به نظر می رسد که دختران علاقه زیادی به آرایش صورت خود دارند. هیچ کس طرفدار استفاده بیش از حد از آرایش نیست، با این حال در مواقعی خاص انجام آرایش ضروری است. بدون آرایش، شما نمی توانید دختری جذاب به نظر برسید در حالی که دختران دیگر با استفاده از آرایش، زیبا شده اند. اگر پوست چرب باشد، به دلیل ندانستن لوازم آرایشی مناسب پوست تان، نگران این خواهید بود که پوست شما روشن نباشد. پوست تان آکنه های زیادی دارد که باعث شده باور کنید هیچ راه حلی برای از بین بردن آنها وجود ندارد. در ادامه این مقاله ار بخش زیبایی, پوست و موی دکتر سلام به توضیج کامل درباره بهترین آرایش برای پوست چرب پرداخته و با آن آشنا می شویم.

پوست چرب

پوست چرب چیست؟

به طور کلی سه نوع پوست داریم: پوست چرب، پوست خشک و نوع سومی که ترکیبی از دو مورد قبلی است. پوست چرب نوعی است که درآن تعدادی از غدد چربی ترشحات زیادی دارند. غدد سبابه زیر حفرات صورت فعال می باشد و میزان زیادی چربی و عرق را از طریق حفرات تولید و آزاد می کنند. وجود عرق و چربی فراوان سبب بزرگ تر شدن حفرات می گردد. اگر پوست چربی دارید، سطح پوست شما اغلب براق است به ویژه در ناحیه بینی و پیشانی.

برای تشخیص شما می توانید از کاغذهای جاذب استفاده کنید. صورت خود را به طور کامل بشویید و بعد از 30 دقیقه صورت خود را با کاغذ های جاذب پاک کنید. درصورتی که پوست شما چرب باشد، این کاغذها به سرعت به پوست تان می چسبند و چربی را جذب می کنند و اگر پوستتان چرب نباشد، کاغذها کاملا خشک خواهند بود و یا تنها مقدار کمی چربی جذب آنها خواهند شد. به دلیل تولید فراوان عرق و چربی، حفرات بزرگ می باشند که نتیجه آن تجمع آلودگی در پوست و خطر بروز آکنه های سر سیاه و سر سفید در آن می باشد.

در موارد شدید این آکنه ها توانایی تبدیل به پوسچول یا التهابات پوستی (خفیف تا شدید) را دارا می باشند. حجم زیاد عرق و چربی سبب انسداد حفرات می شود و عاملی برای رشد باکتری های پروپیونی باکتریوم آکنس (باکتری تغذیه کننده از چربی) و ایجاد التهابات فولیکولی می گردد.  در صورت رشد این باکتری در پوست، فولیکول های مو دچار آسیب خواهد شد که نتیجه آن آسیب جدی به پوست خواهد بود . بنابراین ضروری است که دستور بهداشتی و مراقبتی مناسبی را برای پوست چرب خود داشته باشید.

علل رایج ایجاد پوست چرب

علل شایع پوست چرب عبارتند از :

عوامل ژنتیکی

اگر والدین شما دارای پوست چربی هستند، علت احتمالی پوست چرب شما مشخص می گردد. زیرا عوامل ژنتیکی از علل اصلی بروز پوست چرب در اغلب افراد می باشد.

مراقبت های پوستی

در طول دوره مراقبتی از پوست، اغلب افراد از مواد تمیز کننده و تراش استفاده می کنند که سبب ایجاد ایجاد حساسیت و تحریک پوستی و تولید چربی بیشتر می گردد. همچنین استفاده فراوان از محصولات مراقبت پوستی سبب افزایش فعالیت غدد سبابه و ایجاد اختلال در آنها می گردد.

تغییرات جوی

افزایش دما و رطوبت در طول فصول بهار و تابستان سبب افرایش تولید چربی بر روی پوست می گردد و بالعکس به هنگام زمستان که هوا خشک می گردد، پوست تمایل به خشکی دارد، بنابراین پوست شروع به ساخت چربی جهت جبران فقدان آب می کند.

استفاده از داروها

کنترل هورمونی و هورمون درمانی می تواند سبب افزایش میزان چربی در پوست گردد. همچنین تقریبا همه داروها می توانند سبب دهیدراسیون و افرایش میزان چربی در پوست گردد.

پوست چرب

استفاده نامناسب از لوازم آرایشی

به عنوان مثال فردی که دارای پوستی ترکیبی ( چرب و خشک ) می باشد اگراز تمیز کننده مناسب پوست چرب استفاده کند، احتمال دارد چربی پوست وی کاهش یابد، بنابراین  پوست برای جبران چربی از دست رفته، میزان بیشتری چربی تولید می کند.

تغییرات هورمونی

در زنان هورمون های آندروژنی در طول بارداری، پیش از قاعدگی، قاعدگی و پس از قاعدگی دچار نوساناتی می شود. این تغییرات سبب افزایش فعالیت حداکثری غدد سبابه می گردد که نتیجه آن وجود همیشگی چربی روی پوست می باشد.

استرس

برای سازگاری با استرس، بدن شروع به تولید میزان زیادی آندروژن می کند که سبب تولید بیشتر چربی می گردد.

استفاده غیرضروری از ابزار مراقبتی پوست

استفاده از پدها، پاک کننده های چرخشی یا دستکش های تمیز کننده نه تنها سبب آزردگی پوست شما بلکه سبب خشکی آن نیز می گردد که به همین علت پوست چربی فراوانی تولید می کند.

گرفتن حمام آفتاب

گرفتن حمام آفتاب راهکاری مناسب برای کاهش چربی پوست نیست. در حقیقت اگر چه حمام آب می تواند به خشکی پوست شما کمک کند ولی با گذر زمان ایجاد واکنش های پوستی باعث می شود غدد سبابه موجود در پوست، روغن بیشتری جهت محافظت از پوست تولید کنند.

علائم شایع پوست چرب

علایم شایع پوست چرب عبارتند از:

  • پوست براق به ویژه در ناحیه بینی و پیشانی
  • وجود تعداد زیادی آکنه به ویژه آکنه های سرسفید، سر سیاه و پوسچول
  • حفرات بزرگ
  • پوست خشن
  • پوست ضخیم
  • احساس همیشگی عدم تمیزی پوست

گاه ممکن است علایمی دیگر نمایان شود که در بالا ذکر نشده است. برای دریافت مشاوره درباره علایم این بیماری، می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

پوست چرب


بیشتر بخوانید: تخلیه کردن جوش های سر سفید و سر سیاه صحیح است؟


چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوست چرب هستند؟

پوست چرب معمولا در افرادی بروز می کند که در آب و هوای گرم و مرطوب قرار دارند و از لوازم آرایشی زیاده استفاده می کنند. جهت کنترل و کاهش عوامل خطر این وضعیت، فرد می تواند جهت کسب اطلاعات بیشتر به پزشک مراجعه کند.

درمان رایج جهت پوست چرب

در اینجا به چندین راهکار درمانی و پیشگیری کننده از پوست چرب اشاره می شود:

پوست تان را دو یار در روز با تمیز کننده متوسط صورت بشویید.

تمیز کننده های پوستی، چربی های اضافی خشک شده در حفره ها را تخلیه می کند. متخصصان پوست بر این عقیده اند که به کارگیری پاک کننده ها دو بار در روز، بهترین راهکار جهت درمان و پیشگیری از پوست چرب می باشد.

از تونر جهت فشردن حفره ها و خارج کردن چربی استفاده کنید.

انواع مختلفی از تونر ها وجود دارد. می توان از خاصیت فشارندگی یا خنک کنندگی تونر جهت درمان پوست چرب استفاده کرد.

از کاغذهای جاذب چربی جهت کاهش سریع محتوای چربی استفاده کنید

کاغذهای جاذب چربی مناسب پوست های چربی است که به طور دائم چرب است و خشک نمی گردد.

استفاده از ماسک صورت پاک کننده عمقی  جهت از بین بردن چربی اضافی

ماسک ها نسبت به روش های مرسوم، پاکسازی عمیق تری انجام می دهند. ماسک ها معمولا به عمق نفوذ کرده و ضایعات و چربی های اضافی حفره ها را خارج می کنند. با این حال ماسک ها هم میتوانند سبب خشکی پوست گردند پس کاربرد صحیح شرط اساسی استفاده از آنها است.

استفاده از مرطوب کننده ها و ضد آفتاب های فاقد چربی

با دقت دستورالعمل های مربوط به هر محصول را مطالعه کنید و فقط محصولات آرایشی دارای آب را انتخاب کنید چون داخل حفره ها خشک نمی شوند.

اگر پوست چرب عامل ایجاد آکنه باشد، می توان آن را با داروهای بدون نسخه درمان کرد

از محصولات دارای بنزیل پراکسید جهت از بین بردن باکتری های زیر پوستی و عامل ایجاد آکنه استفاده کنید. این داروها همچنین سبب کاهش سلول های پوستی مرده مانده در حفرات می گردند.

پوست چرب


بیشتر بخوانید: رمز و رازهایی درمورد آکنه و جوش


غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و اسیدچرب های امگا سه مصرف کنید

این نوع غذاها سبب بهبود ظاهر و ساختار پوست شما می شود. برای پیشگیری از داشتن پوست چرب، از مصرف غذاهای چرب و قندی اجتناب کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پوست چرب شد و به کارگیری درمان های خانگی موثر نبود، شما باید برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید و اگر هر سوالی داشتید با پزشک خود در میان بگذارید. اختلال هر فرد متفاوت از دیگری است پس لطفا با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راه حل برای شما پیشنهاد گردد.

بهترین آرایش برای افرادی با پوست چرب

1- به طور کامل صورت خود را بشویید.

این اولین نکته در افراد با پوست چرب مستعد آکنه می باشد. در ابتدا صورت خود را برای از بین بردن کثیفی ها و چربی اضافی بشویید. این کار باعث می شود تا آرایش شما طبیعی به نظر برسد و مدت طولانی تری روی پوست شما بماند. از پاک کننده متوسطی با PH متعادلی استفاده کنید چون پوست شما را خشک یا ملتهب نمی کند.

استفاده از پاک کننده قوی می تواند سبب تولید چربی بیشتر جهت جبران چربی های پاک شده گردد. اگر پوست تان چرب است از پاک کننده های بر پایه چربی استفاده کنید چون سبب کاهش تولید چربی در پوست شما خواهند شد. اگر پاک کننده های متوسط کارایی لازم را ندارد از پاک کننده های محتوی بنزیل اکساید، سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید و یا بتاهیدروکسی اسید استفاده کنید.

به هنگام شستشوی صورت پوست تان را به آرامی بشویید. اگر از حوله یا اسفنجی جهت شستن صورت خود استفاده کنید، پوست شما چربی بیشتری تولید خواهد کرد.  بنابراین همیشه با پوست خود به نرمی رفتار کنید. شستن روزانه دو بار صورت جهت کنترل میزان چربی پوست ضروری است.

باید پوست صورت تان را بعد از بیدار شدن و قبل از خواب بشویید چون کنترل میزان چربی پوست بسیار با اهمیت است. وجود چربی زیاد در پوست باعث عدم ماندگاری آرایش می گردد. علاوه بر این موارد، همیشه پوست صورت خود را با آب سرد بشویید و اگر خیلی سرد بود، آب ولرم جایگزین مناسبی خواهد بود ولی استفاده از آب داغ سبب التهاب و خارش پوست، از بین رفتن چربی طبیعی پوست و تولید مقادیر زیادی چربی می گردد.

2- از آب گل سرخ جهت متعادل کردن PH پوست استفاده کنید.

یکی از پیشنهاداتی است که حتما باید انجام شود. بعد از پاک کردن صورت، دو یا سه لایه از آب گل سرخ را روی پوست بریزید تا PH پوست به حالت تعادل برسد. این مرحله، مرحله ای حساس می باشد که طی آن آب گل سرخ علاوه بر مرطوب سازی عمقی پوست، سبب کنترل تولید چربی توسط پوست می گردد. می توان از چندین لایه اضافی آب گل سرخ برای نواحی مثل چانه، بینی یا پیشانی که چربی بیشتری تولید می کنند، استفاده کرد.

3- مرطوب سازی

به منظور داشتن بهترین آرایش در پوست چرب مستعد آکنه با حفرات بزرگ، مرطوب سازی نیازی اساسی می باشد. بلافاصله بعد از به کار بردن آب گل سرخ باید چربی پوست را مرطوب کرد. انواع مختلفی از مرطوب کننده ها جهت انتخاب وجود دارد. اگر پوست تان چرب است، از مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده کنید چون سبب نرمی بیشتر پوست می شود و عاملی تحریکی جهت تولید چربی بیشتر نمی باشد.

پوست چرب

از به کار بردن مرطوب کننده های دارای چربی مانند روغن های معدنی یا کره روغنی اجتناب کنید. این دو ماده سبب افزایش تولید چربی در پوست شما می گردد و وضعیت پوست تان را بدتر می کند. باید لیست مواد موجود در محصول را قبل از خرید  از روی جعبه آن بخوانید. مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که دارای دایمتیکون باشد چون این نوع مرطوب کننده ها سبب محدودیت تولید چربی می گردد. تمام چیزی که به هنگام آرایش نیاز دارید، محدودیت تولید چربی است.

محصولات مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که عامل مشکلات پوستی و ایجاد چربی نمی شوند. صرف نظر از نوع مرطوب کننده انتخابی تان، به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید که عامل تشکیل آکنه نباشند. مرطوب کننده های با برچسب بدون چربی یا بدون تولید آکنه بهترین گزینه انتخابی می باشد.

انواع مختلفی از مرطوب کننده ها را مورد سنجش قرار دهید تا در نهایت نوع مناسب خود را اتخاب کنید. ممکن است مرطوب کننده سازگار با پوست چرب تاثیر یکسانی در افراد مختلف نداشته باشد. اگر کسی پیشنهاد استفاده از نوع خاصی مرطوب کننده را به شما می دهید، حتما قبل از خرید نمونه ای از آن را استفاده کنید. اغلب فروشنده های مغازه های لوازم آرایشی، نمونه ای از محصول را در اختیارتان قرار می دهند.

استفاده از مرطوب کننده ها باید به دقت انجام شود. در ابتدا شما باید تنها لایه نازکی از مرطوب کننده را استفاده کنید و سپس در صورت نیاز مقادیر فراوانی استفاده کنید. تنها به اندازه نوک انگشت از مرطوب کننده را برداشته و استفاده کنید. در صورتی که هنوز قسمتی از پوست تان خشک بود، مقادیر بیشتری را استفاده کنید.

4- بهترین آرایش برای پوست چرب؛ استفاده از بتونه دائمی

هنگامی که درباره راه های انجام آرایشگری بر روی پوست چرب و مستعد آکنه بحث می شود، استفاده از یک پودر مات کمک شایانی کاهد کرد. بعد از پاکسازی و مرطوب سازی پوست، بسیاری از مردم بلافاصله از کرم پودر استفاده می کنند ولی اگر شما پوست چربی دارید، هرگز این کار را انجام ندهید و بهتر است قبل از آن، از بتونه کاری استفاده کنید چون در طول روز سبب جذب چربی اضافی پوست صورت تان می شود. بتونه سبب پر کردن حفرات و نرمی پوست می شود.

پوست چرب

به لطف آن، مراحل انجام آرایش بسیار جذاب خواهد شد. تا زمانی که پوست شما چرب است از بتونه های دائمی استفاده کنید. بتونه کاری های دائم سبب جذب چربی اضافی شما در طول روز می شود. در نتیجه ماندگاری بیشتری روی پوست شما دارد. برای استفاده از بتونه مقداری کمی از آن را بر روی چانه، گونه ها و بینی خود بمالید و سپس آن را به سراسر صورت بمالید تا تمام صورت و گردن را بپوشاند. برای مالیدن می توان از دست یا قلم مو استفاده کرد. بتونه های رنگی برای تغییر رنگ پوست انجام می شود.

به عنوان مثال:

  • اگر پوست شما مات است، از بتونه صورتی روشن استفاده کنید تا حالت گلگون داشته باشد.
  • اگر پوست شما روشن است، از بتونه بنفش روشن برای خنثی کردن آن استفاده کنید.
  • بتونه سبز برای ناپدید کردن خط و خال های یرخ کاربرد دارد.
  • نوع مناسب بتونه را با توجه به حالت صورت تان انتخاب کنید.

5- از کرم پودر استفاده کنید.

کرم پودر سبب  روشن و براق شدن پوست می گردد. اگر از کرم پودر استفاده نکنید، انجام آرایش به سختی خواهد بود چون پوست رنگ های متفاوتی خواهد داشت و پوست تان لطیف و طبیعی نخواهد بود. تا زمانی که پوست چربی دارید، از کرم پودرهای ماندگار بدون چربی استفاده کنید چون این نوع از کرم پودر به دلیل وجود مقادیر کافی چربی در پوست صورت تان، مانع تولید چربی اضافی می گردد.

همیشه از خرید کرم پودرهای حاوی ذرات روغن خودداری کنید و به جای آن از کرم پودرهای ماندگار استفاده کنید. این نوع از کرم پودرها دارای روش ساخت ویژه ای هستند که سبب ارزانی آرایش می گردد. برای استفاده از کرم پودر، مفداری از آن را بر روی گونه ها، پیشانی، چانه و روی بینی استفاده کنید. برای پوشش نسبی، از انگشت خود جهت مالیدن کرم پودر استفاده کنید. اگر پوشش کاملی می خواهید، از یک آرایش پاک کن استفاده کنید.

مطمئن باشید که رنگ کرم پودر مناسبی را انتخاب کرده اید. اگر رنگ کرم پودر انتخابی تان مشابه با رنگ پوست گونه ها و گردن تان است، انتخاب درستی داشته اید. اگر رنگ گونه ها و گردن تان متفاوت است، رنگی را انتخاب کنید که مناسب با رنگ گردن تان است. در غیر این صورت که رنگ کرم پودرتان متفاوت از دو حالت قبلی است، شبیه کسی که از ماسک استفاده کرده است به نظر خواهید رسید.

پوست چرب

انتخاب و استفاده از کرم پودر دارای رنگ مشابه با پوست، سبب  طبیعی و نرم به نظر رسیدن آن می شود و همچنین باعث ایجاد زیربنای کاملی جهت استفاده از تن های تیره یا روشن به منظور کنتراست یا هایلایت صورت می شود. اگر انتخاب رنگ مناسب برای شما سخت است از کرم پودر های با رنگ مشابه رنگ گردن تان استفاده کنید.

پوست گردن نسبت به پوست صورت با نشاط تر است. استفاده از کرم پودر هم رنگ با پوست گردن، عدم تیرگی پوست نسبت به حالت معمولی را تضمین می کند. علاوه براین از کرم پودری استفاده کنید که اجزای مشابه با سایر محصولات مورد استفاده تان داشته باشد. برای مثال برای تمام لوازم آرایشی یا از حالت پودری و یا کرمی آنها استفاده کنید چون استفاده همزمان هر دو نوع سبب چسبندگی آرایش می شود.

اگر شما نگران خشکی پوست یا بدتر شدن آکنه ها در پی استفاده مکرر از کرم پودر هستید، استفاده از کرم پودرهای حاوی مواد معدنی بهترین انتخاب خواهد بود. کرم پودرهای معدنی سبب نرمی پوست و حفرات آن می گردد. با این حال اگر کرم پودرهای معدنی را با قلم مو به کار نبرید، پوست تان همچنان خشک خواهد بود.

سایه های مختلفی را می توان در صورت ایجاد کرد. انتخاب قلم موی مناسب بسیار مهم است. اگر رنگ ها به طرز مناسبی با هم ترکیب نشوند، آرایش شما غیرطبیعی به نظر می رسد. شما به یک قلم موی بزرگ و پرحجم نیاز دارید پس از قلم موهای کوچک استفاده نکنید. از قلم موهایی استفاده کنید که از موهای طبیعی ساخته شده است. اگر قلم موی آرایشی ندارید، بهترین جایگزین انگشتان تان است. حرارت انگشتان سبب صاف شدن آرایش تان به ویژه هنگام استفاده از کرم پودر های کرمی می گردد.

6- بهترین آرایش برای پوست چرب: از کرم های BB استفاده کنید.

کرم BB محصولی چند عملکردی می باشد. دارای کاربردی به عنوان مرطوب کننده، بتون و کرم پودر می باشد. استفاده از این محصول زمان آرایش شما را کاهش می دهد. این محصول ویژه افرادی است که از لوازم آرایشی زیادی استفاده می کنند و به دلیل پوست چرب، چربی ها در حفرات آنها تجمع کرده است و مستعد آکنه می باشند. بنابراین  کرم BB مناسب افراد پوست چرب می باشد. همچنین پوششی نازکی را ایجاد می کند تا آرایش شما طبیعی تر به نظر برسد. با این حال این محصول نمی تواند آکنه ها یا جوش ها را بپوشاند.

7- از کانسیلر استفاده کنید.

برای داشتن بهترین آرایش در پوست چرب حاوی حفرات بزرگ و مستعد آکنه، استفاده از کانسیلر آرایش شما را به سطح بالاتری ارتقا می دهد. کانسیلر برای پوشاندن آکنه، نقاط قرمز یا سیاه یا سیاهی زیر چشم استفاده می شود. برای پوشش حداکثری از کانسیلر مایع و یک قلم موی آرایشی کوچک جهت مالیدن آن استفاده کنید.

پوست چرب

برای پوشش حداقلی از کانسیلر میله ای استفاده کنید. برای پوشش کامل، کانسیلر را روی لایه های کرم پودر بمالید. برای مالیدن کانسیلر می توان از نوک انگشتان، سوآب پنبه ای یا قلم موی آرایشی استفاده کرد. کانسیلر خود را متناسب با کرم پودر خود انتخاب کنید. در صورت امکان شما می توانید محصولات تولید شده توسط یک کارخانه مشترک را تهیه کنید تا از انطباق رنگ ها اطمینان داشته باشید.

8- از به کاربردن لایه های حجیم مواد آرایشی بپرهیزید.

باید از به کاربردن حجم سنگین مواد آرایشی اجتناب کنید و فقط از لایه های نازک این مواد استفاده کنید و در مناطق دچار مشکل، لایه های بیشتر را اضافه کنید.  لایه های نازک سبب کمک به قرارگیری بهتر و ماندگاری طولانی مدت آرایش بر روی پوست چرب می شود و ظاهر پف آلودی نخواهی داشت.

9- بهترین آرایش برای پوست چرب: از کرم پودر تیره تری نسبت به رنگ پوست تان استفاده کنید.

تعجب نکنید، اینکته موردی است که حتما باید برای افراد با پوست چرب و دارای آکنه یادآوری شود. رنگ های تیره تر جهت پوشاندن قسمت هایی از صورت کاربرد دارد که نمی خواهید دیگران به آنجا توجهی کنند. شما نقاطی از پوست تان را تیره خواهی کرد که باعث شوند گونه هایتان بهتر دیده شوند و چانه تان کوچکتر به نظر برسد.

از رنگ های خیلی تیره تر از رنگ پوست تان استفاده نکنید چون آرایش تان را غیر طبیعی جلوه می دهد. می توان از سایه چشم برنزه کننده یا کانسیلر تیره به جای کرم پودر استفاده کرد. فقط مطمئن باشید که همه محصولات آرایشی مورد استفاده تان، از نوع پودری یا کرمی باشد. مرئی کردن معمولا سخت می باشد. اگر به طرز اشتباهی آن را انجام دهید، صورت شما بسیار عجیب به نظر خواهد رسید.

پوست چرب

برای مرئی کردن می توانید مراحل زیر را طی کنید:

– موی خود را به طور منظم از پشت گره بزنید. این کار به شما کمک می کند تا به راحتی هر آنچه در حال انجام آن می باشید، ببینید.

– از نوک انگشت یا قلم مو برای مالیدن کرم پودر تیره روی پیشانی یا گونه هایتان ( نواحی از پوست که در معرض نور طبیعی قرار نمی گیرند) استفاده کنید.

10- از کرم پودر روشن تر از رنگ صورت تان استفاده کنید.

برای اینکه صورت شما بعد از آرایش به صورت طبیعی جلوه کند، نیاز است تا قسمت هایی از پوست تان را روشن  و قسمت هایی دیگر را تیره کنید. برای محصولات روشن کننده باید از کرم پودرهایی استفاده کنید که دو درجه نسبت به رنگ پایه پوست شما روشن تر باشد. استفاده از روشن کننده هایی که نسبت به پوست تان بسیار وشن می باشد، آرایش شما را غیرطبیعی جلوه می کند. به جای کرم پودر ها می توانید از کانسیلرهای روشن یا سایه چشم های روشن استفاده کنید. فقط مطمئن باشید که همه محصولات آرایشی مورد استفاده تان، از نوع پودری یا کرمی باشد.

11- بهترین آرایش برای پوست چرب: از پودر استفاده کنید.

فقط تعدادی کمی از این نکته برای ایجاد بهترین آرایش در پوست چرب و مستعد آکنه آگاهی دارند. پودر به عنوان پوششی پایه ای استفاده می شود و سبب جذب چربی اضافی روی پوست می گردد. سه نوع اصلی پودر وجود دارد: پودر سبک، پودر فشرده و پودر درخشان. با استفاده از قلم مویی نرم لایه ای نازک از آن را در سراسر پوست بمالید. جهت جلوگیری از خشکی نواحی زیر چشم و اطراف دهان دقت داشته باشید.

اگر پوست تان چرب است باید جهت پوشش متوسط، پودر سبک را به جای پودر فشرده استفاده کنید. هر گاه به پودر نیاز داشتید، از آن استفاده کنید. بسیاری از مردم این مرحله را نادیده می گیرندو فکر می کنند ضروری نمی باشد در حالی که تصوری غلط می باشد. پودر سبب کمک به کنترل میزان چربی روی پوست و ماندگاری طولانی آرایش بر روی پوست می گردد. اگر پوست چربی دارید، حتما باید از پودر استفاده کنید.

12- از ریمیل های ضد آب استفاده کنید.

حتی اگر شما طرفدار استفاده از ریمیل های ضدآب نیستید، شما به دلیل دارا بودن پوست چرب باید از این نوع ریمیل استفاده کنید. ریمیل  ضد آب اگر به طرز مناسب پاک نشود، آزار دهنده می باشد و ممکن است انباشته گردد. با این حال وقتی که بعد از حدود 15 ساعت فعالیت مژه های شما همچنان مثل دقایق اولیه خوب به نظر میرسد، از انتخاب خود راضی خواهی بود. نکته جالب درباره به کار گیری ریمیل، حرکت دادن دسته ریمیل همزمان با بالا بردن مژه هایتان میباشد که باعث  پراکندگی ریمیل و  مانع انباشتگی آن می گردد.

13- بهترین آرایش برای پوست چرب: آرایش تان را کامل کنید.

بعد از آرایش پوست تان، شما چندین مرحله زیر را باید جهت تکمیل آرایش تان انجام دهید:

  • از مداد ابرو استفاده کنید. رنگ آن را هم رنگ با موی خود انتخاب کنید.
  • از رژ گونه استفاده کنید. باید از قلم مو برای مالیدن رژ گونه استفاده کنید.
  • از پودر چشم استفاده کنید. هر چه کیفیت پودر چشم بیشتر باشد، ماندگاری آن افزایش می یابد.
  • برای هایلایت کردن چشم های خود از خط چشم استفاده کنید.
  • ریمیل را با قلم مو بکشید.
  • از رژ لب هم رنگ با رژ گونه خود استفاده کنید.

پوست چرب

14- روی صورت تان اسپری بزنید.

برای حفاظت بیشتر می توانید از اسپری های با ماندگاری طولانی مدت استفاده کرد. این اسپری برای پوست های چرب ضروری است. اگر نیاز دارید که آرایش به صورت طولانی روی صورت تان باقی بماند، بعد از اتمام انجام آرایش از اسپری استفاده کنید.

15- بهترین آرایش برای پوست چرب: خط لب خود را با لیپ لاینر تنظیم کنید.

برای اینکه رژ لب تان ثابت بماند، از لیپ لاینر استفاده کنید. این نکته نه تنها برای افرادی که لب های کامل می خواهند بلکه برای کسانی است که می خواهند تا رژ لب شان ماندگاری زیادی داشته باشد. استفاده از لیپ لاینر، مانع خونریزی از لب یا محو شدن رژ لب می شود.


بیشتر بخوانید: پوست خشن و این درمان ها


16- کاغذهای خشک کننده ای جهت خشک کردن صورت خود همراه داشته باشید.

در میان نکات لازم جهت داشتن بهترین آرایش برای پوست چرب، این نکته شاید بی اهمیت در نظر گرفته شود. اگر در طور روز پوست شما براق است، شما به کاغذ هایی نیاز خواهید داشت تا نواحی چرب دار را با آن خشک کنید. این محصول باعث می شوود تا چربی پوست را بدون پاک کردن سایر محصولات آرایشی پاک کنید.

17- بهترین آرایش برای پوست چرب: از لمس صورت خود اجتناب کنید.

بسیاری از افراد عادتی طبیعی جهت لمس صورت خود دارند، با این حال اگر خواهان بهترین آرایش برای پوست چرب مستعد به آکنه همراه با حفرات بزرگ هستید، باید از لمس صورت خود اجتناب کنید. کثیفی ها و چربی های موجود در دست های شما به حفرات سطح پوست صورت تان منتقل خواهد شد که نتیجه آن ایجاد حساسیت پوستی  مخرب پودر ها و کرم پودری آرایش شما می باشد. اگر صورت خود را با دستانتان لمس نکنید، از ماندگاری طولانی آرایش بر روی پوست تان متعجب خواهید شد.

اگر شما پوست چربی دارید، شاید در انتخاب محصولات آرایشی مناسب برای پوست تان دچار اشتباه گردید که نه تنها چربی پوست تان را کنترل نمی کند بلکه باعث خشک تر شدن آن نیز می گردد. نکات بالایی برای افرادی مناسب است که پوست چربی دارند و خواهان آرایشی زیبا می باشند. به یاد داشته باشید که این نکات راه حل نمی باشند بلکه راه هایی برای داشتن آرایشی بهتر می باشند. شما باید علاوه بر روش های آرایشی روی مراقبت های پوستی نیز تمرکز کنید. تنها با توجه به چندین نکته می توان آرایش کاملی را در طول روز تجربه کرد.