دیابت دوران بارداری، تست قند را حدی بگیرید

منبع: نی نی بان

122

1398/9/2

20:21


یک متخصص زنان و زایمان گفت: به خانم‌ هایی که در خانواده درجه یک خود سابقه ابتلا به دیابت دارند و یا در زایمان‌های قبلی نوزادی با جثه درشت‌ زایمان کرده‌ اند توصیه می‌ شود پیش از بارداری قند خون خود را تست کنند.
دکتر احمد بهروز اظهار داشت: ایران از مناطق پرخطر در زمینه ابتلا به بیماری دیابت است و افراد زیادی در کشور در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی افزود: نوعی دیابت نهفته در خانم‌ها وجود دارد که ممکن است در دوران بارداری بروز کند و به آن «دیابت بارداری» می‌گویند.
دکتر بهروز تصریح کرد: بارداری خود دورانی دیابت‌زا است، زیرا افزایش هورمون‌ها در زمان بارداری و همچنین ترشح آنزیم‌هایی که بر کاهش میزان ترشح انسولین موثر هستند، زمینه افزایش میزان قند خون را فراهم می‌کند.
این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: خانم‌هایی که در خانواده درجه یک خود سابقه ابتلا به دیابت دارند و یا نوزاد متولد شده در زایمان قبلی آن‌ها وزنی بیش از چهار کیلوگرم داشته، باید پیش از بارداری قند خون خود را تست کنند.
وی بیان کرد: با انجام تست‌ قند خون پیش از بارداری میزان قند خون ارزیابی می‌شود و با تجویز رژیم غذایی مناسب و در مواقعی استفاده از انسولین می‌توان از بروز دیابت بارداری پیش‌گیری کرد.
بهروز گفت: در صورتی که دیابت بارداری کنترل نشود می‌تواند موجب بروز خطراتی برای مادر و جنین شود که از جمله این خطرات می‌توان به افزایش احتمال سقط جنین، افزایش مایع رحم، چسبندگی جفت، افزایش فشارخون، زایمان زودرس، عفونت‌های هنگام زایمان و همچنین آسیب جنین هنگام زایمان اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو