آشنایی با خواص و مضرات كاهو

آشنایی با خواص و مضرات كاهو


منبع: زیبامون

231

1398/9/10

19:08


کاهو یکی از سبزیجات خوشمزه و پرطرفداری هست که مطمئنا فواید خیلی زیادی برای سلامتی بدن دارد. در ادامه با فواید و مضرات مصرف کاهو بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با خواص و مضرات كاهو

کاهو یکی از پرطرفدارترین سبزیجات در سراسر دنیاست که به دلیل دارا بودن مقادیر خیلی خوبی از آنتی اکسیدان و انواع ویتامین ها، معمولا در برنامه غذایی بسیاری از افراد وجود داره و یکی از اجزای اصلی در تهیه سالادها محسوب میشه.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با فواید سلامتی کاهو برای بدن آشنا شده و برخی از فواید و مضرات مصرف کاهو را بیشتر بشناسید.

 

مواد معدنی و ویتامین های موجود در کاهو

کاهو یک منبع غنی و بسیار عالی از ویتامین A و K هست و یک فنجان کاهو به اندازه 36 گرم، حاوی 5 کالری و 36 گرم سدیم هست. این سبزی ترد و خوشمزه هیچ گونه کلسترول و چربی ندارد. سایر مواد مغذی موجود در یک فنجان کاهو عبارتند از:

 

  • 5 گرم فیبر (2 درصد از ارزش روزانه)
  • 5 میکروگرم ویتامین K  (78 درصد از ارزش روزانه)
  • 2665 IU ویتامین A  (53 درصد از ارزش روزانه)
  • 5 میلی گرم ویتامین C ( 11 درصد از ارزش روزانه)
  • 7 میکروگرم فولات (3 درصد از ارزش روزانه)
  • 3 میلی گرم آهن (2 درصد از ارزش روزانه)
  • 1 میلی گرم منگنز (5 درصد از ارزش روزانه)

ویتامین A موجود در کاهو به شکل provitamin  کاروتینوئید هست که بدن برای دریافت مزایای این ویتامین را به رتینول تبدیل می کند

 

برگ کاهو

 

فواید کاهو برای پوست

تقریبا همه ما می دانیم که کاهو یک منبع عالی از فیبر هست که برای هضم و سلامتی بدن بسیار مفید خواهد بود اما آیا از فواید و مزایای کاهو در حفظ زیبایی و سلامت پوست نیز مطلع هستید؟

  • کاهو یک منبع عالی از پتاسیم و سایر مواد مغذی هست که به بدن کمک میکند تا اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند و این موضوع باعث بهبود گردش خون در بدن شده و استفاده مداوم از کاهو کمک می کند تا پوستی درخشان تر و سالم تر داشته باشید.

 

  • دفع سموم از بدن، یکی دیگر از مواردی هست که بر روی زیبایی و سلامت پوست تاثیر گذار خواهد بود. مصرف کاهو به شما کمک می کند تا سموم بدن دفع شده و از این طریق نیز تاثیر خوبی در افزایش سلامت و زیبایی پوست دارد.

 

  • کاهو حاوی مقادیر خیلی خوبی از ویتامین A هست و حدود 6 برگ از ان می تواند نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند. ویتامین A تاثیر خیلی خوبی در افزایش حجم سلولی داشته و سرعت ترمیم بافت های پوست را بیشتر می کند و همچنین به عنوان یک ماده ضد پیری عمل می کند. بنابراین مصرف کاهو تاثیر خوبی در جوانسازی پوست نیز دارد.

 

  • کاهو دارای آب خیلی زیادی هست و به افرادی که از آکنه و سایر مشکلات پوستی رنج می برند، توصیه می شود تا روزانه مقدار زیادی آب مصرف کنند. با استفاده از کاهو نه تنها آب مورد نیاز بدن تامین می شود بلکه با از بین رفتن سموم، پوستی درخشان تر و شفاف تر نیز خواهید داشت.

 

lettuce

 

فواید کاهو برای کبد

سبزیجات یکی از قدرتمندترین خوراکی های طبیعی برای پاکسازی کبد و حفط سلامت کبد هستند که کاهو نیز یکی از این سبزیجات هست. سبزیجات و کاهو دارای کلروفیل بالایی بوده و توانایی خیلی خوبی در خنثی کردن فلزات سنگین، مواد شیمیایی و سموم از بدن دارند و یک مکانیسم محافظتی قدرتمند برای کبد ارائه می دهند. بنابراین بهتر در کنار تمام وعده های غذایی یک بشقاب سبزیجات تازه کامل شامل کاهو و سایر سبزیجات مصرف کنید و از این طریق سلامت کبد و در حالت کلی، سلامت بدن خود را تضمین نمایید.

 

کاهو برای از بین بردن التهاب بدن

برخی از پروتئین های موجود در کاهو مانند لیپوکسیژناز (lipoxygenase) به کنترل التهاب در بدن کمک می کنند. این موضوع در یک تحقیق ایرانی به اثابت رسیده است. طبق این تحقیقات، در طب سنتی کاهو تاثیر خیلی زیادی در کاهش التهابات و دردهای موجود در استخوان بدن دارد زیرا این سبزیجات حاوی مقادیر خیلی خوبی از ویتامین k بوده و این ویتامین تاثیر چشم گیری در کاهش التهاب دارد.

هرچه برگ های کاهو تیره تر باشد، دارای آنتی اکسیدان بیشتری بوده و خواص ضد التهابی ان نیز بیشتر خواهد بود. 

 

کاهو برای کاهش وزن

یکی از دلایل اصلی که باعث می شود تا کاهو برای کاهش وزن بسیار مفید باشد، کالری خیلی کم ان است. یک وعده کاهو فقط 5 کالری دارد و حاوی فیبر بسیار زیادی هست که همین موضوع کمک میکند تا بعد از خوردن کاهو احساس سیری و پر بودن داشته باشید و از پرخوری جلوگیری خواهد کرد. بهتر است از برگ های تیره کاهو استفاده کنید تا از بیشترین مقدار مواد مغذی موجود در کاهو بهره مند شوید. 

علاوه بر کاهو جز خوراکی های بدون چربی محسوب می شود و به همین دلیل در یک رژیم غذایی کاهش وزن، جایگاه ویژه ای دارد. به همین دلیل توصیه می شود در کنار بشقاب غذاهای خود مقداری کاهو نیز داشته باشید.

 

کاهو خرد شده

 

ارتقا سلامت مغز با مصرف کاهو

موارد شدید آسیب مغزی می تواند باعث از بین رفتن سلول های عصبی شده و منجر به بروز بیماری های مغزی مانند آلزایمر شود. مصرف منظم و روزانه کاهو تاثیر خیلی خوبی در کاهش اختلالات شناختی و مغزی داشته و همچنین کمک می کند تا سلامت مغز ارتقا پیدا کند.

 

کاهو برای افزایش سلامت بینایی

کاهو حاوی نوعی آنتی اکسیدان قوی به نام زاكزانتین (zeaxanthin) هست و تاثیر فوق العاده ای در حفظ و ارتقا سلامت بینایی دارد. طبق گزارشی از انجمن چشم پزشکی ایالات متحده، سبزیجات دارای برگ تیره مانند کاهو، حاوی لوتئین (lutein) و زاکسانتین (zeaxanthin) بوده و به عنوان یک ترکیب کشنده، برای جلوگیری از بیماری های جدی در بینایی موثر خواهند بود.

یک مطالعه در این زمینه نشان داده است زنانی که از یک رژیم غذایی با لوتئین بالا استفاده می کنند، 23 درصد احتمال ابتلای آنها به آب مروارید در سنین بالاتر کاهش خواهد یافت.

 

کاهو

 

کاهو برای از بین بردن کم خونی یا آنمی

کاهو دارای مقادیر خوبی از فولات بوده و به همین دلیل هست که گفته می شود که برای از بین بردن کم خونی مفید و موثر است. علاوه بر این کاهو و کلم برای از بین بردن کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 نیز بسیار مفید هستند و پیشنهاد می شود به طور منظم و روزانه از این سبزیجات در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

 

مصرف کاهو در دوران بارداری

کاهو دارای محتوای خیلی خوبی از فولات بوده و به همین دلیل هست که مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. این ماده مغذی تاثیر خیلی خوبی در کاهش نقص نوزاد در هنگام تولد را خواهد داشت. ویتامین K موجود در کاهو و سایر سبزیجات نیز می توانند میزان خونریزی را تا حد زیادی کاهش دهند و به همین دلیل توصیه می شود در دوران بارداری و زایمان مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این فیبر موجود در کاهو نیز مانع از ایجاد یبوست در بدن شده و این مشکل رایج در زنان باردار را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد.

 

کاهو تازه

 

میزان مصرف کاهو در روز

به طور کلی باید بدانید که در برنامه غذایی خود تمام مواد مغذی و سالم را بگنجانید و به هیچ عنوان از یک رژیم غذایی مبتنی بر یک ماده غذایی استفاده نکنید. رژیم های مبتنی بر یک ماده غذایی جز رژیم های نامتعادل دسته بندی شده و سلامت شما را به خطر می اندازند. 

اگرچه کاهو جز سبزیجات کم کالری هست و مصرف زیاد آن تاثیری بر روی افزایش وزن ندارد اما نباید به هیچ عنوان کاهو را به عنوان یک وعده غذایی اصلی مصرف کنید. کاهو فقط باید بخشی از بشقاب غذای شما باشد و در هر وعده غذایی به اندازه یک فنجان کاهو در کنار سایر مواد مغذی و مفید مصرف کنید.

 

مضرات کاهو

کاهو نیز مانند سایر مواد غذایی ممکن هست دارای برخی مضرات و اثرات جانبی باشد و به همین دلیل توصیه می شود که به هیچ عنوان در مصرف کاهو زیاده روی نکنید. برخی از مضرات کاهو عبارتند از:

 

  • کاهو یک منیع گیاهی سرشار از ویتامین K هست. مصرف بیش از حد کاهو و مقادیر زیاد ویتامین K میتواند برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند (warfarin) استفاده می کنند، مضر باشد. زیاده روی در مصرف کاهو میتواند اثر بخشی وارفاین را کاهش دهد. بنابراین اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کند لازم هست در رابطه با میزان مصرف کاهو، با پزشک خود مشورت کنید.

 

  • اگرچه کاهو جز سبزیجات ایمن و مفید برای بدن محسوب می شود اما بهتر است در دوران بارداری و شیر دهی از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید تا مشکلاتی در این دوران نداشته باشید.

 

  • کاهو وحشی یکی از انواع کاهو هاست که باید در مصرف آن دقت کنید. این کاهو نباید به هیچ عنوان در دوران بارداری و شیردهی مصرف شود. علاوه بر این کاهو وحشی باعث بزرگ شدن پروستات شده و در مواردی ممکن هست مشکلاتی را برای بینایی ایجاد کند. بنابراین لازم هست در مصرف کاهو وحسی دقت نظر بیشتری داشته باشید. 

 

  • افرادی که دارای سابقه حساسیت هستند و نسبت به گیاهان و عصاره های گیاهی حساسیت دارند باید میزان مصرف کاهو را کنترل کرده تا واکنش های آلرژیک مواجه نشوند. 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو