وزارت دفاع روسیه، زیردریایی «پتروپاولوفسک کامچاتسکی» که بر اساس طرح «وارشاویانکا» ساخته شده است، طی مراسمی در سن‌پترزبورگ به آب انداخته شد.
این زیردریایی در کارخانه کشتی سازی «آدمیرالتیسکی ورفی» ساخته شده است و روسها دو سال روی آن کار کردند.

زیردریایی پتروپاولوفسک کامچاتسکی به دستور دریادار نیکلای یومنوف فرمانده نیروی دریایی روسیه ساخته شده است و به ناوگان اقیانوس آرام این کشور داده شده است.

این زیردریایی به موشک‌های کروز مجهز است که بردی حدود یک هزار و 500  کیلومتر دارند و پیشرفته ترین موشک های هدایت شونده روسیه به حساب می‌آیند. 

روسیه در سال‌های اخیر چند فروند زیردریایی برقی دیزلی از نوع طرح وارشاویانکا به آب انداخته که به ناوگان‌های این کشور در دریای بالتیک و سیاه داده شده است.

زیردریایی‌هایی از نوع وارشاویانکا در زیر آب 17 گره دریایی و در سطح آب 20 گره دریایی سرعت دارند و دارای 50 خدمه هستند و می‌توانند 45 روز زیر آب بمانند.

صابحنظران معتقدند تحویل زیردریایی‌های جدید از نوع وارشاویانکا به ناوگان روسیه نشانه توجه مسکو به تقویت ناوگان خود با توجه به حضور دائم ناوهای آمریکایی و کشورهای دیگر عضو ناتو در آب‌های پیرامون این کشور بویژه در دریای سیاه، بالتیک و اقیانوس آرام است.

در سال‌های اخیر براثر بحران اوکراین روابط روسیه با کشورهای عضو ناتو سرد و پرتنش شده و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به طور دائم چند ناو یا ناوچه در دریای سیاه مستقر کرده و آمریکا نیز در اقیانوس آرام ناوگان خود را تقویت کرده است.