رژیم غذایی در شیردهی، جهت کاهش وزن

منبع: نی نی بان

154

1398/9/13

21:01


هنگام تغذیه شیر مادر ، بدن خود به شیر بیشتری احتیاج دارد. شما این انرژی اضافی را از طریق غذاهایی که می خورید دریافت می کنید . کالری انرژی در مواد غذایی است. اما ، به چند مورد نیاز دارید؟ در اینجا آنچه باید در مورد دریافت کالری کافی هر روز برای سالم ماندن و شیر دادن به شیر مادر برای فرزندتان بدانید ، در اینجا آورده شده است .

چه مقدار کالری باید بخورید
به طور کلی ، اگر شما باردار نیستید و شیردهی ندارید ، روزانه بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری نیاز دارید. این تعداد بستگی به قد ، وزن و سطح فعالیت شما دارد.
وقتی باردار می شوید ، پزشکان روزانه 300 کالری اضافی توصیه می کنند . سپس بعد از به دنیا آمدن فرزندتان و شروع به شیردهی ، باید کمی بیشتر اضافه کنید زیرا ساخت شیر مادر به انرژی اضافی نیاز دارد.
رژیم غذایی کامل برای تغذیه با شیر مادر لازم نیست. به طور کلی ، رژیم غذایی شما به جای اینکه در شیر مادر و کودک شما تأثیر بگذارد ، از نظر سلامتی و سطح انرژی شما بسیار مهم است. حتی در کشورهایی که غذا کمیاب است ، مادران قادر به شیر دادن هستند و نوزادانشان شکوفا می شوند. با این حال ، چند ماده مغذی برای کودک لازم است که اگر غذای مادر بسیار کم باشد ، مانند ید و ویتامین B12 ، تحت تأثیر قرار می گیرند.

رژیم غذایی کاهش وزن دوران شیردهی
هنگامی که در حال شیردهی هستید ، بدن شما با استفاده بهتر از آنها می تواند تقاضای اضافی برای مواد مغذی را تا حدودی جبران کند و معمولاً افزایش اشتهای شما نیز وجود دارد. شما می توانید با خوردن کمی بیشتر از همان غذاهایی که به طور معمول می خورید ، از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز خود استفاده کنید .
رایج ترین مواد مغذی مورد توجه ، ید ، آهن و کلسیم است. برای اطلاع از اینکه آیا به میزان کافی از این موارد در رژیم غذایی خود دارید ، با مشاور پزشکی یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید. به خصوص در مورد ید ، ممکن است به شما توصیه شود که مکمل مصرف کنید ، زیرا مقادیر توصیه شده برای مادران باردار و شیرده از دریافت یک رژیم عادی سخت است.

نمونه یک رژیم لاغری در دوران شیردهی
طبیعی است که چربی اضافی را در دوران بارداری ذخیره کنید تا در هنگام شیردهی از آن استفاده شود. مادران در هنگام از دست دادن این وزن اضافی متفاوت هستند – برخی در هفته های اولیه ، برخی بعدا و بعضی دیگر تا زمان متوقف کردن شیر مادر
. این مهم است که شما این وزن اضافی را در بعضی مواقع از دست بدهید و آن را به یک بارداری یا زندگی بعدی منتقل نکنید. اگر این اتفاق بیفتد ، بازگشت به وزن سالم بعداً دشوارتر می شود.
در حین شیردهی ، بهتر است با استفاده از اصول غذایی سالم و اضافه کردن در برخی از ورزش های اضافی ، وزن اضافی را به تدریج از دست دهید. از دست دادن حداکثر نیمی از کیلو در هفته برای مادران شیرده بی خطر است.
اگر احساس می کنید وزن بیشتری را سریع تر و سریع تر از دست می دهید ، برای مشاوره در مورد رژیم متعادل در کاهش وزن ، با مشاور پزشکی یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

چگونگی کاهش وزن در دوران شیردهی
هنگام گرسنگی از خرید خودداری کنید. یک لیست خرید بنویسید و به آن بچسبید. وسوسه نشوید که غذاهای میان وعده ای پر چرب یا پر قند یا غذاهای فرآوری شده را خریداری کنید.
برای وعده های غذایی خود از بشقاب های کوچکتر استفاده کنید.
آهسته بخورید. تا آخرین لقمه را نخورید ، غذای بیشتری را روی چنگال خود قرار ندهید. این به شما فرصت می دهد احساس کامل کنید.
در حال غذا خوردن نیستید – روی میز بنشینید و استراحت کنید.
میان وعده های سبزیجات و میوه ها را انتخاب کنید.
با انتخاب لبنیات کم چربی یا بدون چربی ، چربی های قابل مشاهده از گوشت را قبل از پخت و پاش و مصرف تنها مقداری روغن در حین پخت و پز ، مصرف چربی را کم کنید.
غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی قند اضافه کم باشند. توجه داشته باشید که غذاهای دارای چربی کم چرب غالباً قند زیادی دارند. غذاهای دارای کنسانتره میوه یا آب میوه اضافه شده ، اما دارای برچسب “بدون قند اضافه شده” ، می توانند به اندازه برخی از کالاهای حاوی قند اضافه شده به اندازه کیلوژول زیاد باشند. برچسب ها را برای محتوای انرژی (kJ) بررسی کنید.
ورزش را انجام دهید.

کاهش وزن شدید در دوران شیردهی
برخی از مادران شیرده مشکلی مخالف دارند و می بینند که خیلی سریع وزن زیادی از دست می دهند. در این حالت ، سعی کنید تعداد وعده های غذایی که می خورید را در تمام گروه های غذایی افزایش دهید. از “وسوسه خوردن غذاهای پر چربیهای اشباع یا قند اضافه شده” خودداری کنید .
“انتخاب های اختیاری” که در جدول بالا ذکر شده است. این مواد غذایی ممکن است به شما در افزایش وزن کمک کنند ، اما منابع خوبی برای مواد مغذی اضافی موردنیاز شما نیستند. سعی کنید وعده های غذایی مکرر ، کوچک یا حداقل میان وعده هایی بین هر وعده غذایی معمولی میل کنید. اگر نگران کاهش وزن خود هستید با مشاور پزشکی یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

خوردن آب در شیردهی
در ساخت شیر ​​مادر از مایعات اضافی استفاده می شود ، بنابراین مادران شیرده اغلب تشنه تر از حد معمول هستند. هیچ فردی برای چقدر نیاز به نوشیدن وجود ندارد ، زیرا این بستگی به شرایط آب و هوایی ، سطح فعالیت شما و غذاهایی که می خورید بستگی دارد. از تشنگی خود هدایت شوید؛ وسوسه نشوید که نادیده بگیرید زیرا مشغول کار هستید. شاید بخشی از برنامه های شیردهی خود را به این دلیل تبدیل کنید که هر بار که به کودک خود خوراک دهید ، یک لیوان آب یا یک بطری آب در کنار شما قرار دهد. حمل بطری آب در هنگام مسافرت و خارج از منزل نیز نوشیدن را در هنگام نیاز آسان می کند.

رژیم های غذایی ویژه زنان شیرده
گیاه خواری
دو نوع رژیم غذایی گیاهی وجود دارد:رژیم غذایی کاهش وزن دوران شیردهی
مواردی که شامل برخی محصولات حیوانی مانند لبنیات و / یا تخم مرغ و در بعضی موارد ماهی یا برخی محصولات حیوانی می شود
آنهایی که هیچ گونه محصول حیوانی ندارند (وگان)
پروتئین ، آهن ، کلسیم ، ویتامین B12 و اسیدهای چرب امگا ۳ از مهمترین مواد مغذی در هنگام خوردن محصولات حیوانی یا فقط در مقادیر اندک هستند.
در حین تغذیه با شیر مادر ، رژیم های گیاهی به خوبی برنامه ریزی شده ، به استثنای ویتامین B12 در رژیم غذایی وگان ، می توانند این نیازها را برآورده کنند. اگر قبل از تولد کودک خود مدت طولانی از رژیم وگان پیروی کرده اید ، عاقلانه است که میزان ویتامین B12 شما بررسی شود و ممکن است به مکمل ویتامین B12 نیاز داشته باشید.

بهترین راه کاهش وزن در شیردهی؟
شما تنها در تعجب از دست دادن وزن ندارید. بسیاری از خانم ها مایل هستند که بعد از زایمان به شکل و وزن قبل از بارداری خود بازگردند.
سعی کنید به یاد داشته باشید که وزن بارداری شما یک شبه به دست نیامده است ، بنابراین سریع هم از بین نمی رود.
در حالی که شیردهی روزانه حدود ۵۰۰-۷۰۰ کالری بیشتر برای تولید شیر می سوزاند ، این ممکن است همیشه به کاهش وزن بعد از زایمان کمک نکند .
بسیاری از عواملی مانند وزن قبل از بارداری ، رژیم غذایی ، سطح فعالیت بدنی و غیره بر کاهش وزن بعد از تولد تأثیر می گذارند.
به طور متوسط ، مادران شیرده به طور انحصاری ممکن است از دست دادن ۱-۲ پوند در ماه و با گذشت زمان ، مادران شیرده تمایل به کاهش وزن بیشتری نسبت به مادرانی داشته باشند که شیر نمی دهند .

راههای کاهش وزن در شیردهی و بعد از زایمان چیست؟
توصیه می شود حداقل ۶-۸ هفته پس از زایمان صبر کنید تا وزن خود را شروع کنید ، زیرا بدن شما این زمان را برای بهبودی از زایمان و تأمین یک شیر مناسب لازم دارد. بسیاری از مادران با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و خوردن غذا تا گرسنگی ، در ماه های اولیه وزن کم می کنند

لیست غذاهای نفاخ دوران شیردهی چیست؟
- موز
- خیار
- گوجه سبز
- انار
- زردآلو
- تمام حبوبات
- تخم مرغ
- پسته
- شاه توت
- گیلاس طبیعتی
- خربزه
- زرشک
- انگور
- فندق
- کشک
- تره ، ترب و پیاز
- کاهو
- کلم

لیست غذاهای بدون نفخ برای مادر شیرده چیست؟
رژیم غذایی کاهش وزن دوران شیردهی
-ماش زودهضم و غیرنفاخ است.
-هلو با هر معده ای سازگارست و نفخ ایجاد نمیکند.
-چغندر پخته آرام بخشست و ایجاد نفخ نمیکند.
-شوید نفخ شکم را از بین میبرد.
-گشنیز ضد نفخ است و دل درد را برطرف میکند.
-عرق نعنای خالص بسیار ضدنفخ است.
-فلفل قرمز داروی ضد نفخست.
-زیره سیاه خاصیت ضد نفخ دارد.
-چای سبز باعث تقویت معده شده و نفخ معده را نیز برطرف میکند.
-آویشن کوهی ناراحتی معده را از نظر هضم و نفخ به کل برطرف میکند.
-کنگر فرنگی، گاز و نفخ معده و روده را از بین میبرد.

آیا زردی ناشی از شیر مادر خطرناک است؟
زردی ناشی از شیر مادر بر خلاف زردی شیردهی، به این نوزادان خوب شیر داده شده است اما سطح خفیف زرزدی ممکن است برای دو تا سه ماه ادامه پیدا کند.
صرف نظر از علت این حالت، نباید شیردهی را متوقف کنید. بلکه باید با همکاری متخصص اطفال و مشاور شیردهی، شیر خود را بهتر کنید.
در صورت نیاز به مکمل، در مورد استفاده از کمک شیردهی بجای شیشه شیر، با متخصص اطفال مشورت کنید.
اگرچه برخی از افراد اعلام می کنند که زردی شیر مادر متوقف می شود اگر برای یکی دو روز شیر دادن را متوقف کنید، اما هیچ دلیلی برای این ارتباط وجود ندارد. این زردی مشکلات دیگری ایجاد نمی کند و خود به خود از بین می رود.

تاثیر عفونت رحم و واژینیت وعوارض ان بروی شیردهی چیست؟
عفونت های خاص: مانند ایدز؛ سل درمان نشده و فعال، تب مالت درمان نشده، تبخال فعال روی نوک پستان، و مادرانی که ویروس نوع ۱ یا ۲ لنفوتروپیک تی-سل انسانی مثبت دارند
پس از کشیدن و استفاده از مواد مخدر غیرمجاز
پس از شیمی درمانی برای سرطان
استفاده از داروهایی که برای نوزاد شیرخوار خطرناک تلقی می شود
بسیار دیده می شود که مادر بخاطر مریضی یا بخاطر داروهایی که مصرف می کند و احتمالا برای نوزاد شیرخوار خطرناک باشد، برای یک مدت کوتاه شیر دادن را متوقف می کند که این مسئله مشکلی ندارد اما سرما خوردن، یا تب یا دیگر بیماری های ساده، دلیلی برای توقف شیردهی به نوزاد نیست .

درمان درد و سفت شدن سینه در دوران شیردهی؟
می توانید حالت شیردهی خود را تغییر دهید
-می توانید بصورت دستی اندکی از شیر خود را خارج کنید و آن را روی نوک پستان مدنظر بمالید
- می توانید اجازه دهید که پس از شیردهی، نوک پستان ها توسط هوا خشک شود
- می توانید یک پیراهن کتان نرم بپوشید و از سوتین ها و لباس های تنگ دوری کنید
- می توانید مرتبا پد شیردهی خود را عوض کنید.

آموزش شیردهی چگونه است؟
شیردهی یک مهارت آموختنی است که به تمرین و صبر نیاز دارد. برای برخی از زنان، مراحل یادگیری ممکن است طولانی و خسته کننده و ناامیدکننده باشد.
و برخی از موقعیت ها، شیردهی را سخت تر هم می کنند، مثلا زمانی که نوزاد زود به دنیا می آید یا مادر دچار مریض خاصی می شود. بهرحال، شیردهی با گذر زمان، آسان تر می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو