غذاهایی كه محبوب كلیه‌ها نیستند

136

1398/9/13

15:56


غذاهایی كه محبوب كلیه‌ها نیستند

سلامت نیوز:با توجه به نقش مهم كلیه‌ها در بدن ــ از بین بردن ضایعات از طریق ادرار، تولید هورمون‌ها، تصفیه سموم و مایعات اضافی در خون ــ مراقبت صحیح از آنها اهمیت زیادی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،متأسفانه، بعضی از خوراكی‌های محبوب در صورت مصرف زیاد می‌توانند به این اندام مهم آسیب رسانده و عملكرد طبیعی آن را تحت تأثیر قرار دهند. با برخی مواد غذایی محبوبی كه می‌توانند به كلیه‌هایتان آسیب برساند آشنا شوید.

آووكادو:

گرچه آووكادو خواص تغذیه‌ای متعددی دارد، اما مصرف زیاد آن می‌تواند برای كلیه‌ها خطرناك باشد، به‌خصوص برای كسانی كه دچار بیماری كلیوی هستند.

دلیلش این است كه این میوه از پتاسیم بسیار بالایی برخوردار است. بدن ما به این ماده معدنی احتیاج دارد، اما پتاسیم زیاد در خون می‌تواند عامل بیماری‌های مزمن كلیه باشد و سرعت پیشرفت بیماری‌های كلیوی را تسریع كند.

گوشت:

مصرف زیاد گوشت ممكن است باعث مشكلات كلیوی شود، زیرا سوخت و ساز پروتئین‌های حیوانی فرآیند سختی است و از بین بردن مواد زائد ناشی از آن بار سنگینی برای كلیه‌هاست. یك رژیم غذایی سرشار از پروتئین‌های حیوانی همچنین می‌تواند به ایجاد سنگ كلیه منجر شود.

گوشت دارای مقادیر زیادی از پورین‌هاست كه باعث تحریك تولید اسید اوریك می‌شود. اسید اوریك یكی از دلایل عمده ایجاد سنگ كلیه است. به جای گوشت می‌توانید سبزیجات و آجیل بیشتری بخورید تا پروتئین‌های مورد نیاز بدن را دریافت كنید.

موز:

موز هم همانند آووكادو دارای پتاسیم بالایی است كه می‌تواند برای عملكرد كلیه‌ها مضر باشد.

یك فرد بالغ سالم باید روزانه 3500 تا 47000 میلی‌گرم پتاسیم از غذاها دریافت كند. فقط یك موز متوسط حاوی 537 میلی‌گرم پتاسیم است. به‌ویژه اگر از بیماری كلیوی رنج می‌برید میزان اضافی این ماده معدنی می‌تواند به مشكلات جدی سلامت منجر شود، زیرا بدن قادر به تصفیه میزان اضافی پتاسیم نیست.

لبنیات:

گرچه فرآورده‌های لبنی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است، اما مصرف زیاد شیر ،ماست و پنیر می‌تواند بیشتر از مفید بودن مضر باشد.

فسفر زیاد موجود در این مواد غذایی استرس زیادی به كلیه‌ها وارد می‌كند؛به‌ویژه اگر كلیه‌ها عملكرد خوبی نداشته باشند، فسفر اضافی از خون خارج نمی‌شود و مشكلات جدی سلامت را در پی خواهد داشت.

آب‌پرتقال:

در حالی كه پرتقال و آب‌پرتقال كم‌كالری و سرشار از ویتامین C است، اما مقادیر زیادی پتاسیم دارند. یك پرتقال متوسط 240 میلی‌گرم پتاسیم دارد و یك فنجان آب پرتقال می‌تواند حاوی حدود 470 میلی‌گرم از این ماده معدنی باشد. همان‌طور كه ذكر شد پتاسیم زیاد برای كلیه‌ها مضر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو