نحوه استحمام نوزاد، بدون گریه و زاری

منبع: نی نی بان

147

1398/9/5

21:15


مادران جوان و بی‌تجربه در بچه‌ داری، اغلب اوقات برای حمام کردن نوزاد، نگران و مضطرب اند. بدون‌ شک کنترل یک موجود کوچک خیس و صابونی، نیاز به تمرین و اعتماد به نفس دارد بنابراین نترسید.
آرامش خود را حفظ کنید، او را محکم‌تر نگه دارید و با رعایت این نکات، از حمام و شست و شوی کودک لذت ببرید.

اسفنج، پرکاربردترین وسیله حمام
اگر هنوز بند ناف کودک جدا نشده است، نیازی به غوطه‌ور کردن اش در آب نیست. از آن‌جا که نوزاد به جز قسمت پوشک، ناحیه گردن و پشت گوش کاملا تمیز است، کافی است با اسفنجی نرم و مرطوب این نواحی را بعد از هربار تعویض خوب تمیز کنید. اما صورت و دست‌هایش را می‌توانید با کمی آب ولرم و بدون صابون بشویید. پس از این که ریشۀ بند ناف خشک شد و افتاد و آن ناحیه کاملاً بهبود یافت، شما می‌توانید هر چند روز یک بار نوزاد خود را حمام کنید.

زمان طلاست
طوری برنامه‌ریزی کنید که نوزاد بیشتر از دوبار در هفته نیازی به استحمام نداشته باشد. پوست بدن کودک حساس است و حمام زیاد باعث خشکی آن می‌شود.

از محصولاتی استفاده کنید که چشم را نسوزاند
برای شست و شوی نوزادان به صابون و شوینده‌های زیادی نیاز نیست. اما ممکن است بخواهید از کف آن‌ها برای شست و شوی بهتر بدن یا کمی شامپو برای موها استفاده کنید. در این صورت هنگام انتخاب محصولات حمام، حتما نوعی را خریداری کنید که سبک و ملایم باشد و چشم را نسوزاند.

سرعت عمل داشته باشید
از چندین بار شامپو کردن موی کودک، شست و شوی طولانی و با وسواس خود‌داری کنید تا کودک بیش از آن چه لازم است در آب نماند و باعث سرماخوردگی‌اش نشود.

ملزومات حمام را از قبل آماده کنید
قبل از شروع حمام، هر آن چه را برای شست و شو و خشک کردن او لازم دارید نزدیک خود داشته باشید. از آن جا که با یک دست نوزاد را گرفته اید، باید در بطری‌ها باز و آماده ریختن باشد.

درجه حرارت آب را بررسی کنید
پوست نوزادان نسبت به بزرگ سالان حساس‌تر است بنابراین به درجه حرارت آب توجه داشته باشید، آبی که برای ما گرم و دلپذیر است احتمالاً برای نوزاد، خیلی گرم است. قبل از قرار دادن کودک با آرنج یا مچ خود، آب را آزمایش کنید.

از گریه و نا آرامی او غافل گیر نشوید
اگر حمام کردن برای شما همیشه دلچسب بوده است دلیلی ندارد برای کودک شما هم خوشایند باشد.
در این‌ صورت، مدت زمان این کار را کوتاه و زود او را خشک کنید و لباس مناسبی به تنش کنید.
برای خشک‌کردن گوش‌ها از گوش پاک‌کن استفاده نشود. دمای بیرون از حمام را هم برای نوزاد گرم نگه دارید.

نکته
کف حمام را ایمن و خشک کنید تا لیز نخورید. دمپایی ابری یا روفرشی در حمام نپوشید. در تمام مدت لبخند بزنید و با او صحبت کنید. در نهایت تن خوشبوی او را ببوسید و او را در آغوش بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو