چرا نوزاد هنگام شیر خوردن گریه می کند؟

منبع: نی نی بان

121

1398/9/5

22:15


علم ثابت کرده که شیر مادر بهترین غذایی است که برای نوزاد وجود دارد و نوزاد را از ابتلا به بیماری‌های گوناگون مصون نگه می‌دارد. گاهی زمانی که مادر در حال شیر دادن به کودک است، ممکن است کودک نا آرام شود و شروع به گریه کند؛ این مسئله غالبا سبب نگرانی مادران می‌شود. برخی از مادران برای این گریه‌های مکرر، حتی به پزشک مراجعه می‌کنند. از این‌رو در این مطلب علت(های) گریه نوزاد هنگام شیر خوردن را برای شما بررسی کرده‌ایم تا با آگاهی کامل با این قضیه برخورد کنید و در کمترین زمان و به آسانی هر چه تمام‌تر، این مشکل را برطرف کنید.

علت گریه نوزاد در هنگام شیر خوردن
گریه کردن نوزاد هنگام شیر خوردن علل مختلفی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
۱. کم بودن شیر مادر
یکی از معیار‌های مهم در کافی بودن شیر مادر، جدول رشد کودک است و در بیشتر مواقع گریه نوزادان به علت گرسنگی آن‌هاست. چنانچه مادر شیر کافی برای سیر کردن نوزاد نداشته باشد، نوزاد وی با گریه و بی قراری این کمبود را ابراز می‌کند. هر کودک شیرخوار ماهانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم وزن اضافه می‌کند که نشان‌دهنده سلامت کودک و کافی بودن شیر مادر است. در ۲ ماهه اول که رشد نوزاد سریع است، نوزاد حتی شب هم درخواست شیر می‌کند که مادر در این صورت باید با نوزاد همراهی کند و شب‌ها به او شیر بدهد.
توجه داشته باشید تعداد پوشک خیس کودک در شبانه‌روز باید بین ۶ تا ۸ عدد باشد و برای ۶ هفته اول معمولا دو تا پنج بار مدفوع در طول روز، عادی است. پس اگر احساس کردید که شیر شما کم است، با روش‌های طبیعی افزایش شیر مادر آشنا شده و در صدد رفع این مشکل برآیید.
۲. ناهماهنگى دستگاه عصبى و دستگاه گوارشى
در هفته‌هاى اول بعد از تولد، نوزاد ممکن است بهانه‌گیر، بدخُلق، پرخواب و یا کم خواب باشد. این عوامل به این دلیل است که کودک هنوز هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف را به دست نیاورده است. مثلاً نوزادى که بعد از ۵ دقیقه مکیدن شیر به خواب مى‌رود و چند دقیقه بعد بیدار مى‌شود و گریه مى‌کند، نشان می‌دهد که ناهماهنگى بین دستگاه عصبى و دستگاه گوارشى خود دارد. البته وقتى نوزاد بزرگ‌تر شود رفتار وى تغییر مى‌کند و به محیط جدید عادت خواهد کرد.
۳. وجود محیط نا آرام
شیردهی باید در محیطی آرام و خالی از هر گونه تنش و اضطراب، هم برای کودک و هم برای مادر باشد. صدا‌های بلند ناگهانی مثل صدای زنگ در، زنگ تلفن و موبایل و یا بلند حرف زدن اطرافیان، می‌تواند باعث ایجاد ترس در کودک شده و او را بی قرار کند. ایجاد یک فضای امن و داشتن ارتباط حسی از سمت مادر، باعث می‌شود کودک در آرامش کامل شیر بخورد.
۴. نحوه‌ واکنش نشان دادن مادر
حالت روانی مادر در هنگام شیردهی در درجه‌ بالایی از اهمیت قرار دارد و واکنشی که کودک از سمت مادر دریافت می‌کند بسیار مهم دارد. ممکن است نوزاد در ابتدا گاز بگیرد، چنگ بزند و با ناخن سینه را خراش دهد، اما مادر نباید عکس العملی همراه با پرخاش و ناراحتی داشته باشد؛ چراکه یکی از دلایل شیر نخوردن نوزاد می‌تواند یک واکنش بد و تند باشد.
۵. مزه شیر
در صورتی که مادر به تازگی رژیم غذایی‌اش را تغییر داده باشد، یا بیش از حد ورزش کند، ممکن است شیرش تغییر طعم بدهد. غالبا در این شرایط ورود اسید لاکتیک به شیر موجب تلخ شدن آن می‌شود و شیرخوار از خوردن شیر امتناع می‌کند.
۶. عوامل دیگر
گرفتگی بینی، دندان در آوردن، نوعی ناراحتی یا بیماری، کمبود میزان آهن بدن شیرخوار، نفخ معده نوزاد و تب را می‌توان از دلایل دیگر گریه هنگام شیر خوردن نام برد.

سخن آخر
در این مقاله با علل گریه نوزاد هنگام شیر خوردن آشنا شدید. توجه داشته باشید با ایجاد آرامش در مادر، می‌توان ناآرامى‌های شیرخوار را نیز تا حد زیادی کنترل کرد. همچنین در هنگام بروز رفتار‌های عصبی و بی قراری از جانب کودک، خوب است مادر با نوازش، بوسه و … او را آرام کند. تکرار این حرکت و برقرای ارتباط فیزیکی آرام بخش بین مادر و کودک تا حد زیادی می‌تواند مانع گریه نوزاد در هنگام شیر خوردن شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو