید به دنبال توصیه های حرفه ای باشید. مثلا از یک پزشک متخصص تغذیه و یا یک روان شناس کمک بگیرید تا راحت شود اختلالات خوردن را در خودتان کنترل نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو