چطور می توانیم بر افسردگی پس از طلاق غلبه کنیم؟

چطور می توانیم بر افسردگی پس از طلاق غلبه کنیم؟


منبع: آرگا

204

1398/8/26

00:53


طلاق گرفتن یک مسئله ناخوشایند و ناراحت کننده است اما گاهی بنا به دلایل مختلفی فرد مجبور می شود که از شریک زندگیش جدا شود که پس از طلاق در برخی موارد فرد دچار افسردگی هایی می شود که با کمک چند راه حل ساده می توانید با افسردگی پس از طلاق مقابله کنید.

طلاق در حقیقت یک اتفاق تلخ در زندگی فردی می باشد که فرد احتمال دارد به افسردگی بعد از طلاق گرفتار شود، داشتن تجربیات تلخ در زندگی مشترک و بازگشتن به دوران مجردی سبب آسیب های روحی و روانی زیادی در فرد طلاق گرفته می شود که در افراد شدت این آسیب با توجه به جنس، اشتغال و سن متفاوت است اما در بیشتر موارد افسردگی هایی به سراغ فرد می آیند که در ادامه مطلب به راه حل های افسردگی پس از طلاق می پردازیم.

روش های مبارزه با افسردگی پس از طلاق

هدف از ازدواج داشتن یک زندگی پر از آرامش و محبت است اما گاهی دو نفر بنا به دلایل مخلفی تصمیم به طلاق می گیرند که پس از دوران جدایی اولین اختلال روانی و رفتاری که زن و مرد را به خود گرفتار می کند افسردگی می باشد که در حقیقت پس از طلاق دو طرف احساس شکست بیشتر می کنند و با همه افراد با عصبانیت رفتار می کند و به دنبال یافتن مقصر می باشد که پس از گذشت زمان این احساس به تدریج کم رنگ شده و احساسات دیگری مانند افسردگی، پشیمانی و اندوه فرد را به خود گرفتار می کند که در واقع رایج ترین مشکل بعد از طلاق افسردگی است.

مبارزه با افسردگی پس از طلاق با چند راهکار ساده

هر شخصی پس از طلاق دچار احساسات متنوعی می شود که با انجام راهکارهایی می توانید با این احساسات کنار بیایید، به منظور مقابله با افسردگی پس از طلاق راهکارهای مختلفی وجود دارد که به راحتی می توانید با این نوع افسردگی مبارزه کنید، دراین مقاله شما عزیزان را با راهکارهای موثر جهت مقابله با افسردگی پس از طلاق آشنا خواهیم کرد.

دور کردن افکار منفی از ذهن

ریشه بسیاری از مشکلات افراد افسرده فکر های منفی است که همیشه به ذهن شان می آیند بنابراین افکاری مانند زندگی من واسه همیشه خراب شده است، من شکست خوردم و هیچ وقت خودم را نمی بخشم را از ذهن تان دور کنید، فرد مطلقه باید این را بداند که جدایی به معنای پایان زندگی او نیست بلکه شروع یک زندگی تازه می باشد که بنا به گفته متخصصان در این زمینه بهترین راه جهت دور کردن افکار منفی یادداشت کردن آن ها بر روی کاغذ می باشد سپس از دید یک فرد بالغ به آن جملات بیندیشد و سعی کنید از جملات مثبت مانند زندگی جدیدی در انتظار من است و من خوشحال هستم استفاده کنید.

راه های غلبه بر افسرگی بعد از طلاق

گسترش دادن روابط دوستانه

یک راه حل ساده و در عین حال موثر جهت مقابله با افسردگی بعد از طلاق رفت و آمد با افراد قابل اعتماد تان را گسترش دهید زیرا زن و مرد پس از طلاق ترجیح می دهند که رفت و آمد با دوستان و آشنایان را کمتر کنند و اما این گوشه گیری سبب به وجود آمدن افسردگی در فرد می شود که حمایت دوستان در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث کوتاه تر شدن دوره درمان می شود.

مقابله با افسردگی بعد از طلاق با چند راه حل ساده

کمک گرفتن از روان شناسان و مشاوران

در بیشتر موارد پس از طلاق و جدایی یکی از دو طرف دچار نشانه های افسردگی شدید می شوند که گاهی پیش آمده است که حس افسردگی بعد از طلاق زندگی فرد را به مدت طولانی تحت تاثیر خود قرار می دهد بنابراین هر زمانی که دچار احساس غم و اندوه شدید از مشاوران کمک بگیرید، همانطور که می دانید بهترین مرجع امن مشاور می باشد که با او می توانید در مورد هر چیزی صحبت کنید تا به راحتی بتوانید با مسائل پیش روی تان کنار بیایید و به شما کمک می کنند که چگونه دوباره با انرژی و انگیزه زیاد زندگی تان را شروع کنید.

راه های مبارزه با افسردگی بعد از طلاق

پیادروی روزانه

انجام ورزش روزانه حتی در زمان هایی که به اندازه کافی حال و حوصله ندارید به کاهش علایم افسردگی پس از طلاق کمک می کند بنابراین طبق تحقیقات انجاک داده شده روزی ۲۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده روی تند انجام دهید.

رژیم غذایی سالم

بعد از طلاق فرد به غذاهای نامناسب روی می آورد اما به منظور مقابله با افسردگی بعد از طلاق مصرف مواد نامناسب و ناسالم را کنار بگذارید و از رژیم غذایی سالم استفاده کنید به عنوان مثال به جای استفاده از تنقلات مضر از شکلات تلخ استفاده کنید.

راه های غلبه بر افسردگی پس از طلاق

داشتن خواب کافی

بی خوابی در دوران بعد از طلاق باعث افسردگی در فرد می شود بنابراین سعی کنید برای خود یک برنامه ریزی منظم داشته باشید برای مثال هر شب نوشیدن چای بابونه، خواندن، دوش گرفتن را در برنامه تان بگنجانید و به طور کل به دنبال کارهایی بروید که سبب آرامش بیشتر شما شود و همچنین از کارهایی که مانع به خواب رفتن شما می شوند مانند کارکردن با تلفن هوشمند، تبلت و…دوری کنید.

 نوشتن احساسات و خاطرات بر روی کاغذ

یکی از روش های مدیریت افسردگی بعد از طلاق به منظور پایان دادن به احساسات ناخوشایندتان آن را بر روی کاغذ بنوسید لزومی ندارد نامه به دست همسر سابق تان برسد هدف از انجام این روش تخلیه شدن شما می باشد.

راه های رهایی از افسردگی پس از جدایی

تاثیر خانواده بر افسردگی

چگونگی رفتار افراد خانواده با فردی که دچار افسردگی بعد از طلاق شده است از اهمیت بالایی برخوردار است و می توان گفت از جمله مهم نقش در گذراندن دوران افسردگی بعد از طلاق، خانواده می باشد و خانواده می توانند طی هفته و روزهای اول جدایی با ترتیب دادن مهمانی ها و مجالس شادی به فرزندشان کمک کنند در برخی موارد فرد مطلقه به دلیل حمایت نکردن خانواده در این زمینه دچار افسردگی شدید شده است و در نتیجه فرد با عصبانیت غیر قابل کنترل مواجهه می شود و باعث می شود که از خانوده اش دور شود.

تاثیر خانواده بر افسردگی فرد مطلقه

نشانه های افسردگی شدید

  • خستگی
  • اختلال در خواب یا بی خوابی
  • کاهش اشتها
  • تحریک پذیری عاطفی و کج خلقی
  • احساس ناامیدی
  • عدم تمرکز
  • اشک ریختن بی اراده
  • فکر کردن زیاد و حتی اقدام به خودکشی
  • احساس ناامیدی، بی ارزش بودن و بد بینی

افسردگی در یک فرد زمانی تشخیص داده می شود که از موارد بالا حداقل پنج مورد را داشته باشد، افسردگی در مردان و زنان به شکل های مختلفی بروز می کند و زمانی که مرد دچار افسردگی می شود بد اخلاقی و بی خوابی را تجربه می کند اما زنان افسرده دچار احساس بی ارزش بودن، گناه و غم می شوند.

حیف است که به خاطر یک اشتباه قابل جبران روزهای زندگی تان با ناراحتی و افسردگی سپری کنید و گرفتار سیاهی و تاریکی شوید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی خانواده  می توانید بر روی لینک کلیک نمایید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو