آنتی بیوتیک هایی که دور ریخته می شوند چه بر سر آب وخاک می آورند؟

منبع: سیمرغ

113

1398/9/8

13:29


آنتی بیوتیک هایی که دور ریخته می شوند چه بر سر آب وخاک می آورند؟

 تاکنون بسیار در مورد آنتی بیوتیک ها و عوارض آنها صحبت شده، اما اینکه آنتی بیوتیک اگر وارد طبیعت شود چه مشکلاتی به وجود می آورد یکی دیگر از خطرات این داروهاست

آنتی‌بیوتیک‌ها را دور نریزید ، کپسوله کنید

آنتی‌بیوتیک‌ هایی که دور می‌ریزیم، بسیار خطر آفرین است و منجر به مقاومت میکروبی می‌شود؛ چراکه وقتی می‌گوییم تاریخ مصرف یک دارو گذشته، ۱۰ درصدش از بین رفته و ممکن است به مواد سمی تبدیل شده باشد، اما  ۹۰ درصد موادش وجود دارد.

حال وقتی وارد طبیعت می‌شود و از آن جایی که آنتی‌بیوتیک‌ها بیشتر به صورت محلول در آب هستند، از طریق باران، آب‌های زیرزمینی و... وارد خاک و آب آشامیدنی می شود و بدون این که  اطلاع داشته باشیم از طریق حیوانات و گیاهان وارد چرخه خوراک می شود و مقاومت میکروبی ایجاد می کند. از طرف دیگر استفاده غیرمنطقی و غیراصولی آنتی‌بیوتیک‌ها در دام پزشکی هم به مقاومت میکروبی کمک می‌کند.

دکتر مهرناز خیراندیش مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در این باره می گوید: مردم آنتی‌بیوتیک‌های تاریخ‌گذشته‌ای را که در خانه دارند، می‌توانند با روش کپسوله کردن، به درستی امحا کنند؛ به‌طوری که آن‌ها را در پاکت‌های مخصوص بسته‌بندی شده قرار دهند و رویشان نوشته شود که در آن‌ها آنتی‌بیوتیک است و سپس تحویل قسمت بازیافت شهرداری دهند  تا از سوی شهرداری به صورت مناسب امحا شود. شهرداری این آنتی‌بیوتیک‌ها را داخل بتون می‌ریزد تا وارد آب و خاک نشود و آن زمان آن‌ها را دفع می‌کند.


بیشتر بدانید : زمان مصرف آنتی بیوتیک و بعد از آن چه بخوریم؟ چه نخوریم؟

بیشتر بدانید : عوارض مصرف آنتی بیوتیک در زمان سرماخوردگی

بیشتر بدانید : انواع آنتی بیوتیک چه عوارضی برای بدن دارد؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو