جزییات اولین جلسه دادگاه متهامان شرکت طرح و نقشه پناهی

منبع: ساتین

265

1398/9/12

21:46


دادگاه رسیدگی به اتهامات یوسف جنت‌مکان، کوروش مر، محمدرضا اخوت‌فرد، علی زرنانی، عظیم‌علی اشرفی پیامن و شرکت طرح و نقشه پناهی به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق فروش ارز دولتی در بازار آزاد به مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به صورت غیرقانونی و کسب منفعت به میزان ۹۶ میلیارد تومان با حضور متهمان، وکلای مدافع، نماینده دادستان و نماینده بانک مرکزی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

متهمان پرونده تحت پوشش شرکت مذکور به دریافت ارز دولتی جهت وارد کردن کالا شامل ورقه داغ‌زنی، کاتالیست‌های احیای آهن و ثبت‌کننده رنگ نساجی اقدام نموده‌اند اما کالایی از سوی این شرکت وارد نشده است تمام متهمان این پرونده با صدور قرار بازداشت هستند.

قاضی صلواتی بیان کرد: در مورخ ۱۲ آذر ۹۸ شروع اولین جلسه محاکمه پرونده اتهامی شرکت طرح و نقشه پناهی و متهمان جنت‌مکان، مر، اخوت‌فرد، زرنانی و اشرفی‌ پیامن را در شعبه چهارم دادگاه رسیدگی به اخلال‌گران اقتصادی اعلام می‌کنم.

قاضی صلواتی مفاد مواد ۳۵۴، ۳۵۸ و ۳۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری را قرائت نمود و از علایی نماینده دادستان خواست تا جهت قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گیرد.

یوسف جنت مکان کیست کوروش مر کیست قاضی صلواتی دادگاه مفسدان اقتصادی اسامی مفسدان اقتصادی اخلالگران بازار ارز اخلالگران بازار اخلال در نظام اقتصادی اخبار قوه قضاییه

نماینده دادستان گفت: یوسف جنت‌مکان متولد ۵۱/۶/۱۹ و بازداشت از تاریخ ۹۷/۹/۱۲، اخوت‌فرد متولد ۱۳۵۶ و بازداشت از تاریخ ۹۷/۱۰/۵، کوروش مر متولد ۵۲ متاهل و بازداشت از تاریخ ۹۷/۹/۲۰، علی زرنانی متولد ۱۳۶۱ و بازداشت از تاریخ ۹۷/۱۰/۸، اشرفی پیامن متولد ۱۳۶۳ و بازداشت از تاریخ ۹۷/۱۰/۱۲ و شخص حقوقی شرکت طرح و نقشه پناهی همگی متهمند به اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق فروش ارز دولتی در بازار آزاد به مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به صورت غیرقانونی و کسب منفعت به میزان ۹۶ میلیارد تومان.

علایی افزود: شرکت طرح و نقشه پناهی اقدام به خرید ارز دولت جهت وارد کردن کالا شامل ورقه داغ‌زنی، کاتالیست‌های احیای آهن و ثبت‌کننده رنگ نساجی نموده، اما هیچ کالایی وارد نشده و متهم جنت‌مکان مدیرعامل شرکت می‌باشد. کوروش مر از طریق یکی از دوستانش به نام دانش با این شرکت آشنا می‌شود هنگامی که متهمان زرنانی و اشرفی توسط پلیس آگاهی دستگیر شدند محرز گردید که متهمان با سواستفاده از کارت‌های بازرگانی و ملی اقدام به ثبت صوری شرکت نموده‌اند و در آبان ۹۷ اقدام به فروش ارز در بازار آزاد نموده‌اند که قیمت هر دلار در آن زمان ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان بوده و مجموعا منفعت حاصله ۹۶۰ میلیارد ریالی کسب شده است.

نماینده دادستان با اشاره به گزارش‌های ارائه شده توسط پلیس آگاهی و وزارت اطلاعات گفت: پلیس آگاهی گزارشی درباره اخذ ارز دولتی توسط این شرکت ارائه نمود و در گزارش دیگری وزارت اطلاعات شناسایی این شرکت را مطرح نمود. متهم جنت‌مکان در تاریخ ۹۷/۷/۲۹ گفته که شرکت ارز گرفته و در حال واردات کالا می‌باشد که اظهارات ایشان کذب محض است. مهدی دستغیب مدیرعامل شرکت پیشگامان‌گستر پدیده پارس در اظهاراتش گفته که در یک مرحله ۴۷۳ هزار یورو و در مرحله دیگر ۵۵ هزار یورو خریداری شده است. متهم جنت‌مکان علت متواری شدن خود را ترس بیان داشته و پس از دستگیری از افرادی همچون مر، زرنانی و اخوت‌فرد نام برده است و اعلام کرده که هیچ نقشی در این ماجرا نداشته همچنین زرنانی به جنت‌مکانی گفته ۳۰۰ میلیون تومان به نام تو کالا وارد می‌کنیم و ۱۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیری.

وی ادامه داد: خانم نفیسه اکبریان مدیرعامل شرکت پرتیکان در مورخ ۹۷/۹/۲۹ در پلیس آگاهی گفته که با پیشنهاد زرنانی وارد این شرکت شدم و زرنانی به همراه اخوت‌فرد و اشرفی اقدام به نقل و انتقال ارز نموده‌اند. در گزارش پلیس آگاهی در تاریخ ۹۷/۹/۲۶ آمده که شرکت پرتیکان دفتری در خیابان جردن دارد و این شرکت صوری می‌باشد. در مورخ ۹۷/۱۰/۴ اخوت‌فرد اظهار داشته که به همراه اشرفی، ۴ میلیارد تومان به زرنانی بابت خرید ارز پرداخت نموده است. همچنین اخوت‌فرد اعلام کرده که زرنانی مهر شرکت طرح و نقشه را به او داده و مهر‌های دیگر نیز در اختیارش بوده تا کسی نتواند بدون او پولی خارج کند. همچنین اخوت‌فرد بیان کرده که جنت‌مکان به بانک سامان مشهد معرفی کردم تا کمکش کنند.

نماینده دادستان اظهار کرد: زرنانی در تحقیقات گفته که فقط معرف بوده است و دستغیب نیز به عنوان سرمایه‌گذار معرفی شده و من هیچ نقشی نداشته‌ام. اشرفی نیز در تاریخ ۹۷/۱۱/۱۰ گفته که مطالب مطرح شده درباره من کذب است همچنین شخصی به نام رحمت‌الله عادلیان اظهار کرده که اسم اشرفی را از زرنانی شنیده‌ام ۱۵ سند مربوط به شرکت‌های مختلف به دست آمده است که تمامی آن‌ها موید ارتباطات متهمین در حوزه ارزی می‌باشد. همچنین فردی به نام نادر نوروزخواه درباره آشنایی خود با شرکت طرح و نقشه پناهی اعلام کرده که در تاریخ ۹۶/۱/۱۰ زرنانی از بانک بیرون آمد و ۵۰ هزار تومان به من داد و از من پرسید که آیا می‌خواهی برایت وام بگیرم. نوروزخواه که فردی معتاد به شیشه بوده است پس از مدتی مدیرعامل شرکت می‌شود.

علایی بیان کرد: سید مهدی دستغیب نزد بازپرس درباره خرید ارز دولتی از شرکت طرح و نقشه پناهی گفته که ۹۷۳ هزار یورو خرید کرده و ۶ میلیارد تومان پرداخت کرده است اخوت یک میلیون یورو حواله کرده و فردی از عمان ۳ میلیون یورو و فردی دیگر نیز مابقی مبالغ را حواله نموده است بانک سرمایه در خصوص عدم ایفای تعهد ارزی شرکت طرح و نقشه پناهی گزارشی ارائه داده و وزارت اطلاعات گزارشی درباره نقش متهمان داده است.

وی افزود: به موجب بند الف ماده یک قانون مبارزه با اخلال‌گران اقتصادی عملیات متهمان با بند مذکور در این ماده انطباق دارد و حجم مبادلات به حدی بوده که به جامعه خسارت وارد کرده و اخلال عمده محسوب می‌گردد لذا درخواست تعقیب کیفری متهمان و صدور حکم را دارم.

قاضی صلواتی از نماینده حقوقی بانک مرکزی خواست تا در جایگاه حاضر شود.

نماینده حقوقی بانک مرکزی گفت: زمانی که یک متقاضی از بانک عامل درخواست تخصیص ارز می‌کند تعهدنامه‌ای را امضا می‌نماید که اسناد مثبته را ارائه می‌کند در این پرونده چهار بانک تخصیص ارز داده‌اند و عدم واردات کالا در این پرونده مشاهده می‌شود.

قاضی صلواتی پرسید: آیا در زمان تخصیص ارز به فعالیت شرکت‌ها نظارتی می‌شود یا خیر؟

نماینده بانک مرکزی پاسخ داد: بانک‌های عامل معمولا این کار را انجام می‌دهند و نیاز است که اعتبارسنجی صورت گیرد و معمولا وثیقه‌ای به میزان ۳۵ درصد تقاضا دریافت می‌گردد تا کالا وارد شود.

قاضی صلواتی گفت: وظیفه شرکت طرح و نقشه پناهی طراحی و توسعه فضای سبز بوده وبعد‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی و واردات کاغذ فعالیت کرده است.

نماینده بانک مرکزی گفت: بانک‌های عامل تخصصی در حوزه شناسایی افراد ندارند.

قاضی صلواتی گفت: پس با این اوصاف هیچ نظارتی بر شرکت‌ها وجود ندارد.

نماینده بانک مرکزی گفت: در برگه ثبت سفارش نشان می‌دهد که فروشنده و خریدار بر اساس توافق واردات کالا را انجام می‌دهند و این برگه معتبر است.
پس از اظهارات نماینده بانک مرکزی، قاضی صلواتی از متهم جنت‌مکان خواست تا در جایگاه حاضر شود و گفت: اتهام شما مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق فروش ارز دولتی در بازار آزاد به مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به صورت غیرقانونی و کسب منفعت به میزان ۹۶ میلیارد تومان می‌باشد دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم جنت‌مکان گفت: متولد ۵۱ هستم و فاقد سابقه کیفری می‌باشم اگر این قدر پول داشتم مستاجر نبودم زرنانی از من وکالت تام‌الاختیار گرفت و ثبت سفارش‌ها را زرنانی انجام می‌دهد. من نه ارزی دیدم و نه از تخصیص ارز اطلاعی دارم و قرار بود که خرید و فروش کنجاله سویا صورت گیرد و هیچ فعالیت ارزی نداشته‌ام. به مدت ۱۷ سال در شرکت حفاری به فعالیت‌های نفتی مشغول بودم و برای زمان‌های استراحت شغل دوم را انتخاب کردم تحصیلاتم سیکل است و از شرکت ۶ تا ۷ میلیون تومان حقوق می‌گرفتم.

وی افزود: اشتباه کردم که وارد فعالیت بازرگانی شدم و گول صحبت‌های زرنانی را خوردم.

قاضی صلواتی پرسید: به وزارت صمت گفته‌اید که کاتالیست‌ها آماده است تا وارد شود.

متهم پاسخ داد: از آگاهی با من تماس گرفتند و زرنانی گفت که در آگاهی اعلام کن که در حال واردات است و به تحریم‌ها خورده‌ایم و مشکل به وجود آمده است، اما بعدا زیر حرفش زد و من نیز به آگاهی مراجعه کردم و گفتم که این شرکت صوری است.

متهم جنت‌مکان گفت: تمام عمرم را بر روی سکوی نفتی و در بیابان بودم و هیچ اطلاعی از اقدامات بازرگانی نداشتم و ندارم. زرنانی اموالی شامل هتل، زمین و پمپ بنزین را به من نشان داد و به او اعتماد کردم، اما بعد‌ها فهمیدم که تمامی این اموال صوری است دختر دانشجو و پسر مریض دارم و مجبور به پذیرش مدیریت شرکت طرح و نقشه پناهی شدم و از شرکت حفاری نیز اخراج شده‌ام.

قاضی صلواتی گفت: مبلغی به خانواده شما از طریق یکی از همین متهمان بابت حق‌السکوت داده می‌شود.

متهم پاسخ داد: اشرفی ماهی چهار میلیون تومان کمک می‌کند.

قاضی صلواتی گفت: اینجا آخر خط است و حقیقت را بگو.

متهم پاسخ داد: ۴۰ میلیون تومان به اشرفی بدهکارم و در زندان نیز کار می‌کنم.

قاضی صلواتی ماهی ۴ میلیون تومان حق‌السکوت می‌دهند تا علیه اشرفی حرفی نزنی.

متهم گفت: حق‌السکوت نیست و به عنوان قرض می‌باشد.

قاضی صلواتی گفت: آیا در شرکت کالایی دیدید؟

متهم پاسخ داد: خیر. فقط دفتر شرکت را دیدم و پس از مدتی فهمیدم که در ابتدا نوروزخواه مدیرعامل شرکت بوده و من به جای نوروز خواه آمدم.

علایی نماینده دادستان از متهم جنت‌مکان پرسید: در آگاهی گفته‌اید که ارز را برای واردات گرفته‌اید و پس از متواری شدن و دستگیری مجدد گفتید که مر و اخوت‌فرد گفته‌اند که بگو کالا‌ها وارد می‌شود یک بار گفتی زرنانی گفته کالا‌ها وارد می‌شود و یک بار می‌گویی مر گفته است علت تناقض صحبت‌ها چیست؟

متهم پاسخ داد: اصلا فراری نبوده‌ام. شرکتی به نام otm که حمل‌کننده کالا است ظاهرا بخشی از سهام مربوط به آمریکا می‌باشد و کالایی وارد نشد و اصل ماجرا را در آگاهی گفتم.

نماینده دادستان گفت: متهم مر گفته که متهم جنت‌مکان ۱۰۰ میلیون از حساب شرکت برداشته است.

متهم جنت‌مکان پاسخ داد: حساب‌های شرکت را شخصا قفل کردم چرا که در چند نوبت امضای من توسط زرنانی جعل شده است.

علایی گفت: مر در تاریخ ۹۷/۹/۱۹ درباره عایدی جنت‌مکان گفته که ۱۰۰ میلیون تومان برداشته است.

متهم پاسخ داد: پرینت حساب‌ها موجود است. پول‌ها در چهار بانک یعنی بانک توسعه صادرات شیراز، بانک سرمایه بنی‌هاشم، بانک حکمت ایرانیان مشهد و بانک سامان مشهد قفل شده است. البته در این حساب‌ها پول وجود دارد.

قاضی صلواتی گفت: درباره فروش ارز‌ها توضیح دهید.

متهم پاسخ داد: اطلاعی ندارم و دستغیب را یک بار در شیراز و بار دیگر در بانک سرمایه دیدم و زرنانی به دستغیب اعلام کرد که جنت‌مکان هیچ کاره است.

نماینده دادستان پرسید: درباره مبالغ دریافتی از اشرفی عنوان می‌کنید که چهار میلیون تومان به عنوان قرض است چرا اسمی از اشرفی در اظهارات‌تان نبرده‌اید؟

متهم پاسخ داد: اطلاعی از شراکت افراد با یکدیگر نداشتم و لزومی ندارد که به دروغی حرفی بگویم.

قاضی صلواتی گفت: پس اشرفی برای رضای خدا پول می‌دهد. باقر که برادر اشرفی است چه نقشی دارد؟

متهم پاسخ داد: مبالغ را قرض گرفتم و اشرفی نیز داخل زندان است و شخص دیگری که برادرش می‌باشد پول را به حساب خانواده‌ام واریز می‌کند.

قاضی صلواتی از کوروش مر خواست تا در جایگاه حاضر شود و گفت: اتهام شما مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق فروش ارز دولتی در بازار آزاد به مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به صورت غیرقانونی و کسب منفعت به میزان ۹۶ میلیارد تومان می‌باشد و دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم مر گفت: متولد ۵۲ و ترخیص‌کار گمرک می‌باشم شرکت طرح و نقشه پناهی را اکثر بانک‌ها می‌شناختند چرا که ۳۰ میلیارد تومان سرمایه سرد شده داشت و در مدت فعالیتم چنین شرکتی ندیده‌ام.

قاضی صلواتی گفت: آیا در عمل همین گونه بود؟

متهم پاسخ داد: خیر. در عمل این چنین نبود. از زمان ثبت سفارش دو ماه گذشت و پیگیر ترخیص کالا‌ها شدم. کالای دستغیب با ارز‌ها وارد شد و کالای شرکت طرح و نقشه پناهی وارد نشد.

قاضی صلواتی پرسید: چه مبلغی بابت معرفی دستغیب به شرکت گرفتید؟

متهم در ابتدا این موضوع را کتمان کرد و سپس گفت: ۵۰ میلیون تومان به عنوان قرض گرفتم که هنوز پس ندادم.

قاضی صلواتی گفت: دستغیب گفته این مبلغ قرض نیست.

متهم پاسخ داد: برای جا به جایی دفتر قرض کردم.

قاضی سوال کرد: مابقی ارز‌های چه شده است؟

متهم پاسخ داد: اطلاعی ندارم.

قاضی صلواتی گفت: مابقی دلار‌ها را به شخصی به نام سلطانی فروختند؟

متهم پاسخ داد: خیر. تا جایی که اطلاع دارم ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو در شیراز و یک میلیون هم در بانک بنی‌هاشم بود.

قاضی صلواتی پرسید: پرتیکان چه طور؟

متهم گفت: فقط خانم اکبریان را دیدم و ظاهرا اقدامی نکرده بودند.

نماینده دادستان پرسید: نقش شما در تخصیص ارز به شرکت توسط بانک سرمایه چه بود؟

متهم گفت: با من آشنا بودند و شرکت طرح و نقشه پناهی را به بانک سرمایه معرفی کردم همچنین دستغیب گفت که ۱۰۰ میلیون تومان توسط جنت‌مکان برداشت شده است.

علایی پرسید: دستغیب چقدر پول داده است؟ گفتید که ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو در اختیار داشتند.

قاضی صلواتی پرسید: نقش شما در شرکت چه بود؟

متهم پاسخ داد: هیچ نقشی نداشتم و فقط کالا‌ها را ترخیص می‌کردم.

قاضی صلواتی سوال کرد: چقدر پول به شما رسید؟ چند وقته قرض کردید؟

متهم گفت: فقط ۵۰ میلیون تومان که آن هم قرض بوده است.

قاضی صلواتی از متهم اخوت‌فرد خواست تا در جایگاه حاضر شود و بیان کرد: اتهام شما مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق فروش ارز دولتی در بازار آزاد به مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به صورت غیرقانونی و کسب منفعت به میزان ۹۶ میلیارد تومان می‌باشد و دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم اخوت‌فرد گفت: متولد ۱۳۵۶ هستم و از سال ۸۲ در تهران زندگی می‌کنم و هیچ سمتی در شرکت نداشتم اتهام قرائت شده را قبول ندارم در سال ۸۷ برای اخذ وام مراجعه کردم و با زرنانی آشنا شدم و قرار شد برایم وام کالا بگیرد. زرنانی به من گفت که خرید و فروش کالا انجام دهیم و به این ترتیب شرکت اهورا پرشین آسیا را در سال ۸۸ تاسیس نمودیم در اواخر ۹۴ و اوایل ۹۵ اشرفی از من طلبکار بود و زمینی را به ایشان فروختم در سال ۹۵ در اقدسیه دفتر فروش مصالح ساختمانی داشتم زرنانی به من اعلام کرد که باید بدهی‌ات با اشرفی تسویه کنی در طول یک ماه حدود ۱۳۰ میلیون تومان برای اشرفی جنس فروختم.

وی افزود: زرنانی به واسطه شرکت‌هایی که داشت با من کار می‌کرد و در اواسط ۹۶ جنت‌مکان به همراه زرنانی به دفتر اشرفی آمدند زرنانی گفت که جنت‌مکان مدیرعامل شرکت طرح و نقشه پناهی است و برای خرید کنجاله سویا از شرکت به‌پاک به پول نیاز دارم و زرنانی از اشرفی ۳۰۰ میلیون تومان گرفت و پس از مدتی اشرفی با زرنانی اختلاف پیدا کرد همچنین به دفتر مر مراجعه کردم و گفت که کالا‌ها را ترخیص می‌کنم.

متهم اخوت‌فرد گفت: پس از مدتی دفتری در مشهد زدم و بعد از ان زرنانی اعلام کرد که در مشهد شعبه زده‌ایم و به اعتبار بانک‌های مشهد نیاز داریم به او گفتم که به بانک سامان بروید و معرفی‌شان کردم.

قاضی صلواتی پرسید: آیا سمتی در شرکت داشتید؟

متهم پاسخ داد: خیر. حدود ۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردم.

قاضی صلواتی سوال کرد: چرا مهر شرکت‌ها در منزل شما بوده است؟

متهم پاسخ داد: بعد از اختلاف بین جنت‌مکان و زرنانی، زرنانی مهر شرکت طرح و نقشه پناهی را به من داد و گفت که آن را به جنت‌مکان بده دو عدد از مهر‌های دیگر نیز مربوط به شرکت‌های خودم می‌باشد که یا مدیرعامل هستند و یا سهامدار.

قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: جلسه بعدی فردا مورخ ۹۸/۹/۱۳ راس ساعت ۹ صبح برگزار می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو