تزیین جلد کتاب و دفتر با ۱۵ ایده جالب و خلاقانه

تزیین جلد کتاب و دفتر با ۱۵ ایده جالب و خلاقانه


منبع: ستاره

1,720

1398/9/11

10:35


با تزیین جلد کتاب و دفتر خود، علاوه بر زیباتر کردن آن‌ها، می‌توانید ذوق و خلاقیت خود را نیز به دیگران نشان دهید. ایده‌های سرگرم‌کننده و خلاقانه‌ی زیادی برای تزیین جلد کتاب و دفتر وجود دارد.

۱۵ ایده جالب و جذاب برای تزیین جلد کتاب و دفتر


ستاره
| سرویس خانه‌داری
- آیا شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که باید مهر و نشان خلاقیت خود را روی همه چیز به جای بگذارند؟ اگر پاسخ شما بله است، پس حتما به فکر تزیین جلد کتاب و دفتر خود نیز افتاده‌اید. اغلب افراد دفتر و کتاب‌های مخصوص به محل تحصیل، کار، فعالیت‌های روزانه و ... را دارند. بنابراین تزیین جلد آن‌ها ایده‌ی مناسب و سرگرم‌کننده‌ای به نظر می‌رسد. ایده‌های متنوعی برای انجام این کار وجود دارد که در ادامه آن‌ها را با هم خواهیم دید.


۱۵ ایده برای تزیین جلد کتاب و دفتر

برای تزیین جلد کتاب و دفترهای خود نیاز به داشتن وسایل عجیب و غریب نیست. با وسایل ساده‌ای نظیر نوارچسب‌های رنگی، کاغذ کادو، مداد رنگی، برچسب‌های متنوع و ... به سادگی می‌توان تزیینات خارق‌العاده‌ای خلق کرد. 

۱. جلد چوبی

این روش بسیار ساده است. فقط کافیست کاورهای برچسبی آماده به طرح چوب مانند برچسب‌های کابینت را تهیه کنید و به سادگی به روی جلد کتاب یا دفتر خود بچسبانید. این کا باعث می‌شود کتاب یا دفتر شما از دور به شکل یک چوب واقعی به نظر برسد و جلد آن را شیک و زیبا می‌کند.
 

 تزیین جلد کتاب و دفتر با طرح چوب



بیشتر بخوانید: آموزش نحوه چسباندن برچسب کابینت


۲. جلد نقاشی‌ شده

اگر هنرمند هستید، چرا هنر خود را به دیگران نیز نشان ندهید؟ طرح خلاقانه و هنرمندانه‌ای را انتخاب و نقاشی کنید. برای این منظور می‌توانید از انواع وسایل رنگ‌آمیزی نظیر مدادرنگی، آب‌رنگ، گواش، آکریلیک و ... استفاده کنید. سپس طرح خود را روی جلد کتاب یا دفتر بچسبانید. 

 تزیین جلد کتاب و دفتر با نقاشی‌های خلاقانه



بیشتر بخوانید: روانشناسی کودک با استفاده از نقاشی


۳. طراحی روی جلد با استیکر و برچسب

یک طرح خلاقانه انتخاب کنید و با نوار چسب‌های رنگی و استیکر‌های آماده، آن را روی جلد اجرا کنید. این کار خیلی ساده‌تر از چیزی که به نظر می‌رسد است. 

 تزیین جلد کتاب و دفتر با استیکر و نوار چسب

 

۴. جلد جا مدادی

این مدل، یک جلد بسیار کاربردی است. با تکه‌های کاغذ رنگی می‌توانید جلد را به شکل دلخواه تزیین کنید. سپس با یک روبان و چسب، نواری برای جای مداد و خودکارهای خود ایجاد کنید و انتهای آن را پاپیون بزنید تا جلوه‌ای زیبا پیدا کند. 

 جلد جامدادی برای کتاب و دفتر

 

بیشتر بخوانید: مدل های جدید و جذاب برای جامدادی نمدی دخترانه


۵. جلد گلدوزی شده

این جلد، روشی برای نشان دادن مهارت گلدوزی شماست. اگر در گلدوزی مهارت دارید، طرح گلدوزی دلخواهی را روی جلد چرمی کتاب یا دفتر خود گلدوزی کنید. 

 تزیین جلد کتاب و دفتر با گلدوزی



بیشتر بخوانید: آموزش گلدوزی برزیلی (گلدوزی برجسته روی انواع پارچه‌ها)


۶. جلد موزاییکی

این طرح تقلیدی از مصالح موزاییک است. موزاییک جزو مصالحی محسوب می‌شود که ریشه‌ای تاریخی دارد و از آن برای پوشش کف و دیوارها استفاده می‌شده است. گاهی نیز جنبه‌ی تزیینی داشته و هنرمندان بسیاری طرح‌های متنوعی را با آن اجرا کرده‌اند. موزاییک دارای تراشه‌هایی از سنگ مرمر، گرانیت، کوارتز و ... است که به آن ظاهر ویژه و مشخصی می‌بخشند. این طرح را نیز با وسایل رنگ‌آمیزی می‌توانید روی جلد کتاب و دفتر خود اجرا کنید و به آن ظاهری ویژه ببخشید. 

 تزیین جلد کتاب و دفتر با طرح موزاییک


۷. طراحی روی جلد با حروف

هر چیزی که در ذهن داشته باشید را می‌توانید به سادگی با حروف برچسبی روی جلد کتاب و دفتر خود بچسبانید. یک کاغذ رنگی برای روی جلد انتخاب کنید و سپس حروف برچسبی را روی آن بچسبانید.

 تزیین جلد کتاب و دفتر با حروف برچسبی


۸. جلد تخته گچی

شما می‌توانید دفترهای خود را از هر فروشگاهی که بخواهید تهیه کنید اما معمولا طرح جلد‌های آن‌ها کسل کننده است. برای این که دفتر خلاقانه و زیبایی داشته باشید، کاغذی را با رنگ تخته گچی رنگ آمیزی کنید و روی جلد بچسبانید. با گچ نیز چیزهای دلخواهی روی آن بنویسید.اکنون شما یک تخته گچی کوچک دارید. نوار چرمی را بو گوشه‌ی آن بچسبانید تا ظاهری شیک پیدا کند. مطمئن باشید دیگران حتما فکر می‌کنند دفتر خود را با قیمت زیادی تهیه کرده‌اید!

 تزیین جلد کتاب و دفتر با طرح تخته گچی

 


۹. طراحی روی جلد با نوار چسب رنگی

نوار چسب‌ها را به سلیقه حودتان به صورت افقی، عمودی یا اریب به جلد کتاب و دفترها بچسبانید. برای هماهنگی بیشتر می‌توانید نوار چسب‌ها را به دور مداد نیز بپیچید. 

 تزیین جلد کتاب و دفتر با نوار چسب رنگی


۱۰. جلد کوک زده شده

فضای خالی به شکل قلب یا هر شکل دیگری که دوست دازید در جلد دفترتان ایجاد کنید. کاغذ رنگی دلخواهی به پشت آن بچسبانید. اطراف آن را کوک‌های رنگی منظمی بزنید و تمام! جلد زیبای منحصر به فرد شما آماده است.

 تزیین جلد کتاب و دفتر با کوک زدن



بیشتر بخوانید: آموزش ساخت ۵ مدل کاردستی با کاغذ رنگی


۱۱. جلد پلاک چرمی

گاهی اوقات بیشتر از این که بخواهیم دفتر یا کتاب خود را تزیین کنیم می‌خواهیم آن‌ها را عنوان‌بندی نماییم. برای این منظور فقط کافیست یک پلاک چرمی تهیه کنید و اسم مورد نظر را روی آن بنویسید. برای زیباتر شدن می‌توانید با نمد روی جلد را بپوشانید. این جلد بسیار شیک و زیباست و گزینه‌ی مناسبی برای هدیه دادن نیز خواهد بود.
 

 تزیین جلد کتاب و دفتر با پلاک چرمی



بیشتر بخوانید: آموزش بافت دستبند چرم یک تکه


۱۲. جلد چوبی قلب نشان

برای این جلد نیز مانند نمونه‌ی اول می‌توانید از کاورهای طرح چوب استفاده کنید. یک استیکر قلب پر زرق و برق را نیز برای زیبایی بیشتر روی آن بچسبانید. همچنین می‌توانید با روبان یا کاموا مداد را نیز به دور آن بپیچید تا یک کتاب یا دفتر جنگلی زیبا داشته باشد. 

 تزیین جلد کتاب و دفتر با طرح چوبی و استیکر قلب


۱۳. جلد چرمی

تهیه‌ی این جلد بسیار آسان است. فقط کافیست قطعه چرمی به ابعاد دفتر یا کتاب خود ببرید و به دور آن بپیچید تا از جلدتان محافظت کند و ظاهری زیبا به آن ببخشد.

 تزیین جلد کتاب و دفتر با چرم


۱۴. طراحی روی جلد با استیکر و برچسب

استیکرهای متنوع نظیر میوه‌های تابستانی یا اشکال دیگر را می‌توانید به صورت آماده بخرید و یا نمونه‌های طرح‌های نقاشی را پرینت بگیرید، رنگ‌آمیزی کنید و روی جلد کتاب و دفتر خود بچسبانید. 

 برای تزیین جلد کتاب و دفتر با استیکر و برچسب



بیشتر بخوانید: نقاشی موز برای کودکان؛ ۲۴ طرح زیبا برای رنگ آمیزی


۱۵. جلد گل‌دار

کاغذ رنگی گلدار را به صورت دلخواه به جلد کتاب و دفتر بچسبانید. برای زیباتر شدن با نوار چسب رنگی می‌توانید لبه‌های آن را بپوشانید. 

 تزیین جلد کتاب و دفتر با طرح گل


کلام آخر

تزیین جلد کتاب و دفتر به منظور حفاظت از جلد و زیباتر به نظر رسیدن آن‌ها می‌شود. فقط کافیست کمی خلاقیت به خرج دهید و با وسایل ساده، آن‌ها را به زیباترین شکل ممکن تزیین کنید. گاهی اوقات شما دیگر قادر به تزیین جلد کتاب و دفترهای خود نیستید؛ چرا که ممکن است جلد کتاب‌ و دفتر‌های شما کهنه شده یا از صفحات جدا شده باشد. در این صورت می‌تونید با جلدهای قدیمی، جا تبلتی بسازید. برای یادگیری روش ساخت این گونه جا تبلتی‌ها پیشنهاد می‌کنیم مطلب ساخت جا تبلتی با یک روش بسیار آسان را مطالعه کنید. شما چه ایده‌های دیگری برای تزیین جلد کتاب و دفتر می‌شناسید؟ اگر تجربه ساخت این نوع تزیینات را دارید و یا نوع خاصی از آن برایتان جذاب است، نظرات خود را از طریق قسمت "نظرات و پرسش‌ها" با ما و دیگر مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.


برگرفته از: thesprucecrafts

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو