مکان های دیدنی قمصر و زیبایی های این شهر دوست داشتنی

مکان های دیدنی قمصر و زیبایی های این شهر دوست داشتنی


منبع: آرگا

152

1398/9/7

22:37


شهر قمصر یکی از دیدنی های استان اصفهان شهر کاشان در فصل بهار است. در این شهر رنگ و بویی فراوان از گل های محمدی سراسر قمصر را فراگرفته است که در این مطلب می خواهیم مکان های دیدنی قمصر را برای شما به اشتراک بگذاریم.

شهرستان قمصر در فاصله ۲۵ کیلومتری کاشان و در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز در استان اصفهان قرار گرفته است. این شهر تاریخی از لحاظ موقعیت سیاسی و اداری در بخش اصفهان بوده است ولی زیر مجموعه کاشان به حساب می آید که جمعیتی بالغ بر ۴۰۰۰۰ نفره دارد. نام قدیمی قمصر (قم سر) بوده که در قدیم راهی برای رسیدن به جاده ابریشم بوده است. این شهر یکی از تولید کنندگان گلاب و عرقیات گیاهی در ایران می باشد که در کشور های خارجی واردات می شود و شهرت بسیار دارد. ما در این مطلب شما عزیزان را با مکان های دیدنی قمصر آشنا می کنیم با مجله آرگا همراه باشید.

 

منطقه های جالب قمصر کاشان

معرفی مکان های دیدنی قمصر

یکی از تولیدکنندگان معروف گلاب که شهرت جهانی دارد شهرستان قمصر است که شهری کاملا سرسبز و زیباست و همه ساله در فصل بهار می توانید نظاره گر جشنواره های گلاب گیری باشید. این شهر زیبا دارای کوه ها و چشمه های و مناطق سرسبز و چشم نوازی است که همه ساله میزبان هزاران مهمان در فصل گلاب گیری می باشد. با وجود این که قمصر در بین کوه های مرتفع و شرایط اقلیم کوهستانی و در فاصله ۳۰ کیلومتری به کویر است اما آب و هوایی معتدل و مناسب دارد. تاریخ این شهر به زمان دوره های سلوکیان و هخامنش و اشکانیان می رسد. مردمانی بسیار مهمان نواز و صمیمی دارد که دستاورد هایی از قبیل صنایع دستی قلیبافی، گلابگیری، جوز قند، صابون پزی و محصولات کشاورزی نظیر؛ گردو، بادام، گلابی، گیلاس، هلو، انگور، آلو زرد، سیب، آلو دارد که طعم و مزه فوق العاده خوشمزه ای دارد. از جمله مکان های دیدنی قمصر سرای خاتون قمصر، موزه گلاب، امامزاده ها داوود و سلیمان، سد قمصر، هتل گلستان قمقر و … اشاره کرد.

دیدنی های قمصر کاشان

  • امامزاده پیر داوود

بنای باشکوه این امامزاده به مساحت ۱۰۰۰ متر می رسد که دارای گنبد مخروطی با ۱۶ ترک و کاشی کاری های فیروزه ای در چهار طرف دیوار تزئین شده است. امامزاده پیر داوود از نوادگان حضرت علی بن ابی طالب است که برادر سلیمان می باشد و که معماری آن در دوران سلجوقیان که مربوط به ۷۰۰ سال قبل است می رسد و جز مکان های دیدنی قمصر به شمار می آید.

مناطق گردشگری قمصر

  • سد قمصر

این مکان قدیمی مربوط به دوران ملکشاه سلجوقی که در زمان صفویه شاه عباس اول بوده است و در زمان زلزله کاملا تخریب شده و از نو ساخته شده و شباهتی به سد شهرود دارد. این سد در ۵ کیلومتری شمال قمصر و ۳۰ کیلومتری جنوب کاشان قرار دارد که دیواره هایش در عمق ۴۰ متری و طول ۸۰ متری و در ارتفاع ۲۲ متری است که مصالح ساخته شده اش سنگ و ساروج است.

مکان های جذاب قمصر

  • موزه گلاب گیری

این موزه از مکان های دیدنی قمصر محسوب می شود که مکانی تاریخی در دوره قاجار به مساحت ۵۰۰ متر مربع ساخته شده است. موزه گلاب گیری در زمینه معرفی پیشینه آیین گلاب گیری به کار رفته است که به روش های سنتی حاصل دوق و سلیقه و پشتکار و ابتکار مردم در زمینه تهیه گلاب دارد که در قدیم بسیار مرسوم بوده است که با شیوه های دست ساز اندازه گیری و بسته بندی می شده است و مراسمی به نام گلاب ریزان در صورت و روی یکدیگر داشته اند.

جاهای گردشگری قمصر کاشان

  • باغ پرندگان

این مجموعه وسعتی بالغ بر ۱۰۰۰۰ هکتار زمین و هزاران گونه پرنده و چرنده بومی ایرانی است که چشم اندازی بسیار زیبا و دلنشین در این مکان همراه با سالن کنفرانس و غذاخوری که بیش از ۳۰۰۰ نفر جمعیت در خود جای می دهد و جز مجهز ترین مکان های دیدنی قمصر به شمار می رود.

معرفی جاذبه های قمصر

  • سرای خاتون

یکی دیگر از مکان های دیدنی قمصر بنایی با معماری اصیل ایرانی است که در تاریخ ایرانی ثبت می شود. سرای خاتون یکی از قدیمی ترین خانه هاست که از سازه های مقاوم و مدرن و فولاد و بتن و بنای چشم نوازی در سقف و اتاق هایش وجود دارد. این مکان جذاب و زیبا به عنوان آثار ملی مراحل ثبت خود را دارد به پایان می گذاراند.

جاذبه های قمصر

  • کاروان سرای عباسی

از مجموعه تاریخی و هنری قمصر که در دوره عباس صفوی است در ۲ کیلومتری قمصر قرار دارد. از ویژگی این کاروان سرا می توان به تاثیر فوق العاده ای که در تاریخ شهر قمصر گذاشته توجه کرد. این کاروان سرا به دو قسمت تقسیم شده که یکی کاروان سرای کوهستانی و دیگری کاروان سرای دشتی است.

  • جوشقان و کامو در قمصر

نام دیگر این مجموعه گردشگری کامو چوگان می باشد که به عنوان یکی از کارگاه های سلطنتی در دوران صفویه است. این روستای زیبا واقع در کوه کرکس که ۶۰ کیلومتری کاشان و ۹۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد. آب و هوای سرد و معتدلی دارد که محصولاتش انگور و کشمش و گردو و گل محمدی می باشد که هر ساله حدود ۵۰۰ تن گلاب حاصل می شود.

جاهای دیدنی قمصر

  • منطقه حفاظت شده قمصر

یکی دیگر از مکان های دیدنی قمصر که در جنوب غرب کاشان قرار دارد کوه های سر به فلک کشیده در کرکس است. چشم انداز و منظره دیدنی این منطقه و چشمه سار های متعددش جزو جاذبه هایش به شمار می رود. از گونه های جانوری این منطقه می توان به ۲۰ گونه پستاندار و ۱۵ گونه خزنده و قوچ و میش و بز و گراز اشاره کرد. که هوایی سرد و کوهستانی دارد.

خرسندیم که ما را در این بخش در رابطه با مکان های دیدنی قمصر همراه ما بودید و توانسته ایم شما دوستان را آشنا کنیم. برای آشنایی با مکان های دیدنی کاشان و مکان های دیدنی حومه اصفهان کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو