آلودگی هوا در بارداری، تاثیر آن بر جنین چیست؟

منبع: نی نی بان

128

1398/9/2

00:35


هر چند آلودگی هوا برای هیچ موجود زنده ای مناسب نیست، اما بیشترین تاثیر منفی را بر زنان باردار، کودکان، نوزادان، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی و سالخوردگان دارد.
برای افزایش تعداد اعضای خانواده به شما تبریک می گوییم! اکنون باید درباره خیلی چیزها فکر کنید. پرهیز از غذاهای دریایی و الکل در دوران بارداری آسان است اما هوایی که تنفس می کنید چطور؟

آلودگی هوا و تاثیر آن بر جنین
در طول این سالها محققین به بررسی اینکه چگونه آلودگی هوا بر بارداری تاثیر می گذارد و تاثیر منفی هوای آلوده بر زنان باردار و نوزادان آنها پرداخته اند و با هر یافته جدید، پیش بینی ها جدی تر می شود. در اینجا تمامی آنچه که لازم است تا درباره کیفیت هوا بدانید، اینکه آلودگی از کجا می آید و چگونه می توانید از تنفس هوای ناسالم در دوران بارداری دوری کنید، به شما ارائه خواهد شد.

آلودگی هوا چیست؟
آلودگی هوا انواع مختلفی دارد. به طور کلی هوای آلوده شامل ازن، ذرات معلق، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید سولفور، خروجی اگزوز خودرو ها، مواد منتشر شده از ساختمانها، دود، گرد و غبار و مواد شیمیایی می باشد. شما ممکن است در یک شهر کوچک یا بزرگ در معرض هوای آلوده قرار بگیرید.
علائم مرسوم برای قرارگیری طولانی مدت در معرض آلودگی هوا عبارتند از:
سرفه
خس خس سینه
سوزش چشم ها و سینوس ها
بیماریهای تنفسی پیشرفته مانند برونشیت، آسم و آمفیزم
خستگی مزمن
کاهش ظرفیت ریه ها و تنگی نفس
آسیب به ریه ها و قلب
سرطان
هر چند آلودگی هوا برای هیچ موجود زنده ای مناسب نیست، اما بیشترین تاثیر منفی را بر زنان باردار، کودکان، نوزادان، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی و سالخوردگان دارد.

خطرات بالقوه قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری
تحقیقات به طور مداوم داده های جدی تری را درباره اینکه هوای آلوده می تواند چه مشکلاتی را برای زنان باردار و نوزادان آنها بوجود آورد، آشکار می سازند. در اینجا بعضی از عواقبی که بایستی به آنها توجه خاص داشته باشید را بیان می نماییم.
وزن کم تولد: نوزادان عادی بین 2.72 تا 4.08 کیلوگرم در 38 تا 40 هفتگی وزن دارند. نوزادانی که در هنگام تولد وزنی کمتر از 2.493 کیلوگرم داشته باشند، نوزادان با وزن کم شناخته می شوند. به طور میانگین، یکی از هر 12 نوزاد متولد شده در آمریکا دارای کمبود وزن می باشد (به دلایل مختلف) اما قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا گمان می رود که یکی از دلایل بروز این مشکل باشد.
یک تحقیق جالب در پکن، یکی از بدترین شهرهای جهان از نظر آلودگی هوا، نشانه هایی از ارتباط آلودگی هوا با وزن کم تولد یافته است. محققین بر روی زنانی که در طول دوره المپیک 2008 در پکن باردار بودند و برای مدت دو ماه، شهر دارای آلودگی هوای کمتر و کیفیت هوای بهتر بود، تحقیق نمودند. این تحقیق مشخص نمود زنانی که در هنگام بازی های المپیک در ماه هشتم بارداری قرار داشتند (در مقایسه با زنانی که در این زمان نوزاد آنها متولد گردیده است) نوزادانی با حدود 22.679 گرم وزن بیشتر بدنیا آورده اند. کماکان مشخص نیست که کدام سه ماهه، ماه یا هفته از بارداری بیشترین آسیب پذیری را در مقابل تاثیرات آلودگی هوا دارد اما این تحقیق وجود این تاثیر را اثبات می نماید.
تولد زودرس: بر اساس یک تحقیق در انیستیتوی محیطی استکهلم (SEI) در دانشگاه یورک، حدود سه میلیون کودک زودرس هرساله به دلیل آلودگی هوا متولد می شوند. این یعنی 18 درصد تمامی نوزادان زودرس متولد شده به نوعی با قرارگیری در معرض آلودگی هوا در ارتباط می باشند. کودکان زودرس ریسک بالایی برای ابتلا به نارسایی های نورولوژیک و معلولیت های جسمی دائمی دارند. در حالی که تولد زودرس ممکن است برای هر فردی به دلایل مختلف روی دهد اما آلودگی هوا یکی از دلایلی است که بایستی از آن اجتناب کرد.
اوتیسم: یک تحقیق در دانشگاه هاروارد آشکار نموده است زنانی که در معرض آلودگی با ذرات معلق بالا در طول سه ماهه سوم بارداری قرار داشته باشند، دو برابر بیشتر ریسک تولد نوزادان مبتلا به اوتیسم را خواهند داشت (بویژه اگر در کنار بزرگراهها زندگی کنند که ذرات معلق در آنجا بسیار بیشتر است). مهم است اشاره کنیم که این تحقیق دریافته است زنانی که در معرض همان میزان سطح آلودگی با ذرات معلق در سه ماهه اولیه بارداری قرار داشته باشند، ریسک کمتری برای ابتلای نوزادانشان به اوتیسم خواهند داشت.
آسم: هوای آلوده آسم را تشدید می کند. در زنان باردار، این مساله به دلیل این که آسم می تواند باعث پره اکلامپسی (وضعیتی که فشار خون را بالا برده و عملکرد کبد و کلیه ها را کاهش می دهد) شود، خطر آفرین است. وقتی آسم به خوبی مدیریت شود، شما و نوزادتان در معرض خطر کمتری قرار خواهید داشت. با این وجود، آسم درمان نشده می تواند باعث شود نوزاد دچار کمبود اکسیژن شده و رشد ضعیف، تولد زودرس و وزن تولد کمتری داشته باشد. تحقیقات همچنین نشان داده اند که قرارگیری در معرض آلودگی هوا می تواند شانس نوزاد برای ابتلا به آسم را در دوران های بعدی زندگی افزایش دهد، زیرا آلودگی ذرات معلق می تواند به جفت جنین نفوذ نماید.
مشکلات باروری: اگر برای بچه دار شدن برنامه دارید، بایستی توجه ویژه ای به هوایی که تنفس می کنید داشته باشید. تحقیقات فراوانی مشخص نموده اند که آلودگی هوا با میزان پایین باروری در زنان و مردان در ارتباط است. بعضی تحقیقات حتی آلودگی هوا را با سقط جنین مرتبط دانسته اند.

روشهای مراقبت در مقابل آلودگی هوا در دوران بارداری
پرهیز از تمامی تهدیدات بالقوه برای سلامتی خود و نوزادتان غیرممکن است اما کارهای زیادی می توانید برای کاهش قرارگیری در معرض آلودگی هوا انجام دهید.
بررسی شاخص آلودگی هوا (AQI): در سال 2014، سازمان سلامت جهانی مشخص نمود که 92 درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که کیفیت هوا در آن مناطق ناسالم است. حتی اگر ظاهر هوا تمیز به نظر برسد، اما ممکن است آلوده باشد. نگاه کردن به شاخص آلودگی هوا در منطقه زندگی خود را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. این شاخص به شما میزان سطوح ذرات معلق و اینکه آیا بایستی در این خصوص نگران باشید یا خیر را نشان می دهد.
از تصفیه کننده هوا استفاده کنید: آلودگی هوای بیرون تنها چیزی نیست که باید نگران آن باشید. بر اساس EPA، آمریکایی ها 90 درصد وقت خود را در مکانهای سر بسته که در آنها آلودگی 2 تا 5 برابر محیط بیرون است، سپری می کنند. این مشکل را با خریداری تصفیه کننده های هوا برای خانه خود حل کنید. این وسایل همه چیز از دود و مواد حساسیت زا گرفته تا قارچ و میکروب در هوا را تصفیه کرده و به شما و نوزادتان کمک می کنند تا در محیط سالم تری زندگی کنید.
مراقب هوا باشید: در زمان آشپزی، استفاده از اسپری مو، رنگ آمیزی یا روشن کردن آتش، شما در حال وارد کردن آلودگی به هوای منزل خود هستید. با استفاده از تمیز کننده های طبیعی خانگی، تهویه در هنگام پخت و پز، بررسی مداوم قارچ ها در محیط و استفاده از سنسورهای منو اکسید کربن، محیطی سالم در منزل ایجاد کنید.
در خانه بمانید: پوست شما بزرگترین ارگان بدن شماست و بین 60 تا 100 درصد هر آنچه را که با آن تماس دارید را جذب می کند. زنان باردار همه چیز را با جنین شان به اشتراک می گذارند؛ آنچه را که می خورند، می نوشند، تنفس می کنند و لمس می نمایند. حتی اگر از ماسک گاز استفاده کنید، پوست شما تحت تاثیر آلودگی هوای بیرون مانند ذرات معلق قرار خواهد گرفت. بنابراین اگر پیش بینی هوا به شما می گوید که مراقب آلودگی هوای بیرون باشید، در خانه بمانید و دستگاه تصفیه هوای خانگی را نیز روشن کنید.
استفاده از گیاهان تصفیه کننده هوا: گیاهان به طور طبیعی می توانند هوا را تصفیه کرده و باعث شوند که نوزاد شما در محیط سالم تری تنفس کند. بعضی از انواع گیاهان عنبکوتی و ماری، ترکیبات فرار ارگانیک را از هوا گرفته و دی اکسید کربن را با اکسیژن تازه جایگزین می کنند. برای هر 100 متر مربع فضا، داشتن یکی از این گیاهان کفایت می نماید.
بارداری بر حفظ تعادل استوار است. در حالی که بسیاری از چیزها می توانند بر سلامت شما و جنین تاثیر بگذارند، اما آلودگی هوا چیزی است که می توانید تا حدودی از آن دوری کنید. از این نکات برای حفظ سلامتی خود و فرزندتان استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو