تربیت کودک سالم، ده اصل مهم

منبع: نی نی بان

129

1398/9/4

19:51


تربیت فرزند از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا این پرورش صحیح است که به کودک کمک می کند تا فردی سالم و با اعتماد به نفس بار بیاید. بنابراین سوال اصلی این است که والدین دقیقاً چگونه باید فرزندان خود را پرورش دهند؟ اگر این سوال شما نیز هست توصیه می کنیم این پست را تا انتها دنبال کنید.

منظور از تربیت و پرورش صحیح فرزند چیست؟
هر والدی فرزند خود را دوست دارد و تمام تلاش خود را برای محافظت از او انجام می دهد. با این حال مفهوم تربیت و پرورش چیزی فراتر از مراقبت از اوست. به غیر از دوست داشتن و محافظت از فرزندتان او نیاز به درک و گوش دادن شما دارد و این مهمترین وظیفه شماست. کودکی که در خانواده احساس امنیت می کند در جامعه بهتر رشد می کند. پرورش احسن یک کودک امری ضروری است، زیرا به سعادت کلی، رشد و بالندگی کودک خواهد انجامید.

چگونه در تربیت فرزندان والدینی خوب و قوی باشیم؟
کودکی که از همان ابتدا تحت تربیت درست قرار می گیرد به یک فرد سالم و متعادل در جامعه تبدیل می شود و والدین نیز بهتر می توانند برای داشتن یک زندگی بهتر به او کمک کند. در اینجا برخی از خصوصیات والدین موفق در پرورش فرزند را برایتان ذکر کرده ایم که می توانید تمرین آنها را در برنامه تان بگنجانید:
۱) گذراندن با کیفیت و مطلوب زمان با کودک
گذران با کیفیت وقت در کنار فرزندتان بسیار مهم است. البته این نیز مهم است که بدانید صرفاً کنار او بودن اما درگیر نشدن با روحیات و خلقیات او چندان مثمر ثمر نخواهد بود. شما باید کارهایی را انجام دهید که هم شما و هم فرزندتان بتوانید کاملاً با هم تعامل برقرار کنید. می توانید با او بازی کنید، برایش کتاب بخوانید، به او اصول اولیه آشپزی را بیاموزید و یا هر نوع فعالیتی که کودک را در هر سطحی به داشتن اصطکاک بیشتر با شما وادارد انجام دهید.
۲) ابراز عشق و محبت
برخی والدین احساس می کنند که ابراز عشق و محبت نسبت به نوزادان خیلی عمل مناسبی نیست، زیرا ممکن است آنها چنین احساساتی را درک نکنند. اما این تصور درست نیست زیرا بچه ها می توانند از سنین خیلی کم نیز ادراکشان از عشق و محبت را در خود توسعه دهند. لذا از کودکی ابراز محبت خود نسبت به فرزندتان را شروع کنید و به آنها بگویید که برای همیشه در قلب شما جای دارند. وقتی گریه می کند او را نوازش کنید، زیرا این کار یک سیگنال مثبت به ذهن او می فرستد.
۳) برقراری یک روال و قانون مشخص
اعمال یک روال مشخص نیز بخش مهمی از تربیت فرزندان است. وقتی به کودک دقیقاً گفته می شود چه چیزی از او انتظار می رود او بهتر می داند چه کاری را در چه زمانی انجام دهد. این امر باعث ایجاد نظم و انضباط و شفافیت در زندگی کودک می شود و هیچ ابهام ذهنی وجود ندارد. این کار همچنین احساس راحتی به کودک می دهد زیرا او می داند پیرو کارهایش چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد.
۴) گوش دادن به حرف فرزند
هر وقت کودک شما با تردید یا نگرانی برای صحبت با شما نزدتان می آید به او گوش دهید. توجه نمایید مواردی که ممکن است کودک را تحت تأثیر قرار داده و نگران کرده باشد ممکن است برای شما ساده و بی اهمیت جلوه کند، اما برای فرزند شما از اهمیت بالایی برخوردار باشد. گوش دادن به فرزندتان یک روش عالی برای القاء حس دوست داشتن و اهمیت دادن به اوست.
۵) ارتباط مثبت لمسی
برای یک کودک داشتن پیوند عمیق با والدین بسیار مهم است و لمس جسمی یکی از بهترین راه های ایجاد پیوند با کودک است. خواه یک بوسه کوچک روی گونه باشد یا یک آغوش گرم، حتماً این پایگاه امن عاطفی را برای کودک ایجاد کنید.
۶) قدردانی و پاداش
فارغ از اینکه دستاورد کودک چقدر کوچک بوده یا با تلاش کم حاصل شده باشد، حتماً از فرزند خود در انجام تمام تلاشهایش قدردانی کنید. این امر کودک را ترغیب به ورود در چالش های بزرگتر زندگی می کند.
۷) دانستن اینکه هر بچه با دیگری متفاوت است
همانگونه که هیچ دو والدی یکسان نیستند، این موضوع در مورد بچه ها نیز صادق است. حتی وقتی دو فرزند دارید، ممکن است کاری که برای یکی موثر است برای دیگری کار نکند. کودکان نیازهای عاطفی و جسمی خاص و بعضاً متفاوتی دارند و شما نیز به عنوان والدین باید آن موارد را درک کرده و برآورده کنید.
۸) تشویق کودک به داشتن تعامل بیشتر
انسان موجودی اجتماعی است و بنابراین برای کمک به رشد اجتماعی او مهم است که آنها مهارتهای تعامل اجتماعی را از سنین پایین فرا بگیرند. کودک خود را به پارک، کتابخانه، کلاس های سرگرمی و غیره ببرید و به پرورش تعامل آنها کمک کنید.
۹) مراقبت و تامین امنیت کودکان
محیطی امن و مصون را برای کودک خود فراهم کنید. همچنین اقدامات لازم را برای نهادینه کردن عادات ایمن در فرزند خود انجام دهید. از خطرات احتمالی اجتناب کرده و فرزند خود را نیز در این مورد آگاه نموده و آموزش دهید.
۱۰) مواظبت از خودتان
قبل از اینکه بهترین چیزهایتان را به فرزند خود ارائه دهید مهم است که به نیازهای خودتان نیز توجه کنید. بنابراین قبل از اینکه به فکر تربیت فرزند خود باشید مهم است که به بعضی از نیازهای خود نیز رسیدگی کنید. به پیاده روی بروید، با دوستان خود صحبت کنید، فیلم تماشا کنید و یا هر کار دیگری را انجام دهید که به شما در کسب آرامش و شارژ مجدد روحیه کمک می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو