مکان های دیدنی کاشان و شناخت دیدنی های این شهر زیبا و دوست داشتنی

مکان های دیدنی کاشان و شناخت دیدنی های این شهر زیبا و دوست داشتنی


منبع: آرگا

211

1398/9/3

22:38


در این مقاله با جاذبه ها و مکان های دیدنی کاشان بیشتر آشنا خواهید شد.

شهر کاشان واقع در منطقه ای کویری ایران که قسمتی از استان اصفهان است قرار دارد و پر از زیبایی می باشد. کاشان مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران و مشهور به دارالمومنین است. این شهر بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت شهرنشینی و یکی از بهترین شهرهای ایران به حساب می آید. شهر کاشان همواره معماری های شگفت انگیزش را از اصفهان بر ارث برده که هر ساله میزبان هزاران گردشگر و توریست می باشد. مکان های دیدنی کاشان شامل؛ بناهای تاریخی مانند: خانه‌ عباسیان، طباطبا‌یی، بروجردی، عامری و بازار تاریخی، شهر زیرزمینی، غار نیاسر، باغ فین، حمام فین، مسجد آقا بزرگ و غیره می باشد که در ادامه بیشتر آشنا می شوید با مجله آرگا همراه باشید.

جاها و مکان های دیدنی کاشان

آشنایی با مکان های دیدنی کاشان

شهر کاشان یکی از مقصد های ریبا برای گردشگری می باشد که شهری پر از گل نقش مهمی در صنعت توریسم کشور دارد. قدمت این شهر به ۷۵۰۰ سال قبل برمی گردد و بناهای این شهر جزو باستان شناسی و قدیمی ترین سکونتگاه ها می باشد که هنوز پس از گذشت سالیان زیادی بافت تاریخی اش را حفظ کرده است. مکان های دیدنی کاشان زیاد است و هرکدام با فاصله ای نه چندان دور از هم قرار گرفته اند که به طور کلی به گروه سنتی و تاریخی و طبیعی و آیین سنتی قرار گرفته است. در مراسم گلاب گیری فصل بهار در اردیبهشت ماه و مهر ماه شاهد تعداد زیادی گردشگر خواهیم بود که در این جشنواره ها شرکت می کنند و مراسم گلاب گیری را از نزدیک مشاهده می کنند.

بررسی مکان های دیدنی کاشان

  • خانه بروجردی ها در کاشان

یکی از اولین مکان های دیدنی کاشان که حتما به سراغش می روید خانه بروجردی ها می باشد. این بنا از زمان قاجار به جا مانده است که فضایی آرامش بخش با شاهکاری هوشمندانه از قرن ۱۳ تا اکنون محسوب می شود. این بنا از ۲ حیاط بیرونی و اندرونی همراه با حوضی بزرگ با سر در و درهایی چوبی و نقش هایی زیبا و شگفت انگیز می باشد که قدم زدن در این ساختمان با آن هوای خنک و مطلوبش مکانی جذاب در تابستان می باشد. این خانه همواره نمونه ای بارز و منحصر به فرد در طراحی سبک معماری خود در نوع ایرانی می باشد.

  • آرامگاه سهراب سپهری، شاعر و نقاش محبوب ایرانی

سهراب سپهری شاعر معروف و خوش ذوق کشورمان اهل این شهر می باشد که همواره به جز شاعری نقاش خوش سلیقه ای هم می باشد. سهراب سپهری اشعار و آثار معروفی را در ادبیات فارسی جا داده که نویسنده و شاعر معروفی به شعر نو در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی بوده و در سال ۱۳۵۹ دار فانی را وداع گفت اگر به کاشان سفر کردید حتما بر سر مزارش بروید و از مکان های دیدنی کاشان به شمار می رود.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟

  • باغ فین کاشان

یکی از مکان های دیدنی کاشان که جذابیتی دوچندان دارد و شما را به خود شیفته می کند باغ فین کاشان می باشد که در خیابان امیر کبیر واقع شده است. این طبیعت شگرف توریستی گردشگرانی را برای پیاده روی روی سنگ فرش هایش به دیدار خود می خواند که همواره زیبایی خدادادی با درختان بلند و خوش قامت و سرسبز در یک منطقه کویری که یک تضاد آب و هوایی می باشد شما را ذوق زده خواهد کرد.

  • حمام فین از مکان های دیدنی کاشان

این حمام تاریخی که در بخش جنوبی باغ فین قرار دارد همواره از جاهای زیبای کاشان به شمار می رود. این بنا از ۲ حمام که یکی از این حمام‌ ها به حمام بزرگ یا سلطنتی شناخته شده و به فرمان فتحعلی‌ شاه بوده است. حمام دیگر که با نام حمام کوچک یا صفوی معروف است همان مکانی است که یکی از سیاه‌ ترین صفحه های کتاب تاریخ ایران را به خود اختصاص داده که صدراعظم پر افتخار ایرانی در این حمام به قتل رسیده و به همین سبب این بنا در بین جاهای تاریخی اهمیت بالایی قرار گرفته است.

آشنایی با مکان های دیدنی کاشان

  • خانه طباطبایی ها در کاشان

این بنا در خیابان علوی کاشان قرار دارد که یکی از بزرگ ترین خانه های وسیع همراه با ذوقی از معماری سنتی ایران می باشد. این بنا در محل سلطان امیر احمد واقع شده به مرحوم سید جعفر طباطبایی از تاجران فرش که در سال ۱۲۵۰ ساخته شد. این ساختمان شامل؛ حیاط اندرونی و بیرونی و قسمت به خدمه، اتاق شاه‌ نشین با پنجره‌های مشبک رنگی، آیینه کاری و گچبری ها از زیباترین قسمت های خانه است. این خانه با ۴۷۰۰ متر وسعت که همراه ۴۰ اتاق و ۴  سراب و ۴ حیاط و ۳ بادگیر در فصل تابستان با اختلاف دمای ۱۷ درجه می باشد.

بررسی مکان های دیدنی کاشان

  • خانه عباسیان از مکان های دیدنی کاشان

از مکان های دیدنی کاشان این بنا است که در محله سلطان امیراحمد قرار دارد که دارای ۵ حیاط با سبک معماری گچ بری دیدنی همراه با قرینه سازی و گودال باغچه ای یعنی بنا پایین از سطح کوچه ساخته شده می باشد که به راحتی به آب قنات دسترسی داشته باشند. خاصیت عایقی مصالح خانه را از گرما و سرما حفظ کند. ۱۰۰ سال قبل این بنا را تاجر فر فروشی به نام عباسیان از ورثه می خرد که اسم آن از همان دوران باقی می ماند.

جاذبه ها و مکان های دیدنی کاشان

  • آبشار نیاسر در کاشان

در فاصله ای چند کیلومتری از شمال غرب کاشان محله ای به نام سرکمر قرار دارد که قدیمی می باشد و نمای زیبایی را به همراه دارد .اگر اهل طبیعت هستید به این مکان بروید که آبشار نیاسر مورد توجه توریستان قرار گرفته است. این آبشار ار دبه شهر نیاسر که از تالار سرچشمه می گیرد همیشه جاری و پرآب است. با رفتن به این آبشار می توانید ورودی غار نیاسر که از جمله مکان های دیدنی حومه اصفهان محسوب می شود را هم دیدن کنید.

  • حمام سلطان امیرمحمد

یکی دیگر از آثار و مکان های دیدنی کاشان حمام سلطان امیرمحمد می باشد که یک پشت بام دیدنی و جذاب دارد. این حمام یک نمونه منحصر به فرد ز بام های گنبدی شکل در کشور می باشد که همراه با شیشه های عدسی محدب سرتاسر پوشیده شده است. وجود ین شیشه ها باعث می شود نور به داخل برسد و هیچ دیدی به خارج نداشته باشد که فضای داخل آن سبک معماری آن زمان می باشد.

جاذبه ها و مکان های دیدنی کاشان

  • مسجد جامع کاشان

قدیمی ترین مسجد در شهر کاشان مسجد جامع می باشد که از زمان سلجوقیان در آغاز پیرو آیین زرتشتیان بوده است قرار دارد. این مسجد در گذشته آتشکده بده که به ۸۰۰ سل فیل بر می گردد. دختر مالک اشتر (صفیه خاتون) در این جا می آمده که دارای ۲ محراب با ۲ قبله می باشد. که در آن دوران به وجود نداشتن سنجش درست آن را تخریب و یکی دیگر در کنار آن ساخته اند. همینطور دارای ۳ شبستان و ایوانی مرتفع و کوره پخت ظروف چینی می باشد.

مکان های دیدنی کاشان کجاست؟

  • خانه عامری ها

یکی دیگر از مکان های دیدنی کاشان خانه عامری ها می باشد که مطغلق به دوران زندیه می باشد ولی در زمان قاجار تکمیل شده است. این خانه هم مانند سایر بنا ها از گچ بری و منبت کاری هایی زیبا و اصیل درست شده که جذابیتش برای گردشگران واقعا دیدنی می باشد.

دیدنی های کاشان کجاست؟

  • خانه آل یاسین کاشان

یکی از زیبا ترین مکان های دیدنی کاشان این بنا می باشد که متعلق به قرن ۱۳ است. که همواره جزو تفریحات دیدنی با معماری های زیبا و منحصر به فردی است. این خانه در فصل پاییز جلوه ای بی نظیر دارد که به دوران قاجار بر می گردد. این خانه به دستور محمد شاه قاجار به یادبود محمد تقی حسینی کاشانی عالم و مرجع قرن سیزده خانه ای در خور شایسته وی بسازند و به ورثه اش اهدا کنند. بعد از گذشت سال ها این خانه نسل به نسل چرخید و دست نظام الدین مجتهد کاشانی یا همان آل یاسین اولین نماینده مردمی کاشان بعد از نهضت مشروطه بود. که دلیل نامگذاری این خانه هم به این علت می باشد. و در سال ۱۳۶۵ مالکیت نوادگان مجتهد کاشانی را برعهده دارد. در سال ۱۳۷۰ به مبلغ ۸ میلیون به شهرداری کاشان فروخته شد و شهرداری پس از بازسازی آن تا سال ۱۳۷۶ مشغول بود و در حال حاضر بازدیدکنندگان و گردشگران از این خانه فوق العاده دیدن می کنند. در پایان پیشنهاد می کنیم با مکان های دیدنی اصفهان نیز آشنا شوید تا در سفر به این استان دیدنی هیچ جاذبه گردشگری را از دست ندهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو