تاریخچه اپل و آشنایی با شکست ها و پیروزی های این شرکت

تاریخچه اپل و آشنایی با شکست ها و پیروزی های این شرکت


منبع: آرگا

282

1398/9/12

14:42


اپل یکی از برندهای برتر تکنولوژی در دنیا محسوب شده که با لوگوی سیب گاز خورده شناخته می شود. پدیدآورندگان شرکت محبوب اپل، استیو وزنیاک و دوستش استیو جابز هستند. هم اکنون اپل با درامد سالانه حدود ۲۲۰ میلیارد دلار که ۴۸ میلیارد دلار آن درآمد خالص است یکی از گرانبهاترین شرکت های جهان محسوب می شود. ۱۲۳ هزار کارمند در اکثر نقاط دنیا برای این شرکت در حال فعالیت می باشند. این مقاله به تاریخچه اپل و آشنایی با شکست ها و پیروزی های این شرکت می پردازد.

کمپانی اپل شرکت چند ملیتی امریکایی بوده که نوع فعالیتش طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی و نرم افزار رایانه ها می باشد. این کمپانی اولین بار در سال ۱۹۷۶ در شهر کوپرتینیو ایالت کالیفرنیا با نام شرکت کامپیوتری اپل شروع به کار کرد که پدیدآورندگان این شرکت محبوب، استیو وزنیاک و دوستش استیو جابز هستند. شرکت اپل در سال ۲۰۱۱ درآمد سالانه ای بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار کسب کرد و عنوان بزرگترین شرکت فناوری را به خود اختصاص داد و با افزایش این درامد به  ۶۲۱ میلیارد دلار به گران بهاترین شرکت در طول تاریخ دنیا تبدیل شد. برای دانستن بیشتر از تاریخچه اپل و آشنایی با شکست ها و پیروزی های این شرکت با این مقاله از آرگا همراه ما باشید.

آشنایی با تاریخچه اپل : گرانبهاترین شرکت تاریخ دنیا

پیشینه اپل

اپل یکی از برندهای برتر تکنولوژی در دنیا محسوب شده که با لوگوی سیب گاز خورده شناخته می شود. بنیانگذاران اصلی شرکت اپل استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین هستند اما رونالد وین در هفته های آغازین تاسیس شرکت، سهام خود را به شرکایش واگذار کرد. در این شرکت مدیریت اجرایی را استیو جابز عهده دار بوده است. او یک ماه قبل از مرگش از ریاست کنار رفت و این وظیفه  را به تیم کوک سپرد.

اپل از آغاز تاسیس تا رسیدن به شهرت جهانی با فراز و نشیب های زیادی روبرو شده است. اپل که در حال حاضر به برند جهانی ارزشمندی مبدل شده است. محصولات متنوعی را از سالهای آغازین تا به اکنون به بازار ارائه نموده است. به طور کلی تغییرات گسترده ای را در زمینه تکنولوژی در زندگی عصر حاضر ایجاد کرده است.

آشنایی با قدمت شرکت اپل

این کمپانی در سالهای دهه هفتاد میلادی ریزرایانه های اپل ۱، ۲ ،۳ و بعد از ان مکنتاش را به بازار معرفی نمود که سرآغازی برای کمک به گسترش نوعی رایانه شخصی بود. از جمله تولیدات خاص این کمپانی شامل آیفون، آی پد، رایانه های مکینتاش و مک بوک های اپ است. در ادامه این مقاله به تاریخچه تولد تا به شهرت رسیدن شرکت اپل می پردازیم.

تاریخچه اپل : تولد اپل

در ابتدای شروع تاریخچه اپل به زمان تولد این شرکت می پردازیم. همانطور که پیشتر ذکر شد موسسین این شرکت استیو جابز و استیو وزنیاک می باشند. این دو دوست با اخراج شدن از دانشگاه تصمیم به همکاری گرفتند و به تاسیس شرکتی با نام شرکت کامپیوتری اپل در سال ۱۹۷۱ پرداختند. بعد از شش سال همکاری در سال ۱۹۷۷ با معرفی کامپیوتر شخصی اپل ۱ که دست ساز بود به طور رسمی با نام تجاری Apple computer Inc وارد بازار تکنولوژی شدند و در مدت کوتاهی اعتبار خوبی را را به دست آوردند.

اوج سوداوری اپل

در همین سال نوع دیگری از رایانه شخصی یعنی اپل ۲ را به بازار ارائه کردند. این رایانه به فلاپی درایو ۵.۲۵ اینچی مجهز بود و این ویژگی آن را از دیگر رقبایش در آن دوره نظیر کامودور که برای ذخیره سازی داده ها از نوار مغناطیسی بهره می گرفت متمایز ساخت و توانست فروش خوبی داشته باشد.

در ادامه در سال ۱۹۸۰ این شرکت نمونه بهینه سازی شده اپل ۲ را با نام اپل ۳ به بازار ارائه نمود اما نتوانست رقیبش یعنی آی بی ام را که رایانه هایش به سیستم عامل dos مجهز بودند شکست دهد. بنابراین مجبور شد چندین دستگاه از اپل ۳ را به دلیل نواقصی که داشت مرجوع کرده و به فکر راه حلی برای رفع مشکل اپل ۳ باشد. از اینجا به بعد با برطرف کردن مشکل اپل ۳ ، به فکر ساخت مدلی جدید افتادند.

تاریخچه اپل

تاریخچه اپل : ساخت مدل های جدید

اپل در ادامه تلاشهایش در سال ۱۹۸۳ اولین رایانه مجهز به ماوس که از سیستم عامل دارای واسط گرافیکی، آیکون ها و پنجره ها بهره می برد را با نام لیزا به بازار ارائه نمود. با این کار انقلاب بزرگی در زمینه رایانه های شخصی به وجود امد.

به دنیال آن در سال ۱۹۸۴ سیستم عامل مکینتاش با تبلیغات گسترده ای روانه بازار شد. پیدایش مکینتاش و عرضه نسخه های مختلف نرم افزارهای نشر رومیزی توسط شرکت ادوبی مانند پیج میکر و در پی آن برنامه ساخت انیمیشن سبب شدند مکینتاش برای ناشرین و سازندگان فیلم و موسیقی قابل توجه باشد. نسخه اولیه بیشتر نرم افزارهای مشهور حال حاضر نظیر ورد ، ادوبی فتوشاپ و مایکروسافت برای رایانه مکینتاش نوشته شده اند.

اولین رایانه ساخت اپل

در میانه های دهه ۱۹۸۰ اپل دو دپارتمان مجزا داشت. به طوری که یک دپارتمان روی سری اپل ۲ (مخصوص کاربران خانگی) و دیگری بر روی سیستم مکینتاش( خاص کابران حرفه ای) به تحقیقات پرداختند. ولی با تمام این تلاش ها نتوانست به موفقیت بالایی دست یابد و همچنان به ادامه رقابت با رایانه های IBM پرداخت.

تاریخچه اپل : عصر طلایی

اپل در سال ۱۹۸۹ رایانه های قابل حمل به نام مکینتاش پرتابل را تولید کرد و سپس نوت بوک پاور بوک را روانه بازار نمود. این نوت بوک با همکاری شرکت سونی و استفاده از باتری های ۲ساعته، مانیتور ۹اینچی و هارد ۲۰ مگابایتی از طراحی ارگونومیکی بهره می برد و توانست در سال ۱۹۹۱ کمپانی را از سود بسیار زیادی بهره مند سازد. این روزها چنان برای اپل سوداور و هیجان انگیز بود که از آن به عنوان عصر طلایی یاد می شود.

تاریخچه اپل :مرز ورشکستگی

دیرینگی اپل

عصر طلایی اپل ادامه دار نبود. مایکروسافت ویندوز رابط جدید را ارائه نمود که از نظر بسیاری از مردم کارایی راحتی شبیه مکینتاش داشت. اپل مایکروسافت را به کپی برداری از روی مکینتاش متهم کرد اما ویندوز همچنان پله های پیشرفت و ترقی را طی کرد. اپل در طول دهه ۹۰ به گسترش خط تولید خود پرداخت و محصولات متنوعی را روانه بازار کرد. اما از یک سو هزینه های تولید این محصولات مختلف و از سویی دیگر افزایش محبوبیت ویندوز همراه با تبلیغات گسترده اش اپل را تا مرز ورشکستی پیش برد.

تاریخچه اپل :شروعی دوباره

به ادامه آشنایی با تاریخچه اپل می پردازیم. اپل در دهه ۹۰ با تجربه سختی که از ارائه مکینتاش به دست اورد نتیجه گرفت برای بقا در جهان رایانه ها باید به بازنویسی مکینتاش یپردازد. نیاز کابر و برنامه های کامپیوتری با سخت افزار و سیستم عامل فعلی هماهنگ نبودند. بنابراین در سال ۱۹۹۴ با رقیب قدیمی خود IBM و موتورلا وارد همکاری شد. در این همکاری برای ساخت رایانه جدید از سخت افزار IBM و موتورلا و نرم افزار اپل استفاده شد. اما این همکاری به شکست منجر شد.

تاریخ شرکت اپل

در ادامه اپل برای نوشتن سیستم عامل جدید به خرید سیستم عامل نکست ستپ اقدام کرد که تولید شرکت استیو جابز بود. این کار زمینه را برای برگشت جابز به اپل فراهم کرد. در سال ۱۹۹۷ گروه مدیریت اپل بعد از ۱۲ سال ضرر مالی به عنوان مدیرعامل منصوب کرد. اپل توسط جابز به شروعی دوباره برای طراحی و ساخت متفاوت مکینتاش پرداخت.

یک سال بعد از برگشت جابز در  ۱۹۹۸، اپل مکینتاش کامل شده ای با نام iMac را به بازار عرضه کرد و توانست ۸۰۰.۰۰۰ از این سیستم را به فروش برساند. بعد از سال ۱۹۹۳ این اولین باری بود که اپل طعم سود را می چشید. همچنان با تلاش های ادامه دار، اپل در سال ۲۰۰۱ سیستم عامل Mac OS X را که بر اساس نکست ستپ و BSD طراحی شده بود ارائه کرد. در اواخر همین سال، اپل از اولین آی پد خود رونمایی کرد. این محصول بالغ بر ۴۲ میلیون فروش داشت و توانست موفقیت شگفت انگیزی را نصیب اپل سازد.

آغاز تاسیس اپل

در سال ۲۰۰۵  جابز در سخنرانی اعلام کرد  رایانه های جدید مکینتاش با پردازنده اینتل در سال ۲۰۰۶ به فروش خواهد رسید. وی همچنین اظهار کرد انتقال مکینتاش از پاور پی سی به اینتل تا سال ۲۰۰۷ طول می کشد. البته در ژانویه ۲۰۰۶ اولین رایانه های اپل با پردازنده اینتل به بازار عرضه شد. لب تاپ های جدید مک بوک پرو جایگزین مدل قدیمی پاوربوک شدند. این محصول جدید ۴برابر سریعتر بوده و آی مک جدید ۲ تا ۳ برابر سریعتر شد. شراکت اپل و اینتل بین کاربران اصطلاح جدید مکتل را ایجاد کرد. البته این اصطلاح هیچگاه توسط خود شرکت ها استفاده نشد.

تاریخچه اپل :لوگوی اپل

در ادامه آشنایی با تاریخچه اپل باید گفت از استراتژی های کلی شرکت اپل این بوده که محصولاتی بدون وابستگی و مستقل از دیگر شرکت ها تولید کند. این وابستگی خود را در عرضه پردازنده های سری برادول اینتل نمایان کرد به طوری که سبب عقب افتادن عرضه مک بوک ها شد. بنابراین به فکر طراحی آرم مخصوص شرکت خود افتاد.

بررسی گذشته اپل

آرم اصلی اپل را استیو جابز و رون وین طراحی کردند به نحوی که نیوتن را درحالی که زیر یک درخت سیب نشسته است نشان می داد. اما این طرح خیلی سریع با آرم مشهور سیب رنگین کمان گاز گرفته شده جایگزین شد. در سال ۱۹۹۸ نماد مشهور اپل به تک رنگ تغییر یافت بدون اینکه رنگ خاصی برایش در نظر گرفته شود. به طور مثال سیب بر روی پاورمک جی فایو خاکستری رنگ بوده و در Mac OS X آبی است. لوگوی اپل یکی از معروفترین نمادها در دنیاست و به طور خاص در تمامی محصولات اپل و فروشگاه ها می توان ان را دید.

قدمت اپل

تاریخچه اپل : لحظات تاریخی ادامه دار

اپل در سال ۲۰۰۷ لحظه تاریخی مهمی را با معرفی اولین نسل گوشی هوشمند آیفون توسط جابز رقم زد. این محصول یکی از متحول کننده ترین محصولات فناوری در تمام تاریخ است. با ارائه آیفون، بین اپراتورها و سازندگان گوشی روابط جدیدی آغاز شد. سرانجام در سال ۲۰۱۱ غم انگیز ترین لحظه برای بسیاری از طرفداران شرکت اپل فرا رسید. استیو جابز در این سال و در سن ۵۶ سالگی یک روز بعد از معرفی آیفون ۴ چشم از دنیا فرو بست.

برند برتر و جهانی اپل

در کنفرانس جهانی توسعه دهنده گان در سال ۲۰۱۳ اپل از نسل جدید و کاملا بازنگری شده مک پرو رونمایی نمود. در ادامه در سال ۲۰۱۴ محصول متحول کننده بعدی در بازار گجت ها، به نام اپل واچ را توسط تیم کوک معرفی کرد.

محصولات شرکت اپل

هم اکنون اپل با درامد سالانه حدود ۲۲۰ میلیارد دلار که ۴۸ میلیارد دلار آن درآمد خالص است یکی از گرانبهاترین شرکت های جهان محسوب می شود. ۱۲۳ هزار کارمند در اکثر نقاط دنیا برای این شرکت در حال فعالیت می باشند. ارزش سهام اپل روز بروز با جهش های متعددی همراه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو