اگر عمل جراحی انجام داده اید، غذایی که می‌خورید می‌تواند تاثیر زیادی بر روی بهبودی شما و سرعت التیام زخم شما داشته باشد. در رژیم غذایی بعد از جراحی خوردن غذاهای سالم و مناسب می‌تواند از بروز عوارضی از قبیل یبوست و قند خون بالا جلوگیری کرده و بلوک ‌های پروتئینی مورد نیاز بدن شما را به منظور بهبودی سریع پوست شما را فراهم نماید. در ادامه این مقاله ار بخش تغذیه دکتر سلام نکاتی در غالب مشاوره تغذیه و رژیم غذایی بعد از عمل جراحی ارائه خواهیم داد.

رژیم غذایی بعد از جراحی

هفته ای دو کیلو وزن کم کنید !

تا کنون بیش از 3000 نفر با این رژیم غذایی وزن خود را کاهش داده اند. این رژیم برای هر فرد با توجه به ویژگی ها و شرایط بدنی شخصی می شود و می تواند یک بار برای همیشه مسئله لاغری و کاهش وزن را برای شما حل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر روی دکمه سبز رنگ زیر بزنید

مشکلات احتمالی رژیم غذایی بعد از جراحی

عوارض احتمالی تغذیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال
  • کم آبی بدن
  • ریزش مو
  • سندرم دامپینگ

سندرم دامپینگ احساس پر بودن شکم است که می تواند منجر به بروز اسهال، سرگیجه، سردرد، لرزیدن، عرق ریختن، گرسنگی و خستگی شود. این حالت ممکن است بعد از خوردن غذاهایی با قند بالا و یا با چربی زیاد و یا نوشیدن مایعات در حین غذا خوردن اتفاق بیفتد. توجه داشته باشید که این عارضه جانبی در بیمارانی که عمل بای پس معده را انجام می دهند، شایع تر است. تیمی از متخصصان تغذیه با شما همکاری خواهند کرد تا در شناسایی این مشکلات به شما کمک کنند و راه‌ هایی را برای پیشگیری و درمان آنها پیدا کنید.


بیشتر بخوانید: درباره سندرم دامپینگ بیشتر بدانید


ارزیابی مجدد رژیم غذایی بعد از جراحی

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در زمان بهبودی عمل جراحی و بهتر شدن وضعیت تغذیه ای خود انجام دهید، رژیم غذایی بعد از جراحی و تمرکز بر روی کل غذاها است. به این معنی که غذاهایی را انتخاب کنید که کامل یا فرآوری نشده باشند. برای مثال، یک پرتقال می‌تواند یک غذای کامل باشد. با این حال آب پرتقال یک نسخه فرآوری شده از پرتقال خواهد یک سیب‌ زمینی پخته، یک غذای کامل است در حالی که یک سیب‌ زمینی سرخ‌ کرده، یک غذای فرآوری شده و نا سالم است. سینه مرغ بهتر از ناگت مرغ و پیاز بهتر از حلقه های سرخ شده پیاز است .

بنابراین، در رژیم غذایی بعد از جراحی هدف این است که بیشتر مواد غذایی خود را از این غذاهای کامل به دست بیاورید که در واقع یک روش سالم برای غذا خوردن هر روزه شما می باشد و نه فقط چند هفته بعد از انجام عمل جراحی. غذاهای فرآوری شده معمولا مقادیر بیشتری چربی، قند، نمک و مواد افزودنی شیمیایی دارند اما فیبر و ویتامین های کمتری نسبت به کل مواد غذایی دیگر دارند.

یکی از آسان ترین روش ها برای به دست آوردن غذاهایی با مواد مغذی زیاد و کمتر فرآوری شده، داشتن تمرکز بر راهروهای خارج فروشگاه مواد غذایی است. بیشتر فروشگاه های مواد غذایی، غذاهای فرآوری نشده را در بیرونی ترین منطقه فروشگاه در ردیف مواد غذایی تولیدی، گوشت، ماهی، لبنیات و نان قرار می دهند. با انجام بیشترین خرید در آن نواحی، شما به طور طبیعی غذاهای سالم‌تری را انتخاب می‌کنید که دارای فیبر بالایی هستند و شامل مواد مغذی ضروری به منظور گنجاندن در رژیم غذایی خود بعد از عمل جراحی هستند .

چرا مصرف مقدار زیادی فیبر لازم است

گنجاندن فیبر در رژیم غذایی بعد از جراحی مهم است چون در حال بهبودی از عمل جراحی هستید. نه تنها غذاهایی با فیبر بالا سالم ‌تر از غذاهایی با فیبر کمتر هستند، بلکه فیبر نیز نقش مهمی در جلوگیری از یبوست دارد که یک مشکل رایج بعد از عمل جراحی است. یبوست پس از عمل جراحی، خیلی آزار دهنده است و در واقع می‌تواند درد و شانس بازگشت به بیمارستان را در طی دوره ریکاوری افزایش دهد .

به جای اضافه کردن یک مکمل فیبر مانند پوسته پسیلیوم، افزودن غذاهایی با فیبر بالا به رژیم غذایی بعد از جراحی خود و به دست آوردن فیبر به روش طبیعی‌تر را در نظر بگیرید. مصرف مکمل، ایده و نظر بدی نیست، اما گرفتن فیبر از غذا، بهتر می تواند از بروز یبوست جلوگیری کند زیرا باعث می شود مقدار زیادی آب را مصرف کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی

غذاهایی با فیبر بالا

نان گندم سبوس‌دار

به دنبال نانی باشید که از دانه‌های کامل تهیه می شود و رنگ تیره‌ تری دارد. نان سفیدی که معمولا خیلی تصفیه می شود، منبع خوبی از فیبر است .

غلات سبوس‌دار

این غلات شامل ذرت، بلغور جو دو سر و سایر غلات می باشد.

میوه ‌ها

میوه‌ های تازه منبع عالی از ویتامین و فیبر هستند .

سبزیجات

سبزیجات منبع عالی از فیبر هستند و می‌توانند به صورت تازه و یا منجمد خریداری شوند .

غلات

تمام غلات دارای فیبر بالایی نیستند. از مصرف غلات شیرین و یا دارای فیبر کم، پرهیز کنید. به دنبال غلاتی باشید که دارای فیبر هستند یا غذاهایی مثل بلغور جو دو سر و یا خامه گندم را مصرف کنید.

از مصرف غذاهایی که باعث یبوست می شوند خودداری کنید

یبوست بعد از عمل جراحی،عادی و معمولی است، زیرا داروهای ضد درد، به خصوص مواد مخدر، اغلب در روزهای بعد از عمل جراحی تجویز می شود که از عوارض جانبی شناخته ‌شده آن، می توان به کاهش حرکت روده ها اشاره کرد. در حالی که مصرف برخی از غذاها به پیشگیری و یا درمان یبوست می توانند کمک می‌کنند ولی، غذاهای دیگری وجود دارند که می‌تواند یبوست را بیشتر کند.

یبوست می‌تواند باعث افزایش سطح درد شما شود و می‌تواند فشار اضافی را بر روی برش های جراحی ایجاد کند، بنابراین مهم است که در هر زمانی که ممکن است با رژیم غذایی بعد از جراحی از بروز یبوست پیشگیری کنید .

غذاهایی که احتمالا باعث بروز یبوست می شوند

  • غذاهای خشک یا دارای آب کم
  • غذاهای فرآوری شده
  • پنیر
  • شیر و محصولات لبنی
  • گوشت قرمز
  • شیرینی ها شامل کلوچه ، آبنبات ها، کیک ها و سایر مواد غذایی قندی.

غذاهای خشک یا دارای آب کم شامل میوه های خشک هستند (آلو یک استثنا است زیرا می توانند از یبوست پیشگیری کند)، گوشت گاو و برخی از انواع چیپس های سیب زمینی.

تمرکز بر روی مصرف پروتئین های کم چربی

پروتئین کم چرب را می‌توان در گوشت ‌های فاقد چربی مثل گوشت مرغ ، بوقلمون و خوک پیدا کرد. غذاهای دریایی از جمله ماهی، یک منبع عالی از پروتئین کم‌ چرب هستند. مصرف گوشت قرمز به دلیل سطح بالای چربی اشباع‌ شده، توصیه نمی‌شود چون می‌تواند باعث تحریک یبوست شود. در رژیم غذایی بعد از جراحی اگر گوشت نمی خورید و یا از خوردن گوشت لذت نمی برید، به خاطر داشته باشید که می توانید پروتئین را از منابع دیگری به غیر از گوشت به دست بیاورید.

رژیم غذایی بعد از جراحی

آجیل، توفو، لوبیا و غذاهای گیاهی مانند تمپه و پروتئین گیاهی بافت دار (TVP) را در نظر بگیرید تا نیازهای پروتئینی خود را تامین کنید. محصولات لبنی نیز منبع پروتئین هستند، اما می توانند باعث یبوست شوند، بنابراین باید در مصرف آنها، اعتدال را رعایت کنید. اگر در خوردن غذا مشکلی دارید، مکمل ‌های غذایی که به شکل پودر پروتئین هستند را به نوشیدنی هایی مانند اسموتی ها اضافه کنید.

غلات کامل به جای غلات تصفیه شده

غلات سبوس‌دار منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر هستند. در رژیم غذایی بعد از جراحی نان و غلات سبوس ‌دار را به جای غلات و نان های سفید انتخاب کنید. برنج یک روش خوب برای اضافه کردن غلات کامل به رژیم غذایی بعد از جراحی است، اما بسیاری از انواع برنج، به مقدار زیادی فرآوری می‌شوند که ارزش غذایی آنها کم می شود. برای هر دو نوع مواد غذایی و فیبر ، برنج قهوه ‌ای یا انواع دیگری که پردازش نشده اند را انتخاب کنید و از مصرف برنج سفید خودداری کنید.

وعده صبحانه یک زمان مناسب برای اضافه کردن غلات کامل و فیبر به رژیم غذایی می باشد. از مصرف بیکن و تخم مرغ چشم پوشی کنید و جو دوسر یا غلات سبوس دار دیگر ، نان گندم سبوس دار و میوه تازه را برای صبحانه خود انتخاب کنید. اگر روده‌ خود را جراحی کرده اید، مطمئن شوید که قبل از اضافه کردن آنها به رژیم غذایی بعد از جراحی خود ، مجاز به خوردن کامل غلات در طول بهبودی خود هستید. در مورد تخلیه روده خود و در رابطه با چیزی که مناسب خوردن در طی بهبودی است، توجه ویژه ای داشته باشید.


بیشتر بخوانید: غلات کامل و شناخت صحیح آنها


میوه ها و سبزیجات تازه

میوه و سبزیجات تازه، هم شامل مواد مغذی هستند و هم فیبر که برای التیام و بهبودی شما پس از عمل جراحی ضروری هستند. با اینکه مواد غذایی تازه بهتر هستند اما مواد یخ زده و یا کنسرو شده نیز خوب هستند. سعی کنید بر خوردن چیزهایی تاکید کنید که پردازش نشده باشند مثل بروکلی تازه و از خوردن غذاهای فرآوری شده مانند کنسرو سوپ کلم بروکلی اجتناب کنید.

یکی از اثرات جانبی خوردن بیش از حد میوه‌ ها و سبزیجات، گاز و نفخ معده است. در حالی که گاز معده می‌تواند یک مشکل آزاردهنده یا شرم‌آور باشد، باید در طی یکی دو روز برطرف شود. اگر گاز معده به قدری شدید باشد که فشار و یا گرفتگی شکم را احساس کنید، می‌توانید مصرف محصولات تازه را کم کرده و یا از کاهش دهنده گاز معده مانند Beano برای پیشگیری از گاز معده و یا سیموتیکون برای رفع گاز معده استفاده کنید.

محصولات لبنی

در رژیم غذایی بعد از جراحی محصولات لبنی منبع عالی از پروتئین هستند که برای بهبودی پس از عمل جراحی ضروری هستند. با این حال، بسیاری از مردم متوجه این نکته هستند که مصرف محصولات لبنی می‌تواند پس از عمل جراحی منجر به یبوست شود. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر این که محصولات لبنی می‌تواند ترشحات ریه را افزایش دهد، بنابراین اگر سرفه مزمن داشته باشید، بهتر است از مصرف محصولات لبنی در کوتاه ‌مدت پرهیز کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی اگر شما می‌توانید محصولات لبنی را بدون اینکه به یبوست مبتلا شوید، بخورید، بر روی اقلام کم‌چرب مانند شیر رقیق و بدون خامه، پنیر محلی و ماست تمرکز کنید. پنیر کم چرب یا فاقد چربی، باید در حد اعتدال خورده شود تا زمانی که تشخیص دهید که آیا خوردن آن باعث یبوست می شود یا خیر.

غذا خوردن و رژیم غذایی بعد از جراحی

گاهی اوقات، غذا خوردن پس از عمل جراحی به دلیل کاهش اشتها مشکل است. این حالت معمولا چند روز پس از عمل جراحی از بین می رود، اما تداوم خوردن غذاهای مغذی در طی این بخش از روند بهبودی، مهم است. یبوست می‌تواند باعث کم شدن اشتها شود. اگر یبوست دارید، قبل از مصرف دارو، با جراح خود در مورد روش ‌هایی که باعث از بین رفتن یبوست می شود، صحبت کنید.

در حالی که بیشتر مردم در آمریکا می‌توانند چند پوند از وزن خود را از دست بدهند، اما نادیده گرفتن وعده های غذایی بعد از عمل جراحی، به منظور کاهش وزن، درست نیست. نخوردن غذا به میزان کافی پس از عمل جراحی، می‌تواند روند ترمیم را آهسته کرده و بسته شدن محل برش نیز به تاخیر بیفتد. بدن شما به پروتئین و مواد مغذی دیگری نیاز دارد تا بافت جدید سالمی را بسازد و بافتی که به دلیل عمل جراحی اسیب دیده است را التیام بخشد.

رژیم غذایی بعد از جراحی

اگر یبوست ندارید و هنوز با اشتهای خود مشکل دارید ، غذاهای سرشار از کالری مانند اسموتی ها را در نظر بگیرید که می تواند شامل محصولات  لبنی، میوه و حتی پودر پروتئین باشد. اگر بعد از عمل جراحی، نمی توانید به مقدار کافی، کالری مصرف کنید، سعی کنید هر زمان که ممکن است غذاهای پر کالری بخورید. یعنی غذاهایی بخورید که کالری بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی دارند. به عنوان مثال، یک فنجان سالاد، کالری کمی در هر فنجان دارد، در حالی که یک فنجان آووکادو ،کالری بیشتری دارد.

اگر مصرف کالری به میزان کافی، یک مسئله است، ممکن است بخواهید که مواد غذایی کم کالری و بدون کالری را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا زمانی که بتوانید به اندازه کافی غذا بخورید. به عنوان مثال، از سس معمولی سالاد استفاده کنید، نوشابه رژیمی را جایگزین آبمیوه یا نوشابه پر کالری کنید و به طور کلی از خوردن غذاهایی که می گویند بدون قند، فاقد شکر، بدون کالری،رژیمی، کم چربی هستند، اجتناب کنید.

اضافه کردن کالری به رژیم غذایی بعد از جراحی

اگر بعد از عمل جراحی، در دریافت کالری کافی در رژیم غذایی خود مشکل دارید، بهبودی شما می تواند اثر منفی داشته باشد. این نکات می توانند به شما کمک کنند تا کالری بیشتری را به رژیم غذایی بعد از جراحی خود اضافه کنید بدون اینکه به میزان قابل توجهی غذا بخورید. با این حال، این تغییرات لزوما برای قلب، سالم نیستند و به کاهش وزن کمکی نمی کنند. این روش غذا خوردن، برای افرادی مناسب است که نمی توانند کالری کافی مصرف کنند، زیرا این یک برنامه غذایی ایده آل برای بلند مدت نیست.

برخی افراد واقعا برای مصرف غذای کافی در مرحله اولیه بهبودی خود تلاش می‌کنند و این نکات برای این افراد در نظر گرفته می‌شوند. وقتی می توانید به یک رژیم غذایی سالم ‌تری برگردید، مصرف چربی‌های اشباع‌ شده و شکر را به کناری بگذارید و بر روی مصرف میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین ‌های بدون چربی، تاکید کنید، پس انجام این کار مهم است .

12 راه مخفی اضافه شدن کالری به رژیم غذایی بعد از جراحی

  • مصرف خامه غلیظ به جای خامه های لبنی بدون چربی
  • استفاده از شکر واقعی نه مواد جایگزین شکر
  • استفاده از کره یا مارگارین واقعی، نه از کره کم کالری و یا اسپری کره
  • آشپزی با روغن نه با اسپری روغن
  • در هنگام خوردن غذاهای آماده، غذاهای را انتخاب کنید که کالری کاملی دارند مانند غذاهای یخ زده.
  • مکیدن شکلات نعنایی یا آبنبات
  • در ابتدا بیشترین مقدار کالری را در بشقاب خود ریخته و می خورید.
  • گذاشتن یک نوشیدنی پر کالری ( آبمیوه ، لیموناد ، سودا ) در نزدیکی خود و نوشیدن آن در هر زمان ممکن
  • اضافه کردن یک مکمل به رژیم غذایی
  • خوردن میان وعده در بین وعده های غذایی
  • مصرف میان وعده های پر کالری مانند آجیل و دانه ها
  • به خوردن به عنوان یک شغل و وظیفه نگاه می کنید و آن را به طور مرتب انجام می دهید
  • انتخاب سبزیجاتی با کالری بیشتر مانند آووکادو و سیب‌زمینی به جای کاهو
  • اضافه کردن یک میان وعده در وقت خواب به برنامه غذایی

در رژیم غذایی بعد از جراحی چیزهایی را که در روزها و هفته‌ های بعد از عمل جراحی می‌خورید، می‌تواند به بهبودی و التیام شما کمک کند. زمانی را صرف خوب غذا خوردن کنید، غذاهایی که می‌دانید سالم و مغذی هستند را انتخاب کنید و مطمئن شوید که در طول روند بهبودی، کالری کافی برای تقویت بدن خود را دریافت می کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی و افزایش سرعت بهبودی

سرعت بهبودی و اثر بخشی بعد از عمل جراحی ارتوپدی به میزان زیادی، مربوط به رژیم غذایی بعد از جراحی و چیزی می شود که می خوریم. نه تنها بدن ما به کالری زیادی نیاز دارد تا بهبود پیدا کند اما عمل جراحی باعث یک واکنش استرس زا در بدن می شود که میزان متابولیسم را بالا می برد و نیاز ما به مصرف کالری را افزایش می دهد. اگر بدن خود را با خوردن غذاهای مناسب، تقویت نکنیم، احتمال بروز عوارض، بیشتر است. چه غذاهایی می توانند به سرعت بهبودی بعد از عمل جراحی به شما کمک کنند؟

پروتئین

سویا، لبنیات، لوبیا، تخم مرغ، پنیر محلی، مرغ، ماهی، گوشت و آجیل همگی منابع عالی از پروتئین هستند. دقت کنید که مقداری از آنها را در هر وعده غذایی خود قرار دهید زیرا باعث بازسازی مجدد استخوان ها و ماهیچه های شما می شوند و به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند تا به اندازه کافی برای مقابله با عفونت، مقاومت داشته باشد.

ویتامین C

ویتامین C به بدن شما کمک می‌کند تا کلاژن تولید کند. وقتی بدن شما در حال بهبود است، به بافت همبند سالم و کلاژن نیاز دارد تا رباط ها و تاندون ‌ها را بسازد. مرکبات، سبزیجات، انواع توت ‌ها و سیب‌زمینی می‌تواند به شما کمک کنند تا به اندازه کافی ویتامین C دریافت کنید.

کلسیم

این ماده معدنی در بدن ساخته نمی شود و استخوان های ما به طور مداوم مقادیر کمی از آن را از دست می دهند، بنابراین باید کلسیم را برای حفظ استخوان های قوی مصرف کنیم. محصولات لبنی مثل شیر، پنیر و ماست اغلب منابعی هستند که در ابتدا به آنها فکر می کنیم، اما اسفناج ، کلم پیچ و دانه های چیا نیز کلسیم زیادی دارند.

رژیم غذایی بعد از جراحی

ویتامین D

با مصرف این ماده مغذی، مطمئن می شویم که می توانیم کلسیم را از غذایی که می خوریم جذب کنیم. ویتامین D در آب پرتقال، شیر بادام و بسیاری از غذاهایی که حاوی پروتئین و کلسیم هستند، وجود دارد. در حالی که این غذاها به بهبودی بدن شما پس از عمل جراحی ارتوپدی کمک می‌کنند، اما تاثیرات مثبت آنها را با سایر مواد غذایی از بین می رود.

دقت کنید که از مصرف کافئین، الکل، قند زیاد و نمک اجتناب کنید چون می‌توانند با کاهش دادن مواد مغذی بدن، التیام کامل استخوان را کاهش دهند. مگر در مواردی که پزشک توصیه می کند می توانید مواد مغذی را از مواد غذایی به دست بیاورید به جای اینکه از مکمل ها استفاده کنید چون غذا به بدن کمک می‌کند تا آنها را بهتر جذب کند .

برای افراد سالم و ورزشکاران نیز مهم است که رژیم غذایی خود را به منظور بهبود عمل جراحی، تغییر دهند. به این معنی است که بسیاری از غذاهایی که می‌خورید، در حالی که سبک زندگی سالم را حفظ می‌کنید، مانند مواد مغذی و یا نوشیدنی‌های پروتئین دار، را می‌توان با غذاهای غنی از مواد مغذی عوض کرد. این کار به بدن اجازه می‌دهد تا چیزی را که به طور موثری به آن نیاز دارد جذب کند در حالی که مصرف شکر و کالری اضافی را حذف کند.

10 نوع از بهترین غذاهایی که می توانید بعد از عمل جراحی به منظور بهبودی بخورید

1-انواع توت ها

آنتی اکسیدان ها منابع تغذیه ای هستند که به بدن کمک می کنند تا آسیب های وارده را ترمیم کنند. مصرف آنتی اکسیدان برای بعد از عمل جراحی، عالی است.

میوه هایی که دارای آنتی اکسیدان هستند، عبارتند از:

  • انگور
  • انار
  • زغال اخته
  • تمشک
  • توت فرنگی
  • انواع توت های گوجی
  • شاتوت

انواع توت ها همچنین منبع عالی از ویتامین C هستند. تحقیقات نشان می دهند که ویتامین C در بازسازی کلاژن و بافت نرم مفید است، به این معنی که محل برش جراحی سریع تر بهبود پیدا می کند.

رژیم غذایی بعد از جراحی

2-سبزیجات

ویتامین ها و مواد معدنی که در سبزیجات پیدا می کنید، از مهمترین مواد غذایی در رژیم درمانی شما هستند.

این سبزیجات را می توانید به عنوان میان وعده یا بخشی از یک وعده غذایی مصرف کنید:

  • هویج
  • فلفل دلمه ای شیرین
  • کلم بروکلی
  • گل کلم
  • کلم
  • جوانه بروکسل
  • سیب زمینی های شیرین
  • سیب زمینی

گنجاندن این سبزیجات به رژیم غذایی بعد از جراحی، به منبع سالم کربوهیدرات ها اضافه کرده و به شما کمک می کند تا با خستگی که معمولا بعد از بازگشت از بیمارستان احساس می شود، مبارزه کنید. کربوهیدرات ها، انرژی مغز شما را تامین می کنند و از تجزیه عضلات پیشگیری می کنند. همچنین باعث افزایش جذب ویتامین A و C نیز می شوند. یک مزیت بزرگ دیگر این است که فیبر موجود در رژیم غذایی که سبزیجات زیادی دارد، یبوست را کاهش می دهد، که یک عارضه جانبی مصرف دارو های ضد درد و کاهش تحرک است.

3-چربی ها (آجیل، روغن، ماهی)

به خاطر داشته باشید که چربی سالم دوست شما است. به خصوص بعد از عمل جراحی، مصرف چربی سالم به بدن شما کمک می‌کند تا همه آن ویتامین ‌های خوشمزه ای را که از میوه‌ ها و سبزیجات دریافت می‌کنید، جذب بدن شوند. چربی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به عفونت ضروری است.

چربی های سالم عبارتند از:

  • روغن زیتون
  • آووکادوها
  • روغن نارگیل
  • آجیل
  • دانه ها

چربی ها باعث می شوند تا به مدت طولانی، انرژی داشته باشید. بسیاری از انواع چربی ها و آجیل ها، ویتامین E زیادی دارند به خصوص بادام. ویتامین E به بهبود سریع زخم ها کمک می کند و شکل و ظاهر زخم ها را کاهش می دهد.

4- سبزیجات دارای برگ تیره

سبزیجات دارای برگ تیره ممکن است به اندازه انواع توت های رنگی و چربی های خوشمزه، محبوبیت نداشته باشند، اما از نظر حیاتی بسیار مهم و ضروری هستند. یک وعده غذای گیاهی یا به شکل اسموتی، ویتامین A ،C و E و همچنین ویتامین K که برای پیشگیری از لخته شدن خون ضروری است را تامین می کند.

رژیم غذایی بعد از جراحی

این سبزیجات دارای برگ تیره، سرشار از ویتامین هستند:

  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • چغندر سوئیسی
  • کلم چینی(بوک چوی)
  • خردل
  • کاهو

شما همچنین می توانید ویتامین ‌های B کمپلکس را جذب کنید که به سطوح انرژی کمک می‌کنند. فیبر، آهن، منیزیم، پتاسیم و کلسیم را فراموش نکنید. سبزیجات مانند مولتی ویتامین هستند.

5- گوشت یا سایر جایگزین ها

با افزایش سن، خوردن مقادیر کافی پروتئین نیز بسیار مهم است. پس از عمل جراحی، بدن به مقدار زیادی پروتئین و آهن نیاز دارد. در طول عمل جراحی، ماهیچه های شما به طور بالقوه ای آسیب می بینند و جابجا و دستکاری می شوند و حالا زمان ترمیم عضلات و ماهیچه ها است. اسید های آمینه ای که در پروتئین ها یافت می شوند، به ترمیم ماهیچه آسیب دیده و تسریع در التیام زخم کمک می کنند. آهن به شما کمک خواهد کرد که انرژی خود را سریع تر به دست بیاورید چون آهن باعث ساخت سلول های جدید خون می شود.

آهن و پروتئین را از طریق مصرف غذاهای زیر می توانید به دست بیاورید:

  • مرغ
  • غذای دریایی
  • لوبیا و عدس
  • آجیل
  • تخم مرغ
  • توفو

بعد از عمل جراحی، ممکن است متوجه شوید که هضم غذا یا حتی جویدن گوشت برایتان سخت و دشوار است. گوشت هایی را که به آرامی در سس پخته شده اند را امتحان کنید.

6- تخم مرغ

طبیعت برای ما غذای خوبی را فراهم کرده ‌است که به طور منظم در یک پوسته، بسته ‌بندی شده‌ است. تخم‌ مرغ اولین وعده غذایی سنتی برای افراد بیمار و بهبودی افراد است .

یک عدد تخم مرغ می تواند موارد زیر را برای بدن شما تامین کند:

  • 6 گرم پروتئین
  • ویتامین های A ، E و K
  • ویتامین های B کمپلکس (از جمله ویتامین B12)
  • ریبوفلاوین
  • اسید فولیک
  • کلسیم
  • روی
  • آهن

تمام این مواد مغذی که قبلا در مورد آنها صحبت کردیم برای تسریع بهبودی ضروری و مهم هستند. بهترین قسمت این است که تخم مرغ به راحتی آماده و خورده می شود.

7- پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها، باکتری ‌های سالمی هستند که بدن شما برای  هضم غذا، ایجاد تعادل روانی و مبارزه با تمام میکروب ‌ها و عفونت‌های ناشی از بستری شدن در بیمارستان یا عمل جراحی نیاز دارد. برخی از رایج ‌ترین انواع غذاهای غنی از پروبیوتیک عبارتند از :

  • ماست
  • کفیر
  • کلم ترش
  • کیمچی

عمل جراحی می تواند باعث بهم خوردن سیستم بدن شما باشد. داروهای بیهوشی، آنتی بیوتیک ها و مسکن ها، تعادل دستگاه گوارش شما را بر هم می زنند و شما را دچار ناراحتی های گوارشی، یبوست و تهوع می‌ کنند. در رژیم غذایی بعد از جراحی مصرف دوز سالمی از پروبیوتیک ها می‌توانند به تنظیم سیستم گوارشی شما کمک کنند.

رژیم غذایی بعد از جراحی


بیشتر بخوانید: هرآنچه درمورد پروبیوتیک ها باید بدانید


8-میوه هایی با رنگ روشن

چه کسی می‌گوید که خوردن غذاهای شفا بخش خسته ‌کننده هستند؟ بعد از عمل جراحی، مهم‌ است که تمام میوه های رنگی را بخورید. درون یک کاسه، میوه‌ها و سبزیجات رنگی بریزید و مقدار مناسبی از ویتامین های A و C،کربوهیدرات ها، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و کالری را دریافت کنید. مصرف فیبر برای پیشگیری از یبوست، ضروری است. میوه‌ها می توانند فیبر مورد نیاز را با مقدار زیادی از رنگ ها، ویتامین ها و کربوهیدرات های انرژی زا، به شدت افزایش ‌دهند.

از دوستان خود بخواهید تا میوه های زیر را برای شما آماده کنند:

  • پرتقال
  • سیب
  • انواع توت ها
  • خربزه
  • زردآلو
  • هلو
  • گریپ فروت
  • انبه
  • پاپایا
  • گوجه فرنگی

میوه ها نه تنها منبع تغذیه ای شفا بخشی هستند بلکه هضم آنها برای معده، راحت است و خوردن میوه در وعده های کوچک و منظم، خوب و مناسب است.

9-غلات کامل

مصرف مقدار زیادی غلات کامل بعد از عمل جراحی، کربوهیدرات هایی را برای تامین انرژی مغز شما فراهم می کند و از تجزیه شدن ماهیچه های شما پیشگیری به عمل می آورد. غلات کامل همچنین مقدار دیگری فیبر نیز به شما می دهند. شما بعد از عمل جراحی، احساس خستگی خواهید کرد و نوع صحیح مصرف کربوهیدرات می توان سطح انرژی شما را بالا ببرد.

بشقاب خود را با مواد غذایی زیر پر کنید:

  • نان گندم کامل یا نان چاودار
  • جو دو سر
  • کوئینو
  • برنج وحشی

قسمت عمده ای از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما از طریق چربی ها، سبزیجات، میوه ها و پروتئین های سالم به دست می آید. اما کربوهیدرات ها بخش مهمی از پازل درمانی شما هستند.

10- آب

ساده ترین و ناچیز ترین ماده ای که بعد از عمل جراحی به آن نیاز داریم، آب است. فراموش نکنید که 55 تا 65 درصد بدن شما از آب تشکیل شده است. کم آب شدن بدن، رایج است و نگه داشتن سطح کافی آب می تواند به بهبودی سریع شما کمک کند. بسته به نوع عمل جراحی و داروهایی که مصرف می کنید، ممکن است نیاز شما به مصرف مایعات بالاتر از حد معمول باشد.

اگر نوشیدن آب ساده برای شما جذابیتی ندارد، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • آب نوشیدنی خود را با لیمو ترش، طعم دار کنید.
  • نوشیدن آب نارگیل
  • خوردن غذاهایی که آب زیادی دارند مانند سوپ
  • آماده کردن اسموتی با مایعات اضافی
  • نوشیدن دمنوش های گیاهی ( گرم یا سرد)

پس از عمل جراحی، به چه نوع مواد مغذی برای بهبودی نیاز دارید؟

عمل جراحی، ذخایر بدنی شما را تخلیه می‌کند. با فراهم کردن این مواد مغذی برای بدن خود، ممکن است روند بهبودی راحت تری داشته باشید. این لیست از مواد غذایی بر روی بسیاری از چالش‌هایی که بدن شما در حین التیام با آنها مواجه است، سرپوش می گذارد. اما نیازهای هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. با پزشک و یا یک متخصص رژیم غذایی برای داشتن یک برنامه غذایی که بتواند نیازهای خاص شما را برآورده کند، صحبت کنید.

نکاتی برای بهبودی سریع پس از عمل جراحی

در راستای داشتن یک رژیم غذایی بعد از جراحی، نکاتی نیز وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند تا سریع ‌تر روی پاهای خود بایستید.

1-درد خود را مدیریت کنید

بعد از عمل جراحی، درد را تجربه خواهید کرد، اما داروهای ضد درد که پزشک برای شما تجویز می کند، می‌تواند به شما کمک کنند. دقت کنید که بتوانید به راحتی حرکت کنید. برای کمک به اینکه خواب بهتری داشته باشید،از پزشک خود سوال کنید که آیا قبل از رفتن به رختخواب باید چیزی مصرف کنید یا خیر.

رژیم غذایی بعد از جراحی

2-استراحت کافی داشته باشید

خوابیدن فرصتی است که بدن شما می‌تواند ترمیم و التیام پیدا کند. دقت کنید که هر روز برای استراحت خود وقت بگذارید. محیط شبانه خواب خود را تنظیم کنید تا راحت باشید و به خودتان اجازه دهید تا در طول روز استراحت منظمی داشته باشید.

3-تحرکت داشته باشید

فعالیت بدنی نیز به اندازه استراحت از اهمیت برخوردار است. با پزشک یا فیزیوتراپ خود درباره فعالیت هایی که باید انجام دهید، صحبت کنید. دراز کشیدن در رختخواب در تمام طول روز، می تواند خطر بروز عفونت، ذات الریه و لخته شدن خون را افزایش دهد. مقدار مناسب تحرک، به جریان خون شما کمک می کند که می تواند روند بهبودی و التیام را سرعت ببخشد.

داشتن تغذیه مناسب و انجام تمرینات ورزشی می تواند زمانی که به تنهایی زندگی می کنید، دشوار باشد. مراقبت کنندگان در منزل، در زمینه تغذیه آموزش دیده اند و می توانند در تهیه غذا، خرید خواربار و حتی به عنوان یک دوست در کنار شما در زمان صرف غذا به شما کمک کنند. مراقبان همچنین می توانند به شما یادآوری كنند كه داروی خود را مصرف كنید، به ایجاد یک محیط مناسب برای خوابیدن و یا انجام تمرینات فیزیکی به شما كمك كنند.

به خود و یاعزیزانتان، بهترین فرصت ممکن را برای بهبودی سریع از عمل جراحی و با استفاده از بهترین داروهای طبیعی یعنی غذا را بدهید. در رژیم غذایی بعد از جراحی انواع غذاهایی که می‌خورید ، بسته به نوع عمل جراحی و داروهایی که مصرف می کنید، با پزشک خود درباره رژیم غذایی بعد از عمل جراحی صحبت کنید. اما بدون توجه به محدودیت‌های شما، این لیست از غذاها می توانند باعث کاهش عفونت‌ ها، سرعت بخشیدن به روند التیام و افزایش قدرت و انرژی شما می‌شوند .