چطور می توان خوابِ کودک بد خواب را تنظیم کرد؟

چطور می توان خوابِ کودک بد خواب را تنظیم کرد؟


منبع: آرگا

136

1398/9/14

13:45


یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از والدین درگیر آن هستند عادت نادرست کودک بد خوابشان است که مدام به دنبال راه حل هایی برای حل آن هستند؛ما در این مقاله به بیان چگونگی توجه به کودک برای از بین رفتن عادت بد خوابی او خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

خواب مانند غذا خوردن، از عوامل مهم رشد در کودکان محسوب می شود. خواب خوب و کافی، تاثیر زیادی بر رشد کودک دارد. در این مقاله به تنظیم خوابِ کودک بد خواب می پردازیم، با ادامه مطلب همراه ما باشید.

درمان اختلال خواب در کودک

با در نظر گرفتن ساعات مختلف خواب در کودکان، نوزاد، از تولد تا سه ماهگی، بین ۱۶ تا ۱۷ ساعت در شبانه روز می خوابد. این میزان از سه تا شش ماهگی، به هفت ساعت در شب می رسد. از شش تا نه ماهگی، شب ها را کامل می خوابند. اما از ۹ تا ۱۲ سالگی، بچه ها معمولا هفت ساعت در شب می خوابند و دو ساعت در روز استراحت می کنند. عوامل محیطی و ذاتی هم وجود دارد که می تواند ریتم خواب کودکان را برهم زند.

 روش های تنظیم خوابِ کودک بد خواب

۱. برای چرت زدن و خوابیدن کودکان بد خواب، یک برنامه طراحی کنید.

کودکان به برنامه های معمول و روتین بسیار خوب پاسخ می دهند. بر همین اساس کودک بد خواب شما هم به یک برنامه روتین ثابت برای خواب یا چرت زدن پاسخ خواهد داد. چرت زدن برای نوپاها باید حداکثر دو ساعت باشد و قبل از ساعت ۴ بعد از ظهر به پایان برسد. زمان خواب کودک شما به سن و سطح انرژی آن ها نیز بستگی دارد. این برنامه شامل موارد زیر است:

  • کاهش نورپ
  • حمام کردن
  • شیر دهی با سینه یا شیشه شیر (دوران شیردهی)
  • پوشاندن لباس خواب
  • قصه خوانی
  • نوازش و لالایی شبانه

بعد از انجام کارها شما می توانید کودک خود را در گهواره یا تخت خواب خودش بگذارید. شما می توانید با بوسه و شب به خیر اتاق او را ترک کنید. حفظ یک برنامه معمول برای خواب می تواند به راحت تر به خواب رفتن کودک شما و حل مشکلی بدخوابی کودک کمک فراوانی کند.

راهکارهای درمان بی خوابی در کودکان

۲. در زمان مناسب به گریه کودک خود واکنش نشان دهید.

به گریه نوزادان و کودکان در ماه های اولیه زندگی شان پاسخ دهید. گریه کردن کودک یک روش برای بیان نیازش است البته که لازم به ذکر است که بگوییم برای کودک شش تا هشت ماهه گریه کردن امری طبیعی است. همچنین مشکلی ندارد که کودکتان قبل از خواب اندکی گریه کند و اگر فرزند شما عادت به خوابیدن در آغوش شما کرده است بایستی با کم کردن حضور خود در اتاق خواب او،او را به این شرایط عادت دهید.

همچنین شما می توانید برای کاهش دادن وابستگی که کودکتان به شما دارد او را در تخت قرار دهید و برای چندی اتاق را ترک کنید و بعد بازگردید به تدریج هر شب مدت بیرون ماندنتان از اتاق را بیشتر کرده و این گونه کودک تنهایی خوابیدن را می آموزد.

روش های درمان بی خوابی در کودکان

۳.تاکتیک های تاخیری کودک بد خوابتان را بشناسید.

هنگامی که فرزندتان به رشد عقلی رسید و تایم خواب را متوجه شد می تواند آن را بر حسب علایق خود تغییر دهد. کودکان نوپا مهارت بسیار زیادی در به تاخیر انداختن خواب دارند و مدام از شما درخواست آب می کنند و به این منظور است که او را بیشتر نوازش کنید و برایش داستانی دوباره تعریف کنید. اما والدین بایستی در برابر این رفتار بد خوابی کودک عکس العملی متفاوت داشته باشند و به او بگویند که در صورت بازنگشتن به اتاق او را تنبیه خواهند کرد البته توجه داشته باشید که تنبیه کودک مثل قصه نگفتن برای شب بعدی باشد.

آموزش خوابیدن به کودکان

۴.برای از بین بردن عادت کودک بد خواب محیط مناسبی را برای خواب او فراهم کنید.

سعی کنید هنگام خواب کودک اتاق را ساکت و تاریک نگه دارید و حتی از چراغ خواب هم استفاده نکنید ولی به جای آن می توانید چراغ سالن را روشن بگذارید و در اتاق فرزندتان را به حالت نیمه باز بگذارید تا کمی اتاق روشن شود این گونه کودک احساس تنهایی می کند و شما می توانید از در بسته خیلی راحت تر کودک را به تخته خواب بازگردانید.

فرزند شما بهتر است تا رو به پشت و انتهای گهواره بخوابد. اگر فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شده است نیازی به تغییر موقعیت خواب او نیست و توصیه می شود از هر گونه شئ یا پتوی نرمی که ممکن است منجر به خفگی شود خودداری کنید لذا بهتر است لباس های گرم و نرمی بر تن کودک کنید تا او را از پتو بی نیاز کند.

اگر کودکتان هنگامی خواب از عدم حضور شما مطلع شد می توانید وسایل و اسباب بازی نرمی بدهید تا با آن ها احساس آرامش کند اما توجه داشته باشید که نباید این کار را برای نوزاد هم انجام دهید زیرا ممکن است باعث خفگی او در خواب شود.

در نهایت که کودک بایستی بیاموزد که بدون حضور شما در کنارش بخوابد و شما می توانید برای عادت دادن کودک به این موضوع از روش هایی که گفته شد برای چندین شب به صورت مکرر استفاده نمایید.

روش های خواباندن کودک بدخواب

۵. وقفه تنفسی او را حل کنید.

این مشکل خیلی کم در بین کودکان اتفاق می افتد اما همان درصد کم هم کودکان را با مشکل بد خوابی مواجه کرده است. کودکانی که این مشکل دارند معمولا با صدای بلند خروپف می کنند و بلند نفس می کشند و در کل خواب نا آرامی دارند. بر اساس تحقیقاتی که انجام گرفته از هر ۱۰۰ کودک یک کودک دچار این مشکل است بیشتر در بین سنین ۳ تا ۷ سالگی اتفاق می افتد زیرا در این سنین لوزه و لوزه ی سوم در بزرگ ترین حجم و اندازه خود قرار دارند. بهترین راه برای درمان این بیماری جراحی و خوابیدن با ماسک بینی است.

۶.برای ترک عادت کودک بد خوابتان تخت خواب او را معطر کنید.

برخی از نوزادان هستند که با قرار دادن یک یا چند قطره خوشبوکننده یا بوی دل انگیز سریع تر و بهتر به خواب می روند البته که انجام این کار برای نوزادان کوچک تر از شش ماه توصیه نمی شود.

ر

۷. دمای محیط را اندازه نگه دارید.

بسیاری از شما می دانید که نوزاد با قرار گرفتن در دمای مناسب راحت تر و بهتر به خواب می رود.

علت بی خوابی در کودکان

بنابراین بر اساس توصیه ی پزشکان بهترین دما برای محیط کودکان بین ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتی گراد است. همچنین پیشنهاد می کنیم مقاله ما در رابطه با نحوه تنظیم خواب نوزاد را نیز مطالعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو