آیا کاهش وزن با کالری شماری نتیجه میدهد؟

135

1398/9/6

12:34


آیا کاهش وزن با کالری شماری نتیجه میدهد؟

سلامت نیوز: بسیاری از خانم‌ها و آقایان برای کاهش یا افزایش وزن به سراغ متخصصین تغذیه می‌روند و از آن‌ها برای رسیدن به وزن ایده‌آل مشاوره می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لایف دایت در کنار استفاده از برنامه‌های غذایی و رژیم‌های خاص، بسیاری از افراد کاهش وزن با کالری شماری را بهترین روش برای کم کردن وزن خود می‌دانند، اما به نظر شما این روش تا چه حدی می‌تواند مفید باشد؟

با توجه به محبوبیتی که این روش پیدا کرده است، در این مطلب می‌خواهیم معایب و مزایای استفاده از این روش را مورد بررسی قرار دهیم.
اطلاعات کامل در مورد کاهش وزن با کالری شماریبسیاری از افراد به دلیل اضافه وزنی که دارند به دنبال راه‌هایی موثر برای کاهش وزن خود هستند، از این رو بیشتر خانم‌ها و آقایان به سراغ کاهش وزن با کالری شماری می‌روند.


در کالری شماری باید روزانه میزان کالری‌هایی که دریافت می‌کنید را یادداشت کنید تا آگاهی کاملی از میزان آن داشته باشید.


کالری شماری چیست؟

شمارش کالری هر وعده غذایی یا نوشیدنی که آن را به صورت روزانه مصرف می‌کنید، کالری شماری نام دارد. شما می‌توانید کالری شماری را با استفاده از برنامه‌های آنلاین یا یادداشت کردن دستی برنامه غذایی خود انجام دهید. کالری شماری برای کاهش وزن باید به صورت روزانه انجام شود.


کاهش وزن با کالری شماری
اگر می‌خواهید وزن خود را با استفاده از کالری شماری کاهش دهید باید میزان کالری روزانه خود را یادداشت کنید. اگر شما به طور مثال روزانه ۳۰۰۰ کالری دریافت می‌کنید، باید این مقدار را کاهش دهید و به ۲۰۰۰ برسانید. شما به دلیل این کاهش کالری، وزن کم خواهید کرد.


البته باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان کالری‌ای که هر فرد دریافت می‌کند به عوامل مختلفی مانند سن، قد، میزان فعالیت و … بستگی دارد.
میزان کالری مورد نیاز برای هر فردهر فردی با توجه به سن و میزان فعالیت روزانه به مقدار مشخصی کالری در طول روز نیاز دارد و باید آن مقدار را دریافت کند.

خانم‌ها و آقایان با توجه به سنی که دارند میزان کالری که دریافت می‌کنند متفاوت است:
۱) کالری مورد نیاز برای خانمهای ۱۴ تا ۳۰ سال: ۲۴۰۰ کالری (اگر فعالیت زیادی دارند)
۲) کالری مورد نیاز برای خانمهای ۱۴ تا ۳۰ سال: ۱۸۰۰ تا۲۰۰۰ کالری(اگر فعالیت زیادی ندارند)
۳) کالری مورد نیاز برای آقایان ۱۴ تا ۳۰ سال: ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ کالری(اگر فعالیت زیادی دارند)
۴) کالری مورد نیاز برای آقایان ۱۴ تا ۳۰ سال: ۲۰۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری(اگر فعالیت زیادی ندارند)
۵) خانمها و آقایان بالای ۳۰ سال: ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری(اگر فعالیت زیادی دارند)
۶) خانمها و آقایان بالای ۳۰ سال: ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری(اگر فعالیت زیادی ندارند)

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید میزان کالری‌هایی است که در طول روز سوزانده می‌شود.
اگر شما روزانه ۲۰۰۰ کالری دریافت می‌کنید مقداری از آن نیز از راه ورزش، راه رفتن، خواب یا … سوزانده می‌شود. هنگام محاسبه کالری روزانه خود باید میزان کالری سوزانده شده را نیز حساب کنید. اگر ۲۰۰۰ کالری در روز دریافت می‌کنید ۵۰۰ کالری آن سوزانده می‌شود، این بدین معنی است که شما ۱۵۰۰ کالری در پایان روز دریافت می‌کنید.
مزایای کاهش وزن با کالری شماریاگر می‌خواهید وزن خود را با توجه به کالری که دریافت می‌کنید، کاهش دهید باید به میزان کالری دقیق غذایی که می‌خورید توجه داشته باشید. کاهش وزن با کالری شماری می‌تواند مزایای زیر را داشته باشد:

۱) افزایش آگاهی از نیازهای بدن

غذاها و نوشیدنی‌های مختلف میزان کالری متفاوتی دارند و شما با کالری شماری می‌توانید به راحتی متوجه شوید هر بخش غذایی چه میزان انرژی دارد. این موضوع به شما کمک می‌کند نسبت به آن‌چه می‌خورید آگاه‌تر باشید تا هم سلامتی بدن را حفظ کنید و هم میزان کالری دریافتی را کاهش دهید.
اگر از آن دسته افرادی هستید که وعده‌های غذایی زیادی دارید با کالری شماری می‌توانید متوجه شوید در هر وعده چه میزان انرژی دریافت می‌کنید شمارش کالری کمک می‌کند در وعده‌های غذایی زیاد میزان کالری دریافتی را کاهش دهید.

۲) حفظ وزن ایده‌آل بدن

با تنظیم میزان کالری روزانه خود می‌توانید وزن سالم و مناسبی داشته باشید. مصرف کالری بیش از اندازه موجب می‌شود، این کالری‌ها به چربی تبدیل شوند و وزن شما افزایش پیدا کند. افزایش وزن در دراز مدت برای سلامتی بدن مضر است و بیماری‌های زیادی را با خود به همراه خواهد داشت. شمارش کالری می‌تواند به شما کمک کند هم وزن خود را کاهش دهید و هم بدنی سالم و قوی داشته باشید.


۳) سلامتی بدن

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند در مقایسه با افرادی که وزن ایده‌آلی دارند بیشتر دچار بیماری می‌شوند. کاهش وزن با کالری شماری به شما کمک می‌کند سلامتی فیزیکی بدن خود را حفظ کنید.


معایب کاهش وزن با کالری شماریکالری شماری با این‌که یکی از روش‌های رایج برای کاهش وزن به شمار می‌رود، اما معایب مخصوص به خود را نیز دارد که در ادامه در مورد این موارد بیشتر بحث خواهیم کرد.۱) محاسبه کالریشمارش کالری کار آسانی نیست و شما باید در تمام طول روز هر وعده غذایی که مصرف می‌کنید میزان کالری آن را محاسبه کنید تا کالری اضافی وارد بدن شما نشود.

۲) برچسب مواد غذایی

برچسب‌هایی که بر روی مواد غذایی قرار دارند ممکن است میزان کالری دقیق را نشان ندهند و این موضوع ممکن است منجر شود شما در محاسبه کالری دریافتی دچار اشتباه شوید.


۳) ترکیب مواد غذایی

ممکن است شما در طول روز میزان کالری که دریافت می‌کنید را کاهش دهید ولی حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که کاهش کالری به تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش وزن شود. ممکن است ترکیب چند ماده غذایی موجب شود شما در طول روز کالری بیشتری دریافت کنید.

۴) نخوردن غذاهای سالم

بسیاری از افراد برای کم کردن وزن خود غذای زیادی نمی‌خورند و به اصطلاح با کاهش کالری می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند. این روش بدون مشاوره متخصص تغذیه ممکن است موجب شود که شما مواد غذایی سالم را نیز از برنامه غذایی خود حذف کنید.


آیا کاهش وزن با کالری شماری مناسب است؟کاهش وزن با کالری شماری سالیان سال در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است ولی شمارش کالری دیگر روش مناسبی برای کاهش وزن در این کشورها نیست. متاسفانه کالری شماری به تازگی در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از افراد این روش را برای کاهش وزن استفاده می‌کنند.


از نظر علمی شما می‌توانید با کالری شماری وزن خود را کاهش دهید ولی ممکن است با این روش، برخی از مواد غذایی ضروری به بدن شما نرسد.


در کشورهای اروپایی کالری شماری کاملا در حال حذف شدن است و بسیاری از افراد برای کاهش وزن خود به سراغ ورزش کردن می‌روند.


بهترین روش برای کاهش وزنمطالعات نشان می‌دهد کیفیت مواد غذایی مهم‌ترین عامل برای کاهش وزن و حفظ سلامتی است، شما با داشتن برنامه غذایی سالم می‌توانید وزن خود را بهتر مدیریت و کنترل کنید.


اگر می‌خواهید وزن خود را کم کنید و در کنار آن سلامتی خود را حفظ کنید، بهتر است برای دریافت رژیم غذایی به متخصصین تغذیه مراجعه کنید و در کنار آن ورزش هم بکنید. استفاده از روش‌هایی مانند کالری شماری در دراز مدت به سلامت جسمانی شما آسیب خواهد رساند، زیرا شما نمی‌توانید تمام مواد غذایی مغذی مورد نیاز بدن را به آن برسانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو