دو نمونه انشا در مورد امام حسن عسکری (ع)

منبع: ستاره

275

1398/9/12

01:36


انشا در مورد امام حسن عسکری را می‌توان با اشاره به زمان تولد و شهادت، دوران زندگی و امامت و غیره همراه ساخته و به توصیف مقام ایشان پرداخت.

دو نمونه انشا در مورد امام حسن عسکری

 

ستاره | سرویس سرگرمی - امام حسن عسکری از امامان بلندپایه شیعه و مقربان درگاه الهی است. در میان انواع موضوع انشا، انشا در مورد امام حسن عسکری را باید موضوعی جذاب بدانیم که با نوشتن درباره آن، اطلاعات بیشتری در مورد این امام بزرگوار کسب می‌کنیم. اگر انشا درباره عاشورا را نوشته باشید، نوشتن این انشا برای شما ساده‌تر خواهد بود.

در ادامه با دو نمونه انشا درباره امام حسن عسکری، امام یازدهم شیعیان، به تشریح جایگاه این امام والامقام می‌پردازیم.

 

انشا درباره امام حسن عسکری

انشا اول

بند مقدمه (زمینه‌سازی)

امام حسن عسکری، یازدهمین امام شیعیان است. نام کامل ایشان حسن بن علی بن محمد علیه السلام بوده و مدت امامت این امام بزرگ، به ۶ سال می‌رسد. امام حسن عسکری فرزند بزرگوار امام هادی علیه السلام یعنی امام دهم شیعیان هستند و خود نیز پدر امام زمان (عج) به شمار می‌روند.

بندهای بدنه (متن نوشته)

طبق روایات، امام حسن عسکری علیه السلام در سال ۲۳۲ هجری قمری متولد شده‌اند. ایشان دارای نسب به علی بن ابی طالب علیه السلام هستند و القابی از جمله زکی، رفیق، هادی، صامت و نقی دارند. از آن جایی که این امام بزرگ شیعه در شهر سامرا زندگی می‌کردند، لقب عسکری نیز به عنوان لقب اصلی، به ایشان رسید.

در واقع ایشان در دوران کودکی خود و به همراه پدرشان، امام هادی علیه السلام به شهر سامرا آورده شدند. امام حسن عسکری تنها ۶ سال امامت داشته و خیلی زود به شهادت رسیدند. البته پیش از آن در سال ۲۵۵ هجری قمری، ایشان به زندان افتاده و در سال ۲۵۶ هجری قمری در زمان خلافت معتمد، از زندان آزاد گشتند. در سال ۲۶۰ هجری قمری، باز زندان نصیب امام حسن عسکری گشت. این زندان یک ماه به طول انجامید و پس از آن، امام در حبس خانگی بودند.

در این ۶ سال امامت، برهه‌هایی رفت و آمد مسلمانان به محل اقامت امام حسن عسکری آزاد بود و در زمان زیادی از آن نیز، محدودیت‌های شدیدی اعمال می‌شد. در این دوران قیام‌هایی نیز صورت گرفت. از جمله قیام‌های دوران امام حسن عسکری؛ قیام علی بن زید و عیسی بن جعفر، قیام علی بن زید بن حسین، قیام احمد بن محمد بن عبدالله و قیام صاحب زنج بودند.

بند نتیجه‌گیری (جمع‌بندی)

امام حسن عسکری علیه السلام در هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری در حالی که تنها ۲۸ سال سن داشتند، به شهادت رسیدند. ایشان را در کنار قبر پدر بزرگوارشان امام هادی علیه السلام، دفن کردند. زیارتگاه عسکریین به همین دو مقبره گفته می‌شود و هر ساله مورد زیارت مسلمانان و شیعیان جهان قرار دارد.

 

دو نمونه انشا در مورد امام حسن عسکری

 

همین طور بخوانید: متن روضه شهادت امام حسن عسکری (ع)

 

انشا دوم

بند مقدمه (زمینه‌سازی)

معلم گفت که انشایی در مورد امام حسن عسکری بنویسیم و در آن مقام شامخ امام یازدهم شیعیان را توصیف کنیم. امام حسن عسکری در جوانی به امامت رسیده و در جوانی نیز به شهادت نایل شدند. ایشان پدر امام زمان (عج) بوده و از این جهت نیز در میان امام شیعه جایگاه ویژه‌ای دارند.

بندهای بدنه (متن نوشته)

امام حسن عسکری مدت زمان زیادی از عمر خویش را در حبس و زندان به سر بردند. خلیفه های دوران امام، دشمنی زیادی با ایشان داشته و پیوسته به آزار امام حسن عسکری می‌پرداختند. ایشان به مدت ۶ سال در ردای امامت بودند و با وجود محدودیت‌ها، شیعیان زیادی را تربیت کردند.

امام حسن عسکری دارای علمی فوق العاده و کرامات بسیار بوده‌اند. گفته می‌شود که ایشان هرگز همسری نداشته و مادر بزرگوار و پاکدامن امام زمان (عج) نیز یکی از کنیزهای ایشان بوده و نامشان مشخص نیست. به علاوه تنها فرزند امام حسن عسکری علیه السلام، امام یازدهم ما شیعیان؛ حضرت امام زمان بوده‌اند.

ما شیعیان نیز در زندگی خویش از رفتارها و توصیه‌های امامان شیعه به ویژه امام حسن عسکری، الگو می‌گیریم. پیروی از امامان و زندگی کردن طبق توصیه‌های آنان، قرار گرفتن در مسیر سعادت است. به این صورت می‌توان رضایت خداوند بزرگ را جلب کرده و به خوشبختی در این دنیا و رستگاری در جهان آخرت دست یافت.

بند نتیجه‌گیری (جمع‌بندی)

امام حسن در دوران جوانی و سن ۲۸ سالگی به شهادت رسیدند. این امام نیز مانند بیشتر امامان شیعه، مسموم شده و در مظلومیت به دیدار حق شتافتند. اما وظیفه ما این است که با دنبال کردن روایات ایشان و عمل به آن‌ها، حق خود را نسبت به این امام اهل بیت، ایفا کنیم.

 

دو نمونه انشا در مورد امام حسن عسکری

 

سخن پایانی

انشا در مورد امام حسن عسکری مانند انشا در مورد ماه رمضان یا انشا در مورد مبعث، با مفاهیم مذهبی و دینی در ارتباط است. شما چطور چنین موضوعات انشایی را می‌نویسید و از چه منابعی استفاده می‌کنید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو