ایستادن نوزاد برای اولین بار و راهکارهایی که والدین باید بدانند

ایستادن نوزاد برای اولین بار و راهکارهایی که والدین باید بدانند


منبع: آرگا

143

1398/9/6

01:35


زمانی که کودک برای اولین بار می خواهد روی پاهایش بایستد، تشویق و تمرین در کنار حمایت های والدین می تواند وی را در انجام سریعتر و راحت تر این کار کمک زیادی نماید، در ادامه به معرفی تمریناتی موثر برای ایستادن نوزاد برای اولین بار می پردازیم.

ایستادن نوزاد برای اولین بار و راهکارهایی که والدین باید بدانند

قطعا ایستادن نوزاد برای اولین بار و زمانی که در تلاش است تا همه عضلات خود را هماهنگ کرده و بر روی پا های خودش بایستد، این عمل وی مانند بسیاری از کار های اولیه اش از جمله چهار دست و پا راه رفتن، نشستن، اولین کلماتی که به زبان می آورد و موارد دیگر برای پدر و مادر بسیار لذت بخش و شیرین می باشد، برای آشنایی با برخی تمرینات مؤثر به منظور ایستادن نوزاد برای بار اول این مقاله را مطالعه نمایید.

شیوه های کمک به ایستادن نوزاد برای اولین بار

وقتی که برای اولین بار مشاهده می کنید که کودک دلبند شما همه سعی و تلاش خود را به کار می گیرد تا بتواند بر روی پاهایش بایستد، برای هر پدر و مادری تجربه زیبا و بسیار دلچسبی است. از این رو با خواندن این مقاله در ادامه این بخش در مورد زمان نرمال ایستادن نوزاد برای اولین بار، ارائه تمریناتی برای این کار و نیز اهمیت تشویق و تمرین برای راه رفتن نوزاد آگاهی پیدا خواهید کرد، بنابراین توصیه می کنیم تا پایان، این مطلب را دنبال نمایید.

ایستادن نوزاد برای اولین بار+تصویر

باید بدانید که نمی توان زمان دقیقی را برای ایستادن نوزاد تعیین و مشخص کرد، زیرا همه نوزدان شبیه هم نیستند. اما به طور کلی نوزادان در بازه زمانی ۹ ماهگی تا ۱۲ ماهگی قادر می شوند تا برای اولین بار بر روی پا هایشان بایستند.

بنابراین نوزدان سعی می کنند تا با گرفتن صندلی و هر چیزی که در اطرافشان وجود دارد، برای ایستادن کمک بگیرند. اگر کودک شما کمی دیر تر اقدام به این کار کرد، زیاد نگران نشوید، بلکه با ایجاد زمینه های مناسب و ایمن و نیز حمایت وی در جهت تمرین دادن موثر می توانید او را در انجام این کار تشویق نمایید.

ایستادن نوزاد برای نخستین بار

تشویق کردن کودک برای ایستادن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا این فرآیند چیزی فرای یک تغییر فیزیکی جدید می باشد؛ تمرینات ایستادن، مغز نوزاد را تحریک کرده و نیز تشویق کردن وی به انجام این کار موجب افزایش تحریک ذهنی کودک می شود.

راهکار های موثر به منظور تشویق و تمرین نوزاد برای ایستادن

نوزاد برای اینکه بایستد، باید دارای قدرت بدنی کافی باشد، این توانایی و قدرت وی نشات گرفته از توانایی غلتیدن، نشستن، سینه خیز و نیز چهار دست و پا رفتن است که از خصوصیات کودک چهار ماهه می باشد، بنابراین تشویق کردن کودک به انجام این فعالیت ها برای ایستادن بر روی پا تاثیر بسزایی دارد، اما قبل از آن باید مواردی را که در زیر به آنها اشاره کرده ایم، مورد توجه قرار دهید.

ایستادن نوزاد برای اولین مرتبه

شروع زود هنگام

اغلب نوزادان خیلی زود و زمانی که ۴ یا ۵ ماهه هستند، اگر وی را به صورت ایستاده بگیرید، پا های خود را به زمین کشیده و در تلاش است تا بایستد، حتی بیشتر آنها زانو هایشان را خم کرده و بالا و پایین می روند، انجام این تمرینات و فعالیت ها برای ایستادن نوزاد برای اولین بار بسیار موثر است و وی را به ایستادن به روی پاهای خود عادت داده، ضمن اینکه موجب تقویت عضلات پا و باسن خواهد شد.

تشویق به ایستادن

اکنون کودک با کشیدن خودش در تلاش برای ایستادن می باشد و به سمت شما حرکت می کند، بنابراین می توانید با گذاشتن اسباب بازی ها در مسیر وی، کودک را به انجام بیشتر این حرکات تشویق نمایید، همچنین تکرار این حرکات موجب قوی تر شدن عضلات پا و ران نوزاد خواهد شد.

حمایت نوزاد با روش صحیح

گرفتن پا های نوزاد  با دست ها به هنگام راه بردن وی اشتباه است و این حمایت نادرست و اشتباه موجب می شود تا نوزاد بدن خود را به سمت جلو خم نماید، زیرا در این صورت بدنش از حالت تعادل خارج شده و با این کار می خواهد تا به مرکز ثقل خود برسد، بنابراین بهتر است به جای گرفتن پا های نوزاد، تمرکز خود را بر روی بدن وی قرار دهید و در این صورت پا های نوزاد کج نشده و روی زمین محکم خواهد ماند، این فعالیت در تقویت استخوان ها و قدرت عضلات او موثر است.

ایستادن نوزاد با پا های برهنه

بهتر است، نوزدان را پا برهنه نگه دارید. زیرا در این صورت نوزاد در هنگام ایستادن، با احساس کردن زمین می تواند تعادل ایستایی خود را تنظیم کند و از آنجا که با توجه به سطوح مختلف، حالت بدنی و استفاده از مفاصل و ماهیچه ها نیز متفاوت است، بنابراین هنگامی که نوزاد کفش به پا داشته باشد، سطوح مختلف را احساس نکرده و نمی تواند این فرایند را به خوبی فراگیرد.

ایستادن نوزاد برای اولین بار

تشویق نوزاد به چمباتمه زدن

فرآیند چمباتمه زدن یک مهارت مهم برای ایستادن نوزاد برای اولین بار بر روی پاهایش می باشد و نیز وی را در انجام این کار پشتیبانی می کند. بنابراین زمانی که نوزاد شما با تکیه دادن به مبل می ایستد، می توانید یکی از اسباب بازی های مورد علاقه کودک را بردارید و در کنارش بایستید، حال وی را تشویق کنید تا خم شود و اسباب بازی اش را بردارد، انجام این نوع حرکات (ایستادن و خم شدن) در تقویت عضلات مفصل ران و پا های نوزاد مفید می باشد.

قرار دادن اسباب بازی بر روی سطوح در دسترس

این روش تمرین مناسبی برای ایستادن نوزاد برای اولین بار می باشد؛ برای این منظور اسباب بازی های وی را بر روی سطوح در دسترس کودک قرار دهید تا وی را به بالا و پایین رفتن تشویق کند، زمانی که او تلاش می کند تا خودش را برای برداشتن اسباب بازی به سمت بالا بکشد، می توانید با گذاشتن دستتان زیر باسن وی، او را در این کار کمک نمایید.

ایستادن کودک برای اولین بار

دور کردن وسایل متحرک و سبک از اطراف نوزاد

کودکان برای ایستادن از هر چه که در اطرافشان باشد، کمک می گیرند تا بایستند، بنابراین وسایل سبک و صندلی هایی که به راحتی جا به جا می شوند را از پیرامون کودک دور کنید و به جای آن وسایل محکم و غیر متحرک قرار دهید، زیرا گاهی مواقع پرت شدن صندلی و افتادن بر روی وی موجب ترس نوزاد شده و در نتیجه او را از انجام دوباره این کار باز می دارد.

استفاده از محافظ

کودک زمانی که شروع به چهار دست و پا رفتن می کند، می تواند به همه قسمت های خانه سرک بکشد، حال در همه خانه ها بخش های خطرناکی از جمله پریز برق، لبه های تیز میز و … وجود دارد که ممکن است به وی آسیب برساند، بنابراین با پوشاندن این قسمت ها با استفاده از محافظ می توانید از آسیب های احتمالی پیشگیری کنید.

ایستادن نوزاد برای اولین بار+عکس

در صورتی که برای گرم نگه داشتن پاهای نوزادتان به وی جوراب پوشانده اید، بهتر است از جوراب های ضد لغزش استفاده کنید تا از احتمال سر خوردن نوزاد جلوگیری شود.

پخش کردن موسیقی

نوزدان عاشق موسیقی هستند و تاثیر موسیقی بر روی آنها، واقعیتی غیر قابل انکار است. مثلا زمانی که موسیقی در حال پخش است، وی با تکان دادن پا ها به حالت رقص می پردازد و این کار نیز می تواند موجب تقویت عضلات پا های آنها شود. از این رو با پخش کردن موسیقی های شاد از هیجان و نیز انجام حرکات نوزادان خود لذت ببرید.

قرار دادن نوزادان دیگر در معرض دید وی

یکی از راهکار های موثر دیگر برای ایستادن نوزاد برای اولین بار ، مشاهده نوزادان دیگر و تقلید از آنها می باشد، زیرا کودک به راحتی تحت تاثیر قرار گرفته و از طریق نگاه کردن، مسائل را بهتر یاد می گیرد؛ بنابراین وقتی ببیند که نوزاد دیگری در تلاش برای ایستادن می باشد، با تقلید کردن از او تلاش برای ایستادن را آغاز می کند.

ایستادن نوزاد برای اولین بار

تشویق نوزاد به کاوش

هر چه قدر کودک بیشتر به کشف دنیای پیرامونش بپردازد، در نتیجه تلاش وی برای قدم برداشتن بیشتر است، والدین باید کودک را در جهت تلاش و پشتکار وی همراهی کرده و او را در این راه تشویق نمایند.

نشان دادن خوشحالی خود با کف زدن

زمانی که کودک سعی می کند تا بایستد، می توانید با خوشحالی کردن و کف زدن انگیزه وی را افزایش دهید، بنابراین نوزاد با مشاهده تشویق و خوشحالی شما ذوق زده شده و در نتیجه انگیزه اش برای انجام این کار دو برابر می شود. امیدواریم این مطلب از کودک و والدین در رابطه با ایستادن نوزاد برای اولین بار رضایت خاطر شما عزیزان و همراهان همیشگی را جلب کرده باشد، در صورت تمایل برای خواندن موضوعات مرتبط می توانید به مطالب قبلی آرگا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو