ناتو، چین را مشخصا یک تهدید دانست

منبع: برترین ها

71

1398/9/13

12:59


کشورهای عضو ناتو قصد دارند در بیانیه پایانی خود برای اولین بار چین را یک تهدید قلمداد کنند. البته دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی تأکید کرده که هدف از این گام این نیست که چین "دشمن جدید" ناتو خوانده شود.

خبرگزاری ایسنا: کشورهای عضو ناتو قصد دارند در بیانیه پایانی خود برای اولین بار چین را یک تهدید قلمداد کنند. البته دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی تأکید کرده که هدف از این گام این نیست که چین "دشمن جدید" ناتو خوانده شود.

 به نقل از خبرگزاری آلمان، رهبران کشورهای عضو ناتو روز سه‌شنبه بر سر متن بیانیه پایانی اجلاس خود به توافق رسیده‌اند. البته این بیانیه باید امروز چهارشنبه به امضای سران کشورهای عضو برسد.

پیمان آتلانتیک شمالی برای نخستین بار به طور مشخص در قبال چین موضع‌گیری کرده و این کشور را یک تهدید دانسته است. در این بیانیه آمده است که نفوذ روزافزون چین فرصت‌هایی را به وجود آورده، اما در عین حال چالش‌هایی را نیز به همراه دارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در این رابطه تأکید کرد، بحث بر سر آن نیست که چین "یک دشمن جدید" خوانده شود.

او افزود: «چین از لحاظ بودجه نظامی در رتبه دوم جهان قرار دارد. این به معنای ظرفیت‌های نظامی رو به رشد است، از جمله موشک‌هایی مدرن که می‌توانند اروپا یا آمریکا را هدف قرار دهند.»

به گفته استولتنبرگ ناتو قصد ندارد در آینده در "دریای چین حضوری نظامی" نشان دهد؛ جایی که درگیری‌های منطقه‌ای میان چین و کشورهای همسایه آن وجود دارد. او در ادامه گفت: «اما چین مانند روسیه دامنه نفوذ خود در قطب‌ شمال و در آفریقا را گسترش داده و در اروپا نیز سخت مشغول سرمایه‌گذاری است.»

گسترش نسل پنجم شبکه تلفن همراه (G5) از جمله مواردی است که نگرانی پیمان آتلانتیک شمالی را برانگیخته است. در این زمینه شرکت چینی هواوی (Huawei) از پیشگامان محسوب می‌شود. ناتو نگران است که حکومت چین از طریق نظارت و کنترل ساختارها مکالمات اعضای ناتو را شنود کند.

به گزارش دویچه‌وله، ایالات متحده آمریکا معتقد است که محصولات شرکت چینی هواوی از ایمنی لازم برخوردار نیستند و این شرکت در صورت لزوم ناگزیر است که داده‌های خود را در اختیار چین قرار دهد.

در متن بیانیه پایانی پیمان آتلانتیک شمالی بر این ضرورت تأکید شده که ناتو باید بتواند به سیستم‌های مطمئن و مقاوم تکیه کند.

البته ناتو در نهایت نمی‌تواند کشورهای عضو را به چشم‌پوشی از این محصولات وادارد. کشورهایی چون آلمان و بریتانیا به روشنی گفته بودند که در ارتباط با این انتقاد اساسی با آمریکا هم‌نظر نیستند.

پیمان آتلانتیک شمالی که امسال هفتادمین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد بخشی از بیانیه پایانی را نیز به دستاوردهای خود اختصاص داده و ناتو را "قوی‌ترین و موفق‌ترین پیمان نظامی تاریخ" خوانده است.

البته اظهارات اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در باره "مرگ مغزی ناتو" تنش‌هایی به همراه داشت و پس‌لرزه‌های آن در اجلاس روز سه‌شنبه ۱۲ آذر (۳ دسامبر) نیز محسوس بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در آستانه آغاز اجلاس سران ناتو دست به توبیخ ماکرون زده و سخنان همتای فرانسوی خود را "توهین‌آمیز، خطرناک و نامحترمانه" دانست. به باور ترامپ "هیچ کشوری به اندازه فرانسه به ناتو نیازمند نیست".

این در حالی است که ترامپ خود در گذشته ناتو را "بی‌مصرف" خوانده و تهدید کرده بود که آمریکا از این پیمان خارج می‌شود.

ماکرون با وجود این، بار دیگر بر انتقاد خود تأکید کرد و گفت: «اظهارات من باعث بروز واکنش‌هایی شد، اما من همچنان به گفته‌ خودم پایبند هستم.»

ماکرون بار دیگر ترکیه را به خاطر عملیات این کشور علیه کردها در شمال سوریه مورد انتقاد قرار داد؛ کردهایی که به گفته او پیش از آن در کنار شریک‌های غربی علیه داعش جنگیده بودند. رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد که "این مشکلی استراتژیکی است".

در این میان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، کوشیده که اختلافات را کوچکتر جلوه دهد، اگر چه در عین حال اذعان داشته که "ناتو باید خود را تغییر دهد".

نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در لندن امروز به پایان می‌رسد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو