تغییرات آب و هوا، گرمایش زمین و تاثیر آن بر سلامتی کودکان

منبع: فوت و فن

144

1398/9/14

01:31


تغییرات آب و هوا، گرمایش زمین و تاثیر آن بر سلامتی کودکان

یونیسف می‌گوید که تغییرات آب و هوایی یک چالش بزرگ برای سلامتی کودکان در سراسر جهان است. اگرچه کودکان معمولاً کمترین ارتباطی با عملکردها و نگرش‌هایی که منجر به تغییر اوضاع می‌شود را ندارند، اما آنها هستند که باید این معضلات را تحمل کنند.

اثرات فعلی تغییرات آب و هوا

وقایع شدید آب و هوایی مانند امواج گرما، ریزگردها و سیل‌ها، بیشتر و با شدت قابل توجه بیشتری اتفاق می‌افتد. به همین ترتیب، آنها تهدید مستقیمی برای زندگی انسان‌ها، از جمله زندگی کودکان هستند. این وقایع همچنین خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و سایر امکاناتی که برای رفاه کودکان ضروری است را از بین می‌برند. این مصیبت‌ها همچنین باعث آلودگی کانال‌های آبرسانی و زهکشی و همچنین سیستم‌های بهداشتی تخلیه فاضلاب می‌شود و باعث بروز بیماری‌هایی مانند وبا می‌شود که باز هم کودکان را هدف اصلی قرار می‌دهد.

در همین زمان، خشکسالی در سرتاسر کره زمین رخ می‌دهد. الگوهای بارش باران نیز در حال تغییر هستند.

نتیجه، عدم موفقیت رشد محصولات  و حاصل آن تورم هزینه‌های مواد غذایی است. این امر باعث کاهش دسترسی  مواد غذایی برای فقرا و همچنین کمبودهای تغذیه‌ای می‌شود که ممکن است این وضعیت تا مدت‌های طولانی باقی بماند. از بین رفتن وضعیت معیشت، نیاز به مهاجرت در جای دیگر برای بدست آوردن هزینه‌های زندگی و یا تأمین بازپرداخت بدهی‌های ناشی از زیان محصول، درگیری با سرنشینان قبلی محل جدیدی که به آن مهاجرت می‌کنند، و غفلت عمومی کودکان علاوه بر عدم توانایی فرآهم کردن فرصتی برای بادگیری، رشد، کار و بازی کودکان، به گونه‌ای که آنها را برای یک زندگی بالغ آماده کنند، همه در نتیجه دستکاری تغییرات آب و هوای توسط انسان‌ها رخ می‌دهد.

بیماری‌هایی مانند دنگ (بیماری شبیه به آنفولانزای شدید که بر اثر نیش پشه‌های آلوده انتقال می‌یابد) و مالاریا که در نتیجه تغییرات آب و هوایی شایع‌تر می‌شوند، بر روی کودکان تاثیر بیشتری می‌گذارند و درمان آن در کودکان دشوارتر است. در حقیقت، کودکان زیر ۵ سال به دلیل تغییر الگوی بیماری ناشی از تغییر آب و هوا، ۹۰% بیماری را متحمل می‌شوند.

آلودگی هوا و ذات‌الریه

آلودگی هوا و تغییرات آب و هوا دلایل مشترکی دارند. متأسفانه در مناطقی که بیش از ۲ میلیارد کودک زندگی می‌کنند، آلودگی هوا بسیار زیاد است و معیارهای آلاینده از استاندارد‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) فراتر است. در نتیجه این کودکان هوای بد و پر از سموم را تنفس می‌کنند، که می‌تواند هم رشد مغز و هم رشد بدن آنها را مختل کند. این عواقب تا حدودی در بیش از ۰.۵ میلیون مرگ و میر مشاهده می‌شود که قبل از ۵ سالگی به دلیل بیماری‌های ناشی از آلودگی رخ می‌دهد. این مشکلات تنها تا حدی ملموس است، زیرا بسیاری از کودکان هنوز به زندگی خود ادامه می‌دهند اما با اختلال سلامتی دائمی به دلیل آسیب مغزی و ریه‌های ناشی از آلودگی مواجه هستند.

علت اصلی مرگ ناشی از عفونت در میان کودکان زیر ۵ سال، ذات‌الریه یا پنومونی است که به طور متوسط ​​روزانه ۲،۴۰۰ کودک در معرض خطر این بیماری هستند. مرگ و میر پنومونی در بین کودکانی که از قبل در معرض تغذیه نامناسب، آب غیر ایمن و امکانات غیر بهداشتی قرار دارند، بیشتر شایع است و این بیماری در اثر آلودگی در محیط داخل خانه و تسهیلات بهداشتی غیرقابل کنترل و غیرقابل دسترسی، تشدید می‌شود. تغییرات آب و هوا، همه این موارد را بدتر می‌کند.

افزایش خطر برای افراد محروم

به عنوان یک نتیجه، در گزارشی آمده است: “این نخستین باری است که نسل جهانی کودکان در جهانی رشد می‌کنند که به دلیل تغییر شرایط جوی و محیط تخریب شده، به مراتب خطرناک‌تر و مشکوک‌تر شده است.”

اگر کودکانی که سرپناه دارند و مرفه هستند، در معرض خطر باشند، بنابراین تغییرات آب و هوایی برای کودکان محروم، که با فقر، از بین رفتن معیشت، خانه و سلامتی، عدم حمایت از خانواده و فرصت‌های آموزشی مبارزه می‌کنند، حکم اعدام را دارد. و از آنجا که بحران به دنبال بحران پشت سر هم، با افزایش روزافزون تغییرات آب و هوا، به سرعت پیچیده‌تر می‌شوند، زندگی کودکان را در مقابل ضررهای جبران ناپذیر، آسیب پذیرتر می‌کند.

در حال حاضر، در جهان حدود ۶۶۰ میلیون نفر وجود دارند که هیچ گونه دسترسی به آب از منابعی که از زباله‌های انسانی جداسازی شده‌اند – به نام منابع آب بهبود یافته – ندارد. این رقم در حال بالا رفتن است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ تقاضا برای آب، از مقدار موجود برای حداقل ۶۰۰ میلیون کودک تجاوز کند. شواهد حاکی از آن است که تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا تأثیر بسزایی در سلامت کودکان دارد اما اقدامات پیشگیرانه‌ای اتفاق نمی‌افتد.

اقدامات فوری لازم است

هیئت بین دولتی در مورد تغییرات آب و هوا (IPCC) در آخرین گزارش خود می‌گوید که کمتر از ۱۱ سال، جهان امروز را از تغییراتی که در اثرات فاجعه بار تغییرات آب و هوایی به وجود خواهد آورد، جدا می‌کند. این در حالی است که ما باید قبل از طلوع آفتاب سال ۲۰۳۰ میزان انتشار کربن را ۴۵% کاهش دهیم، در جهانی که بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر است. علاوه بر جلوگیری از تغییرات جهانی آب و هوا، سیاست‌گذاران امروز باید فوراً به اقدامات لازم برای کاهش تأثیر آن بر کودکان جهان بپردازند که در غیر این صورت سیاره ما غیرقابل سکونت خواهند شد و به هیچ وجه تقصیری از خود ندارد.

راه حل‌های ممکن

یونیسف با شرکای جهانی و محلی همکاری می‌کند تا به دستیابی به یک محیط امن و پایدار بدون آلاینده کمک کند. با اقداماتی برای کاهش تغییرات آب و هوایی، می‌توان حرکات اقتصادی و اجتماعی را تضمین کرد که توسعه پایدار را به واقعیت تبدیل کرده و از زمین برای کودکان امروزی محافظت می‌کند. یونیسف با چهار مرحله به این چالش نزدیک می‌شود:

  1. مرکز استراتژی‌های تغییر وضعیت آب و هوا، در اطراف کودکان

با ایجاد تمرکز کودکان در برنامه‌های سازگاری و کاهش تغییرات آب و هوایی، آنها یاد می‌گیرند که چگونه بتوانند یک برنامه و راهکارهای واکنش در برابر بحران آب و هوا را ایجاد کنند تا از تغییرات آب و هوا در اوایل زندگی جلوگیری کنند. اجلاس جوانان در مورد آب و تغییر آب و هوا در “بولیوی”، نمونه ای از آن است.

  1. بپذیرید که کودکان می‌توانند تغییراتی را ایجاد کنند

با توجه به موضع یونیسف مبنی بر اینکه کودکان باید در تصمیماتی که بر آنها تأثیر می‌گذارد، شرکت کنند، یونیسف به راه اندازی پلتفرم‌ها، مدافعان کودکان و مشارکت در کنفرانس‌های سازمان ملل در این زمینه کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که افراد جوان‌ نیز می‌توانند به دیگران کمک کنند سبک زندگی حساس‌تری نسبت به محیط زیست داشته باشند و امیدوارم طرز تفکر جامعه خود در مورد این موضوعات را تغییر دهند.

  1. برای جلوگیری از بدترین تأثیر تغییرات آب و هوا بر کودکان، اقدامات لازم را انجام دهید

یونیسف همچنین در ایجاد تغییرات زیرساختی مانند مدارس، مراکز بهداشتی و درمانی و سرویس‌های بهداشتی و آب که برای کودکان امن‌تر باشد، کمک می‌کند. این امر باعث می‌شود تا با وجود نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی، بهتر از کودکان مراقب شود. مناطق اصلی که یونیسف به دولت برای دستیابی به این امر کمک می‌کند شامل آب، سرویس‌های بهداشتی، استفاده از انرژی پایدار و پاسخ به خطر در برابر بلایای طبیعی در مدارس و همچنین مراکز درمانی است. این کار با تهیه منابع سنجش آب، پمپ‌های خورشیدی، سیستم‌های خنک کننده مانند یخچال، سیستم‌های هوشمند مدیریت آب و انرژی خورشیدی برای خدمات اساسی از جمله روشنایی، گرمایش و توان تجهیزات پزشکی – مانند استرلیزه کردن، تهیه واکسن و نگهداری آن انجام می‌شود که این اقدامات در کشورهای در حال توسعه بسیار مهم است.

  1. کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی

یونیسف قصد دارد از دولت‌ها در کاهش تعداد موارد ذات الریه، کاهش آلودگی، محدود کردن مصرف انرژی و آب و همچنین کاهش ردپای کربن خود در دفاتر یونیسف در سراسر جهان حمایت کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو