چهره ها و افراد مشهور متولد 13 آذر

منبع: ستاره

263

1398/9/12

02:36


سیزده آذر سالروز تولد یک موسیقیدان و یک هنرمند جوان کشورمان است. واروژان و امیرمحمد متقیان دو چهره مطرحی هستند که در ۱۳ آذرماه به دنیا آمده‌اند.

چهره ها و افراد مشهور متولد 13 آذر


ستاره | سرویس چهره‌ها - امیرمحمد متقیان یکی از چهره‌های شناخته شده بخصوص برای بچه‌های دهه هفتاد است. حضور او در کنار عموپورنگ لحظه‌های خاطره انگیزی را برای بچه‌های آن دوران بوجود آورده است.  

 

چهره ها و افراد مشهور متولد سیزده آذر

در ادامه مختصری از زندگی شخصی و دنیای حرفه‌ای این دو هنرمند شناخته‌شده کشور خواهید خواند. 


واروژان

چهره ها و افراد مشهور متولد 13 آذر


واروژ هاخباندیان مشهور به واروژان از آهنگسازان و موسیقی‌دانان مشهور ایرانی با تباری ارمنی است که یکی از بنیان‌گذاران موسیقی پاپ در ایران محسوب می‌شود. او ۱۳ آذر ۱۳۱۵ در قزوین به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی، به مدرسه‌ی موسیقی تهران و سپس با بورسیه رادیو و تلویزیون به مدرسه‌ عالی موسیقی آمریکا رفت و آنجا تحصیلاتش را در رشته «آرانژمان موسیقی و تنظیم آهنگ» به پایان برد. پس از بازگشت به ایران ابتدا دو سال در اهواز به تدریس موسیقی پرداخت سپس در تهران برای برنامه زنگوله‌ها آهنگسای کرد و با شهیار قنبری در زمینه موسیقی پاپ همکاری کرد.

او به ساخت موسیقی فیلم نیز علاقه داشت. موسیقی فیلم‌های حسن کچل (ساخته علی حاتمی)، همسفر و صبح روز چهارم، از آثار درخشان او در این زمینه است. ساخت موسیقی فیلم صبح روز چهارم برای او در سال ۱۳۵۱ جایزه سپاس را به ارمغان آورد. ترانه‌های ماندگار «هفتهٔ خاکستری»، «بوی خوب گندم»، «پوست شیر»، «پل»، «عاشقانه»، «شام آخر»، «همسفر»، «دریایی»، «باور کن»، «ماه‌پیشونی» و «گهواره» از آثار محبوب و خاطره انگیز واروژان هستند. به او لقب «پدر ترانه‌سازی نوین ایران» داده‌اند. عمر کوتاه واروژان به این نابغه موسیقی اجازه خلق آثار بیشتر را نداد و سرانجام او که از بیماری قلبی رنج می‌برد در چهل سالگی هنگام ضبط موسیقی فیلم بر فراز آسمان‌ها ساخته محمدعلی فردین، دچار سکته قلبی شد و پس از ۱۳ روز بستری در بیمارستان جم تهران، در ۲۶ شهریور سال ۱۳۵۶ زندگی را بدرود گفت.


امیرمحمد متقیان

چهره ها و افراد مشهور متولد 13 آذر


امیرمحمد متقیان در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۷۴ در ساوه به دنیا آمد و اصالتا تهرانی است و جوان‌ترین مجری تلویزیون ایران شناخته می‌شود. او پیش از حضور در تلویزیون، در دو تئاتر شهرستانی به ایفای نقش پرداخت و وارد دنیای حرفه‌ای شد. امیرمحمد در سال ۱۳۸۴ در برنامه‌ی تلویزیونی به عنوان مهمان حضور داشت و در آنجا با داریوش فرضیایی آشنا شد و توانست نظر او را برای حضور در تلویزیون جلب کند. متقیان در کنار عمو پورنگ به خوانندگی هم پرداخته و صدای خوبی هم دارد. او می‌خواهد در آینده مجری‌گری را کاملا کنار بگذارد و بازیگر شود. امیرمحمد اکنون در مقطع کارشناسی رشته کارگردانی مشغول به تحصیل است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو