آنفلوآنزا نگیرید، تخت خالی نیست!

108

1398/9/12

15:46


آنفلوآنزا نگیرید، تخت خالی نیست!

سلامت نیوز: اگرهمین الان ویروس آنفلوآنزا بنشیند توی تن یكی از ماها و اگر این ویروس آنقدر قلدر و یاغی باشد كه چاره‌ای جز بستری مان نماند آنچه ما در این گزارش پیگیری كرده‌ایم اتفاق خواهد افتاد. اتفاق اصلا خوشایند نیست، ترسناك است حتی،‌ یك بیمار مبتلا به آنفلوآنزاست و درهای بسته بیمارستان ها. شاهد ما 20 بیمارستان دولتی و خصوصی است، اغلب بیمارستان‌های بزرگ و مشهور تهران و البته چند بیمارستان درچند شهر درگیر با آنفلوآنزا كه به صورت تصادفی انتخابشان كردیم تا ببینیم اگر یك بیمار آلوده به ویروس همین الان نیاز به بستری داشته باشد پاسخ آنها چیست.


به گزارش سلامت نیوز،جام جم در ادامه نوشت: بیمارستان آتیه قبل از این بخش عفونی نداشته ولی بعد از طغیان آنفلوآنزا،‌ بخش عفونی راه انداخته كه همه تخت‌هایش پر است و پذیرش ندارد. بیمارستان آریا تخت خالی ندارد و پذیرش نمی‌كند. بیمارستان آراد ظرفیتش تكمیل است و فعلا بیماری را نمی‌پذیرد، بیمارستان ایرانمهر تخت خالی ندارد ولی شاید اگر صبر كنیم (به مدتی نامعلوم) تختی خالی شود. بیمارستان لاله تخت خالی ندارد و مبتلایان آنفلوآنزا را نمی‌پذیرد. بیمارستان دی تخت خالی ندارد و ما را به ستاد پذیرش دانشگاه‌ها ارجاع می‌دهد. در بیمارستان ایرانشهر تخت‌های ایزوله همه پر است و اگر جای خالی مانده باشد بین تخت‌های عادی بیمارستان است.
بیمارستان نجمیه چون امكانات لازم را ندارد بیماران را ارجاع می‌دهد به بیمارستان بقیه‌ا... و بیمارستان بقیه‌ا... به ما می‌گوید بخش‌ها پر شده و فقط اورژانس پذیرش دارد. بیمارستان مهر تخت خالی ندارد و اگر جایی باشد گوشه‌ای از اورژانس است كه البته به ما می‌گویند ماندن در اورژانس برای بیمار نیازمند بستری فایده‌ای ندارد.


بیمارستان فیروزآبادی اصلا تخت خالی ندارد و شخصی در اورژانس كلمه اصلا را مشدد تلفظ می‌كند و می‌گوید همین الان20 نفر در نوبت بستری نشسته‌اند. بیمارستان خاتم‌الانبیا تخت ایزوله ندارد و آنفلوآنزایی‌ها را پذیرش نمی‌كند ولی پیشنهاد می‌دهد بیمارمان را به بیمارستان فیروزگر یا شریعتی ببریم.
بیمارستان فیروزگر تخت خالی ندارد ولی چون گفته‌ایم بیماری بدحال در خانه داریم می‌گویند او را در اورژانس می‌پذیرند كه البته فوق‌العاده شلوغ است و باید صبور باشیم. بیمارستان ابن‌سینا بخش عفونی دارد ولی تخت خالی ندارد و اورژانس بیمار جدیدی نمی‌پذیرد، حتی می‌گویند دو نفری را كه در اورژانس بستری بوده‌اند بعد از 24ساعت ترخیص كرده‌اند. بیمارستان امیراعلم اما وضعش از همه وخیم‌تر است و به ما می‌گویند تخت‌های ایزوله و فضای بیمارستان به قدری پر است كه حتی اگر اورژانس تهران كسی را بیاورد قبولش نمی‌كنند.


تكرار چالش در شهرستان‌ها
با این كه معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته است استان‌های گلستان، مازندران، كهگیلویه و بویراحمد، كرمان و خوزستان بیشترین بروز و شیوع آنفلوآنزا در كشور را دارد ولی به غیر از تهران كه سخت درگیر این بیماری است و شرح حال بیمارستان‌ها و وضعیت پذیرش‌شان همانی است كه در سطور بالا رفت، در چند شهر بزرگ كشور نیز آنفلوآنزا مشغول تاخت و تاز است و بیمارستان‌ها حال و روزشان شبیه مراكز درمانی تهران.
عصر دیروز در بیمارستان گودرز یزد دو نفر منتظر خالی شدن تخت، روی صندلی‌های اورژانس نشسته بودند و مراجعان نیازمند بستری به بیمارستان سید‌الشهدا ارجاع می‌شد. بیمارستان شهدا عصر دیروز تخت خالی نداشت و كادر بیمارستان نیز منتظرخالی شدن تخت بودند، حتی گفتند اگر بیمار خانم باشد امكان پذیرشش بیشتر است.


در بیمارستان بهشتی شیراز تخت خالی وجود ندارد و گفتند در لحظه تماس ما ده بیمار در صف بستری نشسته‌اند. بیمارستان شهریار شیراز نیز كه تخت ایزوله ندارد و تعداد تخت‌های عفونی‌اش فقط یك دانه است می‌گوید این یك تخت هم پر است. در بیمارستان سینای همدان اما یكی از پرستارها به ما می گوید هیچ بیمار نیازمند بستری را رد نمی‌كنند و حتی تخت بخش‌های نورولوژی و مسمومیت را برای بستری مبتلایان به آنفلوآنزا وارد چرخه كرده‌اند. پرستار می‌گوید كمبود دارو و تجهیزات هست و ازدحام در بیمارستان طبیعی است چون سینا تنها بیمارستان عفونی استان همدان است.


بیمارستان‌های ساكت
تماس با بیمارستان‌های بخش خصوصی ساده است چون بعد از یكی دو بوق، كسی تلفن را برمی‌دارد و ارباب رجوع را راهنمایی می‌كند ولی در مورد بیشتر بیمارستان‌های دولتی مخصوصا در تهران این طور نیست. تلفن بیمارستان میلاد دیروز روی نوبت‌دهی تنظیم بود و نمی‌شد تلفنی با هیچ‌یك از بخش‌های بیمارستان مرتبط شد. آن سوی خطوط تلفن بیمارستان مسیح دانشوری از نزدیك ظهر تا عصر نیز كسی جوابگو نبود و تلفن بوق انتظار می‌زد. تلفن بیمارستان امام‌خمینی نیز به همین صورت و تلفن بیمارستان امام حسین ساعت‌ها بوق اشغال می‌خورد.
به این ترتیب سردرآوردن از وضعیت تخت‌های بستری در این بیمارستان‌ها میسر نشد ولی با پیشینه این مراكز درمانی كه عجین است با شلوغی، می‌شد حدس زد علت پاسخگو نبودن، ازدحام زیاد و جوابگو نبودن امكانات است.
در این بین ستاد هماهنگی دانشگاه‌ها كه برخی بیمارستان‌ها ما را به آن ارجاع دادند وضعیت پیچیده‌تری دارد. این ستاد موظف است به ارباب رجوع اعلام كند در هر شهر كدام بیمارستان تخت خالی دارد ولی دیروز كه ما با این ستاد تماس گرفتیم، گفتند در این باره مشاوره نمی‌دهند ولی اگر شكایتی داریم ثبت خواهند كرد.


كمبود داریم كمبود
درست است كه آنفلوآنزا امسال چند هفته زودتر دركشورمان بروز كرده و به نوعی جامعه غافلگیر شده ولی با گذشت نزدیك به دو هفته از شیوع این بیماری در كشور، این همه كمبود تخت برای بستری مبتلایان جای سوال دارد. آیا نباید وقتی شرایط بحرانی می‌شود بیمارستان‌ها مهیای بحران شوند؟ آیا بیماری كه پزشك متخصص، بستری شدن را برایش تجویز كرده باید در صف بستری شدن بماند آن هم نه دربخش‌های ایزوله كه برای ورود به بخش اورژانس؟ چرا هیچ مسؤولی در وزارت بهداشت این مساله را باز نمی‌كند و از بیمارستان‌های غلغله و اورژانس‌های شلوغ كشور حرف نمی‌زند؟
كیانوش جهانپور، مدیركل روابط عمومی وزارت بهداشت كه دیروز مفصل با ما مصاحبه كرد البته به هیچ عنوان این وضع بحرانی و خاص را كه گزارش ما آن را روایت می‌كند، تایید نكرد ولی لازم است برای ایستادن سفت و سخت پشت سوژه‌مان آن را ربط دهیم به كمبود تخت بیمارستانی در كشور كه تا به حال هیچ وزیر بهداشت و هیچ معاونی در وزارتخانه كه سر كار آمده آن را انكار نكرده است.
طبق آمارهای رسمی دركشورمان هزار مركز درمانی با 140 هزار و 859 تخت بیمارستانی فعال است كه 624 بیمارستان و 97 هزار و 205 تخت، متعلق به دانشگاه‌های علوم پزشكی است.
از این تعداد، ۸۶۰ بیمارستان در زمینه عمومی كار می‌كنند و ۳۲ بیمارستان در بخش زنان و زایمان، ۳۸ مركز درحوزه روانپزشكی، ۱۹ بیمارستان برای كودكان، ۹ بیمارستان برای سوانح سوختگی، ۹ مركز درحوزه سرطان و آنكلولوژی، ۱۳‌بیمارستان برای چشم، یك مركزدرمانی برای پوست، پنج بیمارستان درحوزه ارتوپدی و یك بیمارستان برای اورولوژی .
نگاهی گذرا به این آمارها خودش گویای همه چیز است؛ یك ایران و این تعداد بیمارستان تخصصی. معلوم است كه وقتی آنفلوآنزا از اول مهر تا امروز 4000 نفر را بستری می‌كند و در بازه زمانی دوم تا هشتم آذر، 273 نفر را چه بر سر بیمارستان‌ها می‌آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو