سعید نمکی روز چهارشنبه بعد از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: بیماری آنفلوانزا در سال ۹۴ با ویروس H۱N۱ شیوع بالایی در کشور داشت. این ویروس نوعی از ویروس کشنده و پرمشکل این بیماری نسبت به ویروس های دیگر این بیماری است که امسال بیشتر مشاهده شده است. در سالهای ۹۵، ۹۶ و ۹۷ نوع ویروس H۳N۲ را بیشتر در کشور داشتیم. این ویروس تهاجم کمتری دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: امسال دو هفته زودتر از آنچه مثل هر سال پیش بینی می کردیم گرفتار ویروس آنفلوانزا شدیم. البته از بین بیماران تنفسی بیش از چهار نفر که در بیمارستانها بستری شدند و برای تعدادی از این افراد ابتلا به ویروس H۱N۱ در آزمایش مثبت ش. در مورد مرگ و میر آنفلوانزا نیز سخنگوی معاونت بهداشت و مدیرکل بیماریهای واگیر وزارت بهداشت به صورت هفتگی به مردم آمار را اعلام می کند.

وی گفت: با رعایت اصول بهداشتی مثل شستن دستها، استفاده از ماسک و پیشگیری از روبوسی در مورد انتقال بیماری نگرانی نداریم در مورد واکسن آنفلوانزا نیز این واکسن بر اساس منابع علمی بیش از ۲۸ درصد مصونیت نمی دهد، راه اصلی پیشگیری آموزش مردم است که بسیار موثرتر است.

نمکی افزود: واکسن را برای افراد پر خطر مثل افراد بالای ۶۵ سال و گروه های پر خطر توصیه می کنیم. این واکسن را در اختیار افراد پر خطر در بیمارستانها قرار می دهیم. در بخش خصوصی هم این واکسن از طریق واردکنندگان در داروخانه ها توزیع شده است و پیگیری کردیم که محموله جدید این واکسن هم وارد کشور شود.

برای درمان ناباوری به تمام استانها ابلاغ کردیم که باید هر استان یک مرکز درمان ناباوری داشته باشند و همه این خانواده ها را تحت پوشش بیمه رایگان بردیم و قرار این است که تا سه نوبت حتی داروهای آنها رایگان داده شود.

بزرگترین کمکی که می توانستیم در مقابل تحریم انجام دهیم این است که در این شرایط داروهای مورد نیاز بیماران را به هر طریق ممکن با دور زدن تحریم ها فراهم کردیم و از طرف دیگر ارزدارو  را برای سال آینده روی ۴۲۰۰ تومان نگه داشتیم تا  داروهای مورد نیاز مردم گران نشود.