ویرایش- آشنایی با کشور پرتغال و دانستنی های جالب درباره این کشور

ویرایش- آشنایی با کشور پرتغال و دانستنی های جالب درباره این کشور


منبع: آرگا

149

1398/8/26

14:33


کشور پرتغال واقع شده در جنوب اروپاست. اکثریت مردم این کشور دین مسیحی دارند و زبان آن ها پرتغالی می باشد. واحد پول این کشور یورو است ولی هم چنان می توان اسکناس های اسپروتئیدی پیدا کرد و با یورو مبادله کرد.

ویرایش- آشنایی با کشور پرتغال و دانستنی های جالب درباره این کشور

کشور پرتغال واقع شده در جنوب غربی اروپاست. این کشور از اتحادیه اروپا و ناتو است که به روش جمهوری پارلمانی حکومت می شود. پایتخت این کشور لیسبون است و دین مردمش مسیحیت از شاخه کاتولیک رومی است. زبان رسمی مردمانش پرتغالی است و واحد پول یورو می باشد. کشور پرتغال در دسته کشور های توسعه یافته قرار دارد.

کشور پرتغال در بخش جنوبی قاره اروپا و در شبه جزیره ایبری واقع شده است. از طرفی دیگر این کشور در کنار اقیانوس اطلس قرار گرفته که همین امر تاثیرات بسیاری در فرهنگ این کشور گذاشته است. ماهی های ساردین نمک زده و کبابی شده سواحل Alqarve ، نیروی دریایی پیشرفته و بسیار مجهز از قدیمی ترین و مشهور ترین فرهنگ تاریخ کشور پرتغال به حساب می آید.

آشنایی با کشور پرتغال و حقایق جالی درباره آن

بهترین فصول مسافرت به کشور پرتغال

  • فصل بهار: ماه های مارس تا می ( ۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)
  • فصل تابستان: ماه های ژوئن تا آگوست ( ۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)
  • فصل پاییز: ماه های سپتامبر تا اکتبر (۱۰ شهریور تا ۹ آبان)
  • فصل زمستان: ماه های نوامبر تا فوریه ( ۱۰ آبان تا ۹ اسفند)

 

در ادامه این مطالب سعی کرده ایم تا حقایقی از کشور پرتغال را برای شما بازگو کنیم که همین امر موجب شناخت بیشتر شما نسبت به این کشور می شود.

۱- کوتاه ترین و بلند ترین حکم رانی ها در کشور پرتغال:

پرتغال جز کشور هایی است که دارای کوتاه ترین و بلند ترین حکم فرمانی هاست. بلندترین حکم فرمایی در این کشور متعلق به آلفانسو هنری اول که به مدت ۷۳ سال و ۲۲۰ روز بود، و کوتاهترین آن متعلق به پرنس لوئیس فلیپ بود که تنها به مدت ۲۰ دقیقه حکم فرمانی کرد. او بعد از پدرش دام کارلوس اول در فوریه ۱۹۰۸ پادشاه شد که سپس با حمله جنگی که صورت گرفت زخمی شد و سپس جان داد.

۲- قدیمی ترین ملت در اروپا:

پرتغال قدیمی ترین ملت در اروپاست. در سال ۱۱۳۹ سلسله پادشاهی پرتغال تاسیس شد و مرزهای قلمرویی این کشور در سال ۱۹۲۷ یعنی زمانی که با اسپانیایی ها قرار داد Alqarve  امضا کردند تغییر یافت. اولین پادشاه این کشور آلفانسو هنری اول بود که در سال ۱۱۴۳ به قدرت رسید و تا ۸۰۰ سال این حکومت به طول انجامید تا اینکه جمهوری دموکراتیک کشور پرتغال به رسمیت شناخته شد.

جنگ های به وجود آمده و خسارت های برجای گذاشته

۳- جمهوری پرتغال و دیکتاتوری بزرگ اروپا:

در قرن ۲۰ ام دیکتاتوری پرتغال به عنوان طولانی ترین دیکتاتوری در اروپا شناخته شد. رژیم اقتدار گر از سال ۱۹۷۴ قدرت داشته و تا اینکه در یکم فوریه سال ۱۹۷۴ کودتایی رخ داد که بدون هیچ گونه خون ریزی دموکرات پرتغال را تشکیل داد. از آن روز به بعد پرتغالی ها این روز را با عنوان روز آزادی پرتغالی ها جشن می گیرند و تعطلیل رسمی اعلام میکنند.

۴- اولین نیروی دریایی در جهان و کشور پرتغال:

کشور پرتغال اولین نیروی دریایی جهان را تاسیس کرد و علاوه بر آن محل تولد بسیاری از کاوشگران جهان بوده است، از جمله کسانی که در طول عصر اکتشافات فردیناند ماژلان اولین نفری که تمامی زمین را جستجو کرد و واسکو د گاما که مسیر دریایی هند را کشف کرد.بارتولوموی دیاز اولین فردی بود که تا انتهای جنوبی آفریقا را به صورت دریایی سفر کرد و لقب کاپیتان امیدهای خوب را به خود اختصاص داد و دیگرانی که سرزمین های جدیدی مانند برزیل، بخشی از آفریقا و شرق دور را کشف کردند و به کشور پرتغال اضافه کردند.

۵- کشور پرتغال بخش وسیعی از استعمار گر دنیا:

امپراطوری استعمارگر پرتغال ۶۰۰ سال امپراطوری داشت و در بیشترین حالت ۵۳ کشور را تحت نفوذ خود داشت تا اینکه برزیل در سال ۱۸۲۲ مستقل شد و مستعمره آفریقا نیز در سال ۱۹۵۷ این استقلال را دریافت کرد. بعد از آن ماکائو که آخرین مستعمره چین بود در سال ۱۹۹۹ به چین باز گردانده شد.

۶- زبان گسترش یاغته پرتغال از ماکائو چین تا گینه بیسائو:

کشور پرتغال زبان رسمی ۸ کشور در خارج از پرتغال می باشد. نتیجه استعمار گری پرتغال این بود که زبان پرتغالی را نیز به آنگولا، برزیل، ایست تیمورگینه استوایی، گینه بیسائو، موزامبیک، سائوتومه و پرینسیب، گوئا، و ماکائو انتقال داد. زبان پرتغالی ششمین زبان در جهان است که حدود ۲۰۳ میلیون فرد در دنیا با آن صحبت می کنند.

۷- کشور پرتغال و تجارت برده داری:

پرتغال اولین ملت اروپایی بود که وارد تجارت برده داری شد او برده هارا از غرب آفریقا تا آمریکا استخدام کرد. این کشور دارای اولین قدرت استعمار گری بود که برده داری را قبل از اسپانیا، بریتانیا، فرانسه و آمریکا لغو کرد.

تبدیل اسکناس استرپیروئیدی به یورو

۸- کشور پرتغال و سازمان ناتو:

کشور پرتغال عضو موسس ناتو و اتحادیه اروپا است و هم چنین عضو اجتماع اقتصادی اروپا می باشد. در سال ۲۰۱۱ از اتحادیه اروپا ۷۸ میلیارد وام گرفت و با اینکه دولتش دچار ریاضت اقتصادی شده بود باز هم آن وام را پرداخت کرد.

۹-  واحد رسمی پول:

پرتغال اولین کشوری بود که واحد پول یورو را پذیرفت ولی هم چنان هم می توان اسکناس های اسپوتوئیدی را با یورو مبادله کرد. بانک مرکزی پرتغال تا سال ۲۰۲۲ به این تبادل ادامه می دهد.

۱۰- اولین صعود با بالن های هوا:

اولین صعود های این بالن ها مربوط به کشور پرتغال است. مدلی از بالن هوای داغ توسط پدر بارتومولو د گوسمائو در ۱۸ ام آگوست سال ۱۷۰۹ در کاسا د ایندیا ساخته شد که بعد از آن به پرواز در آمد.

۱۱- قدمت مردمان پرتغالی:

لیسبون یکی از شهرهای مهم کشور پرتغال است که قدمتی بیش از رم دارد. نتایج دیرین شناسی قدمت وجود انسان ها را به ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد تخمین زده است که این آمار نشان دهنده این است که جمعیت های فنیکی ها در اطراف شهر پایتختی پرتغال بوده است.

۱۲- دین رسمی پرتغالی ها:

حدود ۸۱ درصد از جمعیت کشور پرتغال را کاتولیک ها تشکیل داده اند. مسیحیت در پرتغال زمانی رایج شد که امپراطوری رم بخشی از آن بود. همچنین بسیاری از فستیوال های سنتی در پرتغال پایه ای مذهبی دارند.

۱۳- طولانی ترین پل اروپا در پرتغال:

طولانی ترین پل در اروپا متعلق به کشور پرتغال است. این پل از میان رودخانه ناگوس تا شمال لیسبون که بیش از ۱۰ مایل است امتداد دارد.

مکان های زیبا و ناشناخته کشور پرتغال

۱۴- امواج بلند در دریاهای پرتغال:

بزرگترین امواج دریایی مربوط به دریاهای کشور پرتغال است که موج سواری های جذابی را ایجاد می کند. دره ای در زیر این آب ها وجود دارد که بخشی از ساحل پرتغال را شامل می شود.

۱۵- قدیمی ترین کتاب فروشی در کشور پرتغال:

مغازه ای در لیسبون قدیمی ترین کتاب فروشی در جهان است. این کتاب فروشی در سال ۱۷۳۲ تاسیس شد ولی در سال ۱۷۵۵ با زلزله ای که رخ داد بیش از ۶۰ هزار نفر جان باختند و سپس این کتاب فروشی در سال ۱۷۳۳ افتتاح شد وتا هم اکنون پابرجاست و حدود ۵۰ شعبه در سراسر پرتغال دارد.

 

۱۶- فوتبال پرتغال و کریستین رونالدو:

فوتبال کشور پرتغال با رونالدو شناخته شد. رونالدو در فانچال پایتخت خود مختار مادریا در سال ۱۹۸۵ به دنیا آمد .

بازیکن برجسته فوتبال رونالدو در کشور پرتغال

۱۷- انرژی های تجدید پذیر در کشور پرتغال:

کشور پرتغال رهبر و پیشرو جهانی در انرژی های تجدید پذیر است. در سال ۲۰۱۴ حدود ۷۰ درصد از انرژی مورد نیاز را از منابعی مانند باد، خورشید، انرژی خورشیدی و بادی به دست آورد.

۱۸- پرتغال و بزرگترین املت جهان:

بزرگترین املت جهان در سال ۱۱ ام آگوست ۲۰۱۲، ۵۵ فرد به مدت ۶ ساعت؛ با ۱۴۵ هزار تخم مرغ، ۸۸۰ لیتر روغن، ۲۲۰ لیتر کره املتی به ۶۴۶۶کیلو گرمی درست کردند.

مکان های دیدنی کشور پرتغال

شاید برایتان جالب باشد و بخواهید تعدادی از مکان های جالب و دیدنی کشور پرتغال را بشناسید، این مکان ها شامل

  • برج کلریگوس
  • کلیسای جامع پورتو
  • برج لیسبون
  • منطقه قدیمی آلفاوا

می شود.

آشنایی با کشفیات کشور پرتغال

پرتغال یکی از کشورهایی است که بزرگترین و نادر ترین کشف ها در آنجا صورت می گیرد. رفتن به  کشور پرتغال یکی از مکان هایی است که برای ماجراجویی بهتر گزینه است. در ادامه مطلب به توضیحی از هریک می پردازیم.

۱- والونگو فرمیشن:

خارج از شهر آروکا حشرات بسیار بزرگی در معدن کاشی آنجا زندگی می کردند که حدود ۴۵۰ میلیون سال پیش از بین رفتند و از بقایای آن ها فسیل هایی ایجاد شده است که به والونگو فرمیشن مشهور شده است. در سال ۲۰۰۹ فسیل بزرگترین نوع از بندپایان خرچنگ که طول آن ها به بیش از ۷۱ سانتی متر می رسید پیدا شد در حالی که این گونه در عصر امروز اندازه ای نزدیک به اندازه بند انگشت دارند.

۲- قدیمی ترین تخم های کشف شده از یک کروکدیل:

در سال ۲۰۱۷ دانشمندان مشغول پیدا کردن لانه ی دایناسور ها در بین صخره ها بودند ولی اتفاق عجیبی که در آن جا رخ داد پیدا کردن تخمی از موجود دیگر بودند که به صورت ماهرانه ای بین تخم های  دایناسور ها پنهان شده بود. قدمت این تخم به ۱۵۲ میلیون سال پیش باز میگشت. محل کشف تخم ها به قدری تازه و دست نخورده بود که دانشمندان به راحتی طول بدن کروکدیل مادر را تخمین زدند. کروکدیل ۲ متری که نوع واقعی از آن نبود ولی خب به خانواده کروکدیل های ما قبل تاریخ یعنی کوروکودیلومورفس مربوط می شدند.

آشنایی با مکان های تاریخی کشور پرتغال

۳- افراد ناشناخته عصر مفرغ تاریخ زمین:

کاوش هایی که در دشت آلنجو کشور پرتغال صورت گرفته است باستان شناسان را متوجه سکونت گاهای انسان کرده است. همچنین باستان شناسان موفق به شناسایی دیواره هایی برای محافظت شدند و استحکاماتی را پیدا کردند که به وسعت ۱۷ هکتار بود. این استحکامات شامل دیوار سنگی دوگانه، سطوح شیب دار، سنگر برای دفاع بودند. به نظر می رسد این انسان ها بین سال های ۱۲۵۰ تا ۸۵۰ قبل از میلاد مسیح زندگی میکرده اند.

۴- پای قارچی دوران قرون وسطی:

باستان شناسان به تازگی یک قبرستان در استرموز واقع در جنوب کشور پرتغال را مورد کنکاش قرار دادند و مردی را با صدمات جسمی نا معمول پیدا کردند. پای چپ این مرد به طور فجیعی له شده بود ولی آثاری از نزاع و درگیری در سایر نقاط بدن او پیدا نشد. بعد از مطالعات بسیار متوجه شدند که عامل این نوع بیماری ناعلاج نوعی قارچ بوده است که تا کنون سه نوع از آن کشف شده است.

۵-  توموری به شکل دندان:

در کاوش های که در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ در لیسبون کشور پرتغال صورت گرفت پیکر زنی متعلق به قرن ۱۵ میلادی کشف کردند که در لگن این زن توموری به شکل دندان یک انسان بود. این بیماری تراتوما یا کیست تراتوم تخمدان نامیده می شد به این شکل که تخمک ها عکس العملی غیر معمول از خود بروز می دهند و کار ارگان های دیگری همچون تولید مو و ناخن و دندان می کنند. توموری که در لگن این زن پیدا شد چیزی حدو ۳ یا ۴ سانتی متر بود.

۶- اجسادی در زباله دان:

کاوش دیگری که در خارج از لیسبون کشور پرتغال صورت گرفت، ده ها جسد پیدا کردند که هیچ کدام به صورت محترمانه دفن نشده بودند. مجموع این اجساد به ۱۲ نفر می رسید که شامل ۹ زن و ۳ مرد بود. با تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدند که آن ها یهودیانی بودند که قربانی تفتیش عقاید پرتغالی ها می شدند.

 

۷- تلسکوپ های عصر سنگی:

در منطقه کارگال کشور پرتغال قبرستان هایی دو منظوره وجود داشت که هم برای دفن مردگان و هم برای کسانی که می خواستند آسمان شب را با ذچشم غیر مسلح مشاهده کنند. فضای این قبر ها به گونه ای ساخته می شد که آسمان شب به راحتی قابل مشاهده بود.

آداب و رسوم حاکم بر کشور پرتغال

مجازات مربوط به مواد مخدر در کشور پرتغال

نقطه عطف مقابله با مواد مخدر در کشور پرتغال در سال های جاری اتفاق افتاد که آن را از حالت غیر قانونی خارج کردند و فرد معتاد به مواد مخدر را یک مریض نامیدند.

در سال ۲۰۰۱ مقامات کشور پرتغال اعلام کردند که دیگر بهره گیری از مواد مخدر جرم محسوب نمی شود و افراد آلوده به مواد مخدر به دادگاه ارجاع داده نمی شوند بلکه به کمیسیون بررسی شرایط معتادان فرستاده می شوند.

این کمیسیون روش درمان و مجازات مختصری دارد به صورتی که فرد بعد از خروج هیچ مجازاتی نمی بیند. گزارش های مبنی بر این قضیه از کاهش تعداد مبتلایان به ایدز و مرگ های ناشی از مصرف مواد مخدر می گویند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو