درمان سرطان پستانها، وقتی باردار هستید

منبع: نی نی بان

150

1398/9/13

22:36


امروزه همه ما به‌خوبی در‌مورد سرطان‌سینه آگاهی داریم و می‌دانیم که به محض تشخیص باید به درمان آن پرداخت چون امکان گسترش آن در دوران بارداری بسیار است و به دلیل زیاد‌شدن هورمون استروژن در دوران بارداری، بیماری بسیار پیشرفت خواهد کرد و حتی باعث مرگ مادر به این منظور حال به روش‌های مختلف درمان سرطان سینه در زنان باردار و سلامت جنین می‌پردازیم.

درمان سرطان سینه در زنان باردار
۱ـ عمل‌جراحی:
جراحی معمولاً اولین روش درمان سرطان‌سینه در زنان باردار است و عمل جراحی برای این کار عبارتنداز:
1-1) ماستــکتـــومی‌کامـــل (Total Mastectomy):
در‌این عمل تمام سینه‌ی شخص مبتلا به‌همراه برخی غدد‌لنفاوی زیر بغل برداشته می‌شود.
2-1) ماستـــکتــومی جزیـــی (Partial Mastectomy):
در‌این شیوه عمل‌جراحی، بخشی‌از بافت سینه‌ی خانم مبتلا به سرطان به‌همراه قسمتی از بافت سالم اطراف آن و برخی غددلنفاوی زیر‌بغل برداشته خواهد شد.
3-1 ) لامپکتومی(lumpectomy):
طی آن تومورهای سرطانی به‌همراه قسمتی از بافت سالم اطراف آن و برخی غدد‌لنفاوی زیربغل برداشته می‌شود. لازم به‌ذکر است که این جراحی‌ها خطرات کمی برای جنین دارند اما به سن جنین (ماه بارداری) بستگی دارد چون در برخی ماه‌های بارداری، بیهوشی مادر برای جنین خطرناک است که در‌این دوران خاص، پزشکان جراح و پزشکان زنان بر‌اساس مقدار (رشد) تومور و میزان آسیب آن به مادر و همچنین درنظر‌گرفتن اثرات عمل‌جراحی بر جنین تصمیم درست را می‌گیرند.
۲ـ پــرتـو ‌درمـــــانـــی (Radiothrapy):
مادرانی‌که تحت لامپکتومی قرارمی‌گیرند نسبت به افرادی‌که عمل ماستکتومی روی آن ها انجام شده نیاز بیشتر به پرتودرمانی دارند تا از عود مجدد سرطان در آن ها جلوگیری شود. یک خانم باردار باید هنگام پرتودرمانی مراقب باشد تا دوزهای بالایی از اشعه را دریافت نکند چون این گونه اشعه‌ها برای جنین بسیار خطرناک خواهد بود و حتی ممکن‌است منجر به سقط‌جنین شود. البته پزشک نیز در‌این‌باره با اطلاع است و چنانچه ممکن‌است حتی‌المقدور این پرتودرمانی را به بعد‌از زایمان موکول می‌نماید.
۳ـ شیـــمی‌درمـــانـــی (Chemothrapy):
روش دیگری برای توقف سرطان شیمی‌درمانی است که این‌کار با یک دسته از داروهای خاص انجام می‌پذیرد که باعث توقف فعالیت (رشد) بافت‌های سرطانی و یا ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی خواهد شد. معمولاً شیمی‌درمانی برای آن دسته از خانم‌هایی که در مرحله‌ی اولیه پیش‌از عمل‌جراحی سرطان‌سینه هستند انجام می‌گیرد. البته هرگز نباید شیمی‌درمانی در سه ماهه‌ی اول بارداری برای زنان باردار انجام شود زیرا سه‌ماهه‌ی اول بارداری بسیار حساس است و جنین بسیار آسیب‌پذیر است و دراین ماه‌ها (سه‌ماهه‌ی اول) اندام‌های جنین در‌حال شکل‌گیری بوده و خطر سقط‌جنین را تهدید می‌نماید. البته آسیب ناشی‌از شیمی‌درمانی در ماه‌های بعدی هنوز کاملاً مشخص نیست اما ممکن‌است منجر به زایمان زودرس نیز گردد که این موضوع همراه با تولد نوزاد کم وزن خواهد بود.
۴ـ هورمون درمانی (H.R.T):
استفاده از این روش در درمان سرطان سینه معمولاً پس‌از عمل‌جراحی و پیشرفت سرطان صورت می‌گیرد. طبق آمار و تحقیقات به‌عمل‌آمده در (مرکز تحقیقات سرطان) در مادرانی که از این روش استفاده نموده‌اند توانسته‌اند نوزادانی سالم به دنیا بیاورند اما در برخی از موارد نقص‌هایی در‌صورت و جمجمه‌ی نوزادان نیز مشاهده گردیده است ولی تا انجام تحقیقات گسترده‌تر به زنان باردار توصیه می‌شود از این روش استفاده نگردد.
در پایان متذکر می‌شوم که سرطان بیماری کشنده بوده و درصورت نیاز به درمان‌های جاری اول شرایط مادر مهم بوده و این موضوع نیز بستگی به‌نظر پزشک متخصص و در زمان خود تصمیم‌گیری می‌شود که برای نجات مادر چه اقداماتی صورت‌گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو