گیاهی سرشار از شگفتی های درمانی

126

1398/9/13

00:26


مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی گفت: گیاه ختمی یا گل خیرو دارای طبیعتی سرد و تر بوده و از نظر بوعلی سینا معتدل است.

گیاهی سرشار از شگفتی های درمانی

به گزارش بهداشت نیوز محسن پویان با بیان اینکه تخم گیاه مدر و تب بر است و گل‌های آن خشک کننده بوده و برای روماتیسم استفاده می‌شود، افزود: ریشه آن خاصیت تب بر داشته و ریشه آن به صورت ضماد برای برای ترمیم زخم مفید است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه ریشه، تخم، گل و برگ ختمی برای کاهش دردهای زایمان اثربخش است، تصریح کرد: گل و برگ ختمی برای درمان سوختگی مفید بوده و دم کرده گل آن برای بیماری برونشیت اثر شفابخش دارد.

پویان اظهار کرد: برگ و گل ختمی به صورت دم کرده برای تسکین سرفه مفید است و دم کرده آن برای رفع التهاب گلو مفید بوده و ضماد برگ آن برای التیام ورم بناگوش، دمل‌ها، ورم مقعد و ورم اعضای بدن اثربخش است.

وی افزود: ضماد برگ آن با چربی و پیه مرغ برای تسکین درد سیاتیکم، درد مفاتصل و نرم کردن ورم‌های سفت اثربخش است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: دم کرده برگ ختمی برای شست و شوی موی سر و نرم کردن آن اثربخش بوده و ختمی را در مصارف دارویی بهتر است با آب زرشک، عسل و رازیانه مصرف کرد.

پویان با بیان اینکه دم کرده و عصاره گل و برگ ختمی برای عوارض پوستی و رفع تحریکات پوستی مفید است، افزود: برای تسریع دندان‌بندی کودکان، ریشه ختمی را کاملا تمیز و ضدعفونی کرده و برای جوییدن و ساییدن لثه‌ها به کودک می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اثر ریشه ختمی از لاستیک‌هایی که به صورت صنعتی برای مالش لثه کودکان ساخته شده بهتر است، تصریح کرد: ضماد و برگ گل ختمی برای بهبود ورم پستان زنان اثربخش بوده و ماده ژلاتینی که خیساندن ساقه گیاه در آب حاصل می شود به صورت استعمال خارجی برای التیام زخم‌های ناشی از بریدگی و سوختگی‌ها اثرات درمانی دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: در مصارف خارجی از پودر ریشه ختمی در مقدار مناسب آب تا مرحله تولید ماده ژلاتینی بهره می‌گیرند.

وی اظهار کرد: برای تهیه جوشانده ریشه ختمی از یک قاشق ریشه خرد شده در یک لیوان آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه استفاده می‌شود که سه نوبت در روز مصرف می‌شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: برای تهیه دم کرده گل ختمی از 20 گرم گل خشک در یک لیتر آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه استفاده شده و از این دم کرده روزانه سه نوبت و هر نوبت یک فنجان مصرف می‌شود.

پویان ادامه داد: برای رفع یبوست و تحریک روده‌ها چهار گرم ریشه ختمی را با دو گرم ریشه شیرین بیان و دو گرم لاکتوز مخلوط کرده و صبح ناشتا مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه مصرف آن برای بانوان باردار و شیرده جایز نیست و برای کودکان نیز نصف مقدار مصرف بزرگسالان باید مصرف شود، خاطرنشان کرد: در صورت بروز ناراحتی‌های معده در مصرف ختمی باید مقدار مصرف را کاهش داد.

 

منبع: سیناپرس

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو