آشنایی با سگ چاو چاو و اصول نگهداری و مراقبت از این نوع نژاد سگ

آشنایی با سگ چاو چاو و اصول نگهداری و مراقبت از این نوع نژاد سگ


منبع: آرگا

644

1398/9/6

14:42


سگ چاو چاو از دسته سگ هایی است که اگر از کودکی به درستی تربیت نشود در آینده سرکشی خواهد کرد و صاحب خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهد ما در این مقاله به بیان تغذیه مناسب و چگونگی نگهداری این سگ خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

آشنایی با سگ چاو چاو و اصول نگهداری و مراقبت از این نوع نژاد سگ

سگ چاو چاو یکی از سگ های شرق آسیا و از کهن ترین نژاد سگ و نشانه تکامل تمامی سگ ها است که برای شناخت کامل نژاد این سگ تحقیقاتی انجام گرفت که به مقایسه توالی ژنوم و پوست خاکستری و قهوه ای گرگ ها که شبیه این نژاد سگ هستند پرداخت. مادر این مقاله شما را با این نژاد از سگ ها آشنا خواهیم کرد با ما همراه باشید.

همه چیز درباره سگ چاو چاو

سگ چاو چاو که یکی از جذاب ترین نژاد سگ خانگی محسوب می شود به دلیل زیبایی بسیار  زیاد طرفداران زیادی در جای جای جهان پیدا کرده است. ملیت این سگ نیز متعلق به کشور چین می باشد. سگ چاو چاو به دلیل حالت های فیزیکی و جسمانی که دارد آن را چاو چاو خرسی و چاو چاو پاندا می نامند.

نگهداری سگ چاو چاو در خانه

این نژاد یکی از سگ های امپراطوری تانگ محسوب می شود و بدان شیر های نگهبان چین یا شیر نگهبان امپراطور که همان مجسمه های سنگی و سنتی چینی که در جلوی معابد قرار دارند گفته می شود.

چاو چاو یک نژاد قدیمی و از اولین گروه هایی است که از دسته گرگ ها جدا شده است و DNA انجام شده بر روی آن نشان داده که منشا این نژاد از مغولستان و سیبری است و بعدها به عنوان سگ نگهبان در چین مورد استفاده قرار گرفته است.

این نژاد محافظه کار است و بر خلاف زیبایی و بانمکی زیادی که دارد علاقه چندانی به در آغوش گرفتن ندارد و همین رفتار او باعث شده تا رفتار خوبی با بچه ها و دیگر نژاد سگ ها نداشته باشد. اما اگر شما به دنبال یک سگ برای به گردش بردن و در آغوش گرفتن هستید این سگ برای شما مناسب نیست و باید به دنبال نژاد دیگری باشید.

علاقه نداشتن چاوچاو بهدر آغوش گرفتن

این نژاد از سگ نسبت به افراد غریبه احساس خوشایندی ندارد اما برای کسانی که آن ها را می شناسد مطیع و وفادار است. چاو چاو بزرگ می تواند در صورت تربیت ناصحیح نسبت به توله ها سرکش و عصیان گر باشد و شما را مورد آزاد و اذیت قرار دهد.

چاو چاو سگی تنومند و دارای جمجمه ای کوچک،پهن،مثلثی و گوشهای گرد و ایستاده و دماغی مشکی است. همچنین این سگ با پوشش متراکم و دوگانه و اخلاق خشن خود شناخته می شود زیرا یال آن دارای خزی خشن است که برای او ظاهری پرخاشگر می سازد.

اندام سگ چاو چاو

این سگ در رنگ های مختلف حنایی،کرمی،دارچینی،آبی و قرمز یافت می شود البته لازم به ذکر است که بگوییم این تنوع رنگ در تمامی کشور ها یافت نمی شود و پوشش خال دار و رنگارنگ آن بسته به این است که شما در هفته دو بار موهایش را شانه بزنید.

بیماری هایی که ممکن است سگ چاو چاو به آن دچار شود:

حیوانات نیز اگر در شرایط مساعد قرار نگیرند و مراقبت از آن ها صورت نگیرد به بیماری های مختلفی دچار خواهند شد که درمان کردن آن بسیار دشوار و سخت خواهد بود. در ادامه برخی از بیماری هایی که ممکن است چاو چاو بدان دچار شود را بازگو کرده ایم.

بیماری هایی که در سگ چاو چاو اتفاق می افتد

عفونت ها در چاو چاو:

نژاد چاو چاو در مبتلا شدن به عفونت های باکتریایی و ویروسی پیش قدم است و عامل ایجاد این عفونت ها در سگ چاو چاو ویروس های هاری و پاروویروس هستند که از طریق انجام واکسیناسیون می توانید از آن ها جلوگیری کنید و توجه داشته باشید این عمل بایستی بر اساس سن سگ انجام شود.

بیماری های دهان و دندان:

این بیماری از شایع ترین بیماری ها در حیوانات محسوب می شود که در اکثر گونه ها در سن دو سالگی مشاهده می شود و متاسفانه خود سگ چاو چاو نیز نسبت به سایر سگ ها بیشتر به این بیماری مبتلا می شود.

بیماری های موجود در سگ

شروع این بیماری با ایجاد جرم و پلاک بر روی دندان ها و بعد به عفونت لثه ها می رسد. اما اگر نتوانید که از این بیماری جلوگیری کنید باعث خراب شدن دندان های سگ می شود و این حیوان را در معرض بیماری هایی مثل کبد،قلب،کلیه و مفاصل قرار دهد بنابراین برای اینکه سگی با دندان های سالم داشته باشید توصیه می کنیم تا مراقبت های لازم از این حیوان را انجام دهید.

دیابت در سگ چاو چاو:

این بیماری ممکن است در هر نژادی از سگ ها اتفاق بیفتد و درصد این بیماری در این نژاد سگ متوسط است. اگر سگ دچار این بیماری شود قادر به تنظیم متاپولیسم قند بدنش نخواهد بود و بایستی بدان انسولین تزریق شود البته توجه داشته باشید که دیابت یک بیماری جدی و خطرناک در سگ ها محسوب می شود که بایسیتی زود شناسایی و درمان شود.

شناسایی بیماری های سگ چاو چاو

برخی از نشانه های وجود دیابت در حیوانات می تواند زیاد شدن حجم مصرف غذا و دفع ادرار همراه با کاهش وزن باشد که اگرچه این علائم در سگ شما نیز مشاهده می شود بایستی اقدام به انجام آزمایش های لازم برای سگتان بکنید.

انگل ها در بدن چاو چاو:

انواعی از کرم ها و انگل ها مثل کرم های گرد،کرم های قلاب دار،کرم های قلب،کک و کنه می توانند به راحتی وارد بدن سگ شوند و آن را آلوده سازند. همچنین راه های انتقال این انگل ها به بدن سگ چاو چاو می تواند راه رفتن بر روی خاک آلوده،نوشیدن آب آلوده و گاز گرفته شدن سگ توسط یک پشه آلوده باشد.

وجود این انگل ها در بدن چاو چاو ممکن است منجر به مرگ حیوان شوند به همین علت بهتر است تا او را به طور مداوم به آزمایش ببرید و اقدام به مصرف دارو برای پیشگیری از مبتلا شدن به این انگل ها بکنید.

انجام مراقبت های لازم برای حفظ سلامت چاو چاو

بیماری سرطان در این نوع نژاد سگ ها

امروزه یکی از دلایل مرگ و میر در بین سگ ها سرطان است که درصد مبتلا شدن سگ چاو چاو بدین بیماری نسبت یه سایر نژادها کمی بیشتر است که در سنین مختلف مشاهده می شود. برای درمان این بیماری در سگ ها از دو روش مختلف مثل شیمی درمانی و انجام جراحی برای برداشتن توده اصلی استفاده می کنند که البته انجام این دو کار وابسته به شناسایی زودرس این بیماری در سگ بستگی دارد. اما برای جلوگیری از ایجاد چنین بیماری در سگ پیشنهاد می کنیم تا از او به صورت منظم آزمایش خون گرفته شود و اگر برجستگی هایی در بدن این سگ مشاهده کردید حتما او را نزد پزشک ببرید.

عقیم کردن چاو چاو:

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای جلوگیری از مبتلا شدن سگتان به بیماری های مختلف انجام دهید این است که او را عقیم کنید. انجام این کار در سگ های ماده بدین گونه است که بایستی تخمدان ها و رحم آن ها را برداشت و در سگ های نر با انجام عمل جراحی بیضه های آن ها برمی داریم. این کار باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلفی مثل سرطان و دیابت و همچنین امکان بارداری هایی که در حیوانات خانگی اتفاق می افتد را از بین خواهد برد.

عقیم کردن سگ چاو چاو

چگونگی تغذیه سگ چاو چاو:

سگ چاو چاو استعداد زیادی در افزایش وزن ناگهانی دارد به همین منظور شما بهتر است تا با قرار دادن یک برنامه غذایی مناسب برای این سگ وزن او را در حالت ایده آل نگه دارید که در ادامه به بیان چگونگی فراهم کردن یک برنامه غذایی خوب برای سگ خواهیم پرداخت.

کربوهیدرات مورد نیاز:

مصرف کربوهیدرات غذای اصلی این سگ نیست اما آن ها در برنامه غذای خود به ۳۰ الی۵۰ درصد کربوهیدرات احتیاج دارند. به همین خاطر شما می توانید از سیب زمینی ترجیحا سیب زمینی شیرین استفاده کنید و البته برای تغذیه سگ چاو چاو می توانید از برنج قهوه ای و جو برای تامین کربوهیدرات مورد نیاز بدنش استفاده کنید.

نیاز سگ چاو چاو به غذای با کیفیت

گوشت مورد نیاز:

سگ چاو چاو نیز مانند هر نژاد دیگر برای تغذیه به گوشت نیاز دارد البته هنگام تهیه گوشت برای این سگ بایستی مطمئن شوید که گوشت سالمی را خریداری کنید زیرا گوشت های مشکوک که از منبع مشکوکی نیز تهیه شده اند می تواند اثرات زیان باری را بر سلامت سگ بگذارند و شما برای شناسایی گوشت سالم می توانید برچسب روی محصول را مطالعه کنید.

پروتئین مورد نیاز سگ چاو چاو :

در تمامی غذای سگ ها بایستی حدود ۱۸ درصد پروتئین وجود داشته باشد که البته در سگ های چاو چاو این مقدار بایستی به حدود ۲۰ الی ۲۴ درصد برسد زیرا در این نژاد نیاز به پروتئین بیشتر است تا بتوانند شکل و اندام خود را حفظ کنند.

تغذیه مناسب چاو چاو

قند مورد نیاز:

توجه داشته باشید که وجود مقدار زیادی قند در برنامه غذایی سگ چاو چاو علاوه بر اینکه باعث چاقی سگ شده منجر به ابتلای سگ به بیماری های دیابت و قند خواهد شد پس در مقدار مصرفی قند توسط سگ دقت کنید.

چربی مورد نیاز چاو چاو:

از آنجایی که چاو چاو به ۹ تا ۱۵ درصد چربی نیاز دارد شما می توانید این میزان چربی را از گوشت مرغ به دست آورید و یا ماهی را جایگزین آن کنید. تامین چربی مورد نیاز بدن چاو چاو بسیار مهم بوده و بر خلاف سایر نژاد ها نمی تواند زندگی بدون چربی داشته باشد.

چربی مورد نیاز سگ چاو چاو

فیبر مورد نیاز :

مقدار فیبری که برای یک سگ چاو چاو لازم است ۵ درصد است. اگر سگ شما دچار مدفوع نامنظم شود بهتر یک برنامه غذایی که شامل فیبر نیز باشد در برنامه غذایی اش قرار دهید البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه فیبر توسط سگ ممکن است با اسهال مواجه شود و به همین علت بهتر است تا به اندازه مصرف شود.

نحوه نگهداری سگ چاو چاو:

  • به هیچ وجه غذای او را به صورت ناگهانی تغییر ندهید
  • سعی کنید برای تغذیه ی او از مواد غذایی سالم و با کیفیت استفاده کنید
  • هر سال یک بار او را نزد دام پزشک ببرید
  • چاو چاو به دلیل پوشش بدنش لازم است تا هر روز موهایش کوتاه شود

کوتاه کردن مو های سگ چاو چاو

  • روزانه حدود ۴۵ دقیقه او را به پیاده روی ببرید
  • از همان زمان کودکی سگ را به درستی تربیت کنید زیرا این نژاد حیوان مطیعی نیست و با درست تربیت نشدن ممکن است در آینده صاحب خود را اذیت کند.

امیدواریم این مقاله درباره سگهای چاو چاو برای شما مفید بوده باشد برای آشنایی بیشتر با انواع نژاد سگ همچون سگ دوبرمن و سگ هاسکی کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو