چگونه شیشه شیر را ضدعفونی کنیم؟

منبع: نی نی بان

130

1398/9/10

01:05


کودکان در ماه های اول تولدشان، باید از عوامل پخش شونده بیماری محیط اطرافشان در امان باشند. تمیز نگه داشتن شیشه شیر و لوازم آن، یکی از روش های مطمئن برای سلامت کودک است.
بهترین راه برای مادران جدید جهت ایجاد پیوند عاطفی بین خودشان و کودک، شیر مادر است. اما دیر یا زود، شما باید از گزینه های جایزگین برای تغذیه کودک استفاده کنید. هنگامی که شیر مادر کم باشد، بیماری داشته باشد، یا به پایان مرخصی زایمان نزدیک می شود و یا دائما در حال رفت و آمد از خانه به محل کار است، شیر دادن به کودک کاملا ناراحت کننده به نظر می رسد. نیاز کودک به شیر مادر می تواند با تغییر از شیر مادر به شیشه شیر به طور تدریجی خاتمه پیدا کند، که یک پیشرفت طبیعی است که اکثر والدین آن را می پذیرند. شاید راحت ترین امر در رابطه با تغذیه از بطری شیر، این است که می تواند توسط هر شخصی در خانه انجام شود و تنها توسط مادر نیست. با این وجود، بزرگترین عیب این روش، تلاش برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن بطری شیر است. بعد از ماندن در محیط راحت و مناسب رحم، نوزادان وقت شیرین خود را صرف تطبیق و سازگاری با محیط خارجی دنیای پیرامون خود می کنند. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن آنها هنوز هم تکامل نیافته و آماده نشده است تا میکروب ها و باکتری هایی که برای بزرگسالان بی ضرر هستند را تحمل کند. بنابراین، بر اهمیت تمیز بودن چیزی که کودکتان هر روز با آن در ارتباط است، نمی توان به اندازه کافی تاکید کرد. یکی از جنبه های اصلی حفظ چنین استانداردهای بهداشتی، تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن تجهیزات تغذیه ای کودک است. دهان، ورودی اصلی بدن محسوب می شود، پس ضروری است که از چیزی که کودک در دهان خود می کند، مراقبت زیادی کنید. ضد عفونی کردن یک راه دشوار به صورت از بین بردن اثر میکروب ها از روی بطری شیر کودکتان، و تمیز کردن کامل آن است.

دلایل ضدعفونی کردن بطری شیر کودک
کودکان به ویژه در ماه های اول تولدشان، باید از عوامل پخش شونده بیماری های همه گیر در محیط اطراف در امان باشند. تمیز نگه داشتن بطری کودک و لوازم همراه با آن، یکی از روش ها برای اطمینان از سلامت و بهزیستی کودک کوچک و آسیب پذیر شما است.
چه بطری شیشه ای باشد، یا پلاستیکی یا سیلیکونی، تمیز کردن و ضدعفونی کردن این تجهیزات تغذیه به دلایل زیر ضروری است:
برای میکرو ارگانیسم های بیماری زا، تجمع و رشد کردن در درون بطری شیر کودک بسیار آسان است. بطری هایی که شیر در آنها نگهداری شده و به درستی تمیز نشده اند، زمینه های مناسبی برای پرورش باکتری ها و ویروس ها ایجاد می کنند. پس از آن، این میکرو ارگانیسم ها می توانند به سادگی وارد بدن کودک شوند، که می تواند منجر به استفراغ، حالت تهوع، اسهال و سایر عفونت ها و بیماری ها شود.
نوزاد تازه متولد شده، دارای آنتی بادی های ضد بیماری است که در طی سه ماه آخر بارداری از مادر به او منتقل شده اند. اما این شکل از ایمنی منفعل در چند ماه اول پس از تولد شروع به کاهش یافتن می کند.
منبع آب در خانه شما می تواند با میکروب های ایجاد کننده بیماری یا ناخالصی های دیگر آلوده شده باشد، به خصوص اگر از آب تصفیه شده شهری استفاده نمی کنید.

چه موقع بطری شیر کودک را ضد عفونی کنیم
این یک تصور غلط است که بطری های جدید استفاده نشده کودک فاقد هر گونه میکروب هستند و بدون اینکه ابتدا آنها را تمیز کنند، قابل استفاده هستند. با این وجود، شما هرگز نمی توانید مطمئن باشید که بطری کجا بوده است و قبل از بسته بندی و فروختن به شما چگونه تهیه شده است. علاوه بر این، بسیاری از مواد شیمیایی در ساخت این بطری ها به کار می روند و این بطری ها در معرض بسیاری از دست های آلوده در کارخانه، در حین خرید و در فروشگاه قبل از رسیدن به دست شما قرار می گیرند. حتی این احتمال وجود دارد که بطری که هرگز استفاده نشده است، هنوز هم در معرض بسیاری از مواد سمی قرار بگیرد و مواد عفونی بر روی سطح آن چسبیده باشند. بنابراین، هنگامی که یک بطری تازه را خریداری می کنید، توصیه می شود پس از شست و شو با آب گرم و صابون، چه با دست و چه با ماشین، آن را ضد عفونی کنید. این نوع تمیز کردن، به نفع سلامتی و ایمنی کودک شما خواهد بود؛ زیرا بطری را از هر گونه میکروب و جرم پاک می کند. اثر ضد عفونی کردن اولیه پس از مدتی از بین می رود و در نهایت منابع تغذیه ای شروع به جمع آوری جرم ها می کنند. ضد عفونی کردن بطری کودک یک گام ضروری فراتر از تمیز کردن سنتی برای محافظت از فرزند شما در برابر میکروب است. هدف آن کشتن باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا در بطری از طریق مواد شیمیایی با درجه حرارت بالا است. در گذشته، نیاز به ضد عفونی کردن بطری کودک بسیار مهم تر از این روزها بود. با پیشرفت مداوم در کیفیت آب، به ویژه در کشورهای توسعه یافته، اکنون اکثر خانه ها با منابع آب نسبتا ایمن و قابل اعتماد تامین می شوند. در نتیجه، نیاز به ضد عفونی کردن بطری شیر کودکان به جزء در استفاده اولیه، مگر در حالت های خاص مانند موارد زیر، کار اضافه ای به نظر می رسد:
اگر از یک بطری قدیمی استفاده می کنید که از شخص دیگری قرض گرفته اید یا متعلق به خواهر یا برادر بزرگتر از کودک بوده است، ضد عفونی کردن بطری برای برطرف کردن هر گونه عامل بیماری زا ضروری است.
اگر کودک شما به تازگی بیمار شده است، این احتمال وجود دارد که برخی از باکتری های بیماری زا روی بطری وجود داشته باشند و استفاده از آن بدون ضد عفونی کردن ممکن است در نهایت منجر به بیمار شدن کودک شود.
اگر کودک شما زودرس متولد شده است، کمتر از سه ماه سن دارد و یا به علت مشکلات سلامتی مانند ویروس HIV یا درمان مداوم پزشکی مانند شیمی درمانی، سیستم ایمنی بدن او در معرض خطر است، ضد عفونی کردن روزانه بطری شیر برای اطمینان از سلامتی و تندرسی او ضروری است.
اگر به آب آشامیدنی شهری با کیفیت، که از آب چاه سرچمشه نمی گیرد، دسترسی ندارید و یا به کشوری سفر کرده اید که منابع آب غیر قابل اطمینانی دارد، ممکن است نیاز باشد هر چند وقت یک بار بطری های شیر کودک را ضد عفونی کنید تا از تجمع میکروب های مضر در آنها جلوگیری شود.

تعداد دفعات ضد عفونی کردن شیشه شیر کودک
اگرچه اکثر کارشناسان بر اهمیت ضدعفونی کردن بطری شیر تاکید می کنند، اما در مورد اینکه این کار باید چند مرتبه انجام شود، نظرات مختلفی وجود دارد. در غیر این صورت، اگر کودک شما سالم است و می خواهید او را سالم نگه دارید، شستن بطری با ماشین ظرف شویی به وسیله آب داغ یا ساییدن آنها با دست و در زیر آب داغ و کف صابون به محض اینکه شیر خوردن کودک با بطری تمام شد، برای دور نگه داشتن میکروب ها باید کافی باشد. هنگامی که سن کودک از سه ماه بیشتر شد، می توانید این کار را بدون ضد عفونی کردن انجام دهید با توجه به اینکه لوازم تغذیه کودک بعد از هر بار استفاده باید به خوبی تمیز شوند. با این وجود، اگر بطری برای چندین ساعت بعد از آخرین استفاده کودک تمیز نشده باقی ماند، این مدت زمان برای آلوده شدن بطری با ویروس ها و باکتری ها کافی است. در چنین مواردی، اکثر متخصصان تغذیه توصیه می کنند لوازم تغذیه کودک را برای بار دوم ضد عفونی کنید. برخی از متخصصان تغذیه یک رویکرد محتاطانه تر را که نیاز به یک ضدعفونی کردن هفتگی دارد، ترجیح می دهند. با توجه به اینکه ضد عفونی کردن لوازم غذای کودک تقریبا فرآیند ساده ای است که به راحتی می توانید در حدود نیم ساعت انجام دهید، وقتی در نظر بگیریم که چه چیزی در معرض خطر است، کار دشواری نیست. آرامش خاطر داشتن از اینکه شما کاری انجام می دهید که کودک خود را از آسیب دور نگه دارید، ارزش این همه تلاش را دارد.

تمیز کردن تجهیزات شیشه شیر کودک
با تمیز کردن بطری شیر کودک بعد از هر بار تغذیه با بطری شیر، می توانید از نیاز به ضد عفونی کردن شیشه شیر اجتناب کنید. علاوه بر این، تمیز کردن بطری شیرها، پستانک ها، و سایر تجهیزات با صابون و آب داغ نیز یک شرط اولیه جهت ضد عفونی کردن است.

چه موقع بطری شیر کودک را ضدعفونی کنیم
در این قسمت، راهنمای گام به گام جهت تکمیل موفقیت آمیز سیستم ضد عفونی کردن بطری شیر ذکر شده است:
ابتدا و مهم تر از همه، دستان خود را با آب و صابون بشوئید و با یک حوله تمیز خشک کنید. اگر هر گونه ترکی را بر روی پستانک بطری مشاهده کردید، آن را دور بریزید، زیرا باکتری ها می توانند به آسانی در ترک خوردگی ها رشد کنند.
تمیز کردن بطری ها، پستانک ها و سایر لوازم تغذیه ای، اغلب با استفاده از یک برس تمیز کننده بطری انجام شده که می تواند به قسمت های داخلی بطری و پستانک رسیده و هر گونه شیر خشک شده بر روی این سطوح را پاک کند. برای تمیز کردن بازشوی کوچک در قسمت پستانک، آن را از آب پر کنید.
جهت تمیز کردن بهتر، قسمت داخلی پستانک را به بیرون بیاورید (برگردانید) و با استفاده از آب داغ و صابون بشوئید. ترجیح داده می شود که پستانک را، به جای اینکه در داخل ماشین ظرف شویی قرار دهید، به طور جداگانه با دست تمیز کنید.
اگر تصمیم گرفته اید که تجهیزات تغذیه ای کودک را در داخل ماشین ظرف شویی تمیز کنید، اطمینان حاصل کنید که بطری ها، سرپوش ها و پستانک ها را به سمت پایین در داخل ماشین ظرف شویی قرار می دهید.
در نهایت، تمام وسایل بطری شیر را قبل از اینکه در مجاورت هوا قرار دهید تا خشک شود، با آب سرد بشوئید. این شکل اولیه تمیز کردن، برای از بین بردن اثر هر گونه شیر یا شیر خشک باقی مانده در داخل بطری ها حائز اهمیت است، اما تضمین نمی کند که لوازم تغذیه ای کودک ضد عفونی و عاری از میکروب باشند.

روش های استاندارد برای ضد عفونی کردن بطری کودک
روش های مختلفی وجود دارند که بطری شیر کودک، سرپوش و پستانک و سایر تجهیزات تغذیه ای کودک را ضد عفونی می کنند. بسته به شکلی که برای شما مناسب تر است، می توانید هر کدام از گزینه های امتحان شده و ازمایش شده زیر را انتخاب کرده و بپسندید.
1. ضد عفونی کردن از طریق جوشاندن
مکانیزم ضد عفونی کردن از طریق جوشاندن، از طریق افزایش درجه حرارت عمل می کند تا حرارت به اندازه ای بالا رود که برای از بین بردن باکتری های باقی مانده بعد از شست و شو کافی باشد. این روش شاید ساده ترین حالت ضد عفونی کردن باشد که نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. یک ماهیتابه یا یک قابلمه ساده آشپزخانه و آب تمیز تمام چیزی است که برای این روش به آن نیاز دارید. با این وجود، قبل از شروع این روش، اطمینان حاصل کنید که لوازم تغذیه ای که می خواهید ضد عفونی کنید، قابلیت تحمل دمای جوش را دارند.
یک قابلمه یا ماهیتابه با اندازه مناسب را از آب پر کنید تا لوازم تغذیه ای که قصد ضد عفونی کردن آن را دارید، بپوشاند.
لوازم تغذیه کودک را که تازه شسته شده اند، در داخل آب غوطه ور کنید تا هیچ کدام در هوا باقی نماند.
ماهیتابه را با درب آن یا یک بشقاب که تقریبا سطح آب به درب آن رسیده است، بپوشانید.
ماهیتابه را در اجاق گازی که درجه حرارت آن بالا است، قرار دهید و اجازه دهید تا آب جوش بیاید.
حداقل 10 دقیقه صبر کنید تا آب جوش بیاید و یک تایمر تنظیم کنید تا فراموش نکنید که شعله گاز را خاموش کنید.
اگر قصد دارید که سریعا بطری شیر را آماده کنید، از قبل دست و سطوح آشپزخانه خود را تمیز کنید. در حقیقت، صرف نظر از ضد عفونی کردن لوازم، ضد عفونی کردن دستان خودتان قبل از آنها ضروری است.
از انبر ضد عفونی شده برای بیرون کشیدن لوازم از داخل ماهیتابه استفاده کنید. برای این منظور، ممکن است بخواهید ابتدا انبر را در داخل آب در حال جوش قرار دهید و کمی صبر کنید. هنگامی که شعله اجاق گاز را خاموش کردید، اجازه دهید تا انبر خنک شود تا در هنگامی که به آن دست می زنید، به شما آسیبی نرسد.
به محض اینکه لوازم را بیرون می آورید، سرپوش ها و پستانک ها را فورا بر روی بطری قرار دهید.
اگر لازم است تا بلافاصله بعد از ضد عفونی کردن از بطری استفاده کنید، بطری را تکان دهید تا از شر آب اضافی آن خلاص شوید.
اگر عجله ندارید، بطری را در یک کهنه ظرف شویی خشک و تمیز به شکل وارونه قرار دهید یا روی درب سر به بالا یک ماهیتابه قرار دهید تا از شر آب اضافی آن خلاص شوید و اجازه دهید که با جریان هوا خشک شود.
هنگامی که خشک شد، بطری را که پستانک بر روی آن قرار دارد در داخل یک ظرف در یخچال قرار دهید تا از آلودگی آن جلوگیری کنید.
تذکر: از آنجا که پستانک ها شکننده تر از آن هستند که دمای جوش را برای مدت طولانی تحمل کنند، این احتمال وجود دارد که دچار ترک خوردگی یا شکستگی از طریق این روش ضد عفونی کردن شوند. به همین دلیل، بهتر است که بیش از 5 دقیقه آنها را نجوشانید. حتی در این صورت هم، مرتبا آنها را برای هر گونه آسیب دیدگی ناشی از حرارت کنترل کنید.
2. استفاده از ماکروویو
ضد عفونی کردن با ماکروویو بر اساس اصل استفاده از توان بخار جهت ضد عفونی کردن بطری ها و پستانک های کودک صورت می گیرد. از آنجا که در داخل ماکروویو های خانگی اغلب مواد غذایی زیادی می ریزد، این ماکروویوها اغلب از لحاظ بهداشتی برای ضد عفونی کردن مناسب نیستند. با این وجود، ماکروویوهای خاص ضد عفونی کننده در فروشگاه ها موجود هستند که از قدرت بخار نیز برخوردار هستند. چنین دستگاه هایی، بطری ها را در یک محفظه پلاستیکی محصور می کنند و تمیز کاری بیشتری در داخل ماکروویو انجام می دهند.
چه از یک سیستم ضد عفونی کننده استاندارد استفاده کنید و چه از ماکروویوهای خانگی برای این منظور استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که لوازم تغذیه قبل از شروع فرآیند ضدعفونی کردن، به طور کامل تمیز شده اند.
همچنین باید مطمئن شوید که در داخل ماکروویو شما هیچ گونه اثری از مواد غذایی باقی نمانده است.
هنگام استفاده از ماکروویو معمولی، یک کاسه را از آب پر کنید به طوریکه بطری، سرپوش و پستانک کودک در آن غوطه ور شوند.
کاسه را به مدت 3 تا 4 دقیقه در داخل ماکروویو قرار دهید.
از دستکش های تمیز و خشک برای برداشتن لوازم از داخل ماکروویو استفاده کنید. آب باقی مانده را دور بریزید و اجازه دهید تا لوازم بر روی یک سطح تمیز با جریان هوا خشک شوند. به جای آن، می توانید صبر کنید تا لوازم تغذیه کودک به دمای عادی برسند تا بتوانید آنها را با دست تمیز بدون دستکش بردارید.
3. استفاده از سفید کننده
سفید کننده یک روش بی نظیر دیگر برای تمیز کردن بطری کودکتان در شرایط بحرانی و بدون دسترسی به امکانات اولیه مورد نیاز برای روش های ضد عفونی کننده استاندارد مانند آب جوش، بخار دادن یا یک ماشین ظرف شویی است. این یک روش آسان است که شامل مراحل زیر می شود:
یک قاشق چایخوری از سفید کننده بدون بو را در 16 پیمانه آب داغ بریزید.
لوازم تغذیه ای را در داخل این محلول غوطه ور کنید به گونه ای که در انتهای بطری هیچ گونه حبابی وجود نداشته باشد.
بطری را باید 2 تا 5 دقیقه خیس کنید و سپس با استفاده از انبر استریل، لوازم را از داخل محلول خارج کنید.
بطری های مرطوب را بر روی یک حوله تمیز قرار داده و اجازه دهید تا با جریان هوا خشک شوند.
از آنجا که هر گونه اثر سفید کننده به طور طبیعی در طول فرآیند خشک شدن از بین می رود، نیازی به شستن بطری بعد از اینکه از محلول خارج شد، نخواهد بود.
تذکر: از سفیدکننده باید با احتیاط استفاده کرد؛ سیستم تهویه باید مناسب باشد و با راهنمایی های ایمنی و سلامتی کافی، سازگار باشد. استفاده نامناسب از سفیدکننده، از جمله استفاده از مقدار نامناسب آن (چه محلول قوی تر و چه محلول ضعیف تر)، ممکن است اثر بخشی ضد عفونی کننده را کاهش دهد و باعث آسیب بر سلامت اشخاص در حال انجام کار شود.
4. ضد عفونی کننده سرد را امتحان کنید
والدینی که همیشه در حال رفت و آمد هستند، ممکن است بدون استفاده از الکتریسیته و آب جوش، به دستگاه ضد عفونی کننده بطری کودک در حالی که در حال رفت و آمد هستند، تکیه کنند. در چنین شرایطی، ضد عفونی کننده سرد فوق العاده است.
یک محلول یا قرص ضد عفونی کننده (موجود در سوپر مارکت ها)، را به یک سطل پلاستیکی تمیز یا وان آب اضافه کنید و سپس وسایل کودک را در آن قرار دهید.
حداقل 30 دقیقه یا ترجیحا طولانی تر وسایل را در داخل آن قرار دهید.
همان آب و محلول در صورت تمایل مجدد، قابل استفاده است، اما پس از 24 ساعت باید آن را عوض کنید.
5. از یک ضد عفونی کننده الکتریکی استفاده کنید
یک دستگاه ضد عفونی کننده الکتریکی، یکی از راحت ترین روش ها برای ضد عفونی کردن بطری شیر کودک است. این دستگاه با حداقل تلاش، و در همان لحظه کار خود را انجام می دهد. از بخار با درجه حرارت بالا برای از بین بردن میکرو ارگانیسم های موجود در بطری ها و پستانک ها استفاده می شود.
به سادگی بطری شیر کودک و پستانک را در داخل دستگاه ضد عفونی کننده قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که دهانه بطری و پستانک به سمت پایین قرار دارند تا امکان ضد عفونی کردن موثر را فراهم کنند. آب تصفیه شده تمیز را طبق دستورالعمل کتابچه راهنما در داخل آن بریزید.
دستگاه را روشن کنید. هنگامی که عملیات ضد عفونی کردن به اتمام رسید، دستگاه را خاموش کنید.
جهت بررسی دستورالعمل دستگاه برای اینکه چه مدت بطری باید در داخل دستگاه بماند، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
ضد عفونی کننده الکتریکی بسیار موثرتر از روش های جوشاندن یا استفاده از ماکروویو هستند؛ زیرا احتمال بروز هر گونه خطای انسانی را به صفر می رسانند.

روش های دیگر برای ضد عفونی و تمیز کردن شیشه شیر و وسایل آن
استفاده از اشعه فرابنفش
اشعه فرابنفش می تواند اکثر میکرو ارگانیسم ها از جمله باکتری ها و ویروس ها و قارچ ها را از بین ببرد. با استفاده از این اصل، ضد عفونی کردن با اشعه ماوراء بنفش می تواند به شما کمک کند تا پستانک در بطری شیر کودک خود را ضد عفونی کنید. اگرچه این روش نمی تواند بطری شیر کودک را ضد عفونی کند، اما یک وسیله قابل حمل سبک وزن است که در هنگام سفر می تواند به شما کمک کند.

نکات ایمنی برای استریل و ضد عفونی کردن شیشه شیر و پستانک بچه
هیمشه هنگام استفاده از مایعات گرم یا آب جوش هوشیار باشد، به ویژه اگر کودکان در خانه حضور دارند. هرگز آنها را بدون مراقبت رها نکرده یا در دسترس کودکان قرار ندهید تا تصادفا دچار سوختگی یا آسیب دیدگی شوند.
در هنگام استفاده از بخار جهت ضد عفونی کردن، مراقب باشید، زیرا می تواند شما را به همان اندازه بد و وخیم آب جوش بسوزاند.
مواد و محلول های شیمایی را در محلی دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.
اگر دست خود را به طور کامل قبل از دست زدن به لوازم ضد عفونی شده، نشسته اید، خطر انتقال میکروب های ماندگار از دست خود به بطری تازه ضد عفونی شده را ایجاد می کنید. این اشتباه به تنهایی، می تواند تمام تلاش های هماهنگ شده شما را بی اثر کرده و باید از ان اجتناب کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو