تاخیر در پریود شدن، یعنی باردارم؟

منبع: نی نی بان

155

1398/3/19

21:17


تاخیر در پریودی ممکن است باعث تعجب شما شود، مخصوصا اگر سعی نمی کنید باردار شوید. آیا وقت آن رسیده است که تست بارداری انجام دهید؟ عجله نکنید. حقیقت این است که دلایل مختلفی برای تاخیر در پریودی وجود دارد. این دلایل می تواند تحت تاثیر سلامت، سن، رژیم غذایی، استرس و حتی ورزش باشد. در این مقاله، رایج ترین علل تاخیر در پریودی ذکر شده است.

پریودی من دیر شده است: آیا دلیلی برای نگرانی وجود دارد؟
مطالعات متعدد نشان می دهد تغییر اندکی در طول چرخه قاعدگی طبیعی است. بیش از 100 زن با سیکل قاعدگی طبیعی (بین 21 تا 35 روز) در یک مطالعه گسترده شرکت کردند که نتایج جالبی را نشان داد: تغییرات درون سیکلی بیش از 7 روز در٪ 42.5 از زنان دیده شد! همانطور که می بینید، یکی دو روز تاخیر در پریودی موردی ندارد.
اما پاسخ دکتر متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در مورد این سوال: " در مورد پریود نشدن یک خانم باید گفت در ابتدا اگر خانم متاهل باشه و در سنین باروری باشه یعنی بین 15 تا 45 سال، ابتدا ما بارداری را برای این خانم مدنظر قرار میدیم که با تست بی بی چک یا بتا اس جی چی خون قابل کشف است، بعد از اینکه بارداری رد شد، مسائل هورمونی و چک آزمایشات هورمونی و یک سونوگرافی که ترجیحا واژینال باشه که اگر ضایعه ای داخل رحم باشه به ما نشان دهد، باید انجام شود. فقط این مورد را هم در نظر بگیرید که در خیلی از موارد بطور تصادفی یک خانم در یک ماه پریود نمیشود یا پریود او عقب می افته، بیشتر میتواند بعلت استرس روزمره و یا افزایش و کاهش وزن و یا رژیم سنگین باشه. بنابراین با عقب افتادن قاعدگی مراجعه به متخصص زنان داشته باشید تا تشخیص و درمان به موقع انجام شود".

تاخیر در پریودی زیر 16 سال
چرا پریودی من دیر شده است؟ این سوال بسیاری از نوجوانان را نگران می کند. حقیقت این است که برای بسیاری از نوجوانان، چند سال اول قاعدگی شامل پریودی های نامنظم است. بدن در این مرحله از زندگی به طور مداوم رشد می کند و تخمدان های نوجوان هرگز ماهانه تخمک آزاد نمی کنند. این مسئله ممکن است منجر به پریودی با فاصله دو هفته یا سه ماه شود.
داشتن پریودی های نوسانی برای دو سال یا کمتر در دوران نوجوانی با نتایج معاینات فیزیکی طبیعی، احتمالا یک بی نظمی عادی را نشان می دهد. چرخه نوجوانان با پایداری سطح هورمون شروع به تنظیم می کند، هر چند برخی از زنان هنوز هم به طور مداوم پریودی های نامنظم دارند.

دلایل تاخیر در پریودی
اگر پریودی شما 3 روز تاخیر داشت، لزوما به معنای حاملگی نیست. دلایل تاخیر پریودی را می توان به 3 گروه تقسیم کرد:
فیزیولوژیکی
پاسترس، تغییرات ناگهانی وزن، تغییرات آب و هوایی، شیردهی و غیره
علایم پزشکی
اختلال در چرخه با مصرف یا قطع داروها، از جمله داروهای ضد بارداری هورمونی و داروهای ضد افسردگی است.
آسیب شناسی
اختلال در چرخه ناشی از بیماری هایی مانند پاتولوژی تخمدان، بیماری های رحمی، اختلالات سیستم غدد درون ریز و غیره.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو