دستور تهیه محلبی با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف

منبع: ستاره

186

1398/9/10

21:36


آیا می‌دانید محلبی یا مهلبیه (Muhallabia) چیست و چطور می‌توان آن را درست کرد؟ خواندن دستور تهیه این دسر می‌تواند شما را قانع کند که آن را تبدیل به یکی از دسرها یا میان‌‌وعده‌های همیشگی‌تان کنید و طعم‌های مختلف آن مثل شکلاتی، زعفرانی، قالبی و... را درست کنید.

دستور تهیه محلبی با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف

 

ستاره | سرویس آشپزی - اگر به آشپزی بین‌المللی علاقه داشته باشید حتما نام محلبی را شنیده‌اید. دسری شبیه فرنی یا پودینگ که هم راحت تهیه می‌شود هم مواد اولیه آن در دسترس است. در این مطلب شما با روش تهیه این دسر دلپذیر آشنا می‌شوید. در عین حال که متوجه می‌‌شوید چگونه با اضافه کردن افزودنی‌های مختلف طعم‌های متفاوتی از آن را تهیه کنید و کدبانوگری‌تان را به رخ مهمانان و دیگر اعضای خانواده بکشید.


در این مطلب می‌خوانید:


معرفی محلبیه، دسری عربی-ترکی

محلبی یا مهلبیه (Muhallabia) یک دسر عربی-ترکی و یکی از انواع پودینگ است که از نظر طعم و دستور تهیه شباهت زیادی به فرنی دارد. گفته می‌شود که این خوراک را شخصی به نام «دورس بابلی» برای «مهلب بن مغیره» (که احتمالا یک والی بوده است) اختراع و از آن برای برطرف کردن حس تهوع استفاده کرده است.

طبع این دسر اگر با شیر گاو، آرد برنج یا برنج نیم‌دانه، هل و گلاب تهیه شود مانند فرنی گرم و تر است. این دسر نه تنها خون‌ساز بوده، بلکه باعث تقویت قوای جنسی آقایان نیز می‌شود و در بهبود سرفه‌های خشک و یبوست موثر عمل خواهد کرد.

ولی امروزه این دسر عربی-ترکی را با شیر، نشاسته ذرت و شکر تهیه می‌کنند. شما می‌توانید این دسر را با افزودنی‌های گوناگونی مثل زعفران، کاکائو، پودر مغزها مثل پودر پسته، اسانس‌های مختلف و... تهیه کرده و یک تنوع حسابی در صبحانه یا میان‌وعده‌های اعضای خانواده ایجاد کنید.

 

دسر عربی-ترکی

 

طرز تهیه محلبی

مواد لازم لازم برای تهیه این دسر را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

مواد لازم
شیر ۴ لیوان
آرد ذرت ۴ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
شکر نصف لیوان
موز حلقه شده (دلخواه) یک عدد
خلال پسته (دلخواه) به مقدار دلخواه

 

چند نکته:

  • یک بار که این دسر را درست کردید می‌فهمید که این میزان غلظت برای شما ایده‌آل هست یا خیر. پس از آن می‌توانید بسته به سلیقه‌تان میزان نشاسته ذرت را یک قاشق غذاخوری کم یا زیاد کرده یا شیر را اضافه یا کم کنید.
  • دیده شده که در برخی دستورات از میزان نشاسته ذرت یکی دو قاشق کم می‌کنند و آرد معمولی اضافه می‌کنند. گاهی هم کلا نشاسته ذرت را با آرد ذرت جایگزین می‌کنند. ولی تجربه ثابت کرده که نشاسته ذرت بافت لطیف‌تری به دسر می‌دهد.
  • می‌توانید گلاب  را حذف کرده و به جایش از ۱۰ قطره اسانس بهار نارنج استفاده کنید.
  • اگر تمایل دارید این دسر را وانیلی تهیه کنید گلاب را حذف کرده و به جای آن ۱/۴ قاشق مرباخوری وانیل اضافه کنید. توجه داشته باشید که اضافه کردن وانیل زیاد باعث تلخی دسر شما می‌شود.
  • اگر می‌‌خواهید آن را کاکائویی درست کنید بسته به سلیقه‌تان به مواد بالا ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری پودر کاکائو و ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم خامه اضافه کنید. میزان شکر را بسته به سلیقه خودتان تنظیم نمایید.
  • برای تهیه این دسر با طعم زعفرانی گلاب را از مواد اولیه حذف کرده و به موادتان ۲ تا ۳ قاشق مرباخوری زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید.
  • شما می‌توانید با افزودن ۲  الی ۳ ورق ژلاتینی به مواد اولیه، مهلبیه قالبی تهیه کنید.

 

همچنین بخوانید: طرز تهیه دسر با آرد ذرت

 

محلبی شکلاتی

 

دستور تهیه:

  1. در اولین قدم شما باید نشاسته ذرت را در شیر سرد حل کنید تا گلوله نشود. برای این کار شیر و نشاسته را در ظرفی که می‌خواهید در آن دسر را درست کنید (که ترجیحا بهتر است یک ظرف نچسب باشد) بریزید و با چنگال این مخلوط را بزنید. در این مخلوط نباید حتی یک گلوله نشاسته هم وجود داشته باشد!
  2. پس از این کار شکر را اضافه کرده و تا جایی که شکر کاملا حل بشود مخلوط را هم بزنید.
  3. اگر دوست داشتید دسر شما کاکائویی باشد در این مرحله باید پودر کاکائو را اضافه کنید.
  4. حالا ظرف‌تان را روی حرارت ملایم بگذارید و مرتب مخلوط را هم بزنید تا ته نگیرد.
  5. بعد از ۴ الی ۵ دقیقه مخلوط شما شروع به غلیظ شدن می‌کند. برخی افراد بلافاصله پس از غلیظ شدن مایه را از روی حرارت برمی‌دارند. برخی دیگر معتقد هستند که نشاسته باید پخته شود و صبر می‌کنند تا مخلوط شروع به حباب زدن کند.
  6. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید به این دسر خامه اضافه کنید باید آن را در لحظات پایانی که ظرف روی گاز است اضافه کنید. برخی افراد در این مرحله بنا به سلیقه‌شان چند تکه شکلات سفید هم در دسر حل می‌کنند.
  7. وقتی که دیگر ظرف شما روی حرارت نیست باید سریع گلاب (وانیل، زعفران یا هر اسانسی که برای دسر انتخاب کردید) را به مخلوط اضافه کرده و بهم بزنید. اضافه کردن این مواد در لحظات پایانی باعث می‌شود که عطرشان بهتر حفظ بشود.
  8. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید مهلبیه قالبی درست کنید باید قبلش ورقه‌های ژلاتینی‌تان را در آب خیس کرده باشید، بعد در این مرحله (یعنی وقتی که ظرف را از روی حرارت برداشته‌اید و حباب‌ها فروکش کرده‌اند) باید ورق‌های ژلاتین را اضافه کنید.
  9. این دسر عربی-ترکی وقتی سرد بشود غلیظ می‌شود. پس باید ظرفی که می‌خواهید دسرتان را در آن سرو کنید از قبل آماده کرده باشید. در حالی که بیسکوییت، موز، یا هر میوه دیگری را ته ظرف چیده‌اید.
  10. حالا دسر را خیلی آرام درون ظرف بریزید تا موادی که ته ظرف ریخته‌اید روی دسر شناور نشوند.
  11. کمی صبر کنید تا دسر شما رویه بسته و تحمل وزن تزیینات شما را دارد پودر یا خلال پسته را روی آن بریزید. توجه داشته باشید که اگر دسر شما رقیق یا داغ است تزیینات شما را در خودش غرق می‌کند! پس اندکی صبر کنید تا خنک شود.

 

همچنین بخوانید: طرز تهیه فرنی با آرد ذرت برای کودک

 

طرز تهیه مهلبیه با پودر آماده

برای تهیه این دسر عربی-ترکی با پودر آماده به دستور درج شده روی خود پاکت دقت کنید. معمولا شما باید محتوای بسته را در شیر سرد حل کرده و بعد ظرف را روی حرارت قرار دهید. توجه داشته باشید که نباید محتویات پاکت گلوله شوند. میزان شیر هم بسته به میزان پودر شما متفاوت است ولی معمولا ۲ لیوان شیر کفایت می‌کند.

 

سخن آخر

در این مطلب شما علاوه بر تهیه محلبی روش‌هایی برای ایجاد تنوع در آن را هم یاد گرفتید. حالا می‌توانید تک تک این روش‌ها را امتحان کنید و ببینید که کدام‌شان با سلیقه شما سازگارتر هستند. اگر از این دسر خوش‌تان می‌آید، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب طرز تهیه محلبی زعفرانی؛ دسر ترکیه‌ای نیز مراجعه کنید و یک دسر سنتی و لذیذ تهیه کنید. شما تا به حال این دسر عربی-ترکی را درست کرده‌اید؟ دستور پخت شما چیست؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو