استفاده دوباره از این وسایل ممنوع

107

1398/9/13

16:40


برخی وسایل موجود در خانه، برخلاف تصوری که داریم یک‌بار مصرف نیستند و امکان استفاده مجدد آن‌ها در خانه وجود دارد. البته که شاید کارایی معمول خود را از دست داده باشند، ولی می‌توانید این وسایل را در دیگر قسمت‌های خانه و یا برای کاربرد‌های متفاوت‌تری به کار ب

استفاده دوباره از این وسایل ممنوع

به گزارش بهداشت نیوز برخی وسایل موجود در خانه، برخلاف تصوری که داریم یک‌بار مصرف نیستند و امکان استفاده مجدد آن‌ها در خانه وجود دارد. البته که شاید کارایی معمول خود را از دست داده باشند، ولی می‌توانید این وسایل را در دیگر قسمت‌های خانه و یا برای کاربرد‌های متفاوت‌تری به کار ببرید. بسیاری از مادربزرگ‌ها و افراد مسن‌تر، بسیاری از وسایل را چندین بار استفاده می‌کردند. این شیوه زندگی علاوه بر اینکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند، مصرف‌گرایی را نیز کاهش می‌دهد.

در دوره زمانی که این افراد زندگی می‌کردند، منابع مالی و درآمدی محدودتر بود و همین محدودیت زندگی را به سمتی پیش می‌برد که بیشترین استفاده از وسایل موجود را داشته باشند. حتی این محدودیت موجب شکوفا شدن خلاقیت آن‌ها می‌شد و به همین دلیل همیشه راه حلی برای استفاده از وسایلی که به نظر یک‌بار مصرف می‌رسند، در ذهنشان جرقه می‌زد. شما هم می‌توانید با آشنایی این روش‌ها و وسایل، پول بیشتری در جیبتان ذخیره کنید!

درست است که پیشرفت علم و تکنولوژی زندگی را به سمت بهینه شدن و کاهش هدر رفت زمان پیش می‌برد، ولی هنوز می‌توانیم درس‌هایی از زندگی را از بزرگ‌تر‌ها و قدیمی‌تر‌ها یاد بگیریم. اگر موقعیت کاری سختی دارید و با زحمت زیادی کسب درآمد می‌کنید، پس روش‌های صرفه‌جویی مالی می‌تواند برای زندگی‌تان کمک کننده باشند. البته در مقیاس‌های بزرگ‌تر تغییرات اقلیمی جهانی و دیگر مشکلات زیست‌محیطی هم بر زندگی همه انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. پس یافتن روش‌هایی برای استفاده از منابع موجود، بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند.

پس بیایید با استفاده مجدد از این ۹ وسیله که به تجربه مادربزرگ‌ها ذکر می‌شود، بیشتر از منابع موجود در اطرافمان استفاده کنیم. با این نکات ساده در مسیری قدم می‌گذاریم که زندگی سالم‌تر و کم زباله تری خواهیم داشت.

۱. لباس‌های کهنه و قدیمی

بسیاری از مادربزرگ‌ها زمانی که یک لباس قدیمی و کهنه می‌شد، آن را به یک وسیله جدید تبدیل و در یک کاربرد جدید استفاده می‌کردند. اگر امکان تعمیر یا استفاده دوباره از لباس‌هایتان وجود دارد که آن‌ها را دوباره به کمد ببرید، ولی اگر پارچه آن‌ها کاملاً فرسوده شده، به دنبال روش‌های بازیافتی باشید.‌

می‌توانید به راحتی زیپ از کار افتاده شلوار جین محبوبتان را تعمیر کنید، با استفاده از تیغ خودتراش پرز و دانه‌های تشکیل شده روی پلیور بافتنی‌تان را از بین ببرید، یا اگر یک حوله کهنه و رنگ و رو رفته دارید، آن را به تکه‌های کوچک برش بزنید و به عنوان دستمال استفاده کنید. البته ملحفه‌ها را هم می‌توانید به عنوان دستمال به کار ببرید.

۲. فویل آلومینیومی

با توجه به استفاده‌ای که از فویل آلومینیوم شده است، اگر برای بسته‌بندی مواد خوراکی به کار برده‌اید و مقدار زیادی چربی و تکه‌های غذا به آن چسبیده است، به راحتی فویل را بشویید و دوباره استفاده کنید.

می‌توانید برای بسته‌بندی ظرف غذا مجدد از آن استفاده کنید یا فویل را به شکل گلوله کوچکی در بیاورید و برای پاک کردن باقی‌مانده چسبیده غذا روی تابه و قابلمه، از این توپ آلومینیومی استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد، ولی بهتر است بدانید که برای تیز کردن تیغه‌های قیچی هم می‌توانید از فویل آلومینیوم استفاده کنید. برای این منظور یک تکه از ورقه آلومینیومی را تا کنید و با قیچی آن را چند بار برش بزنید تا تیغه‌ها دوباره تیز و برنده شوند.

۳. دکمه‌های پیراهن

در زمان‌های قدیم دکمه‌های سالم پیراهن‌ها همیشه حفظ می‌شدند! اگر یک پیراهن قدیمی دارید که پاره شده یا دیگر قابل استفاده نیست، پارچه‌اش را طبق مورد اول دوباره مورد استفاده قرار دهید و دکمه‌های آن را در یک ظرف نگهداری کنید. زمانی که یکی از دیگر لباس‌هایتان، دکمه‌اش گم شده باشد، این دکمه‌های ذخیره شده به کمکتان می‌آیند. حتی اگر خودتان لباس جدید دوخته باشید، دیگر نیازی به خرید دکمه نخواهید داشت.

۴. ظروف شیشه‌ای، بطری، جعبه و مانند آن‌ها

بسیاری از مواد غذایی درون ظرف و بطری‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای بسته‌بندی می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را دوباره در صد روش مختلف استفاده کنید! ظروف بزرگ را برای نگهداری مواد حجیم و بیشتر در کمد، کابینت یا انباری استفاده کنید و شیشه‌های کوچک‌تر را برای وسایل ریز و کوچک‌تر مانند میخ، پیچ و ... به کار ببرید. این ظروف کوچک برای دکمه‌هایی که در مورد قبلی به آن‌ها اشاره شد هم ایده آل هستند. به راحتی می‌توانید برچسب استفاده شده روی بدنه این ظروف را پاک کنید تا ظاهری مرتب‌تر و بهتر داشته باشند.

۵. ته‌مانده غذا و استخوان‌ها

بسیاری از مادران قدیمی باقی‌مانده استخوان مرغ، چربی‌های گوشت یا قسمت‌های بریده شده سبزیجات را دور نمی‌انداختند. شما می‌توانید با همه این مواد غذایی، آبگوشت و خوراک لذیذی تهیه کنید و از خواص آن‌ها بهره ببرید. یک ظرف یا کیسه را درون فریزر به این مواد غذایی باقی‌مانده اختصاص دهید و هر زمان که مقداری از مواد خوراکی وعده‌های غذایی‌تان باقی‌مانده بود، آن را به ظرف نگهداری فریزری اضافه کنید. وقتی که حجم مواد غذایی به میزان مورد نظرتان رسید، آن‌ها را درون قابلمه بریزید، چند پیمانه آب به آن اضافه کنید و از این خوراک خوش‌طعم لذت ببرید.

۶. پوسته تخم مرغ

به جای آنکه پوسته تخم مرغ را روانه سطل زباله کنید، آن‌ها را نگه دارید. بعد از آنکه پوسته‌ها را به خوبی شستید و خشک کردید، اکنون می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این پوسته‌ها مانند کود هستند و برای باغچه خانگی و گیاهان مواد مغذی و ضروری را تأمین می‌کنند و البته بازدارنده آفات و حشرات نیز هستند.

۷. چربی گوشت

خرید روغن‌های پخت و پز هزینه‌بر است، پس چرا از چربی‌های گوشت خانگی استفاده نکنید؟ این چربی‌ها موجب طعم دادن به غذا‌های مختلف مانند سوپ، خورشت، سیب زمینی و ... می‌شوند. چربی ذوب شده گوشت را درون ظرف در بسته بدون وارد شدن هوا و درون یخچال نگهداری کنید. این چربی با نگهداری در یخچال و به شیوه صحیح گفته شده، برای حدود یک ماه قابل استفاده است.

۸. روزنامه

در سال‌های گذشته روزنامه کاربرد‌های بسیاری داشت و همیشه مقداری زیادی از آن در هر خانه‌ای یافت می‌شد. در آن زمان برای جلد کردن کتاب، کاغذ کادو برای هدیه، تمیز کردن پنجره، بسته‌بندی وسایل شکستنی، بستر حیوانات خانگی مانند پرنده‌ها و همچنین روشن کردن آتش از روزنامه استفاده‌های زیادی می‌شده است.

۹. ته‌مانده صابون جامد

زمانی که از صابون جامد قالبی استفاده می‌کنید، معمولاً با ته‌مانده صابون به چالش می‌خورید و تصور می‌کنید این تکه کوچک باقی‌مانده دیگر کاربردی ندارد. ولی باید بدانید که دیگر وقت دور انداختن آن‌ها نیست، چرا که هنوز هم به خوبی قابل استفاده هستند. این تکه‌های کوچک صابون را نگه دارید و آن‌ها را درون یک لنگه از جورابی که دیگر مصرف نمی‌کنید، قرار دهید. زمانی که مقدار آن‌ها به حد کافی رسید، جوراب را گره بزنید و اضافی آن را با قیچی ببرید. اکنون یک کیسه پارچه‌ای صابونی دارید که برای استفاده در حمام یا حتی تمیز کردن سینک آشپزخانه ایده آل است.


منبع: زندگی آنلاین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو