۹ تصور کاملا اشتباه درباره اسپرم‌ها

منبع: فرزند

184

1398/8/27

12:26


۹ تصور کاملا اشتباه درباره اسپرم‌ها

خوشبختانه، همانطور که بدن انسان طی هزاران سال برای به حداکثر رساندن پتانسیل باروری خود تکامل یافته است، درک علمی ما درباره اسپرم نیز پیشرفت کرده است.

اما بسیاری از ما هنوز به برخی از سخنان و تصورات کاملا اشتباه درباره اسپرم ها باور داریم. وبسایت نسخه در این مقاله به بررسی ۱۰ تصور و باور اشتباه درباره سلول های جنسی مردان خواهد پرداخت.

۱ . اسپرم برای رسیدن به تخمک شنا می‌کند!

برخی از افراد معتقدند در زمان ارگاسم مرد، میلیون ها اسپرم از آلت مرد خارج میشوند که همه این اسپرم ها شناکنان به سمت تخمک حرکت می‌کنند. در نهایت یک شناگر کوچک و فسقلی موفق میشود به معشوق خود یعنی تخمک برسد!

این تصور کاملا اشتباه است.

اول اینکه اسپرم ها واقعاً شنا نمی کنند. به طور کلی تحرک اسپرم به ۳ شیوه زیر است:

  • حرکت پیشرونده رو به جلو: به طور فعال در خط مستقیم یا حلقه های بزرگ حرکت می کنند
  • حرکت غیر پیشرونده: حرکت آن ها از هر الگوی دیگری به جز حرکت رو به جلو پیروی میکند.
  • ثابت: حرکت نمی کند

مسیر حرکت اسپرم از آلت تناسلی مرد به سمت تخمک، مسیر بسیار دشواری است و موانع موجود در راه اسپرم چیزی شبیه به موانع جنگی است. اسپرم ها برای رسیدن به مقصد به صورت مستقیم نیازمند حمایت از عضلات سیستم تناسلی و واژن زن هستند.

در واقع، بیشتر کار حرکت و پیشروی سلول های جنسی مرد، توسط عضلات واژن و رحم زن انجام می شود. انقباض و حرکت عضلات باعث پیشروی اسپرم به سمت لوله فالوپ و تخمک ماده میشود. (و این خیلی جالبه خیلی)

۲ . مایع منی بیشتر و غلیظ‌تر: اسپرم بیشتر و در نتیجه باروری بهتر!

افزایش مایع خروجی و غلظت آن حین ارگاسم در مردان، به هیچ عنوان به معنی باروی بیشتر در مرد نیست. این غلظت نشان‌دهنده وجود تعداد زیادی اسپرم است اما به معنی باروری بالا نیست.

اولا که این سلول ها باید به واژن و تخمک برسند تا بتوان گفت آیا باروری بالا است یا خیر. اسپرم‌ها هنگام ورود به مهبل یا واژن، با مخاط دهانه رحم تماس پیدا می کنند.

مخاط دهانه رحم دو کار اصلی را انجام می دهد:

  • محافظت از سلول های جنسی مرد
  • و رد کردن آن ها به سمت تخمک

دوما اگر اسپرم از حمایت این بخش ها برخوردار باشد تازه باید بتواند با موفقیت خود را به تخمک برساند تا باروری صورت بگیرد.

۳ . اسپرم فقط برای مدت کوتاهی پس از انتشار زنده می‌ماند

نه همیشه! طول عمر این سلول ها بستگی ه محیطی است که اسپرم ها پس از انزال در آن قرار میگیرند دارد. (میدونید که!)

اسپرم هایی که پس از انزال مرد وارد واژن می شوند، می توانند از ۳ تا ۵ روز زنده بمانند. دلیل طول عمر این سلول ها به خاطر اثرات محافظتی مخاط دهانه رحم است.

اسپرم ها در هر محیطی به جز واژن که شرایط محافظت و تغذیه ای نداشته باشند به راحتی در مدت کوتاهی خواهند مرد.

اسپرمهای انزالی که روی اجسام خشک و سرد قرار می گیرند ممکن است بعد از چند دقیقه از بین بروند. اگرچه به ندرت ممکن است ۳۰ دقیقه تمام بماند.

۴ . اسپرم‌ها مستقیما می‌روند تا به تخمک برسند

اسپرم از لحظه انزال تا رسیدن به تخمک سفر بسیار طولانی در پیش دارد. در بنابراین وقتی اسپرم‌ها آلت را ترک می کنند، به هیچ عنوان مستقیماً به رحم نمی روند.

اسپرم ها برای اینکه به تخمک برسند مسیر زیر را طی میکنند:

  • مهبل
  • دهانه رحم
  • داخل رحم
  • لوله های فالوپ
  • تخمدان ها

۵ . اسپرم در تمام طول زندگی انسان سالم و قابلیت بارور کردن را دارد

هرچند که تولید اسپرم یا اسپرماتوژنز به طور نامحدود صورت می گیرد، اما کیفیت و تحرک اسپرم با افزایش سن کاهش می یابد.

بر اساس یک مطالعه، مردان مسن احتمالاً چهار برابر سریعتر از یک زن مسن، جهش‌های ژنتیکی را به فرزندان خود منتقل می کنند. این یعنی بروز آسیب به اسپرم در سنین بالا بسیار زیاد است.

۶ . لباس زیر تنگ، بر روی تولید اسپرم تاثیر می‌گذارد

لباس زیر تاثیری در تولید تعداد اسپرم شما ندارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ بر اساس انتخاب لباس زیر صورت گرفت، تفاوت کمی در تغییرات و تعداد اسپرم ها نشان داد.

۷ . همه اسپرم‌ها سالم و زنده هستند

بسیاری از اسپرم‌ها به دلایل زیادی هرگز نزدیک تخمک هم نمیشوند. برای بارور بودن، لازم نیست ۱۰۰ درصد اسپرم‌ها متحرک باشند. تا زمانی که حدود ۴۰ درصد از آن ها متحرک باشند، هنوز شما بارور هستید! اما از میان این ۴۰ درصد، همه آن ها به تخمک نمی رسند.

شکل‌اسپرم با نحوه موفقیت آن برای بارور کردن تخمک ارتباط دارد. داشتن چندین سر، دمهای عجیب و غریب و یا قسمتهای از دست رفته می تواند اسپرم را برای سفر به سوی دستگاه تناسلی زن ناتوان کند. در هر بار انزال تعداد زیادی سلول جنسی ناکامل و ناسالم و یا حتی مرده وجود دارد.

۸ . مایع پیش از انزال نمی‌تواند شما را باردار کند

این تصور در بیشتر اوقات کاملا نادرست است! از نظر بیولوژیکی، مایع پیش از انزال که از آلت خارج میشود نباید حاوی اسپرم باشد. اما اسپرم میتواند خود را از بیضه به مجرای ادرار و به داخل مایع پیش از انزال برسانند. احتمال باردار شدن شخص در این وضعیت هرچند کم است اما قابل انکار و رد کردن نیست.

۹ . اسپرم بیشتر هنگام تلاش برای بارداری بهتر است

در نهایت از میان میلیون هااسپرم تنها یکی از آن ها قادر به بارور کردن تخمک میشود. اگر بیش از یک اسپرم بتواند خود را به تخمک برساند و وارد آن شود، شرایطی به نام پلی اسپرمی ایجاد میشود. که میتواند موجب بروز جهش زن شود. در این وضعیت احتمالا کودک به دنیا آمده دچار مشکلاتی مثل سندروم دان، نقص دیواره قلب، نقص مغز و ستون فقرات خواهد بود.

منبع: نسخه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو