مشکلات دوران بارداری، ترومبوز ورید عمقی چیست؟

منبع: نی نی بان

132

1398/9/8

14:26


اگر فکر می کنید که یکی از راهکارهای مراقبت از جنینتان در دوران بارداری این است که از صبح تا شب بر روی کاناپه دراز کشیده و فقط استراحت کنید، به شما می گوییم که این کار اشتباه بزرگی است. بی تحرکی بیش از حد در دوران باردار نه تنها سبب اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا به فشارخون و پره اکلامپسی می شود، بلکه احتمال ابتلای مادر به ترومبوز ورید عمقی در بارداری را نیز افزایش خواهد داد که مسئله ای جدی و تحدید کننده حیات مادر است.
هنگامی که "تریس مک فادن" از شهر لنسدیل پنسیلوانیا، در هفته ششم بارداری با فرزند سومش بود، سعی کرد برای دویدن بیرون برود اما در مسیر خود با یک احساس سنگینی و سفتی در پای چپ خود متوقف شد. او به یاد می‌آورد: "من یک درد شدید در ماهیچه را احساس کردم" پزشک متخصص زنان از او خواست که به اورژانس مراجعه کند و در آنجا با سونوگرافی یک لخته خون مشاهده شد. بارداری یک بانو را ۶ برابر بیشتر از حالت معمولی در خطر لخته شدن خون در رگ‌های عمقی پاها قرار می‌دهد که "ترومبوز ورید عمقی" نامیده می‌شود.

علت بروز ترومبوز ورید عمقی در بارداری چیست؟
به گفته دکتر دیزون تاونسون، تغییرات هورمونی سبب افزایش احتمال لختگی خون یا به عبارتی ترومبوز وریدی عمقی در بارداری می‌شود، در حالی که فشار رحم در حال رشد بر روی رگ‌ها می‌تواند گردش خون را دچار اختلال کرده و سبب بالا رفتن خون در پاها شود. تشخیص "ترومبوز ورید عمقی" از گرفتگی معمولی عضلات ممکن است دشوار باشد. اما علائم قابل اعتماد آن این است که این نشانه‌ها در یک پا اتفاق می‌افتد و آن ناحیه قرمز، دردناک، متورم و حساس به لمس است. متاسفانه، ترومبوز ورید عمقی می‌تواند در برخی موارد یک عارضه خاموش باشد. در چنین وضعیتی، اولین علامت ممکن است آمبولی ریه باشد. زمانی که یک قطعه لخته خون کوچک به ریه منتقل می‌شود. اگر دچار کندی تنفس، درد قفسه سینه یا ضربان قلب شدید، با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید. خانوم مک فادن به سرعت به بیمارستان منتقل شد و در آنجا داروی رقیق کننده خون یعنی هپارین برای حل شدن لخته خون دریافت کرد. او را از بیمارستان مرخص کردند و لاونوکس، یک نوع از هپارین تزریقی برای جلوگیری از لخته شدن خون برایش تجویز کردند.
بانوان باردار مسن‌تر دارای اضافه وزن و یا کسانی که به طور ژنتیکی در معرض لختگی خون هستند، در معرض خطر بالاتر "ترومبوز ورید عمقی" هستند، همچنین کسانی که در بارداری ناچار به استراحت در بستر هستند. دکتر دیزون تاونسون می‌گوید: "اگر شما به دلیل یک عارضه بارداری ناچار به استراحت در بستر هستید، پزشک شما ممکن است مصرف داروی هپارین و یا استفاده از جوراب‌های فشاری مخصوص برای بهبود گردش خون را به شما توصیه کند". وی اضافه می‌کند که برای مادرانی که سالم هستند، فعال بودن و آب رسانی مناسب به بدن می‌تواند به جلوگیری از ترومبوز ورید عمقی در بارداری کمک کند. بسیار مهم است که در روزها و ساعات پس از زایمان روی پاهای تان بایستید، زیرا هنوز خطر لخته شدن خون وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو