خاتمی: جای روحانی بودم، بنزین را گران نمی‌کردم

منبع: برترین ها

120

1398/9/13

16:34


سیدمحمد خاتمی (رئیس دولت اصلاحات) در جمع اعضاء مجمع ایثارگران کشور با انتقاد از طرح اصلاح قیمت بنزین گفت: من اگر جای شما(دولت) بودم حتما الان بنزین را گران نمی‌کردم بلکه می‌بردم در بودجه تا بحث و بررسی شود و اگر تصویب می شد، انجام می‌دادم. در این موقعیت چرا لقمه را دور سر می‌چرخانند؟

برترین‌ها: سیدمحمد خاتمی (رئیس دولت اصلاحات) در جمع اعضاء مجمع ایثارگران کشور تأمین زندگی برخوردار برای اقشار جامعه را خواستار شد.

خاتمی: جای روحانی بودم، الان بنزین را گران نمی‌کردم

سید محمد خاتمی: 

* طبقه متوسط و بالا وارد ماجراهای اخیر نشد، اما با معترضان همدلی داشت

* خطر بزرگ این است که نارضایتی معیشتی با نارضایتی سیاسی و اجتماعی به هم گره بخورند

* اعتراضات در نقاطی رخ داد که بیشتر محرومان جامعه بودند یعنی کم درآمدهای جامعه و این نشانه آن است که مشکل، واقعا وجود دارد و اعتراض، جدی است.

* جریان‌های بیرون کشور، کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند برنامه‌ریزی کنند اما می‌کوشند سوار بر موج ‌شوند و در داخل هم هستند کسانی که غارت و تخریب و آشوب ایجاد می‌کنند و به هر حال جوری وانمود می‌شود که مسأله، براندازی نظام است.

* بخش فرودست جامعه به خاطر گرایش‌هایی که دارد ترجیح می‌دهد حاکمان با دین نسبت ایجابی داشته باشند. اینها در مقابل نظام اسلامی نیستند بلکه در مقابل ناکارآمدی، نبود امکانات و مشکلات موجود هستند. اینها را باید از هم تفکیک کنیم.

* در جریان اخیر طبقه متوسط و بالا وارد ماجرا نشد اما نظاره‌گری بود که با معترضان همدلی داشت و خطر بزرگ این است که نارضایتی معیشتی و فقر و بی‌عدالتی با نارضایتی سیاسی و اجتماعی بهم گره بخورند و در این صورت با قدرت نظامی و امنیتی و انتظامی هم کاری از پیش نمی رود و عملا کل جامعه در برابر حکومت قرار می‌گیرد.

* در مورد اخیر دولت باید بسیار سپاسگزار رهبری باشد که با موضع گیری خود امواج مخرب سازمان داده شده علیه دولت و ملت را به محاق بردند.

* من اگر جای شما(دولت) بودم حتما الان بنزین را گران نمی‌کردم بلکه می‌بردم در بودجه تا بحث و بررسی شود و اگر تصویب می شد، انجام می‌دادم. در این موقعیت چرا لقمه را دور سر می‌چرخانند؟

* شما می‌خواهید این پول را بگیرید و به هر حال تورم و گرانی ایجاد خواهد شد و دوباره پول را به مردم برگردانید، خب! می‌گفتید سوبسید فعلا بماند؛ اگر هم چاره‌ای نبود و حتما لازم بود گران شود، لااقل یک اطلاع‌رسانی درست و یکی دو هفته بحث و صحبت می‌کردید و قبل از اجرای این کار، اولین سهمیه محرومان را به حسابشان می‌ریختید و بعد این کار را می‌کردید. این شاید التهاب‌ها را خیلی کمتر می‌کرد.

* هم سیاست «مقاومت» و هم سیاست «بازدارندگی» جواب داده است؛ یعنی ترامپ فکر می‌کرد که سر ۶ماه ایران یا ساقط یا تسلیم می‌شود اما نشد.

* خیلی کار مشکلی بود که مردم و دولت مقاومت کردند و خیلی رنج کشیدند اما ایستادند. گرچه مشکلات زیاد بود ولی این مقاومت نتیجه داد. مهم این است که چگونه باید از این فرصت و موقعیت استفاده کرد.

* خارج شدن از برجام یعنی کار کردن به نفع ترامپ.

* نباید بگذاریم ما را به سمتی ببرند که از برجام خارج شویم.

* قوه قضائیه قانون حقوق شهروندی را اجرا کند.

* اصلاح‌طلبان خواستار این نظام هستند اما می‌گویند این نظام هم باید اصلاح پذیر باشد و حق و حقوق مردم و زمینه‌های پیشرفت جامعه تأمین گردد و همه بتوانند برای ثبات و امنیت و پیشرفت کشور و از بین بردن فاصله مردم و حکومت تلاش کنند.

* در این مسأله مقام رهبری می‌توانند نقش اول و تعیین کننده در هدایت امور به این سو را داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو