تفاوت تراس و بالکن و شناخت ویژگی های هر کدام

تفاوت تراس و بالکن و شناخت ویژگی های هر کدام


منبع: دکوراسیون

306

1398/8/30

12:51


تفاوت تراس و بالکن

تراس و بالکن در بسیاری از موارد به جای یکدیگر به کار برده می شود ولی این دو فضا متفاوت با یکدیگر می باشند که بهتر است شما با تفاوت تراس و بالکن آشنا شوید سپس به طراحی این دو فضا برای خانه های آپارتمانی بپردازید.

بررسی تفاوت تراس و بالکن

تراس و بالکن از انواع فضاهای قابل استفاده در بخش بیرونی ساختمان می باشند و هر دو مکانی برای ایجاد ارتباط بین فضای داخلی و خارجی ساختمان هستند به همین دلیل است که این دو فضا گاهی مشابه در نظر گرفته می شوند و گفتمان های امروزی به جای یکدیگر به کار برده می شوند. در ادامه به بررسی تفاوت بالکن و تراس خواهیم پرداخت که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.

ایده هایی برای طراحی دکوراسیون تراس

تعریف بالکن

معادل فارسی بالکن ایوانک می باشد از این رو باکن به نوعی مشابه ایوان در معماری سنتی ایرانی است و به فضایی که دارای سقف است و جلوی آن باز و مشرف به حیاط می باشد بالکن گفته می شود در برخی اوقات نیز بالکن از دو یا سه طرف رو به فضای باز است و مساحت آن نیز در مساحت آپارتمان به محسوب می شود.

تعریف تراس 

اجرای دکوراسیون داخلی

بهار خواب معادل فارسی تراس است و از دیدگاه معماری تراس فضایی است که دارای سقف نمی باشد و به ساختمان الحاق می شود و به دلیل اینکه جزء مشاعات به شمار نمی رود در محاسبه متراژ نیز دخالتی نخواهد داشت.

تفاوت های بین تراس و بالکن

بیشتر تفاوت های بین تراس و بالکن به سه مورد زیر مربوط می شود :

۱٫ نحوه طراحی بالکن و تراس 

واژه تراس از ریشه لاتین کلمه زمین گرفته شده بنابراین در زمان های گذشته این واژه را برای سازه ای استفاده می کردند که روی زمین به کمک متریال هایی نظیر چوب و سنگ و الوار ساخته شده است. امروزه تراس در بسیاری از مواقع برای فضای باز و ارتباط هایی که روی بام ایجاد می شوند به کار گرفته می شود در بسیاری از موارد نیز واژه پاسیو جایگزین واژه تراس شده است.

تزیین تراس با گلدان های طبیعی

بالکن نیز بخشی است که به صورت مستقیم به یک سمت ساختمان پیوست شده است و در سطوح مرتفع نیز ساخته می شود و با نوعی دیوار یا نرده و جداره احاطه می گردد و اگر شما در شهری شلوغ زندگی می کنید می توانید در بالکن منزل تان با ایجاد پوششی مناسب از حریم خصوصی برخوردار شوید و کمتر در معرض باد و نور خورشید قرار بگیرید.

۲٫ مکان قرار گیری آن ها در ساختمان 

بالکن اغلب در طبقه های بالاتر ساختمان قرار دارد و در اغلب موارد بالکن ها سطح هایی مترفع می باشند که به ساختمان متصل شده اند در حالیکه تراس برای ایجاد سطحی صاف نظیر پاسیو و حیاط یا فضایی که در خدمت فضای خارجی ساختمان است مورد استفاده قرار می گیرد همچنین تراس به لایه های شیب دار زمین نیز مرتبط می باشد.

۳٫ اندازه 

اندازه اولین تفاوت بین این دو فضا می باشد و در بسیاری از موارد تراس به صورت چشمگیری بزرگ تر از بالکن ساخته می شود و با توجه به این تفاوت عمده نحوه استفاده از این دو فضا نیز با یکدیگر متفاوت است.

۴٫  تراس همیشه فضایی کاملا باز است و ممکن است در بخش بالایی یا بام ساختمان قرار داشته باشد همچنین تراس در طبقات پایینی نیز قرار می گیرد ولی بالکن از تراس کوچک تر است و در طبقات بالایی به یک اتاق افزوده می شود در حالیکه تراس ها دارای ورودی جداگانه ای می باشند.

دکوراسیون های داخلی بالکن و تراس

۵٫ بالکن ها به صورت نیمه باز و باز ساخته می شوند اما تراس ها بدون داشتن پلانی مجزا و تعریف شده نمی توانند پوشیده شوند.

در این مطلب تفاوت بین تراس و بالکن را مورد بررسی قرار دادیم که امیدواریم به کمک این مطلب بتوانید اطلاعات لازم را در زمینه این دو فضا بدست آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو