سوراخ قلب نوزاد، درمان نکردنش خطرناک است؟

منبع: نی نی بان

132

1398/9/5

21:30


سوراخ بودن قلب نوزاد یک اصطلاح برای توصیف یک اختلال در ساختار قلب نوزاد است که در واقع نشانگر وجود یک حفره در دیواره بین حفره های بطن و دهلیز است.
قلب انسان دارای چهار حفره است که در بالا که دهلیز نامیده می‌شوند و دو هفته دیگر در قسمت پایین که بطن هستند.
در بین دو دهلیز و دو بطن دیواره هایی وجود دارد که دیواره بین حفره‌های دهلیز را سپتوم دهلیزی و دیواره‌های بین بطن ها را سپتوم بطنی می نامند.
چنانچه در دیواره بین دهلیزها سوراخی ایجاد شود آن را ASD و اگر سوراخ در بین دیواره بین بطن ها باشد VSD می نامند.

سوراخ بودن قلب نوزاد چه قدر شایع است؟
به صورت میانگین از هر هزار نوزادی که متولد میشوند هشت نوزاد با نقص های قلبی مادرزادی متولد می شوند از این میان حدود ۳۰ درصد و از نقص های قلبی مادرزادی مربوط به وجود سوراخ در سپتوم دهلیزی و حدود ۱۰ درصد مربوط به وجود سوراخ در سفر دوم بطنی است.
از دیگر نقص های قلبی مادرزادی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- تنگی دریچه ریه
- تنگی مجرای آئورت
- اختلال ارتباط عروق اصلی قلب

علائم سوراخ بودن قلب نوزاد چیست؟
هر نوزاد بعد از تولد توسط پزشک برای بررسی احتمال نقص های مادرزادی به طور کامل معاینه می شود که این بررسی شامل بررسی نقص های قلبی نیز می شود
پزشک با گوش دادن به صدای قلب نوزاد ممکن است با شنیدن یک صدای اضافی که به مورمور قلب معروف است متوجه وجود یک سوراخ در قلب نوزاد شود که البته با گوش دادن به صدای قلب نوزاد تنها می توان احتمال این نقص را بررسی کرد و برای مطمئن شدن از وجود اختلال های مادرزادی نیاز به بررسی‌های بیشتر است
از دیگر علائم نقص های قلبی در نوزاد می توان به
- اختلال تنفسی بعد از تولد
- تیره شدن پوسته نوزاد
- و ناتوانی در مکیدن شیر
اشاره کرد

درمان سوراخ بودن قلب نوزاد
در اکثر موارد این اختلال بدون نیاز به مصرف دارو و با تکامل قلب نوزاد برطرف می شود و تنها حدود یک چهارم از نوزادان مبتلا به این اختلال نیاز به جراحی پیدا میکند.
این نوزادان می توانند مانند همه نوزادان عادی فعالیت داشته باشند و نیاز به مراقبت ویژه ای ندارند فقط به خاطر اینکه ممکن است در جریان های خون در غرب آشفتگی‌های ایجاد شود احتمال ضعیف ایجاد عفونت در اطراف سوراخ وجود دارد که برای پیشگیری از آن نیاز است که بیمار مراقبت های دندانپزشکی مرتب داشته باشد و اغلب این سوراخ ها با بزرگ شدن نوزاد کوچکتر شده و حتی ممکن است به صورت خود به خود بسته شود.
در مواردی که سوراخ بزرگتر بوده یا نقص قلبی شدیدتر می‌شود ممکن است باعث ایجاد اختلال های تنفسی مثل تنگی نفس در کودک شده و پزشک تشخیص دهد که با جراحی مشکل را برطرف کند.

عوارض سوراخ قلب نوزاد چیست ؟
میزان عارضه های ناشی از سوراخ قلب نوزاد، به اندازه سوراخ، محل آن و فاکتورهای دیگری بستگی دارد. این عارضه ها ممکن است شامل موارد زیر می باشد :
- استوپ وزنی و عدم افزایش وزن نوزاد
- نارسایی های قلبی
- مشکلات تنفسی
- و بروز عفونت قلبی

تشخیص سوراخ قلب در نوزاد قبل و بعد از تولد
ممکن است که سوراخ قلب نوزاد در سونوگرافی های روزانه یا سونوگرافی غربالگری مشاهده شود همچنین بعد از تولد نوزاد با انجام چک های زیر
- نوار قلب
- عکس برداری با اشعه ایکس
- اکو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو