فریب تبلیغات دستگاه‌های تصفیه آب را نخورید

منبع: برترین ها

131

1398/9/8

06:00


عده‌ای با عباراتی مانند "طرح سلامت"، "زیر نظر وزارت بهداشت"، "آب آلوده تهران"، "نصب تجهیزات رایگان" و نظایر آن سعی در متقاعد کردن مخاطب برای خرید دستگاه تصفیه آب دارند؛ دستگاه‌هایی که مسئولان بر این باورند نه تنها نیازی به آن‌ها وجود ندارد بلکه برای بدن مضر بوده و در بلند مدت باعث آسیب رساندن به سلامتی افراد می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: ممکن است شهروندان تهرانی هرچند وقت یک بار از مرکزی تماسی دریافت کنند که فرد آن سوی خط تلفن سعی در متقاعد کردن مخاطب خود برای خرید دستگاه تصفیه آب دارد. فرد تماس گیرنده اعلام می‌کند از "مرکز تصفیه آب" تماس می‌گیرد و قصد دارد دستگاه تصفیه آب را تحت عنوان "طرح سراسری سلامت" که زیر نظر وزارت بهداشت فعالیت می‌کند را به فروش برساند. همچنین بر این نکته تاکید دارد که آب تهران آلوده بوده و وجود این دستگاه‌ها در هر خانه‌ای بسیار ضروری است.

در توضیح دستگاه‌ها می‌گویند آکوآ نام دارد و از تایوان وارد می‌شود. قیمت دستگاه‌های دارای پنج فیلتر ۵۴۷ هزار تومان و دستگاه‌های دارای شش فیلتر که آب را به آب معدنی تبدیل می‌کند، ۵۹۷ هزار تومان است. البته نصب شیرآلات و دستگاه رایگان است و بعد از نصب مشترک باید با شرکت برای تعویض فیلتر که هر هشت ماه یک بار است، قرارداد امضا کند و البته که فرآیند تعویض فیلتر نیز رایگان خواهد بود. در انتهای تماس باز هم تاکید می‌شود آب تهران آلوده است و دستگاه‌های تصفیه آب مجوز وزارت بهداشت را داراست.

آلودگی آب تهران اما موضوعی است که هرچند وقت یک بار توسط مسئولان رد و بر استاندارد بودن آن تاکید می‌شود. به گفته آن‌ها طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، شاخص کدورت آب یک MTU بود اما این رقم به ۰.۳ رسید و اکنون ۰.۱ هدف‌گذاری شده است که ایران قبل از سال ۱۳۸۵ به این استانداردها رسید. البته این یک سوی ماجرای عدم نیاز استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب است و سوی دیگر این ماجرا از مضر بودن این دستگاه‌ها برای سلامتی انسان حکایت دارد. موضوعی که محمدرضا احمد نسب - قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران- به آن اشاره و به مردم توصیه می‌کند از خرید دستگاه‌های تصفیه آب بپرهیزند.

آب تهران استاندارد است

احمد نسب در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این که آب تهران دارای همه استانداردهای ملی و بین‌المللی است اظهار کرد: کیفیت آب تهران توسط وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران به‌صورت آنلاین کنترل می‌شود و می‌توان گفت جزو با کیفیت‌ترین آب‌های دنیا محسوب می‌شود. علاوه بر نظارت‌های مذکور، شرکت آب و فاضلاب استان تهران دارای یک آزمایشگاه مرجع بوده و به صورت آنلاین آب را در استان تهران رصد می‌کند.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به برخی افراد که سعی به فروش دستگاه‌های تصفیه آب به مردم به بهانه آلوده بودن آب تهران دارند، گفت: این افراد بنگاه اقتصادی باز کرده‌اند که بتواند بازار فروش خود را به بهانه آلوده بودن آب تهران بالا ببرند. آن‌ها برای این منظور کیفیت آب تهران را زیر سوال می‌برند. در این راستا دفاتر حقوقی آبفا از این نهادها شکایت کرده‌اند.

مضرات دستگاه‌های تصفیه آب برای سلامتی

احمدنسب به مردم توصیه کرد به هیچ عنوان از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده نکنند زیرا از یک طرف آب تهران استانداردهای لازم را دارا بود و از طرف دیگر دستگاه‌های مذکور املاح مجاز آب را که دارای ارزش غذایی هستند را جذب کرده و باعث کاهش کیفیت آب می‌شود. ازسوی دیگر، کلری که با هدف گندزدایی به آب تزریق می‌شود، باعث خرابی دستگاه می‌شود و باید فیلتری روی دستگاه‌ها نصب کنند که کلر داخل دستگاه نشود و این باعث می‌شود بعد از مدتی آب خروجی این دستگاه‌ها دارای آلودگی میکروبی باشد.

او ادامه داد: از آنجایی که کلر را از آب می‌گیرند، باید یک سیستم گندزدایی مانند UB داشته باشد که چون گران قیمت است، روی هیچکدام از دستگاه‌ها وجود ندارد. این دستگاه‌ها یا چینی هستند یا تایلندی و یا تایوانی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و هیچ مرجع قانونی و رسمی آن را تایید نمی‌کند. این‌که گفته می‌شود زیر نظر وزارت بهداشت هستند، صحت ندارد.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد: ازسوی دیگر از آنجاکه قطعات دائما در تماس با آب هستند، آلاینده‌هایی به آب اضافه کنند و باعث آلوده شدن آب شوند. این دستگاه‌ها املاح آب مانند کلسیم و منیزیوم که دارای ارزش غذایی هستند را جذب می‌کنند و آبی که دارای ارزش غذایی است، فاقد ارزش غذایی می‌شود. بنابراین بدن مجبور می‌شود خودش املاح را تامین کند و بعد از مدتی ضعف عمومی در بدن ایجاد می‌شود و مواد غذایی از طرق ادرار دفع می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو