جنگل الیمستان، منطقه ای بکر و زیبا در آمل

جنگل الیمستان، منطقه ای بکر و زیبا در آمل


منبع: همگردی

292

1398/9/12

21:41


در این مقاله قصد داریم بهشتی در ایران را به شما معرفی کنیم که گردشگری در آن برای هر ایرانی واجب بوده، چرا که وجود هر نوع زیبایی و جاذبه در آن به وضوح نمایان است. نام این منطقه جنگل الیمستان است که قطع به یقین می توان نام آن را بهشت گذاشت. حضور مناطق فوق العاده سرسبز که در مه غلیظ غرق شده اند، قله هایی بر فراز ابرها، گونه های مختلف حیوانات و دیگر جاذبه های گردشگری از ویژگی های بارز جنگل الیمستان مازندران هستند. این جنگل رویایی در شهر آمل قرار گرفته که در هر فصلی به نحوی زیبایی های خود را به نمایش می گذارد. جالب است بدانید که از معدود مناطق ایران بوده که در یک روز می توانید در جاهای مختلف آن، گردشگری در چهار فصل سال را تجربه کنید، چرا که در ساعاتی از روز و در مکانی خاص آب و هوای تابستانی و در همان ساعت در مکانی دیگر آب و هوای بارانی و سرد را تجربه خواهید کرد. پارادوکس آب و هوا در جنگل الیمستان آمل، از اولین دلایل جذب توریست از داخل و خارج کشور به این بخش است. برای یکبار هم که شده سفر خود را به جنگل الیمستان آمل بکشانید تا با شگفتی های خلقت روبرو شوید. به قدری این مکان در کل ایران زیبا است که گردشگری در آن می تواند قدرت خالق یکتا را برای شما به راحتی به نمایش بگذارد.

جنگل الیمستان

موقعیت جغرافیایی جنگل الیمستان

در ابتدا باید به شناخت موقعیت جغرافیایی این منطقه در آمل بپردازیم. در اصل از بخش های مرکزی آمل در ایران به شمار می رود که به صورت کلی در استان مازندران قرار گرفته اند. به صورت دقیق تر می توان گفت که باید خود را به استان مازندران رسانده و از آنجا به 52 کیلومتری آمل برویم. پس از رسیدن به آمل باید به دنبال روستایی به نام چلاو باشیم که این جنگل افسانه ای را در دل خود جای داد.

موقعیت جغرافیایی جنگل الیمستان

اقلیم این جنگل

از دانستنی های واجب در سفر به این منطقه از ایران، همراه داشتن لباس های مناسب است. همانطور که در اول مقاله اشاره شد، در این جنگل چهار فصل سال را می توانید در یک روز مشاهده کنید. پس بهتر است هم لباس گرم و هم لباس تابستانی و بهاره به همراه داشته باشید. بعضی از مناطق این جنگل در بعضی از روزهای سال برای گردشگری مناسب نیست، چرا که دارای مه غلیظ و هوایی سرد و بادی است. پس، قبل از حضور در جنگل الیمستان مازندران بهتر است از وضع آب و هوای مکان مورد نظر اطلاعات کافی داشته باشید تا خطری در راه تهدیدتان نکند.

اقلیم این جنگل

جاذبه های گردشگری

اکنون وقت آن رسیده که سفر خود را به دل جاذبه های گردشگری جنگل الیمستان آمل برسانیم تا با شگفتی های خلقت خداوند در این منطقه آشنا شویم. با ما همراه باشید تا با مناطق پر طرفدار این جنگل آشنا شویم.

جاذبه های گردشگری الیمستان

نقش پای رستم

نقش پای رستم در اصل نام منطقه ای از جنگل الیمستان آمل است که عناصر تشکیل دهنده این مکان گردشگری، برخورد شهاب سنگ ها به زمین این منطقه از جنگل بود. بومیان این منطقه نیز با دیدن این دو گودال، سینه به سینه تا امروز نقل کرده اند که این دو گودال بزرگ یادگاری از زمان رستم است که بر جای مانده و آن را به جای زانوهای رستم ربط داده اند. این گفته در واقع یکی از افسانه های گفته شده راجع به این مکان از آمل است. این جنگل به قدری زیبا و رازآلود بوده که اگر با بومیان این منطقه همراه شوید، داستان ها و افسانه های بسیاری را خواهید شنید. موقعیت دقیق این مکان افسانه ای در اصل قبل از رسیدن به امامزاده قاسم است. سفر خود را به این منطقه برسانید تا با گذراندن ساعاتی در این منطقه از آمل با بکر بودن و آرامش آن به وجد بیایید. این منطقه چشم اندازی بی نظیر را برای عکاسی از قله دماوند به گردشگران هدیه می دهد.

نقش پای رستم

قله الیمستان

اگر در سفر خود به جنگل الیمستان به دنبال کوهنوردی هستید، به سمت قله الیمستان روانه شوید. این مسیر برای افراد علاقمند به پیاده روی بسیار مناسب است، چرا که برای رسیدن به قله زیبای الیمستان باید مسیری حدود سه الی چهار ساعت را طی کنید. نگران طولانی بودن مسیر نباشید، چرا که در حین عبور از جاهای مختلف این منطقه از الیمستان آمل، شاهد انواع گیاهان و مناظر و چشم اندازهای افسانه ای خواهید بود. عکاسی در طول مسیر گردشگری و رسیدن به این قله، از جمله سرگرمی های گردشگران خواهد بود. ارتفاع این قله 2510 متر به ثبت رسیده که صعود به آن می تواند یکی از افتخارات و تجربه های جاودانه باشد. تنوع گیاهان و گونه های جانوری مختلف در طول مسیر، به سفر به آمل طعم دیگری را می بخشد. اغراق نیست اگر گفته شود که این قله در نزدیکی جنگل الیمستان آمل از بهترین منطقه های موجود در کل ایران است که برای کسب آرامش و دور بودن از ازدحام شهر می توان به آن پناه برد.

قله الیمستان

آشنایی با جنگل هیرکانی

جنگل های هیرکانی در اصل به جنگل هایی گفته می شود که دارای درختانی با برگ هایی پهن و مدیترانه ای است. موقعیت این جنگل های زیبا در منطقه های شمالی دامنه رشته کوه های البرز دیده می شود که جنگل الیمستان در آمل یکی از این جنگل های به ثبت رسید. جنگل های دیگری را می توان نظیر جنگل ابرها، جنگل های ارسباران را جز جنگل های هیرکانی دانست. جنگل های هیرکانی به ثبت جهانی یونسکو رسیده اند، چرا که این جنگل ها دارای درختانی هستند که قطع به یقین می توان گفت از زمان دایناسورها تا به حال زیسته اند. با توجه به دلایل گفته شده و تحقیقات انجام شده، گونه های گیاهی و جانوری بسیاری را در این منطقه از آمل در حین گردشگری در سفر می توان یافت. این ثبت جهانی به موضوع هایی نظیر رفتارهای غلط دامداری و احداث روستا در این منطقه ها کمک بسیاری کرد که باعث شد موارد ذکر شده ممنوع اعلام شوند. با این پیشگیری ها گردشگری در جنگل الیمستان آمل و دیگر جنگل های هیرکانی، حال و هوای دیگری را به سفر گردشگران اختصاص داد.

آشنایی با جنگل هیرکانی

سخن آخر

با گردشگری در جنگل الیمستان آمل آشنا شدیم و فهمیدیم که این منطقه از معدود مناطق ایران است که در آن هر نوع زیبایی خلقت و قدرت خالق یکتا را می توان به چشم خود دید. سفر خود را به جنگل الیمستان مازندران بکشانید تا تجربه ای متفاوت از سفر را در کل زندگی خود ثبت کنید. گونه های مختلف گیاهی و جانوری موجود در جنگل الیمستان مازندران، مه غلیظ و هوای سرد و گرم در قسمت های مختلف از جمله خصوصیاتی است که باعث می شود سفر به این منطقه را در گزینه های اول خود قرار دهید.

الیمستان دیدنی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو