آموزش ساخت تراریوم کاکتوس و نکات نگهداری از این تراریوم زیبا در خانه

آموزش ساخت تراریوم کاکتوس و نکات نگهداری از این تراریوم زیبا در خانه


منبع: آرگا

413

1398/9/10

14:59


اگر با دیدن یک تراریوم کاکتوس بسیار مجذوب ان شده اید و علاقمندید تا شما هم یکی از این تراریوم های زیبا را در منزل، محیط کار و… داشته باشید بدانید که مراحل ساخت ساده ای دارد. فقط نیاز است تا وسایل و مواد مورد نیاز آن را تهیه کنید. در این مقاله شما با ساخت تراریوم کاکتوس آشنا خواهید شد.

تراریوم  نوعی گلدان یا باغچه شیشه ای زیبا است که ممکن است آن را در محیط کار، منازل، مدرسه و مکان های مختلفی مشاهده نموده باشید و با خود فکر کرده باشید که ساخت ان بسیار سخت است. اما اگر ابزار و مواد این کار را تهیه کنید در مدت کوتاهی شما نیز می توانید یک تراریوم زیبا بسازید. ما در این مقاله قصد داریم ساخت تراریوم کاکتوس را در خانه به شما اموزش دهیم.

نحوه ساخت تراریوم زیبای کاکتوس

تراریوم کاکتوس

برای افرادی که در پرورش گلهای طبیعی کمی بی حوصله  و فراموشکار هستند، ساخت تراریوم کاکتوس، می تواند گزینه مناسبی باشد. بی شک این نوع تراریوم یکی از زیباترین انواع گلدان های شیشه ای می باشد خصوصا اگر این گلدان با شن های رنگی پر شود. توجه داشته باشید که کاکتوس، نیاز آبی کمی دارد، بنابراین به یک گلدان یا تنگ شیشه ای با دهانه گشاد جهت جابجایی رطوبت هوا نیاز دارد. برای اینکه بدانید چگونه یک تراریوم زیبای کاکتوس را در خانه بسازید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مراحل ساخت تراریوم کاکتوس:

انواع تراریوم برای کشت گیاهان

۱- انتخاب گلدان شیشه ای مناسب

همانطور که ذکر شد کاکتوسها به هوای مرطوب نیاز ندارند چراکه رطوبت سبب پوسیده شدن آن می گردد. بنابراین برای ساخت تراریوم کاکتوس، به یک گلدان یا تنگ شیشه ای با دهانه گشاد نیاز دارید. و این ظرف خیلی نازک نباشد که در حین کار بشکند. همچنین ظرف موردنظر فاقد هر نوع آلودگی باشد. بعد از انتخاب گلدان مناسب به شن و ماسه(اگر رنگی باشد بهتر است)، مقداری سنگریزه، قیچی، خاک مناسب کاکتوس، زغال چوب،سنگ ها و وسایل تزئینی، خزه در صورت لزوم، و کاکتوسهای کوچک نیاز دارید.

باغ شیشه ای کاکتوس

۲- چینش مواد داخل گلدان شیشه ای

در این مرحله ابتدا سنگ ریزه ها را در کف تنگ شیشه ای بریزید تا برای گلدان یک زهکش خوب ایجاد کنید. همچنین از پوسیدگی ریشه کاکتوسها نیز جلوگیری کنید. در ادامه روی این سنگریزه ها مقداری شن بریزید. سپس زغال اکتیو(جهت تصفیه هوای داخل تراریوم) را روی شن ها بریزید. مرحله بعد اضافه کردن خاک است. بهتر است برای اینکه تراریوم نمای زیباتری داشته باشد خاک و شن های رنگی را از کناره های ظرف اضافه کنید.

اصول ساخت تراریوم گیاهی

بعد از اضافه کردن خاک نوبت به انتقال کاکتوسها از گلدانشان به تراریوم، می باشد. قطر خاک را طور در نظر بگیرید که کل ریشه های کاکتوس را در طول دوره رشد احاطه کند. در ادامه نوبت آن رسیده است که شن های رنگی را لایه لایه روی خاک تراریوم بریزید. سپس سطح تراریوم را با وسایلی مانند کواترز رنگی، سنگهای تزئینی، صدف و… تزئین کنید. پایان کار! تراریوم شما اماده است.

وسایل لازم برای ساخت تراریوم کاکتوس

۳- انتخاب مکان جهت تگهداری تراریوم

بعد از اماده شدن تراریوم کاکتوس، آن را در مکانی پر نور و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. چند روز اول بهتر است نسبت به آبیاری کاکتوس اقدام نکنید تا ریشه های آن بتوانند استقرار یابند. سپس آبیاری را از میزان کم شروع نموده تا به مقدار لازم برسد. تا موقعی که سطح خاک کاملا خشک نشده باشد به کاکتوسها آب ندهید چرا که خیلی سریع از بین خواهند رفت. رطوبت زیاد سبب پیدا شدن مگس های خاکزی مزاحم شود. برای کنترل رطوبت خاک می توانید انگشت خود را در خاک فرو کرده تا متوجه میزان رطوبت آن شوید.

چند نکته:

  • برای این که منافذ شن و سنگریزه های زیرین تراریوم را خاک پر نکند می توان ابتدا روی آن را با خزه پوشاند بعد خاک را روی خزه ها بریزید.
  • در ساخت تراریوم کاکتوس، توجه کنید که از گونه های با رشد کند بهره بگیرید چرا اگر کاکتوس، رشد سریعی داشته باشد نیاز است تا ظرف تراریوم را سریعا تغییر دهید.

در پایان از همراهی شما عزیران سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب ارائه شده ، راهنمای مفیدی جهت ساخت تراریوم زیبای کاکتوس، در خانه باشد. همچنین می توانید در لینک مقاله نحوه ساخت تراریوم آبی را نیز مشاهده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو