اصلی‌ترین عوامل ابتلا به سرطان چیست؟

79

1398/9/5

17:46


مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت بوشهر گفت: استرس، آلودگی هوا و کم تحرکی که به طور معمول با تغذیه ناسالم و اضافه وزن همراه است را باید از اصلی‌ترین عوامل زمینه ساز ابتلا به سرطان دانست.

اصلی‌ترین عوامل ابتلا به سرطان چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز: فرزانه گشمردی در کارگاه آموزشی مدیریت و پیشگیری از سرطان عنوان کرد: مهم‌ترین راهکاری که در کشورهای توسعه یافته برای کاهش هزینه‌های سرطان به اجرا در می‌آید غربالگری برای تشخیص زودرس است که باعث می‌شود بیماری در همان مراحل اولیه با هزینه‌های کمتر و نتایج مطلوب‌تری درمان شود.

وی افزود: برخی از رایج‌ترین آزمایش‌هایی که می‌توانند به تشخیص زودرس سرطان منجر شوند را شامل انجام سالیانه آزمایش خون مخفی از ۵۰ سالگی به بعد در مدفوع و انجام سالیانه ماموگرافی از ۴۰ سال به بعد در زنان است.

این کارشناس سیگار، الکل، اشعه فرابنفش خورشید، رژیم پرچرب، تغذیه ناسالم و کم‌تحرکی را از دیگر عوامل خطرساز سرطان دانست.

نقش فعالیت بدنی منظم در کاهش بروز برخی سرطان‌ها

گشمردی فعالیت بدنی منظم را در کاهش بروز سرطان‌های پستان و روده بزرگ مفید دانست و خاطرنشان کرد: مطلوب است که افراد هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه ورزش معمول یا ۷۵ دقیقه ورزش متوسط انجام دهند.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان بوشهر تصریح کرد: بهتر است روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنیم به طوری‌ که ضربان قلب بالا رفته و در کنار آن تمرین‌هایی برای تقویت عضلات داشته باشید، همچنین اگر نمی‌توانید به اندازه مطلوب ورزش کنید مطمئن باشید که حتی چند دقیقه ورزش کردن بهتر از ورزش نکردن بوده و از نشستن طولانی مدت از جمله برای تماشای تلویزیون بپرهیزید.

وزن بالا و احتمال بیشتر ابتلا به انواع سرطان‌

وی اضافه کرد: داشتن وزن بالا احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

فرزانه گشمردی بیان کرد: بالا بودن وزن به هنگام تولد رابطه کمی با خطر ابتلا به سرطان دارد اما افزایش وزن در دوران بزرگسالی در تمام موارد با افزایش خطر سرطان مرتبط است، همچنین لازم است مصرف مواد غذایی نشاسته‌ای را کم کرده و از رژیم‌های غذایی که از نظر میوه‌ها و سبزی‌های تازه غنی هستند استفاده شود.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت بوشهر توصیه کرد: از خوردن نوشیدنی‌های شکردار پرهیز کرده و باید آب را جایگزین این نوشیدنی‌ها کرد، همچنین ضروری است به‌ اندازه مناسب غذا خورده و سعی کنیم وعده‌های اصلی غذایی حذف نشود زیرا در این صورت ناچار به ریزه‌خواری خواهیم شد.

 کلاس آموزشی مدیریت و پیشگیری از سرطان، ویژه پیام‌گزاران سلامت شهرستان در سالن شهید مفتح دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تشکیل شد.

 

منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو