علت های خستگی زیاد و راه های غلبه بر آن

علت های خستگی زیاد و راه های غلبه بر آن


منبع: زیبامون

297

1398/8/25

12:31


در این پست از زیبامون با دلایل و علت های خستگی مفرط و راه های غلبه بر آن، با ما همراه باشید.

علت های خستگی زیاد و راه های غلبه بر آن

دلایلی ساده و زیادی برای خستگی وجود دارد که ما چه به صورت ارادی و آگاهانه و چه به صورت غیر ارادی و نا آگاهانه آن ها را انجام می دهیم و نتیجه ی انجام این کار ها چیزی جز خستگی مفرط و از دست دادن انرژی نیست. در ادامه با زیبامون دات کام دلایلی که سبب خستگی زیاد می شود را بیان می کنیم و برای عواملی که ریشه ی بیماری جسمی و روانی ندارد راه حل هایی قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

 

علت های خستگی زیاد

 

علت های خستگی مفرط و راه های غلبه بر آن

• کم آبی بدن

کم آبی بدن باعث خستگی مفرط می شود. اگر احساس ضعف، بی حالی و خستگی مداوم دارید ممکن است بدن شما دچار کم آبی شده باشد. اگر مصرف آب روزانه ی یک فرد به اندازه ی نیاز جسمش نباشد بدن به صورت خودکار چرخش خون را کم می کند و این روند باعث می شود عضله ها اکسیژن کافی دریافت نکنند و احساس خستگی کنند. همین موضوع در خیلی از مواقع باعث بی حالی ما می شود.

برای راه حل این این امر می توانید یک بطری آب کنار خود بگذارید و هنگام کار کردن از آن بنوشید تا یادتان نرود که در طول روز نیاز به آب 8 لیوان آب دارید.

• خواب ناکافی

خواب ناکافی از علت های اصلی و شایع خستگی مفرط به شمار می رود. یک فرد بزرگسال باید در طول شبانه روز حداقل 7 الی 8 ساعت بخوابد.

• تاریک نبودن اتاق خواب هنگام خواب

تاریکی اتاق هنگام خواب باعث کیفیت و بهبود خواب می شود پس بهتر است موقع خواب چراغ خوابتان را روشن نگذارید. کیفیت خواب اگر خوب نباشد باعث خستگی در طول روز می شود.

برای راه حل این کار شب قبل از خواب مطمعئن شوید نور در حدی هست که جایی را نمی بینید و همچنین پرده ی اتاق را کشیده باشید تا هنگام صبح نوری وارد اتاق نشود. تاریک بودن کامل اتاق به شما کمک می کند تا با خواب بهتر مغزتان ب آرامش برسد.

• نوشیدن بیش از اندازه ی قهوه

قهوه خواب را از سر می پراند و شما را سرحال می کند. اما نوشیدن چند لیوان قهوه این عمل را برعکس می کند و به اصطلاح مانند یک بومرنگ عمل می کند و مانند یک چرخه احساس خستگی و خواب آلودگی را به شما برمی گرداند.

برای راه حل این قضیه تمامی نوشیدنی های کافئین دار را حدالمقدور کمتر کنید و برای احساس سرحالی و نشاط بیشتر از بادام زمینی و کشمش کمک بگیرید.

• بدن شما در طول روز حالت فیزیکی مناسبی ندارد.

برای مثال در محل کار تمام مدت را پشت صندلی می نشینید. طبق گفته ی پزشکان زمانی که بدن شما در حالت خوبی قرار نداشته باشد، عضلات و رباط های بدن مجبور می شوند انرژی بیشتری خرج کنند و دو برابر کار کنند و خستگی مفرط را به همراه دارد.

برای راه حل این قضیه شانه های خود را عقب ببرید تا کمرتان صاف شود و بعد شکمتان را به تو ببرید. این وضعیت را مدام تکرار کنید و حواستان باشد تا از این وضع خارج شدید دوباره آن را تمرین کنید این کار هم باعث می شود عضلات پشت تقویت شود و هم به رفع خستگی کمک می کند.

• رژیم غذایی نامناسب و غیر سالم

غذایی هایی که در طول روز به عنوان وعده ی غذایی انتخاب می کنید باید انرژی لازم را برای بدن تامین کنند در غیر این صورت بدن شما دچار ضعف می شود و حالی برای انجام کار ها ندارد.

برای راه حل این مورد بهتر است از یک دکتر تغذیه مشورت بگیرید و سالم غذا بخورید. در حجم غذاییتان تعادل ایجاد کنید تا میزان قند خون شما تحت کنترل باشد و ذهن فعالی داشته باشید. از میزان پروتئین و کربوهیدارت هر وعده ی غذایتان اطمینان حاصل کنید تا انرژی شما در طول روز تامین شود.

• کم خونی

زمانی که اکسیژن مورد نیاز توسط گلبول های قرمز برای سلول ها تامین نشود بدن دچار آنمی می شود. آنمی یکی از دلایل خستگی در خانم هاست که با یک تست خون قابل تشخیص است.

برای درمان آنمی می توانید از مکمل های آهن و یا مواد غذایی خون ساز مانند اسفناج، جگر، گوشت، لوبیا و .. استفاده کنید.

• قطع تنفس در خواب (آپنه ی خواب)

بعضی از افراد با این که 8 ساعت و یا بیشتر در طول شبانه روز می خوابند ولی باز هم در طول روز احساس خستگی می کنند. آپنه ی خواب به قطع تنفسی هنگام خواب می گویند که هر بار چند ثانیه طول می کشد. هر بار شما دچاراین ختلال شوید برای لحظاتی از خواب بیدار می شوید حتی ممکن است خودتان از این موضوع با خبر نشوید و متوجه ی بیدار شدن ها نشوید.

برای راه حل ان اختلال اگر سیگار مصرف می کنید آن را ترک کنید و اگر اضافه وزن پیدا کرده اید وزن خود را کم کنید.

• افسردگی

افسردگی علاوه بر اختلالات روانی که برای بدن ایجاد می کند باعث اختلالات جسمی مانند بد خوابی، بی خوابی و خستگی مفرط می شود. اگر بیشتر از دو هفته این علائم ماندگار شدند. برای درمان این موضوع به دکتر روانشناس مراجعه کنید.

• کم کاری تیروئید

تیروئید از غدد درون ریزی است که وظیفه ی متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد. زمانی که فعالیت این غدده دچار اخلال شود و کم کار شود، احساس خستگی و کسالت می کنید.

راه حل و درمان آن با یک آزمایش خون مشخص می شود. دکتر متخصص با تجویز قرص به راحتی سیستم عملکرد بدن شما را تنظیم می کند و به روال عادی برمی گرداند.

• عفونت پنهانی مجاری ادراری

معمولا عفونت ادراری با سوزش و خارش همراه هست اما در مواقعی علائمی به جز خستگی مفرط ندارد.

برای این کار بهتر است با نتیجه ی تست ادرار با پزشک مربوطه مشورت کنید و با دارو بعد از یک هفته این بیماری را درمان کنید.

• دیابت

گلوکز در افرادی که بیماری دیابت را دارند در خون باقی می ماند و توسط سلول ها استفاده نمی شود پس به انرژی هم تبدیل نمی شود و این افراد احساس خستگی و بی حالی می کنند.

این بیماری تحت کنترل است و با مشورت با پزشک مشکل حل می شود.

• بیماری های قلبی

بیماری های قلبی باعث ایجاد خستگی و حتی در زمان انجام کارهای روزمره می شود.

راه حل این مشکل، مشورت با پزشک و استفاده ی مرتب از داروهای تجویز شده و تغییرات سبک زندگی است تا زمانی که بیماری های قلبی تحت کنترل در بیایند.

سندروم خستگی مزمن

اگر شما بیشتر از 6 روز به شدت احساس خستگی کنید به حدی که از پس کار های روزانه ی خود برنیایید احتمال ابتلا به سندروم خستگی مزمن وجود دارد.

برای راه حل این معضل باید با پزشک مشورت کنید و با تغییر سبک زندگی باعث بهبودی اوضاع شوید.

• حساسیت های غذایی

آلرژی به بعضی از مواد غذایی باعث ایجاد خواب آلودگی می شود و خستگی را به همراه دارد. چنانچکه بعد از خوردن غذایی دچار کسالت شدید احتمال زیاد به آن غذا حساسیت دارید.

برای رفع این مشکل هم می توانید به پزشک مراجعه کنید و هم بعد از چند بار تکرار این موضوع از خوردن آن ماده ی غذایی پرهیز کنید.

 

علت های خستگی زیاد و راه های غلبه بر آن

 

بیماری هایی که عامل احساس خستگی مفرط و مداوم هستند را بشناسید.

متخصصان احساس تبلی، بی حوصلگی، بی انگیزگی، بی تفاوتی و عدم علاقه به کار کردن در مدت طولانی را نشانه ی ابتلای افراد به بیماری های قلبی، افسردگی و حتی سکته ی مغزی دانسته اند. به طور معمول در بین مردم جا افتاده است که اگر فردی بی حوصله و تنبل است می تواند افسرده باشد با این که در همه ی موارد این چنین نیست. کارشناسان با تحقیق بر روی بیماری های لایم، سندروم خستگی مزمن، بیماری پارکینسون و بیماری ام اس به این نتیجه رسیده اند که اکثر این افراد دچار خستگی مزمن شده اند.

متخصصان علت خستگی در افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش جریان خون به بخش های مختلف بدن و از جمله مغز می دانند. همچنین افرادی که دچار زوال مغزی هستند به دلیل تغییرات مغزی معمولا به محیط بی توجه هستند و بی انگیزگی و بی احساسی را تجربه می کنند.

یکی دیگر از دلایل خستگی مزمن و بی حالی استرس شدید است. این اتفاق باعث می شود کار دستگاه هیپوتالاموس مغز با اخلال مواجه شود و به این صورت سیستم پاداش دهی مغز آن ها دچار تغییر شده و آن ها به محیط پیرامون خود بی احساس می شوند.

محققان در زمینه ی تحقیقات بر روی افراد مسن به این نتیجه رسیده اند که افراد مسنی که سابقه ی بیماری قلبی، کاهش جریان خون و اختلال در دوپامین دارند، از عامل های اساسی و اصلی در بی انگیزگی و خستگی آن ها محسوب می شوند. به همین دلیل توصیه می شود با دیدن این علائم در افراد با سن بالا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

علت های خستگی زیاد و راه های غلبه بر آن

 

توصیه ی متخصصان برای رفع خستگی های متوسط

به طور کلی متخصصان ورزش کردن هفتگی را برای راه حل خستگی ها مفید می دانند. پیاده روی بیست دقیقه ای در روز و یا دوچرخه سواری بیست دقیقه ای به مدت 3 روز در هفته شاید راه کار خوبی برای حل این مشکل باشد. در کنار ورزش کردن خوابی با کیفیت و حداقل 7 الی 8 ساعت در طول شبانه روز یکی از اصلی ترین راه حل های رفع خستگی است.

 

علت های خستگی زیاد و راه های غلبه بر آن

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو