ورم پا در بارداری، سیزده روش درمانی

منبع: نی نی بان

123

1398/8/26

22:50


پیشتر در زرافه جادویی در مقاله‌ای به چیستی و چگونگی ایجاد ورم و درد پا در دوران بارداری پرداختیم. همچنین علائمی که ممکن است هشداری برای مراجعه به پزشک در هنگام تورم بدن باشند را با هم مرور کردیم. در این مقاله می خواهیم تمامی راهکار ها و روش های درمان خانگی ورم پا در دوران بارداری را به شما معرفی کنیم. حقیقت این است که ورم پا در دوران بارداری ممکن است دردناک باشد یا نباشد. اما هر آنچه هست کسی نمی تواند کتمان کند که این مشکل تقریباً برای تمامی بانوان باردار آزار دهنده می باشد.
در همین ابتدا یک مژده بزرگ به شما می دهیم. راهکارهای ساده و خانگی زیادی برای مقابله با درد پا در دوران بارداری وجود دارد. نظرتان درمورد نوشیدن بیشتر آب، خرید یک کفش راحت تر یا برخی کارهای ساده دیگر که می تواند به شکلی جدی به حل مشکل درد پای شما در هنگام بارداری کمک کند چیست؟ اگر آماده اید زرافه جادویی اینبار ۱۳ روش درمان ورم پا در دوران بارداری را با با پرس و جو از متخصصان فن برای ما گرد آورده است. با او همراه شوید:

۱ – از مصرف سدیم خودداری کنید
واقعیت این است که بدن هرچی که سدیم جذب کند در ازای آن آب بیشتری مطالبه می کند. بنابراین در دوران بارداری اگر نگران ورم و درد پا می باشید بهتر است که تا جایی که ممکن است از مصرف سدیم که به ویژه در نمک روزمره ما ایرانی ها وجود دارد دوری کنید. در مرحله بعدی سعی کنید تا جای ممکن از مصرف غذاهای کنسرو شده مانند تن ماهی نیز اجتناب ورزید. غذاهای کنسرو شده علاوه بر این که حاوی نمک و سدیم بسیار بالایی می باشند حاوی برخی مواد نگهدارنده نیز هستند که به مضرات این مواد نگهدارنده در مقالات دیگری در زرافه جادویی قبلاً پرداخته‌ایم. شما می توانید با استفاده از گیاهان معطری مانند رزماری، آویشن یا پونه کوهی راهی به مراتب آسان تر و سالم تر را برای مزه دار کردن غذاهای خود امتحان کنید.

۲- مصرف پتاسیم خود را افزایش دهید
مصرف بهینه پتاسیم می تواند به کنترل ورم دست و پا در دوران بارداری کمک شایانی نماید. حقیقت این است که پتاسیم می تواند مایعات موجود در بدن ما را متعادل کند. مکمل هایی که در دوران بارداری مصرف میکنیم به طور معمول حاوی مقداری پتاسیم می باشد. با این وجود برخی از منابع غذایی خوب دارای پتاسیم را به شما معرفی خواهیم کرد. بهتر است از این مواد خوراکی در رژیم غذایی خود هنگامی که می خواهید با درد پا و ورم آن در دوران بارداری خود مبارزه کنید بیشتر استفاده کنید.
سیب زمینی( در صورت امکان پس از شست و شوی مناسب آن پوست سیب زمینی را نیز میل فرمایید)
موز
اسفناج
لوبیا و عدس
برخی از میوه ها به طور خاص می توان به انار، پرتقال، هویج و چغندر و اشاره کرد. البته اگر دو مورد آخر را جز میوه ها قرار دهیم!
ماست
ماهی سالمون
حقیقت این است که در این زمان بدن مادران دچار تغییرات شگرفی می شود. بدیهی است که به وجود آوردن یک انسان جدید فرایندی به شدت پر رمز و راز خواهد بود. علاوه بر مشکلات جسمانی ممکن است برخی مشکلات روحی نیز شیرینی این دوران را کاهش دهند. در واقع امروزه مشخص شده است که برخی از مشکلات جسمانی ممکن است آرامش روانی ما را مخل کند. نکته مهم تر این است که این رابطه دو سویه است. در واقع اگر درگیری و مشکل روحی و یا حتی یک استرس بی مورد ما را اذیت میکند در همین هنگام بسیاری از مشکلات جسمی کلید راه یافتن به بدن ما را پیدا خواهند کرد. بنابریان همگی ما باید به سلامت جسم و روح خود به یک میزان اهمیت دهیم. با این وجود راهکارها و روش های مختلفی برای کاستن از رنج دوران بارداری توسط متخصصین ارائه شده است. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا به سوالات شما در رابطه با ورم پا در دوران بارداری پاسخ دهیم. چه راهکارهایی برای کاهش درد پا در دوران بارداری وجود دارد؟ آیا ورم پا در این دوران خطرناک است؟ چه موقع بایستی در رابطه با درد پا به پزشک مراجعه کنی؟ راهکارهای درمان خانگی ورم پا چیست؟
اگر در ابتدای راه بارداری خود هستید شاید سوال ذهن شما این است که چه زمانی ورم پا آغاز خواهد شد؟ در واقع بایستی بدانیم که دلایل درد پا در دوران بارداری چیست؟ اگر بدانیم که ریشه مشکلات چیست شاید بتوانیم راهکار مناسب تری را برای غلبه بر آن مشکل پیدا کنیم. اولین خبر خوب برای شما این است که درد و ورم پا در ماه های پایانی بارداری اتفاق می افتد. بنابراین فرصت کافی برای مقابله را خواهید داشت. با روش هایی که در این مقاله به شما آموزش میدهیم خود را برای مبارزه با درد و ورم پا در آینده ای نه چندان دور آماده کنید!

۳- کافئین کمتری نوش کنید
درحالی که عمده میزان کافئین از راه قهوه به بدن ما می رسد، مصرف قهوه در دوران بارداری به خودی خود نمی‌تواند دردسر آفرین باشد. اما با این حال مصرف زیاد آن در طول دوران بارداری می تواند مشکل ورم دست و پا را افزایش دهد. مصرف کافئین باعث می شود که نیاز شما به دفع مایعات زیاد شود. بنابراین بدن ما احساس می کند که به مایعات بیشتری احتیاج دارید و از این طریق مایعات بدن را در خود نگه می دارد و باعث ورم بیشتر می شود. اگر از عاشقان قهوه هستید و نمی توانید از خیر مصرف آن بگذارید بهتر است قهوه ی خالص خود را با مقداری شیر مخلوط نمایید تا از میزان کافئین موجود در آن کاسته شود. همچنین اگر از ما میشنوید سایر نوشیدنی های گیاهی ملایم را در طول دوران بارداری خود امتحان کنید.

۴- آب بیشتری بیاشامید
شاید نوشیدن آب اولین داروی خانگی رفع ورم پا در دوران بارداری باشد. اگر بدن ما به میزان کافی آب دریافت کند آنگاه می تواند با خیال آسوده آب اضافی بین بافتی را رها کند در غیر این صورت بدن از خیر مایعات بدن که باعث و بانی ورم دست و پای ما هستند نخواهد گذشت. توصیه می شود در دوران بارداری روزانه حدود ۱۰ لیوان آب مصرف کنید. اگر این حجم از آب برای شما غیرمعمول است پیشنهاد ما این است که با تهیه یک لیوان زیبا که به شما آرامش می دهد انگیزه خود را برای نوشیدن بیشتر آب افزایش دهید. همچنین شما می توانید با یک افزودنی مناسب مانند نعناع یا آبلیمو عطر و طعم آب خود را تغییر دهید تا میل بیشتری به نوشیدن آب پیدا کنید.

۵- پاهای خود را به سمت بالا نگه دارید و بیشتر استراحت کنید
اگر دچار ورم پا در دوران بارداری هستید بایستی بیشتر به خود استراحت دهید. در حالی که نشستن و تکان نخوردن به مدت طولانی نمی تواند کمک زیادی به شما کند ایستادن دراز مدت بر روی پاها نیز دردسرهای خاص خود را دارد. بنابراین در طول روز زمان هایی را برای استراحت پاها اختصاص دهید. در این زمانها می توانید پاهای خود را به لبه مبل یا دیوار تکیه دهید و مشغول خواندن کتاب یا چک کردن تلگرام خود شوید. فکر می کنم با دومی راحت تر کنار بیاییم!

۶- لباسهای راحت و گشاد تری بپوشید
فکر می کنم برای همه ما مشخص باشد که پوشیدن لباس های تنگ به خصوص در نواحی فوقانی بدن می تواند مشکل ورم و درد پا در دوران بارداری را افزایش دهد. بنابراین سعی کنید به هیچ وجه از لباس های تنگ در هنگامی که از این مشکل رنج میبرید استفاده نکنید. با یک مقدار حوصله بیشتر به خرج دادن می توانیم لباس های زیبا و راحتی را برای مجالس و مهمانی های خود آماده کنیم.

۷- خنک باشید!
اگر شما در فصل تابستان روزهای اعجاب‌انگیز بارداری خود را می‌گذرانید، بایستی تلاش کنید تا از گرم شدن بیش از حد بدن خود جلوگیری کنید. لباس های راحت و خنک برای خود تهیه کنید. همچنین در زمان هایی که احساس می کنید ورم پای تان بیشتر شده است می توانید از کمپرس های یخ استفاده کنید. اگر نگران سرما خوردن خود نیستید می توانید برای دقایقی بدن خود را نزدیک خروجی کولر قرار دهید و از هوای خنک آن لذت ببرید.

۸- از جوراب های محکم ساق بلند استفاده کنید
اگر بنا به شرایط کاری مجبور هستید تا در طول روز زمان های زیادی را ایستاده بگذرانید بهتر است از برخی جوراب های محکم ساق بلند استفاده کنید. این جوراب ها می توانند به بافت های نرم شده ماهیچه های پاهای شما کمک کنند تا خون را بهتر به سمت قلب پمپاژ کنند. با این حال بایستی توجه کنید که این جوراب ها نباید در نواحی زانو به پای شما فشار وارد کنند. زیرا این کار به خودی خود می تواند باعث بدتر شدن شرایط تورم پاهای شما شود.

۹- پیاده روی کنید
اگر به طور متوسط روزی ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید علاوه بر اینکه به حفظ تعادل عضلانی بدن خود در دوران بارداری کمک کرده اید به کمک دریچه های لانه کبوتری پاهای خود نیز رفته اید. در واقع پیاده روی ملایم می تواند به پمپاژ بهتر خون در بدن کمک کند.

۱۰- کفش راحت بپوشید
پوشیدن کفش های راحت در ماه های آخر بارداری از نان شب واجب تر خواهد بود. ممکن است مجبور شوید با برخی از کفش های محبوبتان برای مدتی کوتاه خداحافظی کنید. اگرچه برخی از مادران پس از زایمان متوجه می‌شوند که کفش‌های قبلیشان دیگر اندازه پای آن ها نخواهد بود. خداحافظی همیشگی با برخی از کفش های گران قبلی شما خبر ناراحت کننده ای خواهد بود با این حال روی دیگر سکه فرصت امتحان کردن کفش های جدید است! در انتخاب کفش های زیبای جدیدتان تا آنجا که ممکن است به راحت بودن آن توجه نمایید.

۱۱- شنا کنید
با این که هیچ گزارش علمی مبنی بر مفید بودن شنا بر روی کاهش ورم پا در دوران بارداری وجود ندارد، با این حال تجربه بسیاری از مادران باردار نشان می دهد شنا کردن در دوران بارداری می‌توانند به علل گوناگون باعث کاهش ورم پا شود. البته مشخص است که منظور ما از شنا کردن زدن رکورد های جهانی یا آسیایی در طول دوران بارداری تان نیست! سعی کنید تا آنجا که شانه های شما در آب قرار می گیرد در استخر جلو روید. اکنون موقع آن است که به پیاده روی در درون آب مشغول شوید. این کار علاوه بر افزایش گردش خون در پاهای شما احساس نشاط بخشی را نیز به همراه خواهد داشت.

۱۲- ماساژ بگیرید
برخی از همسران پیوسته به دنبال پیدا کردن راه کاری برای کمک کردن به روند بارداری هستند. اگر شما دارای چنین شوهری می باشید در واقع پزشک معالج ورم پای خود را استخدام نموده اید! همان گونه که به پشت دراز کشیده اید و پاهای خود را به لبه مبل تکیه داده اید از همسرتان بخواهید تا پاهای شما را با روغن اسطوخودوس ماساژ دهد. این کار می تواند علاوه بر بهبود گردش خون در اندام شما باعث آرامش خاطر بیشتر شما نیز بشود. علاوه بر این امروزه مراکز ماساژ درمانی معتبری در اکثر شهرها وجود دارد. اگر بنا به هر دلیلی نمی توانید از شوهر خود در این زمینه کمک بگیرید می توانید از خدمات این مراکز بهره مند شوید.

۱۳- به پهلوی چپ بخوابید
خوابیدن به روی پهلوی چپ می تواند به گردش بهتر خون در پاهای شما کمک کند. علت اصلی این امر این است که وقتی که ما به پهلوی چپ دراز میکشیم در واقع فشار را از روی سیاهرگ اصلی سیستم گردش خون خود برداشته ایم.

سخن آخر
ورم پا در دوران بارداری عارضه بسیار شایع در میان زنان باردار است. دلیل اصل درد و تورم پا افزایش حجم مایعات در بدن و همچنین کاهش گردش خون می باشد. به هرحال اگر تورم ناگهانی یا شدیدی پیدا کرده اید بهتر است به دیدن پزشک خود بروید.
با ورزش منظم و ملایم ، نوشیدن آب زیادی ، استراحت و خوردن یک رژیم متعادل می توانید از تورم و درد پا در بارداری جلوگیری کنید. در آخر بهتر است بدانید که کفش های شما به زودی دوباره اندازه پاهایتان می شود. آنروز دیگر تمام حواستان به انگشتان ظریف کودک دلبندتان معطوف شده است!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو